handdator

Visa fullständig version : Latsdrag eller vad d heter?


Gabber
2003-10-13, 13:44
Tja!

Undrar en sak bara lite snabbt. Hur blir man stark i latsen(vet ite om det är rätt namn). Övningen där man drar upp sig(egen kroppsvikt) tycker jag är det hemskaste som finns MEN jag gör den ändå.

Nu till min fråga, är 3 set för lite på den övningen? jag gör 6 rep, 4 rep, 4 rep ungefär då jag inte orkar mer.

Jag kör sedan vidare och väldigt tungt på andra övningar men JUST den är jag extra svag i känner jag. Finns det andra övningar som hjälper mig på traven att bli starkare just där och i den övningen?

Väger 92 kg och det känns när det är dags för den övningen :)

Hjälp!

Allan
2003-10-13, 13:50
Om du söker på "chins" i SÖK-funktionen och begränsar dig till forumet Träning&Kondition kommer du att få ett gäng trådar att snoka i.

Det finns nämligen ett antal saker att tänka på här. Personligen skulle jag nog slipa på tekniken en del - vad du sedan anser är tungt i de andra övningarna är ju ytterst subjektivt.

allan

emmzan
2003-10-13, 13:51
Chins...

Varför inte köra chinsen negativt ett tag. Dvs ta hjälp på uppvägen och koncentrera dig på att hålla emot i den negativa fasen..

Gabber
2003-10-13, 13:56
jag har säkerligen fel teknik då det "känns" fel helt enkelt. Det är inte så att jag inte är stark nog utan det är nåt som saknas. jag ska göra sökningen nu.

det där med Negativ Chins är en grej man kan prova men jag vill kunna göra vanliga.

King Grub
2003-10-13, 13:59
När du sett till att få in tekniken, är det bara att nöta på med chinsen. Du blir bra på det du tränar, så vill du bli bra på chins - kör chins. Du kan prova att köra 50 chins per pass, sedan får det ta hur många set det vill, men 50 stycken skall det bli. Sakta men säkert kommer antalet set du behöver att minska.

emmzan
2003-10-13, 14:02
Originally posted by Gabber
jag har säkerligen fel teknik då det "känns" fel helt enkelt. Det är inte så att jag inte är stark nog utan det är nåt som saknas. jag ska göra sökningen nu.

det där med Negativ Chins är en grej man kan prova men jag vill kunna göra vanliga.

Jo men negativa chins gör dig ju också starkare och hjälper dig på sikt att göra fler "riktiga"
Fördelen är ju att du kan leta rätt kontakt när du är i överläget och sen hålla emot maximalt på nervägen och verkligen känna vilka muskler som jobbar..

Fridolf
2003-10-13, 14:20
chins är en enormt bra övning alla fall för mig kör den varje pass. tycker att du ska göra så många chins du klarar själv o sedan kanske ta hjälp av någon som håller i dina fötter så du kan göra nårra till. tänk lats lats lats hela tiden när du kör o försök att inte dra me armarna de kommer nog ta ett tag men när du fått in tekninken kommer de kännas ordentligt i just latsen.

-xR-
2003-10-13, 20:04
Kan passa på att fråga... hur långt upp brukar ni gå i chinsen? Hakan precis vid stången? Ögonen precis över?

Fridolf
2003-10-13, 20:12
går alltid så högt upp ja kan o de brukar bli till hakan eller en bit över det

snasern
2003-10-14, 20:45
Originally posted by emmzan


Jo men negativa chins gör dig ju också starkare och hjälper dig på sikt att göra fler "riktiga"
Fördelen är ju att du kan leta rätt kontakt när du är i överläget och sen hålla emot maximalt på nervägen och verkligen känna vilka muskler som jobbar..

Jag har kört negativa på nervägen under 3 veckor på 3 reps per gång där jag kan hålla emot i c:a 30 sekunder räknat från hakan över stång tills jag är helt nere o utsträckt.
Vad är bäst:öka tiden som jag kan hålla emot eller börja hänga på vikter i negativa fasen.