handdator

Visa fullständig version : Ryggproblem i samband med marklyft


ViktorLarsson
2010-06-09, 09:12
Hej!

Jag vet att många av er är trött på random folk som frågar om ryggproblem på nätet i tron om att det skall vara lösningen på allt. Hur som helst.

I början av maj skulle jag börja med marklyft. Hade inte tränat marklyft på ett bra tag, men ville få in övningen i schemat igen. Bestämde mig för att jag inte skulle använda mig av remmar. Vid uppvärmning märker jag att stången är dåligt räfflad, dvs väldigt halkig. När jag kommer upp på mitt tyngsta arbetsset på 150kg lyckades jag dra fyra reps fint. Sen när jag försöker mig på den femte repetitionen glider stången ur greppet och jag står i toppläget med stången i fingrarna. Dum som jag var försöker jag "rycka" till mig ett bättre grepp och tappade totalt greppet så jag blev krummad i ryggen och höll emot med stången. Tappade alltså fokus. En strålande smärta utstrålar längst ner i ryggraden (ländrygg?)

Dagen efter hade jag inte ont alls och tänkte att det kanske inte var något allvarligt. Dagen därpå kände jag mig ovanligt seg i ryggen, typ som om musklerna försvagats i nedre delen. Detta blev bättre och bättre med tiden, fram tills igår, då jag trodde allting var över och testade marklyft med god form och något lättare vikter (borde inte ha gjort. *grr27*) Det kändes inget konstigt när jag hade kört klart, men idag. Den värsta smärta i ryggen jag varit med om. Jag inte tvätta mig i handfatet då jag inte har styrka nog att hålla ryggen så långt ner. Har jättesvårt för att ställa mig upp från sittande ställning och vid vissa sittande lägen kan jag också få ont. Måste sitta spikrakt med ryggen för att det skall kännas bra.

Jag ringde vårdcentralen idag och hörde om man kunde få komma ner så det kan få titta på det, men de hänvisar mig till en kiropraktor/naprapat. I värsta fall är jag beredd att gå till en kiropraktor (ekonomiskt förhinder) men undrar om ni kan tänka er någon annan som kan hjälpa mig med ryggen? jag är trots allt 19 år och går därmed gratis till doktorn och kanske finns det någon kostnadsfri sjukgymnast som kan hjälpa mig eller vad tror ni? är kiropraktor enda lösningen? vila från träning för att få ryggen att bli hel igen?

Vet att det är långsökt att fråga er på forumet, men just nu känner jag att jag inte vet alls var jag skall vända mig. Tråkigt att de på vårdcentralen inte ens ville titta på ryggen. Fått en jättestark salva av våran granne som hon använde vid sina besvär och den hjälper mycket nu känner jag (liniment tror jag den heter.)

MVH Viktor.

/Peace.

Vunnis
2010-06-09, 10:04
Tycker det låter som ryggskott.
"lindras" smärtan om du håller dig gående, stående (även om det antagligen gör ont i början)?

ViktorLarsson
2010-06-09, 10:08
Tycker det låter som ryggskott.
"lindras" smärtan om du håller dig gående, stående?

Japp, betydligt bättre. Men då måste jag hålla mig i en väldigt fin hållning. Stående framåtlutad går inte bra, då strålar det smärta ner i svanken.

Jag kontaktade en öppen mottagning för sjukgymnastik alldeles nyss och de sa att de kunde kolla på problemet kostnadsfritt. Får hoppas de kan hjälpa mig på något vis.

/Peace.

Anders Dybdahl
2010-06-09, 10:18
Host / nys smärta?

Mest sannolikt en disk buktning / disk irritation.

Inget "farligt", men skal tas på allvar för att undvika långvariga besvär.

Undvik sitta, om du måste: sitt rakt.
Korta promenader.
Undvik lyft + vridningar.

Min erfaring är att korrekt manuell behandling kan ge dig snabb smärtlindring och ökad funktion / rörlighet, det beror helt och hållet på terapeuten du träffer på.

Vunnis
2010-06-09, 10:19
Gå o kika på det där så kanske dom kan se om det är nånting annat än just ryggskott. Men är det ryggskott så går det över av sig självt på några dagar, 2-3 brukar nog vara vanligast.
Jag skulle rekommendera att du håller dig igång/stående eller liggande med benen uppåt, till exempel på en stol, så ryggen är rak.

lycka till :)

ViktorLarsson
2010-06-09, 10:22
Host / nys smärta?

Mest sannolikt en disk buktning / disk irritation.

Inget "farligt", men skal tas på allvar för att undvika långvariga besvär.

Undvik sitta, om du måste: sitt rakt.
Korta promenader.
Undvik lyft + vridningar.

Min erfaring är att korrekt manuell behandling kan ge dig snabb smärtlindring och ökad funktion / rörlighet, det beror helt och hållet på terapeuten du träffer på.

Känner inget vid hosta och eller nysning. Skall försöka undvika sittande så mycket det går. :)

Kontaktade som sagt sjukgymnasten förut och de sa att de hade många patienter idag och rådde mig att komma på tisdag (även om jag kan få en tid idag) men skall ge ett försök och åka dit idag och se om de möjligtvis hinner med mig.

/Peace.

