handdator

Visa fullständig version : Engelska, mer undervisning?


BALBOAN
2010-06-09, 11:49
Tjenare

Tycker ni att vi måste inse att engelska är världens språk och därför
bör det vara det officiella språket i Sverige?

Diskutera om ämnet. Om det blir officiellt i Sverige, vilka för/nackdelar följer med?

Stoltz
2010-06-09, 11:54
Jag tycker att det fungerar bra som andraspråk.

Balke
2010-06-09, 11:57
Fördelar: Behöver inte lära oss mer än ett språk. Blir bättre på att prata det officiella språket.

Nackdelar: Inga i längden.

tp_88
2010-06-09, 12:07
Jag är absolut för. Hade gärna sett att hela världen bestämde sig för att använda Engelskan som officiellt språk.

Wille005
2010-06-09, 12:11
Svenska skall bevaras till 100%. Engelska kan vi ändå.

Osten80
2010-06-09, 12:16
Jag ser gärna mer språkundervisning i skolorna, men istället ska det jämt tjatas om att vi är dåliga på matte, och att vi behöver läsa mer av det oftast väldigt onödiga ämnet, som de allra flesta människor inte behöver ha högre kunskaper om än level A på högstadienivå. Officiellt språk vill jag dock inte se engelskan som. Svenskan ska vara kvar, dels för att bevara känslan av en svensk kultur, men också för att det är badass att prata ett språk som ytterst få andra förstår.

grondahl
2010-06-09, 12:18
Vad är problemet med tvåspråkighet?

Kek
2010-06-09, 12:19
Tycker man borde börja med ett 3e språk i ungefär samma ålder som man börjar med engelska. Hade varit väldigt smidigt om man kunde lite mer franska till exempel. Kan väl fråga efter vägbeskrivningar, beställa mat och lite så med mina franska steg 3 kunskaper men det hade ju varit smidigt att kunna föra sig lika bra som man gör på engelska.

krellik
2010-06-09, 12:27
Nackdel = att vi skulle vara världens töntigaste folk...

stevebc
2010-06-09, 12:33
Svenskan ska vara kvar, dels för att bevara känslan av en svensk kultur, men också för att det är badass att prata ett språk som ytterst få andra förstår.This. Alltid kul att gå in i klassrummet och höra "sug min ***, slampa!" från den enda i klassen man lärt ut svenska svordomar till. Så kan man skrika tillbaka "håll käften, *****" utan att någon reagerar, eller jo, men med oförstånd. Ja, jag ska fylla 23.

Införandet av engelska som officiellt språk vore väldigt vrickat, men också häftigt på något sätt. Grejen är att det behövs inte. Svenskar är liksom holländare (och övriga skandinaver?) ansedda att vara relativt bra på engelska. Att majoriteten sedan inte kan flytande engelska anser jag inte vara något problem. Problemet ligger i Latinamerika och södra Europa där var man fortfarande tror att det egna språket är ett slags världsspråk och resten av världen bör anpassa sig.

Mental
2010-06-09, 13:30
Men om man skall byta till ett världsspråk så är väl Mandarin eller Spanska bättre val då de är större? Framförallt asiatiska språk tror jag kommer tillväxa starkt.

young_george
2010-06-09, 13:50
Men om man skall byta till ett världsspråk så är väl Mandarin eller Spanska bättre val då de är större? Framförallt asiatiska språk tror jag kommer tillväxa starkt.

Antal personer som kan tala ett språk är inte nödvändigtvis synonymt med dess användbarhet.

Att 99% av dessa Mandarintalare är kinesiska bönder som du har minimala möjligheter att få kontakt med oavsett om du kan språket, medan du t.ex. säkerligen kan klara dig hyfsat på engelska även i Asien.

Det sammanlagda antalet spansktalande är förövrigt mindre än det sammanlagda engelsktalande, även om har har spanska som förstaspråk är större

1. Mandarin Chinese (1.12 billion)
2. English (480 million)
3. Spanish (320 million)
4. Russian (285 million)
5. French (265 million)
6. Hindi/Urdu (250 million)
7. Arabic (221 million)
8. Portuguese (188 million)
9. Bengali (185 million)
10. Japanese (133 million)
11. German (109 million)

http://www2.ignatius.edu/faculty/turner/languages.htm

WHITEFOLKS
2010-06-09, 13:53
Vaddå, alla svenskar kan ju redan flytande engelska :D

