handdator

Visa fullständig version : Börjar diet idag,hjälp!


tobbe12
2010-06-09, 10:35
Tjena.

Från att vara vältränad så har jag gått från 80 kg till 115 (är 172 cm lång)

vill inte ha det som ursäkt men mycket beror på mitt jobb, sitta inne hela dagen, snabb mat, inte längre tid att träna....

nu mår jag så dåligt att jag har sjukskrivit mig från jobbet i ett halvår för att verkligen gå ner i vikt. Har tidigare tränat o så, så jag har lite erfarenhet, men jag vill gärna höra vad ni har att säga...

jag tänkte mig att jag inte ska överdriva i början, första veckan/veckorna så kommer jag lägga mig på 1900 - 2000 kcal, för att se hur det utvecklas... Kommer inte att äta speciel "diet mat" utan hemlagad mat,och därefter räkna på kalorie.

träningen blir gym samt lite cardio (i början för att sedan öka)

jag tänkte, är det "farligt" för mina knä om jag går långa snabba morgonpromenader?

ge mig lite feedback...tack :)

Benjila
2010-06-09, 10:46
jag tänkte, är det "farligt" för mina knä om jag går långa snabba morgonpromenader?
Promenader är väldigt skonsamt för kroppen och ett bra sätt att börja på. Sen är det upp till dig och känna efter om du får ont i knäna eller ej. Men du skriver att du har varit vältränad (vet inte hur länge sen det var dock) alltså är det nog inga problem med det.

Och in before someone else: Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Härligt att du tar tag i det! :thumbup:

vicarious
2010-06-09, 10:46
Det låter som en bra plan att ta det lite lugnt i början och se vad som händer. Du kommer garanterat går ner i vikt om du lägger till träning och samtidigt skär ner lite på maten.

Du behöver inte oroa dig för promenader, löpning däremot skulle nog kunna slita en del på knäna om man väger 115kg.

young_george
2010-06-09, 10:47
nu mår jag så dåligt att jag har sjukskrivit mig från jobbet i ett halvår för att verkligen gå ner i vikt.

Att gå ner i vikt är inget heltidsjobb. Ska du sitta hemma med bara tanken på att gå ner i vikt?! Och detta ska någon annan betala för?

jag tänkte, är det "farligt" för mina knä om jag går långa snabba morgonpromenader?

Det går inte att för oss att veta vilken belastning dina knän tål. Det enda som kan sägas säkert är att det belastar dina knän mer än om du hade vägt mindre.

kjell33
2010-06-09, 10:48
Nu när det är sommar skulle jag satsa lite extra på att cykla och simma då båda är skonsamma aktiviteter. Men inget toktempo.

tobbe12
2010-06-09, 10:52
Att gå ner i vikt är inget heltidsjobb. Ska du sitta hemma med bara tanken på att gå ner i vikt?! Och detta ska någon annan betala för?



Det går inte att för oss att veta vilken belastning dina knän tål. Det enda som kan sägas säkert är att det belastar dina knän mer än om du hade vägt mindre.

Sitta hemma,jag formulerade mig lite feldär.. jag har eget företag har folk som jobbar åt mig om du förstår.. ingen annan ska betala för mig:)

tack för alla andra svar. mkt tacksamt

young_george
2010-06-09, 10:59
Sitta hemma,jag formulerade mig lite feldär.. jag har eget företag har folk som jobbar åt mig om du förstår.. ingen annan ska betala för mig:)

tack för alla andra svar. mkt tacksamt

Jag förstår, men har du inte tänkt på att du kommer förr eller senare gå tillbaka till jobbet? Vad ska du göra då?

Är det inte bättre om du redan nu hittar ett sätt att gå ner i vikt som du kan leva med resten av ditt liv?

Börja laga din mat i storkok, så du kan potionera ut maten t.e.x.

Vazz
2010-06-09, 11:38
Jag förstår, men har du inte tänkt på att du kommer förr eller senare gå tillbaka till jobbet? Vad ska du göra då?

Är det inte bättre om du redan nu hittar ett sätt att gå ner i vikt som du kan leva med resten av ditt liv?

Börja laga din mat i storkok, så du kan potionera ut maten t.e.x.