L-Sami
2010-06-09, 10:24
Min erfaring är att korrekt manuell behandling kan ge dig snabb smärtlindring och ökad funktion / rörlighet, det beror helt och hållet på terapeuten du träffer på.

Mirakel behandling?

Du vet att korrekt manuell behandling kan just bota personens problem som du inte ens ha träffat?

Anders Dybdahl
2010-06-09, 10:31
Mirakel behandling?

Du vet att korrekt manuell behandling kan just bota personens problem som du inte ens ha träffat?

Jag uttalade mig på generellt grunnlag så klart, och utifrån sannolikheten att det kan vara en disk buktning / disk irritation. Jag skrev inget om att "bota"!?

L-Sami
2010-06-09, 12:57
Jag uttalade mig på generellt grunnlag så klart, och utifrån sannolikheten att det kan vara en disk buktning / disk irritation. Jag skrev inget om att "bota"!?

Vad använder du för utvärderingsinstrument när du säger att du erfarar smärtlindrande samt funktionsförbättrande effekter av manuell behandling hos dina patienter med liknande problem?

ViktorLarsson
2010-06-09, 14:26
Nu har jag varit hos sjukgymnasten. Måste säga att jag är grymt nöjd. Fick testa lite övningar, te.x. raka marklyft med enbart kroppen. I början kom jag bara ner till knäveckan då smärtan strålade ut. När första behandlingen var klar kom jag ner till tårna, vilket var helt förvånadsvärt, helt smärtfritt dessutom!

Testade även lite andra övningar där jag skulle lyfta på röven med fötterna hängandes i några stöd upp i luften vilket var en riktig utmaning för mig. Hon misstänkte att jag blivit försvagad i mina mindre stabiliserande muskler och de större musklerna har blivit så starka att de "tar över jobbet" i övningarna.

Hon gav mig rådet att fortsätta träna som jag gör, dock skall jag undvika tunga övningar som belastar ländryggen, se till att röra på mig mycket och även göra en övning "Ländrygg. Extensions i liggande" gärna varje dag 10 repetitioner och detta kan utföras mer än 1 gång per dag. Skall även träna övningar som kräver stabilitet som sit-ups på balansboll.

Skulle jag få strålande smärta ner i benen får jag kontakta läkare omedelbart. I övrigt skall jag fortsätta träna och det skall med tiden bli bättre.

/Peace.

Sylvass
2010-06-09, 14:35
Skönt att det blivit bättre! Jag har haft liknande smärtor för några veckor sedan och vet att det är ett helvete. Jag promenerade och gymmade bort värken. Endast då jag inte hade ont. Sit-ups på swissboll är en riktigt bra övning på alla sätt och vis! Hoppas din "rehab" blir lyckad och att du krigar vidare!

ViktorLarsson
2010-06-09, 15:05
Skönt att det blivit bättre! Jag har haft liknande smärtor för några veckor sedan och vet att det är ett helvete. Jag promenerade och gymmade bort värken. Endast då jag inte hade ont. Sit-ups på swissboll är en riktigt bra övning på alla sätt och vis! Hoppas din "rehab" blir lyckad och att du krigar vidare!

Räknar dock med att jag kommer ha lika ont i morgon bitti som idag morgon. Men kommer följa hennes råd och förhoppningsvis blir allt bra igen! :thumbup:

/Peace.

Anders Dybdahl
2010-06-09, 15:32
Vad använder du för utvärderingsinstrument när du säger att du erfarar smärtlindrande samt funktionsförbättrande effekter av manuell behandling hos dina patienter med liknande problem?

Vid akuta ländryggsbesvär, så är det test / re-test principen jag använder mig av. Ffa. då aktiva rörelser och neurodynamiska tester (straight leg raise, prone knee bend, slump). Är extra noga med att se till att testerna utförs så identisk som möjligt, och utan ledande frågor. Min erfaring är att OM det blir skillnad i aktiva rörelser eller neurodynamiska tester efter behandling, så är skillnaden så stor att det märks tydligt.

Vid långvariga besvär kan man använda sig av Oswestry Disability Index och / eller Roland-Morris Disability Questionnaire. Inget jag gör i dagsläget, men snusar på det :)

Anders Dybdahl
2010-06-09, 15:33
När första behandlingen var klar kom jag ner till tårna, vilket var helt förvånadsvärt, helt smärtfritt dessutom!


Trevligt! Vilken typ av behandling fick du?

ViktorLarsson
2010-06-09, 16:04
Trevligt! Vilken typ av behandling fick du?

Jag fick utföra en del rörelser som mjukade upp och jag fick lägga mig på en brits där jag skulle svanka bak ryggen ordentligt, mer än smärtan tillät. Efter ett tag kände jag ingen smärta för stunden och kunde därmed gå djupare i "raka marklyft med kroppen" eller vad man skall säga. Hon pillade även på kotor och tryckte lite här och var.
Ett uthållighetstest där jag fick ligga med ryggen på en brits och ha fötterna hängandes i luften med hjälp av två grejer, därifrån skulle jag lyfta upp rumpan så högt som möjligt och hålla mig där statiskt så länge som möjligt. Kravet var 2 min som jag klarade av. Detta gjordes två gånger varav första gången gjorde ont och andra gången var smärtfritt.

