handdator

Visa fullständig version : Rookie på träning. Tips för fettförbränning


shpongleman
2010-06-09, 17:45
Halloj! Ny här. Har nyligen fixat gymkort. Tränat i 3 veckor 2-3 ggr per vecka. Kör styrketräning i 1-1½ timme per gång med lite konditionsträning efteråt. Körde först cykel i 10-15 minuter men har nu istället börjat med "gåband" (hur man nu kallar det) i rask takt i 20 minuter. Styrketräningen består nu i början av antingen underkropp ena dagen eller överkropp eller ibland kör jag helkropp.

Jag ska börja med proteinshake, Whey-80 samt kreatin. Proteinshaken hade jag tänkt köra 3 ggr per dag.

Jag äter ungefär 2 ggr per dag. En fullkornsmacka med ost, skinka, gurka, smör på morgonen. Oftast med en banan efteråt. Äter restaurangmat med 1-2 glas cola vid lunchtid eller låda som består av korvstroganoff eller chili con carne med ris. Sen äter jag inget mer på dagen eller kvällen. Kanske ibland någon te och macka på kvällen om hungern är för stor.

Min vikt nu är ca 113kg, 184cm lång, 29 år och när jag kollade mig för några år sen så hade jag 34BMI och om jag kommer ihåg rätt en 45% i fett. Så är ganska överviktig med mycket fett runtomkring magen och bakre/nedre delen av kroppen, om ni förstår :P

Jag tror att mitt kaloriintag är ganska så liten eftersom jag äter egentligen bara ett riktigt mål mat om dagen. Äter väldigt väldigt sällan onyttiga saker på veckodagarna. Inget godis eller något sånt. Till helgen kan det bli lite chips och ett par bira. Någon helg utgång med många öl. Men ska försöka dra ner på alkoholintaget. Men kan bli svårt under sommaren hehe.

Har räknat ut, efter att ha läst deff guiden, mitt BEE till 2344.

Jag vet att jag äter dåligt. Att jag inte äter något förutom en macka och lunch är för att jag helt enkelt inte orkar göra mat på kvällen. Många säger att det inte är bra då man ska äta regelbundet etc. Och om man ska minska i fett så ska man inte låta kroppen gå i svält för då lagrar den fett. Dock så har jag inte ätit på kvällarna i flera månader, alt. innan dess åt jag ibland på kvällarna. Men jag vägde ungefär 120kg för ett år sedan och folk säger att jag ser ut att ha gått ner i vikt, och väger ju nu 112,4-113kg, så så dåligt kan det inte vara.

Mitt mål är inte att vågen ska visa mindre men att jag ser smalare ut samt att bygga muskler. Det är ju också svårt att se om man har gått ner i vikt, själv tycker jag inte det. Men man ser ju sig själv varje dag också, så det är svårt att se förändringen.

Mina funderingar är om ni tror att det är OK att fortsätta med stilen jag har nu? Kommer jag bränna fett? Träna intensivt 1-2 timmar 2-3 ggr i veckan, troligtvis öka till 4 ggr per vecka, samt köra 20 minuters intensiv gång efter styrketräning. Ddricka 3 proteinshakes om dagen för att få i mig det proteinet jag behöver för att kanske behålla eventuell muskelmassa jag bygger på.

Tänker också att om jag kör en shake efter träning på kvällen så kanske det räcker som eventuell matersättning eftersom det har lite kcal också. Men det innehåller ju såklart inte det som riktig mat ger. Annars kanske man kanske köra en knäckemacka med lite makrill på eller nått för att fylla på så magen inte är helt tom efter träning.

Jag tänker att jag kanske får i mig en 1500kcal per dag eller kanske mindre. Och det måste ju vara OK, även fast jag inte äter på kvällen och är hungrig ibland.

Så vad tror ni? Helt fel livsstil som bara är destruktiv eller är det ok?

Tacksam för svar och råd :)

WHITEFOLKS
2010-06-09, 17:56
Läs deffguiden!