Det är väl utmärkt för han att börja träna och kunna satsa fullt ut nu under sommaren. Sen när han kommer tillbaka till jobbet så har han förhoppningsvis motivation att fortsätta sin träning.
Så är det ju för de flesta att det är jäkligt jobbigt med träningen de första månaderna för att sedan bli lättare och det blir en del av vardagen.

young_george
2010-06-09, 11:49
Det är väl utmärkt för han att börja träna och kunna satsa fullt ut nu under sommaren. Sen när han kommer tillbaka till jobbet så har han förhoppningsvis motivation att fortsätta sin träning.
Så är det ju för de flesta att det är jäkligt jobbigt med träningen de första månaderna för att sedan bli lättare och det blir en del av vardagen.

Det står ju uttryckligen i första inlägget att det är p.g.a jobbet han inte tränar, då han har tidigare träningserfarenhet.

...mycket beror på mitt jobb, sitta inne hela dagen, snabb mat, inte längre tid att träna...

Dvs, om det är pga jobbet som man blir fet, hur går det då när man måste ha ett jobb?

HulkH
2010-06-09, 12:01
Det står ju uttryckligen i första inlägget att det är p.g.a jobbet han inte tränar, då han har tidigare träningserfarenhet.



Dvs, om det är pga jobbet som man blir fet, hur går det då när man måste ha ett jobb?

Fattar inte problemet?

Han är sjukskriven för att kunna få en bättre kropp och må bättre, och som han skrev så var det hans egna företag och ingen betalade honom.


Som någon sa så brukar de första månaderna vara svårast, då är det bara bra om han kan satsa på träning fullt ut, sedan när han kmr tillbaka till jobbar så kan han förhoppningsvis röra på sig ordetnligt då också.

young_george
2010-06-09, 12:25
Om du inte förstår kan jag nog inte skriva det klarare än såhär.

1) Han blev fet för att han hade ett jobb som gjorde honom fet.
2) Nu har han inget jobb - och kan därför bli smal.
3) När han är smal, ska han börja jobba igen, med samma jobb. Då kommer man till ruta 1 igen.

Vad är det du inte förstår?

Mitt förslag var att redan nu anpassa sin livsstil till det jobb han har, och kommer ha igen.

WHITEFOLKS
2010-06-09, 12:28
Gå inte ut för hårt!

Om du har en så stor övervikt så kommer du kunna hamna på ett rätt stort underskott bara genom att styra upp maten bra. Börja "träna" försiktigt till en början när det gäller kondition/"förbränning". Det är definitivt värt att träna lite mindre sånt i början snarare än att bli trött och sliten direkt.

Hette
2010-06-09, 12:44
Bry dig inte om folk som skriver att du kommer hamna på ruta 1 igen.

Du kommer att lyckas och efter du har lyckats kommer du inse vad som krävdes för att nå dina mål och kommer inte gå igenom det igen förhoppningsvis.

young_george
2010-06-09, 12:52
Bry dig inte om folk som skriver att du kommer hamna på ruta 1 igen.

Du kommer att lyckas och efter du har lyckats kommer du inse vad som krävdes för att nå dina mål och kommer inte gå igenom det igen förhoppningsvis.

Suck.

Det är därför folk nästan alltid håller sina viktnedgångar när dom under en kort period vänder hela livet upp och ner, och sedan återgår till vardagen? Eller hur var det nu?

Förbered dig inte för det, kör på och tro att allt löser sig av självt på vägen.

Gabriel174
2010-06-09, 13:07
Jag fattar inte vad ni alla snackar om, jag håller med young_george till 100%

Först och främst: riktigt bra att du tar tag i dina viktproblem. Som någon tidigare sa - gå inte ut för hårt i början och förvänta dig att du tappar 20kg på en månad. Gör små förändringar. Du behöver inte gå från att äta skräpmat och bara sitta inna till att äta helt opti och träna flera gånger i veckan över en natt. Det kommer antagligen inte att hålla i längden.

Gör små förändringar, försök ät nyttigare, ta mindre portioner och rör på dig mer. Som young_george sa, varför ska du sjukskriva dig i 6 månader? Som du sa själv så var du vältränad förut, men pga jobbet gick du upp till 115kg. Ponera att du går ner till 80kg igen, sen börjar du på jobbet och kanske går upp igen? Lika bra att skära ned sakta men säkert på maten och träna mer medan du är på jobbet. Alltså, för att summa summarum: Jag tycker inte att du ska sjukskriva dig, eller gå ut alltför hårt så att du (kanske) tröttnat på träningen redan efter ett par veckor. Känner du någon annan i din närhet som också vill ta tag i sin vikt, varför inte börja träna med någon annan? Nu på sommaren så är det skönt, så som någon sa: simma, cykla, promenera.