Hur som, det kändes BETYDLIGT bättre efteråt. :thumbup:



/Peace.

ViktorLarsson
2010-06-24, 18:48
Det har nu gått drygt 8 veckor sen jag var med om marklyftsincidenten och jag var hos sjukgymnasten för andra besöket förra veckan. Hon tyckte jag verkade bättre och bättre med tanke på att jag klarade av alla moment bättre och bättre utan smärta. Fick även testa lite övningar på boll för stabilitet, vilket var lite utmanande (inte för ryggsmärta eller så, utan för koordinationen.) Övningar med boll skall tydligen aktivera små stabiliserande muskler i kroppen så detta rekommenderade hon att jag skulle utöva. Hon sa att jag kan börja känna på lite träning för ländryggen också.

Testade lite sittande hantelpress idag och även framåtlutande sidolyft vilket var lite besvärligt. Hantelpressarna kände jag inget av, men styrkan att upprätthålla ryggen statiskt i sidolyften var jobbigt och nu sitter jag här med lite lätt smärta i ländryggen, kanske var det ett kvitto på att jag borde avvakta med den sortens träning fortfarande?

Hur som helst. Smärtan är anmärkningsvärt mindre mot första till andra besöket hos Sjukgymnasten. Det känns som om ryggen håller på att bli fullt bra på sikt, men jag tror jag avvaktar med träning för ländryggen ett tag till.

Skulle smärtan bli värre eller något annat skumt inträffar ville Sjukgymnasten att jag kommer tillbaka, i övrigt är jag på fri fot och får känna efter när det känns som bäst igen.

/Peace.

Ean
2010-06-24, 19:02
Jag skadade också ländryggen för ca 3 månader sedan. Jag vet inte exakt vad det berodde på men för tunga marklyft kanske var en andledning. Såg någon här skriva att det är farligt med den negativa fasen på marklyft (vilken jag alltid gjorde), någon som kan verifiera?

Hur som helst så trodde jag att ryggen var ok efter två månader och testade mig på marklyft på ungefär 60-65% av mitt tidigare max och ryggen blev kass igen så se till att inte ha för bråttom tillbaks bara!

ViktorLarsson
2010-06-24, 19:10
Jag skadade också ländryggen för ca 3 månader sedan. Jag vet inte exakt vad det berodde på men för tunga marklyft kanske var en andledning. Såg någon här skriva att det är farligt med den negativa fasen på marklyft (vilken jag alltid gjorde), någon som kan verifiera?

Hur som helst så trodde jag att ryggen var ok efter två månader och testade mig på marklyft på ungefär 60-65% av mitt tidigare max och ryggen blev kass igen så se till att inte ha för bråttom tillbaks bara!

Förstår. Hellre vänta för länge än för lite. Känner ju att ryggen har en del kvar att hämta om man säger så.

/Peace.

ViktorLarsson
2010-06-25, 17:31
Diskbråck?

Nu ska jag söka professionell hjälp. Idag har smärtan funnits där precis hela dagen och smärtan är påtagligt värre vid rörelser mot innan. Kommer knappt till knäskålen om jag står med raka ben och armarna nedåt kroppen. Jag märkte även att smärtan började stråla ner i foten för ett par timmar sedan. Smärtan har även helt och hållet gått över till vänster sida. Höger sida känner jag ingenting.

Problemet är att jag jobbar måndag och tisdag så får väl försöka härda ut och få en tid hos vårdcentralen på onsdag.

Fan.

/Peace.

ViktorLarsson
2010-06-26, 09:28
Igår ringde jag Sjukvårdsupplysningen och berättade hur allt stod till. Fick en tid till närakuten direkt. Kom ner och doktorn frågade massa frågor, kände på ryggen osv. Han misstänkte att skadan inte satt i kotorna utan i en närliggande muskel. Jag fick diklofenak och alvedon på recept att hämta på apoteket, men eftersom mor och far redan hade detta hemma behövde jag ej åka dit. Han sa även att den troliga anledningen till att smärtan och besvären inte gett med sig kan bero på att jag fortsatt träna. Jag bör numera undvika all sorts styrketräning i 4 veckor och aktivera kroppen med promenader och enklare lyft vid te.x. jobb.

Så ingen träning på fyra veckor, diklofenak och alvedon, ett jävla tålamod så skall besvären ge med sig. Kvarstår problemet efter fyra veckor eller förvärras kommer jag röntgas, men först skall vi avvakta.

/Peace.

kjell33
2010-06-26, 09:31
Inget fel på läkare men ryggskador är inte deras starka sida, jag menar alvedon??

kjell33
2010-06-26, 09:39
P.S. utstrålande smärta är ett tecken på disk- och/eller nervpåverkan. låter inte bra.

ViktorLarsson
2010-06-26, 09:40
Inget fel på läkare men ryggskador är inte deras starka sida, jag menar alvedon??

Hehe. Alvedon hade jag aldrig kunnat lista ut själv. ;)

/Peace.

ViktorLarsson
2010-07-11, 18:44
Dumt av mig.

