handdator

Visa fullständig version : Hjälp med viktuppgång för person med Crohns


Edenfäll
2010-06-09, 23:33
Hej!

Har en bekant som lider av Crohns sjukdom och hon kämpar med att gå upp i vikt. Jag undrar egentligen om det finns någon här som har erfarenhet med tillståndet och som har några tips för hur man kan lägga upp kost och träning?

Det som gör saken ännu svårare är ju att medicinen hon tar gör så hon inte kan anstränga sig för mycket, i.e tung styrketräning känns uteslutet?

Kanske lite långsökt att fråga detta här men det finns ju trots allt gott om kunniga människor här och är alltid bra se saker från olika perspektiv. Hon är självklart i kontakt med läkare som hjälper till men hon ville som sagt att jag skulle höra mig för!

WHITEFOLKS
2010-06-09, 23:40
Träning kommer ju inte direkt hjälpa om hon har svårt att gå upp i vikt.

Angående kosten så låter jag någon annan uttala sig men läkarna borde väl kunna hjälpa till?

Edenfäll
2010-06-09, 23:46
Träning kommer ju inte direkt hjälpa om hon har svårt att gå upp i vikt.

Angående kosten så låter jag någon annan uttala sig men läkarna borde väl kunna hjälpa till?

Nej, jag är lite inne på samma sak. Men hon vill träna då det får hennes mage att må bättre men tänkte att eftersom hon ska upp i vikt borde hon iaf utöva något som bygger muskler, o inte endast köra cardio som hon gör nu. Det gör ju så hon måste äta ännu mer.

chrilledude
2010-06-10, 00:19
Rage = piggare. :D

Nej men, hon kan ju försöka att styrketräna och sen äta kaloririk mat. Eller köra någon form av bulkdryck?

TehSaxo
2010-06-10, 01:58
Vad är det för fel med lätt styrketräning? :$

Anton Fräs
2010-06-10, 02:59
Mitt bästa råd är helt enkelt att hon uppsöker dietist och beskriver sina sjukdomssymptom, typ av medicin och vilka mål hon har med träning och kost -> viktuppgång.

Då kommer hon få hjälpen hon behöver.

Tunema
2010-06-11, 12:08
Mitt bästa råd är helt enkelt att hon uppsöker dietist och beskriver sina sjukdomssymptom, typ av medicin och vilka mål hon har med träning och kost -> viktuppgång.

Då kommer hon få hjälpen hon behöver.

Om hon får en bra dietist. Har haft 2 kompisar som dietisterna sagt till att dem inte kan gå upp i vikt. Jag hjälpte dem med en "bulkdryck" och så gick båda upp i vikt.

Lita inte på dietister bara för att dem är dietister. Det finns bra och dåliga dietister, det allra bästa är ju att lära sig själv lite grunder t.ex. här och sedan gå till en dietist så hör man ju vad som är sant. Alternativt skriva här vad dietisten sagt så kan vi hjälpa dig/hon.

Lychgate
2010-06-11, 14:02
Mitt bästa råd är helt enkelt att hon uppsöker dietist och beskriver sina sjukdomssymptom, typ av medicin och vilka mål hon har med träning och kost -> viktuppgång.

Då kommer hon få hjälpen hon behöver.

+1.

Annars är det väll att äta mat som hon normalt äter i större mängd, förutsatt att det inte skapar komplikationer i tarmen. Samt beroende på hennes medicin. Kanske sådant som tas upp enkelt i tarmen(Gainer etc?) hjälper ifall näringsupptagningen skadas under skoven?