handdator

Visa fullständig version : deff utan att räka kcals


Kvarg
2010-06-10, 05:38
de e mycket snack om att många människor mår dåligt av att räkna kcals hela tiden.
min fråga är om de finns någon som har tränat i många år och kör deff utan att räkna kcals? bara äta mindre o rätt mängd protte?

Nelson81
2010-06-10, 06:24
absolut, sen efter ett tag så lär man sig ju hur mkt olika saker innehåller så det blir som på rutin, så man har koll på hur mkt man äter utan att sitta och räkna varje dag

gonza
2010-06-10, 06:24
Det tror jag många gör. Proffs som "rookies". Desto bättre självkännedom och ögonmått desto lättare har man för en deff eller "bulk".

Dock tror jag att många räknar för säkerhetens skull. Skapar både struktur och rutin som iaf för mig leder till bättre resultat. Men sedan är jag sådan att jag räknar lite på det i huvudet om jag inte väger maten :) Man är väl skadad haha.

Tunema
2010-06-11, 09:09
100g räka ligger på 98 kcal!

Traash
2010-06-11, 10:54
Jag räknade tidigare och antecknade minsta kalori som jag fick i mig, men jag har slutat med det. Jag slutade med det eftersom när jag t.e.x var bortbjuden eller åt mat jag inte själv lagat, så började jag hetsäta. Detta p.g.a. att jag tappade kontrollen som jag vanligtvis höll stenhårt på. Jag slutade räkna eftersom jag kände mig tvungen att släppa mitt kontrollbehov, och det har faktiskt hjälpt lite mot min hetsätning. Visserligen äter jag säkert lite mer än under min deff, men jag använder fortfarande min matvåg för att portionerna inte ska bli för stora, men jag antecknar iaf inte längre varje måltid.

Och jag har lärt mig en del sen jag räknade och antecknade kalorier, så jag har fått en ganska bra koll på hur mycket jag får i mig.

All in all så känns det ganska bra nu faktiskt och det är skönt att det lindrat mitt kontrollbehov!

Miniräzer
2010-06-11, 11:04
100g räka ligger på 98 kcal!

Stor räka ;)

Fredrik_S
2010-06-11, 11:12
Äter jag mig mätt på på nyttiga matvaror som kött kyckling grönsaker havregryn smör rapsolja så går jag ner i vikt.
Äter jag mig mätt på kakor chips läsk godis glass mer än en gång i veckan går jag upp i vikt.
Jag tror att de flesta kan räkna ut med arslet vad det egentligen är som gör att de går upp eller inte går ner i vikt och bara behöver skära ner/plocka bort det. Utan att kartlägga varenda normala måltid de äter.

Tunema
2010-06-11, 12:05
Stor räka ;)

Ja men tyckte bara trådnamnet var så roligt att jag var tvungen.

TykenBambatant
2010-06-11, 12:22
Äter jag mig mätt på på nyttiga matvaror som kött kyckling grönsaker havregryn smör rapsolja så går jag ner i vikt.
Äter jag mig mätt på kakor chips läsk godis glass mer än en gång i veckan går jag upp i vikt.
Jag tror att de flesta kan räkna ut med arslet vad det egentligen är som gör att de går upp eller inte går ner i vikt och bara behöver skära ner/plocka bort det. Utan att kartlägga varenda normala måltid de äter.

Jag åt nyttigt innan jul men gick ändå upp i vikt. Nu äter jag något sämre men går ner i vikt. Anledningen stavas kcalberäkning.

Benjila
2010-06-11, 14:03
Jag åt nyttigt innan jul men gick ändå upp i vikt. Nu äter jag något sämre men går ner i vikt. Anledningen stavas kcalberäkning.

Då åt du väl inte nyttigt? :) Jag äter nyttigt nu bara och räknar inte kalorier. Jag har gått ca 2kg i veckan på 4 veckor. Det ända jag räknar är protein så att jag får i mig det jag behöver. Vilket inte är jobbigt alls.

Körhårt
2010-06-11, 14:30
Sunt förnuft kommer man ju långt med. Men för alla räcker det inte till.

Men att börja räkna kalorier/näringsinnehåll öppnade en ny värld för mig. Nu ser man verkligen vad saker och ting innehåller. Dessutom gillar jag struktur och rutiner och då är det inte alls särskilt jobbigt att räkna. Enkla måltider = enkel beräkning.

Bli bortbjuden på någon gryta kan ju vara svårt att räkna ut, men då får man ta den smällen eller tacka nej när man blir bortbjuden.

anton2000
2010-06-11, 23:06
Sunt förnuft kommer man ju långt med. Men för alla räcker det inte till.

