handdator

Visa fullständig version : Strackt landrygg? Eller ryggskott?


<Mike>
2010-06-09, 15:09
Annu en landryggtrad....! :)

Snabb bakgrund:
Skulle kora marklyft igar. Hade riktigt mycket traningsvark i landryggen sen jag korde boxsquats men tankte att det inte skulle gora sa mycket.
Grejen ar att jag kort sumomarklyft dom senaste manaderna, men kande nar jag testade vanliga marklyft att jag hade ett sjukt tryck, sa da tankte jag testa det igen.
Jag korde en femma pa 180, som verkligen inte var max, och var extra noggrann med att halla landryggen sa rak som absolut mojligt, men likforbannat sa skadade jag mig :smash:


Det kanns som om jag har fatt en allvarlig strackning i landryggen, men sa vet jag ju inte hur ryggskott kanns heller sa jag kan inte vara saker.
Grejen ar att jag kan inte luta mig framat eller bakat utan att det gor svinont, och aven fast det gar bra att ga runt sa kanner jag alltid hur spand min landrygg ar.
For att beskriva kanslan sa kan jag ta exempel:
Tank er stretchovningen nar man sitter ner pa golvet med benen rakt ut, sen stracker man ut handerna mot fotterna och bojer pa ryggen tills man kanner hur det spanner i landryggen. Man bojer sig fram sa langt det gar, sen kommer nan och trycker pa ryggen sa man gar over hur langt man kan boja sig framat, da gor det ont i landryggen.
Exakt den kanslan ar det, nar jag bara bojer mig fram pyttelite.


Sa, ar det en allvarlig strackning? Ar det ryggskott?

Om det ar ryggskott, kommer jag da nagonsin kunna kora marklyft och knaboj igen? Om jag kan det, hur lange borde jag vanta innan jag gor det?
Samma fragor om det ar en strackning, kan jag borja kora igen sa fort smartan gatt over helt?


Som sista punkt kan jag saga att det hande igar och att det kanns minimalt battre idag, men jag kanske inbillar mig. Jag har den har "asch, det ar nog inte sa farligt"-mentaliteten.


Tack for svar! :)

<Mike>
2010-06-09, 20:05
Ok jag laste om ryggskott har...

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Ryggskott/

... och ar nu ganska saker pa att det ar just det som jag fick. Allting stammer precis overrens.

Det ar som det ar :)

Fragan ar nar och om jag kan kora mark och boj som vanligt igen... Nan som vet?

Tomas W
2010-06-09, 22:23
Börja köra så smått när du kan röra dig normalt så äre lungt. Ut och gå lite promenader och stretcha ut säte, bak-,framsida lår under tiden så försvinner det inom någon vecka :)

<Mike>
2010-06-09, 23:02
Ok bra :D Skulle vara skitkasst om jag blev tvungen att bli en discogymmare...
Ska man akta sig for att ga maxtungt pa nagra manader eller gor det ingen skillnad?

Tankte att om det inte kanns nagot nasta vecka sa kor jag jattelatta bojar och markar pa typ 60-100 kilo bara for att behalla kanslan. Ska forsoka att inte vara for impulsiv.

Tack iaf for svaret :)

<Mike>
2010-06-10, 15:02
En fraga bara:

Nar man fatt ryggskott en gang, ar det da storre risk att man far det igen?

Martin Löwgren
2010-06-10, 16:02
En fraga bara:

Nar man fatt ryggskott en gang, ar det da storre risk att man far det igen?

Att få ryggskott någon gång vartannat åt är helt normalt (nästan iallafall) men att få det regelbundet bör leda till att man går och kollar upp varför man drabbas då det oftast finns en förklaring som till exempel för svag bål.

<Mike>
2010-06-10, 16:41
Att få ryggskott någon gång vartannat åt är helt normalt (nästan iallafall) men att få det regelbundet bör leda till att man går och kollar upp varför man drabbas då det oftast finns en förklaring som till exempel för svag bål.

Ok det har var ju forsta gangen, och jag kan val bara skylla mig sjalv da jag inte riktigt lyssnade pa min kropp.

Ska forsoka skota mig exemplariskt hadan efter. Ska vanta nan manad innan jag kor tungt igen, men ska gora det mer ansvarsfullt.

Tack for svar! :)

Tomas W
2010-06-10, 21:21
Du behöver någ inte vänta någon månad innan du börjar köra tungt igen. Men börja lungt o stegra vikterna uppåt. Satsa lite extra på mage/rygg träning nu innan du kan köra tunga böj/mark igen :)

nyrjoh
2010-06-10, 21:25
Att få ryggskott någon gång vartannat åt är helt normalt (nästan iallafall) men att få det regelbundet bör leda till att man går och kollar upp varför man drabbas då det oftast finns en förklaring som till exempel för svag bål.

Det var ju bra att du skrev till ett nästan... Annars så låter det som att besvären är oundvikliga och att man inte skulle kunna göra något åt dem. Vilket inte är fallet.

Jag skulle inte säga att ryggskott på något sätt är normalt. Sen beror ju det på hur man definierar normalt också. Men min definition på en normal rygg är en rygg som inte smärtar.

Tomas W
2010-06-10, 21:31
Det var ju bra att du skrev till ett nästan... Annars så låter det som att besvären är oundvikliga och att man inte skulle kunna göra något åt dem. Vilket inte är fallet.

Jag skulle inte säga att ryggskott på något sätt är normalt. Sen beror ju det på hur man definierar normalt också. Men min definition på en normal rygg är en rygg som inte smärtar.

Tror Martin menar att det inte behöver betyda något allvarligt fel på ryggen som behöver undersökas noggrannare ifall man inte får ryggskott oftare än någon gång vartannat år. Utan att få ett ryggskott någon gång i livet är helt "normalt" utan någon större oro.

<Mike>
2010-06-10, 21:58
Det var ju bra att du skrev till ett nästan... Annars så låter det som att besvären är oundvikliga och att man inte skulle kunna göra något åt dem. Vilket inte är fallet.

Jag skulle inte säga att ryggskott på något sätt är normalt. Sen beror ju det på hur man definierar normalt också. Men min definition på en normal rygg är en rygg som inte smärtar.

Tycker du anvander ett konstigt ordval, da min rygg fortfarande ar lika "normal" fore och efter ett ryggskott. Det var ett illa behandlande av min rygg som gjorde att jag skadade mig - och jag borde ha vetat battre - men det var handlingen i sig som orsakade det, och det hade inget att gora med hur "normal" min rygg var.

Jag ar ratt saker pa att du vet det, men anda :)


For ovrigt laste jag att ryggskott ar lika vanligt forekommande i alla aldrar, till och med hos barn, sa det Martin sager stammer.