Ryggen har blivit bättre och bättre hela tiden senaste tiden. Idag var smärtan puts väck. Polaren frågar mig om jag vill med på ett spinningpass och jag trodde verkligen det skulle vara snällt för ryggen. Icke. Visserligen har jag cyklat och badat med packning på ryggen vilket kanske var mer idiotiskt. Hur som helst har jag lite ont på sidan av ländryggen nu, på "the lovehandles" eller vad man skall säga.

Gah. Vet inte vad jag skall tro längre. Får följa läkarens råd och vila i 3-4 veckor och ingen cykel heller.

/Peace.

Sheogorath
2010-07-11, 19:00
Cykling är synnerligen osnällt mot ländyggen. Men nu vet du det ;) Som sagt är problem från muskler, leder och diskar inte läkares starka sida. Vissa ortopeder har bra kunskap om behandlingstekniker utan operation, men annars är det vila, promenader och diklofenak som botar allt. Vilket ju förstås inte är sant. Om jag skulle dra några slutsatser av det jag läst så fick du alltså inte med dig den övningen hem som hemövning där du låg på britsen/golvet och pressade dig upp med armarna med höften kvar i britsen? Jag skulle nämligen förmoda att det var denna som gav dig omedelbar effekt.

ViktorLarsson
2010-07-11, 19:17
Cykling är synnerligen osnällt mot ländyggen. Men nu vet du det ;) Som sagt är problem från muskler, leder och diskar inte läkares starka sida. Vissa ortopeder har bra kunskap om behandlingstekniker utan operation, men annars är det vila, promenader och diklofenak som botar allt. Vilket ju förstås inte är sant. Om jag skulle dra några slutsatser av det jag läst så fick du alltså inte med dig den övningen hem som hemövning där du låg på britsen/golvet och pressade dig upp med armarna med höften kvar i britsen? Jag skulle nämligen förmoda att det var denna som gav dig omedelbar effekt.

När man tänker efteråt är det ju rätt uppenbart att ryggen får jobba hårt i cykling. Dumt av mig, men trodde faktiskt för en stund att det var helt ofarligt. :)

Det stämmer det du säger. De övningar jag fick med mig var "liggande hyperextensions på golv med hjälp av händerna" samt bollövningar som jag i ärlighetens namn har slarvat en del med. Inte den förstnämnda men just bollövningarna.

Som du säger verkar inte läkare speciellt erfarna gällande ryggproblem. De råden han gav mig kunde jag själv listat ut och det kändes inte speciellt motiverande att höra hans åsikt.

Ett faktum gällande min rygg är att smärtan avtar alltid mer och mer vid frånvarande av ryggbelastning. Om man skall se det som att ryggen blir bättre eller ej vet jag ej, men det torde den bli så låter jag bara ryggen vila fullt ut så lär den bli bättre.

/Peace.

Sheogorath
2010-07-11, 19:29
När man tänker efteråt är det ju rätt uppenbart att ryggen får jobba hårt i cykling. Dumt av mig, men trodde faktiskt för en stund att det var helt ofarligt. :)

Det stämmer det du säger. De övningar jag fick med mig var "liggande hyperextensions på golv med hjälp av händerna" samt bollövningar som jag i ärlighetens namn har slarvat en del med. Inte den förstnämnda men just bollövningarna.

Som du säger verkar inte läkare speciellt erfarna gällande ryggproblem. De råden han gav mig kunde jag själv listat ut och det kändes inte speciellt motiverande att höra hans åsikt.

Ett faktum gällande min rygg är att smärtan avtar alltid mer och mer vid frånvarande av ryggbelastning. Om man skall se det som att ryggen blir bättre eller ej vet jag ej, men det torde den bli så låter jag bara ryggen vila fullt ut så lär den bli bättre.

/Peace.

Nu har jag ju (uppenbarligen) inte undersökt dig personligen så jag kan inte svara på vad dina problem beror på. Men jag skulle chansa på en buktande disk efter din beskrivning. Testa att göra "bakåtböjarövningen" du fick göra hos sjukgymnasten (http://www.backache.md/images/backpa2.jpg) 10 ggr i timmen varje vaken timme under en vecka. Gå långsamt upp och ner med hjälp av armarna. Sträva efter att komma högre och högre upp i varje repetition. Pausa ~1 s i botten- och toppläge. Den sista repetitionen håller du kvar lite längre. Har du inte möjlighet att slänga dig på fabriksgolvet eller var du nu spenderar vardagarna så gör den stående varianten istället, men ta varje chans att göra den liggande istället. Det är ingen styrkeövning så spänn inte ryggen. Slappna av i hela kroppen utom skuldror och armar som bara gör vad de måste för att pressa upp kroppen. Undvik ALLA rörelser där du böjer i ryggen framåt. När du sitter så ha ett rejält stöd antingen nere vid ändan eller uppe i svanken beroende på vad du tycker känns bäst. Stödet ska hindra dig från att sjunka ihop med ryggen. Ett par handdukar som du rullar ihop hårt till en fast rulle fungerar bra. Om du sover på rygg kan du ha en sådan under svanken också så att du sover med ryggen i svank under ett par nätter. Testa detta och återkom :)

ViktorLarsson
2010-07-11, 20:19
Mycket givande inlägg. Tack skall du ha. =)

/Peace.

ViktorLarsson
2010-07-14, 11:17
Nu känner jag mig GANSKA dum...