TehSaxo
2010-06-09, 15:13
Tycker själv att engelska undervisningen är suverän och 99% av de som går i skolan klarar sig med sin engelska utomlands. Tror att Sverige är en av de länderna som har "bäst engelska" om man jämför med de som inte har det som sitt modersmål. :P

Bubban
2010-06-09, 15:35
Jag tycker inte vi ska begränsa oss till ett språk. Det är så trist. Man kan inte sitta framför en annan människa på tunnelbanan och snacka om honom/henne med sin kompis.
En annan sak, barns förmåga att lära språk är ENORMT underskattad. Folk snackar om att det är underbart när barn är bilingual, när de i själva verket kunnat vara quadrilingual om de bara fått stimulans som barn.

TehSaxo
2010-06-09, 15:48
Man kan ju inte snacka skit framför ryggen på engelsmän om man glömmer svenskan :D

davvvan
2010-06-09, 16:15
Tycker att man ska behålla svenskan men kanske samtidigt satsa ytterligare på engelskan. Ett tredje språk är svårt, eftersom valet står mellan tyska,franska och spanska. Även italienska till viss del.

Jag tycker det är tråkigt att dialekterna håller på att försvinna, så att hela svenskan som språk skulle dö ut vore extremt tråkigt. Mina ören.

r3mpuh
2010-06-09, 16:30
Jag började med engelska i tredje klass och talar det helt okej, dock tack vare utomlandsresor/övning och engelska läsande/lyssnande via internet.

Ser ingen nackdel med att lägga lite större fokus på Svenskan i skolan samt att samköra engelskan på samma nivå från årskurs 1.

stridis
2010-06-09, 16:36
Det finns många språk. Svenska är ett språk som talas i fler än ett land, och vi har viss universitetsundervisning och litteratur på svenska. Sett ur det perspektivet så dukar många många språk under mycket tidigare. Svenska är inte för byäldste där ungarna lär sig något annat språk när de studerar, och där de för vidare studiespråket vidare till sina ungar.

Osten80
2010-06-09, 16:38
Jag tycker det är tråkigt att dialekterna håller på att försvinna, så att hela svenskan som språk skulle dö ut vore extremt tråkigt. Mina ören.

Det håller jag verkligen med om. Jag tycker att det är roligt med utpräglade, och vissa fall nästan obegripliga dialekter. Det ger charm och trevlig mångfald åt språket. Ett allt för homogent land skulle vara dödstråkigt, men många verkar skämmas för sina dialekter. Jag muttrar alltid lite för mig själv när folk som åkt till annan stad för att plugga, kommer tillbaka tre månader senare och låter som en infödd göteborgare eller pratar med någon stockholmsk dialekt, eller som i vissa fall, med en helt absurd hybrid.

Tolkia
2010-06-09, 17:07
Hur många svenskar har så mycket kontakt med engelsktalande att skulle göra märkbar skillnad om de talar svenska, engelska eller finska som förstaspråk? (Att verka cool och säker de enstaka tillfällen man stöter på vilsna utrikiska turister resp. engelskundervisningen i skolan räknas inte.) Jag skulle tro att de flesta talar väldigt lite engelska i sin vardag.

Scratch89
2010-06-09, 17:09
Jag skulle tro att de flesta talar väldigt lite engelska i sin vardag.

Skoja inte. Tentavakten idag var tydligen utländsk och kommunicerade på engelska. Det tog mig en halvminut att stapplande få fram att jag ville låna en penna om hon hade. :D

Stoltz
2010-06-09, 17:20
Skoja inte. Tentavakten idag var tydligen utländsk och kommunicerade på engelska. Det tog mig en halvminut att stapplande få fram att jag ville låna en penna om hon hade. :D

:laugh:

Dooo yoooo häv ä pensill?

Bärs
2010-06-09, 17:27
Det skulle vara ganska plågsamt att höra om alla folk skulle börja tala sin brutna eländiga engelska som modersmål. Snacka om att globala dialektskillnader skulle uppstå.

Gabriel174
2010-06-09, 17:32
Det skulle vara ganska plågsamt att höra om alla folk skulle börja tala sin brutna eländiga engelska som modersmål. Snacka om att globala dialektskillnader skulle uppstå.


Men det finns det väl ändå redan?

Baan
2010-06-09, 17:33
Det skulle vara ganska plågsamt att höra om alla folk skulle börja tala sin brutna eländiga engelska som modersmål. Snacka om att globala dialektskillnader skulle uppstå.