Tror du får svar på det mesta du vill veta i den.

shpongleman
2010-06-09, 18:04
Jag har läst den, som jag skrev, men det är ganska mycket info som jag inte riktigt förstår. Och det är alltid bra med info om hur andra tänker och tycker.

WHITEFOLKS
2010-06-09, 18:06
Vad mer specifikt är det du inte förstår?

Körhårt
2010-06-09, 18:47
Helt fel livsstil som bara är destruktiv eller är det ok?



Destruktiv? Hur menar du?

Destruktivt att träna och ligga på kcalunderskott?

Har man rätt mycket övervikt som du har så: (ENLIGT MIG) finns det ingen lätt eller bekväm utväg till att bli av med fläsket. Det är 100% slit som gäller, sen skiter jag i vad deff-pelle eller gym-jeppe säger om det. Det är rent ut sagt plågsamt att banta/deffa som kräver 100% fokus och motivation. Väldigt många människor fixar inte att göra det. Man ser ju feta människor på daglig basis som jag antar vill gå ner i vikt men som inte klarar av att göra det. Sen finns det dom som tar snabbaste utvägen och krymper magsäcken genom operation. Även sånna som inte har "tillräckligt" med överrvikt för att få en sån operation bekostad utav staten - dom betalar den själva.

Medans en del fixar dieten galant och ganska snabbt = det är dom som har tränat upp en hygglig muskelmassa innan deff och har bra koll på kost och träning. Muskler kräver energi och ju mer muskelmassa = desto bättre förbränning och resultaten syns betydligt bättre.

Så, det bästa man kan göra är att lägga deffplanerna åt sidan och börja med att bygga upp muskelmassa och sen börja deffa om några år.

Om du (som jag) verkligen vill bli av med fläsket så är det morgonpromenader, minst 500kcal underskott om dagen och styrketräning som gäller. Allt du behöver veta finns att läsa dig till här, sen gäller det att du hittar din egen väg att gå. Men det tar tid.

Lycka till...

kalaskonrad
2010-06-09, 18:50
Inte för att vara sån men om du väger 113kg på dina 184 centimetrar och endast äter det där på en dag så måste jag nog säga att du räknar ganska så tokigt. Småäter du mycket? Du kanske inte direkt tänker på det när du går omkring och konstant käkar lite smågodis, kanske dricker några burkar cola? Äter kanske en macka här och där emellan dina två mål?

Som svar på din fråga: Ja antagligen kan du fortsätta så som du gör om du nu minskat från 120kg->113kg, någonting händer ju eller hur! ;) Allt du kan tänka dig behöva finns som sagt i deffguiden och det är bara du som kan veta hur mycket kalorier du behöver på en dag osv. Det finns inte en chans i världen att du kan gå upp till 113/120kg på att endast äta 1500kcal/dag, isf måste du hetsäta någe enormt de andra dagarna :confused:

WHITEFOLKS
2010-06-09, 19:04
Destruktiv? Hur menar du?

Destruktivt att träna och ligga på kcalunderskott?

Har man rätt mycket övervikt som du har så: (ENLIGT MIG) finns det ingen lätt eller bekväm utväg till att bli av med fläsket. Det är 100% slit som gäller, sen skiter jag i vad deff-pelle eller gym-jeppe säger om det. Det är rent ut sagt plågsamt att banta/deffa som kräver 100% fokus och motivation. Väldigt många människor fixar inte att göra det. Man ser ju feta människor på daglig basis som jag antar vill gå ner i vikt men som inte klarar av att göra det. Sen finns det dom som tar snabbaste utvägen och krymper magsäcken genom operation. Även sånna som inte har "tillräckligt" med överrvikt för att få en sån operation bekostad utav staten - dom betalar den själva.

Medans en del fixar dieten galant och ganska snabbt = det är dom som har tränat upp en hygglig muskelmassa innan deff och har bra koll på kost och träning. Muskler kräver energi och ju mer muskelmassa = desto bättre förbränning och resultaten syns betydligt bättre.

Så, det bästa man kan göra är att lägga deffplanerna åt sidan och börja med att bygga upp muskelmassa och sen börja deffa om några år.