Jag fick utskrivet Diklofenak av läkaren. Det jag hade hört om det läkemedlet tidigare var att det endast var smärtlindrande så därför trodde jag att jag fick utskrivet Alvedon och Diklofenak för extra smärtlindring ENBART. Nu fick jag precis reda på att det är inflammationsdämpande och det hade inte jag en aning om, varför jag inte tagit reda på detta känns ju lite korkat.

Jag vet inte om jag är ute och seglar nu men hade jag hämtat ut medicinen och tagit 1 tablett 3 ggr per dag i två veckor som jag skulle ha gjort, hade kanske ryggen varit 100% hel vid detta laget. Nu har det gått snart tre veckor kanske till ingen nytta alls. Nu kan jag ha fel, men jag fick uppfattningen att ryggen skulle läka på 3-4 veckor av enbart vilan.

Ringde Apoteket och tog reda på att det var samma Diklofenak som morsan har hemma i överflöd så nu skall jag ta denna enligt läkarens ordination.

Skärpning!

/Peace.

Backisffs!
2010-07-14, 12:56
Jag gjorde illa mig i marklyft för ett tag sedan och fick då en strålande känsla i nedre rygg när jag böjde mig, visade sig att jag hade fått sne höft, fyra naprapat besök senare och efter mycket vila mådde ryggen bra igen!

Tolkia
2010-07-14, 14:29
... hade jag hämtat ut medicinen och tagit 1 tablett 3 ggr per dag i två veckor som jag skulle ha gjort, hade kanske ryggen varit 100% hel vid detta laget.
Nej, det hade den inte. Den främsta effekten som smärtstillande (både inflammationshämmande och icke inflammationshämmande) har vid ont i ryggen är att de lindrar smärtan så pass att man kan röra sig mer normalt (gå rak osv.), sova på nätterna etc. vilket är bra för läkningen. Ryggen behöver tid för att läka, det går inte att lappa ihop något som är trasigt på ingen tid. Om du inte iddes ta ut medicinen hade du kanske inte så ont att du behövde den.

ViktorLarsson
2010-07-14, 15:32
Nej, det hade den inte. Den främsta effekten som smärtstillande (både inflammationshämmande och icke inflammationshämmande) har vid ont i ryggen är att de lindrar smärtan så pass att man kan röra sig mer normalt (gå rak osv.), sova på nätterna etc. vilket är bra för läkningen. Ryggen behöver tid för att läka, det går inte att lappa ihop något som är trasigt på ingen tid. Om du inte iddes ta ut medicinen hade du kanske inte så ont att du behövde den.

På så vis. :)

/Peace.

ViktorLarsson
2010-07-20, 20:54
Hej igen.

Tänkte ställa en fråga även om jag vet att det inte går att få det exakta svaret här över forumet. Drar en slags sammanfattning här så ni får lite perspektiv.

Marklyftsincidenten var i slutet av april/början av maj. Från skadan fram till början mitten av juni tränade jag som vanligt (undvek dock marklyft, men tunga roddövningar förekom i träningen) och väldigt sakta blev ryggen sämre. I början var det mest en känsla av "seghet" i ryggen, men sedan blev det strålande smärta. Inom denna tid gick jag ett fåtal besök till sjukgymnasten och blev tillfälligt bättre.

Kontaktar närakuten för att komma i kontakt med en läkare. Läkaren skriver ut diklofenak och alvedon till mig och avråder mig att träna helt och hållet i 3-4 veckor. Tar diklofenak + alvedon en tid och smärtan försvinner mer och mer.

3½ vecka exakt vilade jag, där jag befinner mig nu. Ryggsmärtan var putsväck. Drog iväg ett bröstpass i måndags som gick fint, inga maxtunga vikter utan behagligt motstånd, idag testade jag väldigt lätta knäböj på uppvärmningsvikt för att se hur detta kändes, vilket inte var riktigt så smart då det ömmar lite i ländryggen nu efteråt. Uppenbarligen var ländryggen inte redo för denna belastning ännu. La därför av knäböjen så fort smärtan kom och körde lite sittande lårcurls och annat istället.

Nu sitter jag här och ryggen känns skaplig. Tar inga diklofenak eller alvedon. Lite ont gör det när jag böjer ryggen framåt men alla andra rörelser går fint.

Jag har lite misstänksamhet om att det kan vara ett diskbråck (nu vet jag vad många tänker, ("gå och undersök skiten än att sitta över internet och fråga om saker och ting") men eftersom diskbråck i de allra flesta fall självläker funderar jag på om jag skall avvakta att kontakta läkare, jag menar, vad skall läkaren göra? Är det ett diskbråck så kan ju inte läkaren bota det ändå. Läste att själva diskbråcket kan ta 6-12 månader att verkligen läka, även om symtomen kan vara borta.

Läste även på en tillförlitlig sida att kontrollerad styrketräning är en form av rehabilitering av diskbråck.

Nu till min fråga.

Eftersom ryggsmärtan faktiskt avtar när jag undviker att belasta ländryggen en längre tid, borde jag då kunna träna "under kontrollerad form", dvs träna efter ett schema där jag inte belastar diskarna och med tiden få diskbråcket att läka, eller ser ni det som en idiotidé och en dålig ursäkt för att få träna? borde jag skippa träningen helt och hållet i flera månader istället?