För att kunna snacka om dialekt bör vi kanske ha engelskan som förstaspråk i några århundraden. Inte prata kass engelska och kalla det en dialekt.

Bärs
2010-06-09, 17:40
Men det finns det väl ändå redan?

Om engelskan är ett främmande språk för de inblandade kan man nog inte tala om dialekter.

Bärs
2010-06-09, 17:41
För att kunna snacka om dialekt bör vi kanske ha engelskan som förstaspråk i några århundraden. Inte prata kass engelska och kalla det en dialekt.

Om engelska blir modersmål för ett lands befolkning måste man se den uppkomna varianten som den engelsk dialekt.

EkarN
2010-06-09, 17:47
Vårt vackra språk är ju överlägset alla andra så varför byta till ett annat?:)

Rahf
2010-06-09, 18:13
Undervisningen i engelska är bra om man tar det på allvar när man går i skolan. De allra flesta svenskar är bra på formell bokengelska och klarar sig bra mycket bättre än de flesta nationer.

Jag uppskattar verkligen svenskan som jag har.

Baan
2010-06-09, 20:08
Om engelska blir modersmål för ett lands befolkning måste man se den uppkomna varianten som den engelsk dialekt.

Givetvis, jag menade att den i praktiken inte blir modersmål för att någon politiker bestämmer det. Förmodligen tar det någon generation innan den har den platsen hos gemene man.

---

Jag tror vi har en bra nivå på engelskaundervisningen. Jag ser inte heller fördelen att fördumma våra medborgare genom att ta bort deras modersmål. Engelska ska många kunna bra ändå, och ha grunden för att ta det till en bra nivå ifall jobbet eller dylikt kräver det.

Bärs
2010-06-09, 20:45
Givetvis, jag menade att den i praktiken inte blir modersmål för att någon politiker bestämmer det. Förmodligen tar det någon generation innan den har den platsen hos gemene man.

Det enda som eventuellt skulle kunna få till stånd ett språkbyte är att ett engelsktalande land erövrar Sverige och aktivt försöker få till stånd ett språkbyte.

C.E.J.
2010-06-09, 20:52
Tjenare

Tycker ni att vi måste inse att engelska är världens språk och därför
bör det vara det officiella språket i Sverige?

Hajar inte kopplingen. Sverige har redan "insett" detta, men varför skulle det betyda att man gör engelska till officiellt språk?

Diskutera om ämnet. Om det blir officiellt i Sverige, vilka för/nackdelar följer med?

Fördelar: coolt. Övrigt, inga.

Nackdelar: kostnader det innebär.

bumbi
2010-06-10, 08:01
hej!

Jag vet inte om någon redan har sagt det men;

Eftersom Kina är på g nu både ekonomiskt och på alla andra plan egentligen, så borde vi i väst lära oss kinesiska. Definitivt. Det har man redan gjort i Tyskland i 15 år nu och det diskuterades väl i Sverige också nyligen om att införa det som valbart språk redan i grundskolan. Bra idé.

dared
2010-06-10, 14:20
En fördel skulle vara att folk i allmänhet skulle kunna söka och ta in mer kunskap från internet, böcker och förhoppningsvis använda fler nyhetskällor osv, snarare än när man kommer i kontakt med engelsktalande.

Jag bor just nu i utlandet och tycker det är fördjävla härligt och ha ett näst till hemligt språk, så jag skulle inte vilja ta bort svenskan :D

Kanske skulle det kunna integreras mer engelska i svenska skolor och tidigare. Skulle nog dock gå ut lite över svenskan. Vet ej i vilken utsträckning man bör eller kan göra de trade-offsen.

Loke
2010-06-10, 15:07
hej!

Jag vet inte om någon redan har sagt det men;

Eftersom Kina är på g nu både ekonomiskt och på alla andra plan egentligen, så borde vi i väst lära oss kinesiska. Definitivt. Det har man redan gjort i Tyskland i 15 år nu och det diskuterades väl i Sverige också nyligen om att införa det som valbart språk redan i grundskolan. Bra idé.

Sveriges huvudsakliga importpartners:

Germany 17.5%, Denmark 9.4%, Norway 8.6%, UK 6.2%, Finland 5.7%, Netherlands 5.6%, France 5%, Russia 4.4%, China 4.2% (2008)

Och exporterar gör vi ännu mindre till kina. Att kina är stort globalt är ett dåligt argument till varför svenskar ska lära sig kinesiska. Lägg sedan till att engelska är helt gångbart i nästan alla av de ovanstående länderna så ser man att engelska är ett bra språk för över 50% av den handel vi gör och kinesiska duger för 4,2 av importen.