Lycka till!

WHITEFOLKS
2010-06-09, 13:11
Har man möjligheten och vill prioritera det så ser jag inget fel i sig med att "ta ledigt" för att kunna nå bra resultat snabbare.

Om man skulle säga generellt så är det givetvis viktigt att få in det i samband med sin vanliga vardag men det är ju inte ett måste att han inte klarar av att göra det för att han tar ledigt nu. Man kan ju se det som ett break för att kunna ta tag i bitarna och komma på rätt spår igen.

Mycket handlar om vad man har för kunskaper, motivation och prioriteringar.

tobbe12
2010-06-09, 13:53
Tack till alla som förstår mitt sett att "tänka" , tycker att jag kan fokusera mycket lättare om jag inte jobbar, jag känner att övervikten dessutom har gjort så att jag kan inte kan jobba, har ingen ork, trött hela tiden, nu ser jag inte ut som en ballong direkt, utan mer "biffig" men ändå köttig.

det är inte som att jag bara kommer sitta och dieta, har massa annat att ta tag i :) men som sagt tack för alla fina kommentarer.

tobbe12
2010-06-09, 14:18
Istället för att starta ny tråd såfrågar jag här istället, innehåller gurkmeja några kalorier?samt grillkrydda?

young_george
2010-06-09, 14:22
Gurkmeja 295kcal/100g

Santa Maria grillkydda 100kcal/100g

tobbe12
2010-06-09, 20:32
Då har man lyckats första dagen riktigt bra,

så här har dagen sett ut,

frukost, en omelett(baserad på 2 ägg,skinka,championjoner,tomat med 2 bröd skivor mörkt bröd,

lunch grillad kyckling file med potatis klyftor och lite sweetchilisås, samt grönsaker

middag bönsallad med tacosallad

kvällsmat next, 2 skivor bröd med smör o ost samt lite jordgubbar

kmr hamna på cirka 1900 kcal

samt tränat 45 min:)

ser det bra ut? :)

WHITEFOLKS
2010-06-09, 20:33
Låter utmärkt.

tobbe12
2010-06-10, 08:30
spelar det någon roll vart kalorier kmr ifrån? dvs protiene kolhydrat fett.. självklart menar jag "bra" kolhydrater. ja fokuserar bara kcal intaget

WHITEFOLKS
2010-06-10, 12:29
Om du siktar på runt 200g protein per dag, minst 50g fett och resten kolhydrater så hamnar du nog rätt bra.

Protein mättar bra och är muskelbesparande. Fett är nödvändigt för diverse funktioner i kroppen. Kolhydraterna ger dig energi att träna.

tobbe12
2010-06-10, 15:13
Om du siktar på runt 200g protein per dag, minst 50g fett och resten kolhydrater så hamnar du nog rätt bra.

Protein mättar bra och är muskelbesparande. Fett är nödvändigt för diverse funktioner i kroppen. Kolhydraterna ger dig energi att träna.

Men är det kcal in o ut som är det viktigaste ? det ärväl det som gör att man går ner oavsett vad kcal innehåller?

King Grub
2010-06-10, 15:16
Ja, men olika sammansättningar på kosten kan innebära viktförlust med olika fördelning, mer eller mindre muskelmassa, mer eller mindre fettmassa.

tobbe12
2010-06-10, 15:45
Ja, men olika sammansättningar på kosten kan innebära viktförlust med olika fördelning, mer eller mindre muskelmassa, mer eller mindre fettmassa.

ah dock tycker jag det verka vara jobbigt räkna hur mkt protien ja får i mig, ist så räknar jag kalorier och typ tänker "mer kött än pasta" exempelvis, då borde det bli rätt....

King Grub
2010-06-10, 16:01
Ett högt proteinintag är A och O, oavsett hur du räknar.

tobbe12
2010-06-10, 19:29
Okej men ja går inte ner saktare om det blir annorlunda eller hur? tex att det blir lite mer jämt fördelat (oavsett vad det är jag går ner, dvs, muskler fett vatten)

WHITEFOLKS
2010-06-10, 23:16
Om något går du ner fortare desto sämre du äter (vid samma kcalmängd), mer muskler som ryker.

Det är ju givetvis inte något att sträva efter dock :P