Övningar jag borde undvika i såna fall är väl marklyft, knäböj, axelpress, tunga roddar, magträning.

Hoppas ni inte uppfattar mig som oseriös, då jag vill ryggen väl, men samtidigt vill träna klokt. :)

/Peace.

cero
2010-07-20, 20:58
För att vara på den säkra sidan: uppsök läkare för att de ska kunna lägga en diagnos som sedan styr hur rehabiliteringen blir. Hellre ett besök för mycket, än ett för lite! Allt annat tycker jag bara skulle vara sjukt onödigt. När du drar tunga marklyft med frisk rygg om ett par månader kommer du vara glad att du uppsökte läkare från första början!

Anders Dybdahl
2010-07-20, 21:39
Viktor,

Du har mest sannolikt i dagsläget inget diskbråck. I mina öron låter det som om du behöver tätare uppföljning av din sjukgymnast (som verkar duktig från det lilla du berättar). Jag misstänker att hon har släppt dig för tidigt :) Där kan du även ställa alla dina frågor.

ViktorLarsson
2010-07-20, 21:44
För att vara på den säkra sidan: uppsök läkare för att de ska kunna lägga en diagnos som sedan styr hur rehabiliteringen blir. Hellre ett besök för mycket, än ett för lite! Allt annat tycker jag bara skulle vara sjukt onödigt. När du drar tunga marklyft med frisk rygg om ett par månader kommer du vara glad att du uppsökte läkare från första början!

I see.

Viktor,

Du har mest sannolikt i dagsläget inget diskbråck. I mina öron låter det som om du behöver tätare uppföljning av din sjukgymnast (som verkar duktig från det lilla du berättar). Jag misstänker att hon har släppt dig för tidigt :) Där kan du även ställa alla dina frågor.

Sanningen är att jag egentligen skulle gått till sjukgymnasten fler tillfällen. Läkaren rådde mig att gå till sjukgymnasten under tiden jag vilade ryggen från träning. Jag skall inte skylla på jobb nu, men jag har varit lite slarvig med att motivera mig till att besöka sjukgymnasten. Får bli ändring på det dock, hon var otroligt duktig. :)

/Peace.

luderlasse
2010-07-20, 21:50
hoppas det inte är diskbrock, men strålande smärta är ju ett symptom. lycka till och hoppas det läker fort

Anders Dybdahl
2010-07-20, 22:03
Sanningen är att jag egentligen skulle gått till sjukgymnasten fler tillfällen. Läkaren rådde mig att gå till sjukgymnasten under tiden jag vilade ryggen från träning. Jag skall inte skylla på jobb nu, men jag har varit lite slarvig med att motivera mig till att besöka sjukgymnasten. Får bli ändring på det dock, hon var otroligt duktig. :)

/Peace.

Vi människor är duktiga på att hitta ursäkter.. :) Tätare uppföljning nu, och inget slarv med övningar/rekommendationer, så har du stora möjligheter för att bli helt bra! Lycka till!

ViktorLarsson
2010-07-21, 08:23
Ringde min vårdcentral för att få komma i kontakt med min läkare. Visade sig att han var på semester tills slutet av augusti. Sjuksköterskan jag pratade med sa att de endast tar emot akuta fall under sommaren och anser inte mitt ryggproblem som akut. Visar sig även att jag måste ha en remiss från min läkare för att få ryggen röntgad?

Hon hänvisar mig att gå till sjukgymnasten tills vidare, och blir ryggen akut sämre skall jag kontakta dem eller att ryggen inte har förbättrats tills slutet av augusti får jag återkomma för att komma i kontakt med min läkare. Jag berättade även att jag jobbar inom vården och då sa hon att "Ja men då kan du räkna med att din läkningsprocess tar lång tid, då du belastar ryggen dagligen i jobbet".

Skall jag verkligen få reda på vad för ryggproblem jag fått verkar det som att jag måste ljuga och få det att låta som något akut, annars verkar ingenting bli gjort...

/Peace.

ViktorLarsson
2010-07-21, 10:22
Nu så. Ringde Sjukvårdsrådgivningen och krävde att få komma ner till Närakuten i eftermiddag för att få kolla bättre på problemet. Hon som svarade verkade se allvaret i problemet, till skillnad från de tidigare jag ringt som tyckt jag skall avvakta. Hon sa att de kan hänvisa mig till ortopeden på sjukhuset, vilket jag tror kan vara till stor hjälp. Får jag inte reda på något idag blir jag tokig på riktigt!

/Peace.

ViktorLarsson
2010-07-21, 18:53
Då har man varit nere på akuten och träffat en ny läkare. Denna läkare var mer ordentlig med att undersöka ryggen. Jag fick ligga med ryggen på britsen och dra benet tvärs över det andra, mot röven, precis som när man stretchar röven. Det kom en obehaglig smärta skärandes genom höften/röven och upp en kort bit upp på ryggen. Han konstaterade (han sa att DET ÄR, inte misstänker) en muskelinflammation i närliggande muskler. Han slog även på ländryggen för att se om det gjorde ont där, och det gjorde det ej. Smärtan satt längre ner, mot röven och runt om så att säga.