Men att börja räkna kalorier/näringsinnehåll öppnade en ny värld för mig. Nu ser man verkligen vad saker och ting innehåller. Dessutom gillar jag struktur och rutiner och då är det inte alls särskilt jobbigt att räkna. Enkla måltider = enkel beräkning.

Bli bortbjuden på någon gryta kan ju vara svårt att räkna ut, men då får man ta den smällen eller tacka nej när man blir bortbjuden.

Håller helt med. När man väl får in rutin på att titta på näringsinnehåll och räkna kcal så går det väldigt smidigt. Det tar inte många extra sekunder att väga köttfärsen och plussa lite på miniräknaren. Tillslut lär man sig vad det man brukar käka innehåller, men för att lära sig det får man helt enkelt börja räkna :)

Raggis
2010-06-12, 03:59
Då åt du väl inte nyttigt? :) Jag äter nyttigt nu bara och räknar inte kalorier. Jag har gått ca 2kg i veckan på 4 veckor. Det ända jag räknar är protein så att jag får i mig det jag behöver. Vilket inte är jobbigt alls.

Du kan äta pizza, och ändå gå ner i vikt.


Vad jag försöker säga: Att ditt energiintag kontra din energiförbrukning är det som styr hurvida du går upp- eller ner i vikt. Att säga att man äter "nyttigt" är av föga intresse i sammanhanget.

OnT: Jag väger och räknar all mat under deff. Mot slutet har man väldigt litet spelrum.

Anton Fräs
2010-06-12, 05:33
Nyttigt eller onyttigt har rent biologiskt inget att göra med en viktnedgång, åtminstonde minimal påverkan.

MEN

man spontanäter troligtvis mindre på kost som generellt anses nyttig i deffsammanhang; grönsaker, magra proteinkällor m.m. Detta då det är mer mättande livsmedel.

Jag ser ingen anledning att börja räkna kcal om man inte har intresse och/eller ett speciellt behov av det, som ex. en låg kroppsvikt och/eller väldigt lågt %BF.

Onigiri
2010-06-12, 05:38
Riktiga män äggdietar! Enklare deff än så får ni inte ;)

Raggis
2010-06-12, 05:57
Riktiga män äggdietar! Enklare deff än så får ni inte ;)

Ägg + majonäs + räkor = sjukt mättande!

Robban
2010-06-12, 06:51
Orden deff och deffa har fått en mycket vidare betydelse än då jag först bekantade mig med dem. Nu är det tydligen synonymt med att gå ned i vikt inte att ta bort kroppsfett och bevara muskelmassan. Ordet banta borde användas oftare. Fast det är klart nu pratas det ju vitt o brett på arbetsplatser och bussar om kommande och pågående deffar.

Hur förklarar de som faktiskt deffar att de inte bantar idag? Idag kan man deffa på så många olika sätt. Även de uppenbara muskeldödarna kallas för deffmetoder.

Jag tycker det är lite löjligt. Förr var det ngt som muskelbyggare var experter på, nu är alla experter och det har inget med resultatet att göra.

Nu får jag väl verbalt stryk av nybörjare igen men, lyssna iaf, förstå senare, om inte nu. Tyvärr blir ni så illa tvungna om ni fortsätter med det här. Kroppen har inte samma ovilja att hålla kvar muskelmassan till låt säga beräknad slutvikt 62kg stenhård på 170cm som dito på 80kg samma längd. Det kräver mycket mer av utövaren. Det är samma som att en nybörjare växer så det knakar utan problem i början av sin karriär. Efter några år händer dock något och det är iof då, enligt mig, det blir riktigt intressant och kul att bygga muskler och deffa fram dem.

Ot: Jag tror på att räkna. Det går utan att räkna men jag tror de flesta måste göra det. Man behöver inte väga och mäta allt hela tiden. Som nämnts tidigare så lär man sig uppskatta.

Pompere
2010-06-12, 09:41
Om man har ett ganska långsiktigt mål att gå ner i vikt, så skulle jag föredra uppskattning utav matintaget istället för att sitta att räkna på allting.
Men om det är motsatsen, att du vill gå ner X antal kilo på Y veckor. Så är räkna att föredra, då du vet exakt hur mycket du stoppar i dig, och kan justera därefter.

Jag har prövat både metoderna, och det funkar fintfint, bara du håller koll på protein-intaget, så det inte blir allt för låg.

Nackdelen för mig att räkna en längre tid är att mitt huvud kan inte skicka "svennesignalerna" om jag är mätt eller inte. Jag ser bara siffror tillslut. Vilket inte är allt för kul.