Ekonomi är alltså ett skitdåligt argument och kommer vara så även om kinas handel mot oss blir 10 gånger större. Engelska är inte bra för att USA är ett stort land utan för att det är gångbart även utanför anglosaxiska områden.

ha:cl
2010-06-10, 15:30
Jag ser gärna mer språkundervisning i skolorna, men istället ska det jämt tjatas om att vi är dåliga på matte, och att vi behöver läsa mer av det oftast väldigt onödiga ämnet, som de allra flesta människor inte behöver ha högre kunskaper om än level A på högstadienivå. Officiellt språk vill jag dock inte se engelskan som. Svenskan ska vara kvar, dels för att bevara känslan av en svensk kultur, men också för att det är badass att prata ett språk som ytterst få andra förstår.

Det man ändå hade hoppats att du förstod är att ifall man är bra på matte så följer de andra ämnena med.

Därav matte-hetsen.

Rahf
2010-06-10, 17:58
Det finns inget språk som heter kinesiska!

Antingen är det mandarin eller kantonesiska.

bumbi
2010-06-11, 11:50
Det finns inget språk som heter kinesiska!

Antingen är det mandarin eller kantonesiska.

Åh, nämen åh. jag ber om ursäkt, herr Rahf; mandarin, jag syftade på mandarin. Det finns för övrig inte ett språk som heter mandarin heller, det heter Putong (Hua) och syftar till det officiella språket i Kina. Som för övrigt endast är en dialekt, notera, inte ett språk. Skriftspråket (Hanzi) är detsamma i hela Kina men uttalet är olika.

Är vi klara med undervisningen eller ska vi gå in på historiska aspekter?
Min poäng var att Kina (mainland) kommer att spela en allt större roll på den globala marknaden och det vore förnuftigt att även ta in kinesiskan i språkundervisningen i Sverige.

stafh
2010-06-11, 11:53
Jag ser gärna mer språkundervisning i skolorna, men istället ska det jämt tjatas om att vi är dåliga på matte, och att vi behöver läsa mer av det oftast väldigt onödiga ämnet, som de allra flesta människor inte behöver ha högre kunskaper om än level A på högstadienivå. Officiellt språk vill jag dock inte se engelskan som. Svenskan ska vara kvar, dels för att bevara känslan av en svensk kultur, men också för att det är badass att prata ett språk som ytterst få andra förstår.

Man kanske inte behöver matten i sig, men mer matteträning borde ge mer analytiskt tänkande, och det är ju inte helt fel.

bumbi
2010-06-11, 11:55
Sveriges huvudsakliga importpartners:

Germany 17.5%, Denmark 9.4%, Norway 8.6%, UK 6.2%, Finland 5.7%, Netherlands 5.6%, France 5%, Russia 4.4%, China 4.2% (2008)

Och exporterar gör vi ännu mindre till kina. Att kina är stort globalt är ett dåligt argument till varför svenskar ska lära sig kinesiska. Lägg sedan till att engelska är helt gångbart i nästan alla av de ovanstående länderna så ser man att engelska är ett bra språk för över 50% av den handel vi gör och kinesiska duger för 4,2 av importen.

Ekonomi är alltså ett skitdåligt argument och kommer vara så även om kinas handel mot oss blir 10 gånger större. Engelska är inte bra för att USA är ett stort land utan för att det är gångbart även utanför anglosaxiska områden.

Ge dem ett par år.


Det är intressant hur, när det gäller Europa, Tyskland alltid lyckas fånga upp alla signaler på vad som kommer att vara viktigt att vara bra på de kommande åren och genast satsar stort för att detta ska bli en del av Tyskland också. Och minst lika intressant är att vi (=resten av Europa) ska envisas om att vi vet bäst och köra medd vår gamla vanliga struktur, vare sig det gäller utbildning, ekonomi eller vad som helst. Intressant.

I USA har man på de allra bästa skolorna på Masternivå inom Management infört kinesiska som ett obligatoriskt moment i undervisningen. Också intressant.

Hur sjutton kom man på den strålande idén om att man skulle satsa på engelskan då? Om jag inte minns fel så handlade det om något med handel och ekonomi och möjlighet att handla mellan länder och därutöver skapa ett regelverk för denna handel osv osv.