Om du (som jag) verkligen vill bli av med fläsket så är det morgonpromenader, minst 500kcal underskott om dagen och styrketräning som gäller. Allt du behöver veta finns att läsa dig till här, sen gäller det att du hittar din egen väg att gå. Men det tar tid.

Lycka till...

För att gå ner i vikt så är det underskott som gäller, morgonpromenader gör inget speciellt. Styrketräning kommer hjälpa dig behålla musklerna.

hejhopp79
2010-06-09, 19:06
Ja man väger inte 113 kg på 184 cm, när man äter så lite mat som du gör. Du lider ju av fetma, så det kanske blir mer godis och läsk eller något än du tror?

Tänkte precis skriva en lång utläggning, men läs deffguiden istället. Där står allting jag tänkte säga

Körhårt
2010-06-09, 19:51
För att gå ner i vikt så är det underskott som gäller, morgonpromenader gör inget speciellt. Styrketräning kommer hjälpa dig behålla musklerna.

"Morgonpromenader gör inget speciellt" - håller jag verkligen inte med om. Källa??...

WHITEFOLKS
2010-06-09, 19:54
Vad skulle morgonpromenader göra som inte en promenad på eftermiddagen gör?

hejhopp79
2010-06-09, 20:44
Vad skulle morgonpromenader göra som inte en promenad på eftermiddagen gör?

En morgonpromenad tar tillfälligt mer energi av fettdepåer, vilket förstärks om du intar koffein innan då koffeinet som bekant ökar frisättningen av fettsyror. Dock förstår jag din poäng, för så vitt jag vet jämnar detta ut sig under dygnet vilket innebär att en morgonpromenad i praktiken inte är bättre än en kvällspromenad.

shpongleman
2010-06-09, 22:10
Destruktiv? Hur menar du?

Destruktivt att träna och ligga på kcalunderskott?

Har man rätt mycket övervikt som du har så: (ENLIGT MIG) finns det ingen lätt eller bekväm utväg till att bli av med fläsket. Det är 100% slit som gäller, sen skiter jag i vad deff-pelle eller gym-jeppe säger om det. Det är rent ut sagt plågsamt att banta/deffa som kräver 100% fokus och motivation. Väldigt många människor fixar inte att göra det. Man ser ju feta människor på daglig basis som jag antar vill gå ner i vikt men som inte klarar av att göra det. Sen finns det dom som tar snabbaste utvägen och krymper magsäcken genom operation. Även sånna som inte har "tillräckligt" med överrvikt för att få en sån operation bekostad utav staten - dom betalar den själva.

Medans en del fixar dieten galant och ganska snabbt = det är dom som har tränat upp en hygglig muskelmassa innan deff och har bra koll på kost och träning. Muskler kräver energi och ju mer muskelmassa = desto bättre förbränning och resultaten syns betydligt bättre.

Så, det bästa man kan göra är att lägga deffplanerna åt sidan och börja med att bygga upp muskelmassa och sen börja deffa om några år.

Om du (som jag) verkligen vill bli av med fläsket så är det morgonpromenader, minst 500kcal underskott om dagen och styrketräning som gäller. Allt du behöver veta finns att läsa dig till här, sen gäller det att du hittar din egen väg att gå. Men det tar tid.

Lycka till...

Med destruktivt menar jag att folk säger att man ska äta minst 3 gånger om dagen. Eller var 3:e timme etc etc. Och om man då inte äter på kvällen så går kroppen i svält och det byggs på mer fett. Men att det byggs på mer fett kanske inte stämmer om man tränar regelbundet.

Frågan är om man kan köra protein efter träning och sen klunka i sig måltidsersättare istället för att göra massa hederlig mat?

Menar du även att man ska köra på utan att tänka på fettförbränning och bygga på muskler och sen börja bränna fettet?

Ja man väger inte 113 kg på 184 cm, när man äter så lite mat som du gör. Du lider ju av fetma, så det kanske blir mer godis och läsk eller något än du tror?

