handdator

Visa fullständig version : Växande muskler


jonox
2010-06-09, 12:37
Hej, jag undrar vilken muskel på kroppen som växer snabbast när man tränar? Jag förstår att det kan vara olika från person till person. Sedan undrar jag om det är lika för kvinnor och män.

Ni kan väl berätta vilken muskel ni har upplevt växa mest.

frong
2010-06-09, 12:38
Om du förstår att det är olika från person från person, vad ska man svara då?

jonox
2010-06-09, 12:43
Om du förstår att det är olika från person från person, vad ska man svara då?

jo, men det måste väl finnas något genomsnitt eller studier?

Fernicus
2010-06-09, 12:44
Mina triceps har varit mest samarbetsvilliga har jag märkt

Balke
2010-06-09, 12:46
Om man tänker logiskt så måste ju givetvis den största muskeln på kroppen i genomsnitt växa snabbast, i förutsättning att personen tränar hela kroppen och inte har fucked up gener.

Alltså, gluteus maximus.

Om du menar procentuellt i förhållande till storleken så är det antagligen endast gener och träning som avgör. T.ex om du bara tränar bröst men skiter i alla andra muskelgrupper, eller om man tränar hela kroppen men har gener för att bygga ben.

young_george
2010-06-09, 12:48
Om man tänker logiskt så måste ju givetvis den största muskeln på kroppen i genomsnitt växa snabbast, i förutsättning att personen tränar hela kroppen och inte har fucked up gener.

Alltså, gluteus maximus.

Om du menar procentuellt i förhållande till storleken så är det antagligen endast gener och träning som avgör. T.ex om du bara tränar bröst men skiter i alla andra muskelgrupper, eller om man tränar hela kroppen men har gener för att bygga ben.

Inte nödvändigtvis, eftersom olika muskelfibrer har olika tillväxtpotential, och varje muskel har olika uppsättningar beroende på vad de används till. Jämför t.e.x triceps med vader.

jonox
2010-06-09, 12:50
Om man tänker logiskt så måste ju givetvis den största muskeln på kroppen i genomsnitt växa snabbast, i förutsättning att personen tränar hela kroppen och inte har fucked up gener.

Alltså, gluteus maximus.

Om du menar procentuellt i förhållande till storleken så är det antagligen endast gener och träning som avgör. T.ex om du bara tränar bröst men skiter i alla andra muskelgrupper, eller om man tränar hela kroppen men har gener för att bygga ben.

Det låter ganska logiskt, tack så mycket :D

jizzinmypants
2010-06-09, 15:08
Hej, jag undrar vilken muskel på kroppen som växer snabbast när man tränar? Jag förstår att det kan vara olika från person till person. Sedan undrar jag om det är lika för kvinnor och män.

Ni kan väl berätta vilken muskel ni har upplevt växa mest.

Trapezius och även nacken (sternocleidomasto och splenius) svarar oftas otrloligt bra på träning.

cero
2010-06-09, 15:55
Trapezius och även nacken (sternocleidomasto och splenius) svarar oftas otrloligt bra på träning.

Kan det vara så att dom musklerna man generellt sett inte använder i vardagen, svarar bäst på träning? Om man jämför vader med bröst/triceps tex.

qubie
2010-06-09, 15:58
Kan det vara så att dom musklerna man generellt sett inte använder i vardagen, svarar bäst på träning? Om man jämför vader med bröst/triceps tex.

Använder du mycket bröst i din vardag?

cero
2010-06-09, 16:01
Använder du mycket bröst i din vardag?

Vader.

davvvan
2010-06-09, 16:02
Kan det vara så att dom musklerna man generellt sett inte använder i vardagen, svarar bäst på träning? Om man jämför vader med bröst/triceps tex.

En tjockis har ofta väldigt bra vader. Gissa varför.

Rörmokare bra underarmar.

Men olika muskler tål olika mycket belastning, samtidigt som det är väldigt individuellt hur pass bra ens muskler svarar på viss träning samt genetik.