handdator

Visa fullständig version : Marklyft: Tekniken i negativa fasen


Gädda
2010-06-09, 10:06
Jag har på senare tid börjat ifrågasätta min teknik i marklyft då jag släpper ned stången mot marken. Mitt syfte med att träna marklyft är inte att bli världsmästare i styrkelyft, utan att bygga (ffa trapz) och bli stark rent allmänt.

Hur ska man isåfall egentligen köra? Jag har ett bra tag nu bara släppt stången snabbt ner i golvet, efter att jag sett många (tror styrkelyftstränande) gör. Detta känns ju bra eftersom man orkar mer *gah!* men samtidigt strider det mot hur jag blivit upplärd och gjort från början (genom att sänka stången långsamt, ca dubbelt så sakta som själva rycket).

Men vad är fördelar kontra nackdelar med att "bromsa" på vägen ned?

vicarious
2010-06-09, 10:16
Det är väl som med excentrisk träning i alla övningar, det kan vara väldigt bra att inkludera i sin träning om man vill växa. Så länge skaderisken inte ökar kan du ju köra excentriskt ibland.

Giljotinen
2010-06-09, 11:03
ErI6xCKMeog

Väldigt snygga lyft efter 1:00

Crocker
2010-06-09, 11:09
Jag får fan inte rak rygg på nedre vägen, vad gör man för fel då?

Gädda
2010-06-09, 11:18
On topic nu tack, vill ha kunnigas kommentarer om fördelar/nackdelar/skaderisker etc. med att skippa den excentriska fasen och låta stången landa på golvet genom att bromsa minimalt.

Psyla
2010-06-09, 11:46
Jag får fan inte rak rygg på nedre vägen, vad gör man för fel då?

Du strechar.

HulkH
2010-06-09, 12:05
Kör bara en jämn hastighet på vägen upp och ner.

Pjotor
2010-06-09, 13:00
Lite lätt OT, men du gör väl frivändningar också? Har sällan haft så mycket träningsvärk som när jag började med dem.

Tränar du regelbundet tunga mark så kommer du så småningom att få tjocka ryggmuskler.

z_bumbi
2010-06-09, 13:28
On topic nu tack, vill ha kunnigas kommentarer om fördelar/nackdelar/skaderisker etc. med att skippa den excentriska fasen och låta stången landa på golvet genom att bromsa minimalt.

Fördelar, man slipper riskera att tappa ryggen i den negativa fasen och man låter inte förmågan att hålla formen i den negativa delen begränsa det man drar i mark.

Nackdelar, man behöver inte hålla formen i den negativa fasen och missar på sätt träningen på att göra det.

Som redan föreslagits så kan man köra båda varianterna eller så kör man bara i ett jämt tempo och fokuserar mindre på vissa tidsintervall. Om man ska få flyt i träningen så bör man ju i alla fall "hålla ihop" kroppen i den negativa fasen för att hamna i rätt position för att dra nästa mark.

Crocker
2010-06-09, 19:14
Du strechar.

Vilka muskler?

hugok
2011-01-06, 19:51
En liten trådbump. Är det någon som har tips på hur man kan göra om man kör hemma och är rädd om golvet men fortfarande vill lägga lite större vikt vid den positiva fasen? Något att oroa sej över om man har ett "vanligt" golv och har byggt en lite halvtaskig lyftarplatform av playwood och liggunderlag?

z_bumbi
2011-01-07, 11:05
En liten trådbump. Är det någon som har tips på hur man kan göra om man kör hemma och är rädd om golvet men fortfarande vill lägga lite större vikt vid den positiva fasen? Något att oroa sej över om man har ett "vanligt" golv och har byggt en lite halvtaskig lyftarplatform av playwood och liggunderlag?

Träfiberplattorna sprider ut trycket över en stor yta så riskerna bör inte vara så stora men du kan också göra en mellanvariant dvs att du bromsar första biten på nervägen och bara låta vikten falla fritt/relativt fritt sista biten.

hugok
2011-01-07, 16:55
Träfiberplattorna sprider ut trycket över en stor yta så riskerna bör inte vara så stora men du kan också göra en mellanvariant dvs att du bromsar första biten på nervägen och bara låta vikten falla fritt/relativt fritt sista biten.

Okej, tack! Känns som att det är sista biten i den negativa fasen som är tyngst också.

Lance Uppercut
2011-01-07, 17:36
En liten trådbump. Är det någon som har tips på hur man kan göra om man kör hemma och är rädd om golvet men fortfarande vill lägga lite större vikt vid den positiva fasen? Något att oroa sej över om man har ett "vanligt" golv och har byggt en lite halvtaskig lyftarplatform av playwood och liggunderlag?

Hör gärna av dig sedan och säg hur det gick för jag kör nämligen exakt samma hemmakonstruktion som du ;)

hugok
2011-01-07, 17:59
Hör gärna av dig sedan och säg hur det gick för jag kör nämligen exakt samma hemmakonstruktion som du ;)

Jag kommer nog inte att testa golvet för att se hur mycket det tål för det vore inte så skoj om det gick sönder. Men jag kör nog efter Zbumbis tips.

Lance Uppercut
2011-01-07, 18:13
Jag kommer nog inte att testa golvet för att se hur mycket det tål för det vore inte så skoj om det gick sönder. Men jag kör nog efter Zbumbis tips.

Ok, jag är för skraj för att prova ens det nämligen.

hugok
2011-01-07, 19:36
Ok, jag är för skraj för att prova ens det nämligen.

Hehe, får ligga lågt tills snön smält och sen är det bara att marka på på gräsmattan.