handdator

Visa fullständig version : Fett efter träning


Hähähä
2010-06-09, 19:17
Hej!

Har säkert tagits upp förut, men har inte hittat något riktigt bra svar.
Direkt efter träningen tar jag en drink i form av vassle + vitargo. 1 timme senare äter jag en större måltid, där det brukar ingå äggröra som består av 3 ägg och mycket annat.
Eftersom äggröran innehåller fett undrar jag om det här kan påverka resultaten på något sätt? Bör jag byta ut äggröran?

Som jag förstått det ska man helst inte inta fett i första målet efter träningen, detta ser jag som andra då jag tar drinken innan. :smash:

WHITEFOLKS
2010-06-09, 19:20
Det är inga problem.

hejhopp79
2010-06-09, 19:21
Ja, när du äter målet efter din proteindrink så satsa på stabilt, bra käk helt enkelt. Jag tror inte fettet är så viktigt 1 timme senare. Det är snarare precis efter passet isf, har för mig att det har med magsäckstömning och sådant att göra att proteinet går ut långsammare i kroppen, vilket är sub-optimalt direkt efter ett avslutat pass.

En LCHF:are äter dock med glädje fett direkt efter ett pass så who knows. Man kan väl sammanfattningsvis säga att det inte råder fullständig enighet?

Sverker
2010-06-09, 19:41
Vasslet och vitargon är igenom magen och helt absorberad i tarmarna efter en timme. Det är under denna perioden man ska undvika fett som sänker tömningshastigheten på magsäcken.
Vi vill ha ett snabbt upptag av kolhydraterna för att maimera glykogenbildningen i de tränade musklerna.


Efter en timme spelar fettet ingen roll längre. Det kanske t o m är possitivt med fettet då för att bygga intramuskulärt fett ( vild spekulering :D )

Hähähä
2010-06-09, 19:49
Får tacka så mycket för alla bra svar. :)