Rådet han gav mig var att vila helt från styrketräning i 6-8 veckor, äta diklofenak med alvedon och gå till sjukgymnasten regelbundet. Han lovade mig att inflammationen skulle vara puts väck efter denna tid, han lät verkligen helt övertygad på sin sak.

Han sa även att skadan "troligtvis" kommit av en längre tids överbelastning, och inte enbart av själva snedlyftet i marklyften. När muskler blir överansträngda en längre tid och man fortsätter påfresta musklerna så slutar det tills slut som det gjorde med mig, en muskelinflammation.

Jag är medveten om att läkare inte är experter på denna sorts problem, men jag antar att jag bör lita på hans ord och göra som han säger.

Träning. Ses igen i höst. :D

/Peace.

Anders Dybdahl
2010-07-21, 21:07
Utifrån dina tidigare symptom och hur din kropp svarade på behandlingen du fick hos din sjukgymnast, med omedelbar minskad smärta och ökad rörlighet som följd, så törs jag påstå att det inte är nån "muskelinflammation". Ställde sjukgymnasten nån diagnos, alternativt frågade du? Om inte, prata med henne igen! Så du får klarhet i detta nu.

Martin Löwgren
2010-07-22, 09:07
Utifrån dina tidigare symptom och hur din kropp svarade på behandlingen du fick hos din sjukgymnast, med omedelbar minskad smärta och ökad rörlighet som följd, så törs jag påstå att det inte är nån "muskelinflammation". Ställde sjukgymnasten nån diagnos, alternativt frågade du? Om inte, prata med henne igen! Så du får klarhet i detta nu.+100

Låter helt klart som en irriterad disk vilket är den vanligaste orsaken till sådana här besvär.

ViktorLarsson
2010-07-22, 09:15
Utifrån dina tidigare symptom och hur din kropp svarade på behandlingen du fick hos din sjukgymnast, med omedelbar minskad smärta och ökad rörlighet som följd, så törs jag påstå att det inte är nån "muskelinflammation". Ställde sjukgymnasten nån diagnos, alternativt frågade du? Om inte, prata med henne igen! Så du får klarhet i detta nu.

Jag fick inte riktigt klarlagt vad hon trodde det var, men jag blev anmärkningsvärt bättre, den saken är säker. Den "träningen" vi använde oss av innebar att jag aktiverade små stabiliserande muskler, tydligen.

+100

Låter helt klart som en irriterad disk vilket är den vanligaste orsaken till sådana här besvär.

Sedär.
Smärtan är oerhört svår att lokalisera då jag känner av lite överallt beroende vilken rörelse jag gör, vilken tidpunkt det är osv. Dessutom flyttar sig smärtan då och då. Ibland är den koncentrerad på mitten och ibland är all smärta på vänster sida.

/Peace.

Martin Löwgren
2010-07-22, 09:18
Sedär.
Smärtan är oerhört svår att lokalisera då jag känner av lite överallt beroende vilken rörelse jag gör, vilken tidpunkt det är osv. Dessutom flyttar sig smärtan då och då. Ibland är den koncentrerad på mitten och ibland är all smärta på vänster sida.

/Peace.Klassiskt för diskogen smärta.

ViktorLarsson
2010-07-22, 09:30
Klassiskt för diskogen smärta.

Detta har jag misstänkt i stort sett hela tiden. Sjukvården verkar dock utesluta denna form av skada.

Om vi utgår från att det är det (vilket vi dock inte kan veta) kan jag då räkna med att ryggen blir bättre med sjukgymnastik och aktiv vila? Läste att skador på diskarna självläker, men i sällsynta fall krävs kirurgiskt ingrepp.

Sanningen är ju som så att den "faktiska" vilan jag fått från skadan är inte mer än drygt en månad. De två första månaderna var jag ju dum nog att ignorera problemet och tro att det skulle ge med sig (fortsatte att träna tungt) med tanke på att smärtan var obefintlig just den tiden.

När du skriver diskogen smärta, kan det röra sig om andra skador än diskbråck, eller är det diskbråck vi snackar om?

/Peace.

ViktorLarsson
2010-07-22, 09:47
En fråga. Tycker ni jag skall kräva att få komma till min vårdcentral (som inte tyckte jag behövde besöka dem för undersökning, märkligt nog) och kräva mer noggrann undersökning för att även få komma till ortopedin där de verkligen kan fastställa vad det är? det faktum att jag ALDRIG får veta exakt vad det är gör mig tokig. Dessutom borde väl arbetet med sjukgymnasten förbättras om vi kan konstatera vad det är.

/Peace.

Anders Dybdahl
2010-07-22, 10:38
En fråga. Tycker ni jag skall kräva att få komma till min vårdcentral (som inte tyckte jag behövde besöka dem för undersökning, märkligt nog) och kräva mer noggrann undersökning för att även få komma till ortopedin där de verkligen kan fastställa vad det är? det faktum att jag ALDRIG får veta exakt vad det är gör mig tokig. Dessutom borde väl arbetet med sjukgymnasten förbättras om vi kan konstatera vad det är.

/Peace.