Tänkte precis skriva en lång utläggning, men läs deffguiden istället. Där står allting jag tänkte säga

Men jag har ju inte gått upp i den vikten på ett år precis. Jag har alltid varit överviktig och kilona har kommit sakta men säker år efter år. Jag har dock legat stadigt på 118-124kg i många år just för att jag inte äter massa godis, skräpmat etc i överdrift. Jag små äter ingenting på dagarna. Enda jag kan äta i mellan måltiden är något äpple men det blir oftast bara 1 om dagen.

Det är först nu dom senaste månaderna som jag äter det jag skrev från början.

Inte för att vara sån men om du väger 113kg på dina 184 centimetrar och endast äter det där på en dag så måste jag nog säga att du räknar ganska så tokigt. Småäter du mycket? Du kanske inte direkt tänker på det när du går omkring och konstant käkar lite smågodis, kanske dricker några burkar cola? Äter kanske en macka här och där emellan dina två mål?

Som svar på din fråga: Ja antagligen kan du fortsätta så som du gör om du nu minskat från 120kg->113kg, någonting händer ju eller hur! ;) Allt du kan tänka dig behöva finns som sagt i deffguiden och det är bara du som kan veta hur mycket kalorier du behöver på en dag osv. Det finns inte en chans i världen att du kan gå upp till 113/120kg på att endast äta 1500kcal/dag, isf måste du hetsäta någe enormt de andra dagarna :confused:

Se ovan svar :P

TehSaxo
2010-06-09, 22:33
Byt ut 1-2 glas cola som du dricker till lunch och ta istället cola light/zero. :)

skivan
2010-06-09, 22:36
Hur länge har du hållit din diet? Du går ju inte ner tio kilo i fett på en vecka.

HulkH
2010-06-09, 22:55
En morgonpromenad tar tillfälligt mer energi av fettdepåer, vilket förstärks om du intar koffein innan då koffeinet som bekant ökar frisättningen av fettsyror. Dock förstår jag din poäng, för så vitt jag vet jämnar detta ut sig under dygnet vilket innebär att en morgonpromenad i praktiken inte är bättre än en kvällspromenad.

Bästa är att göra båda :)

shpongleman
2010-06-09, 23:24
Byt ut 1-2 glas cola som du dricker till lunch och ta istället cola light/zero. :)

Ja, det har jag tänkt. Men gillar inte light, så får nog bli vatten eller kanske mjölk hehe.

Hur länge har du hållit din diet? Du går ju inte ner tio kilo i fett på en vecka.

Jag vägde mig för kanske 8-9 månader sen och då låg jag på runt 120kg, när jag vägde mig första gången sen dess när jag gick på mitt första gympass låg jag på 113kg, till min förvåning. Min diet att inte äta något på kvällen har jag väl haft sen feb/mars tror jag. Det är inte direkt en diet heller. Orkar helt enkelt inte laga mat när jag kommer hem från jobbet så då blir det att dricka vatten och ta en snus istället :D

kalaskonrad
2010-06-10, 06:07
I sådana fall tycker jag att du ska fortsätta som du gör tills du är nöjd! Men tänk på att din kropp kommer att förbruka mindre energi ju längre ner i vikt du kommer. Att börja hålla koll på hur mycket kalorier du behöver/stoppar i dig kanske skulle vara någonting att plugga på fram tills dess? Kanske är lite mycket att ta in just i början men när man väl lärt sig det så går det mest på ren automatik. Det är liksom egentligen grundskolematematik man håller på med fast de flesta verkar gilla att krångla till det för sig själva ;)

rajjan_dammit
2010-06-10, 10:46
Ja, det har jag tänkt. Men gillar inte light, så får nog bli vatten eller kanske mjölk hehe.

Nog för att mjölk är jäkligt mycket nyttigare, men kcal-innehållet är ungefär detsamma som i cola. Nu säger jag inte att du lika gärna kan dricka läsk, byt gärna ut läsken mot mjölk, men räkna med att det ger inte så stor skillnad kcal-mässigt.