Mest sannolikt vet din sjukgymnast exakt vad besvären beror på. Om man är mkt smärt påverkad vid behandlingstillfället så är det ofta svårt att ta till sig information om orsaken till smärtan/besvären etc. Prio ligger på att bli smärtfri. Därför är det alltid bra att som patient fråga igen vid nästa tillfälle, eller som terapeut informera igen.

ViktorLarsson
2010-07-22, 10:41
Sorry om jag är rörig och skapar nya inlägg konstant.

Nu ringde jag till min vårdcentral och blev bemött av en betydligt trevligare kvinna mot den andra jag pratade med igår som var helt mot att jag skulle komma till dem. Skall träffa en tredje läkare och sjuksköterskan jag pratade med i telefonen sa att det kan bli aktuellt med ortopeden. Det är inte tal om att det kan bli aktuellt för jag skall kräva att få komma dit och få ryggen noggrann undersökt.

Hur som helst hoppas jag få svar på detta mysterium. Går och funderar på detta 24/7 och det börjar bli jobbigt att hela tiden gå i detta ovetande.

/Peace.

Tolkia
2010-07-22, 13:59
Ofta kan man inte i efterhand säga exakt varför en person fått ont i ryggen. Oavsett hur din skada ser ut i detalj, så kommer det att krävas TID och REHAB. Inte ens Sveriges främsta specialist i Ortopedi/Ryggkirurgi/Idrottsmedicin/Välj själv kan eller kommer att ge dig en quick-fick-lösning. Att du skulle ha en diskskada som är så stor att operation blir aktuellt tycker jag verkar väldigt osannolikt med tanke på att du lyckats dribbla bort både att hämta ut värktabletter och att återkomma till sjukgymnasten. Man har, som Anders D också skrivit tidigare, ofta en dunka-huvudet-i-vägen-fas när man vägrar att inse läget, men jag tror att du och din rygg skulle må bra av att du steg ut ur den nu.

Martin Löwgren
2010-07-22, 15:02
Detta har jag misstänkt i stort sett hela tiden. Sjukvården verkar dock utesluta denna form av skada.

Om vi utgår från att det är det (vilket vi dock inte kan veta) kan jag då räkna med att ryggen blir bättre med sjukgymnastik och aktiv vila? Läste att skador på diskarna självläker, men i sällsynta fall krävs kirurgiskt ingrepp.

Sanningen är ju som så att den "faktiska" vilan jag fått från skadan är inte mer än drygt en månad. De två första månaderna var jag ju dum nog att ignorera problemet och tro att det skulle ge med sig (fortsatte att träna tungt) med tanke på att smärtan var obefintlig just den tiden.

När du skriver diskogen smärta, kan det röra sig om andra skador än diskbråck, eller är det diskbråck vi snackar om?

/Peace.Kan vara såväl diskbuktning, instabilidisk, diskbråck med mera men inget av detta är farligt och du har inga symptom som kräver ortopedkontakt eftersom din bensmärta är väldigt moderat och det enda en ortoped är intresserad av när det kommer till diskproblem är bensmärta (ryggsmärta går ej att förbättra med operation).

Du vinner mest på att lugna ned dig, köra sjukgymnastik och låta tiden läka dina sår.

Mvh

ViktorLarsson
2010-07-22, 15:17
Ofta kan man inte i efterhand säga exakt varför en person fått ont i ryggen. Oavsett hur din skada ser ut i detalj, så kommer det att krävas TID och REHAB. Inte ens Sveriges främsta specialist i Ortopedi/Ryggkirurgi/Idrottsmedicin/Välj själv kan eller kommer att ge dig en quick-fick-lösning. Att du skulle ha en diskskada som är så stor att operation blir aktuellt tycker jag verkar väldigt osannolikt med tanke på att du lyckats dribbla bort både att hämta ut värktabletter och att återkomma till sjukgymnasten. Man har, som Anders D också skrivit tidigare, ofta en dunka-huvudet-i-vägen-fas när man vägrar att inse läget, men jag tror att du och din rygg skulle må bra av att du steg ut ur den nu.

Jag förstår. :)

Kan vara såväl diskbuktning, instabilidisk, diskbråck med mera men inget av detta är farligt och du har inga symptom som kräver ortopedkontakt eftersom din bensmärta är väldigt moderat och det enda en ortoped är intresserad av när det kommer till diskproblem är bensmärta (ryggsmärta går ej att förbättra med operation).

Du vinner mest på att lugna ned dig, köra sjukgymnastik och låta tiden läka dina sår.

Mvh

Alright alright.

Nu har jag ändå varit i kontakt med min vårdcentral och fått prata med en tredje läkare. Han ser inte detta som något jätteallvarligt och att skadan inte gett med sig har sin förklaring med att jag inte fått vila fullt ut. Han skickade dock en remiss till röntgen för att kolla så att inget allvarligt stod till så jag får komma dit snart. Känns ändå bra att få komma till röntgen och jag är medveten om att såvida det inte är en allvarlig ryggskada så kommer det läka av sig självt.

Får passa på att unyttja "ledig tid från gymmet" till att tänka på annat än träning numera. Livet är så mycket mer.

Ett jävla tålamod och diciplin från min sida. Sjukgymnastik regelbundet. Skam den som ger sig! :thumbup:

/Peace.

Tolkia
2010-07-22, 22:08
Rehab suger (jag vet, för jag har gjort resan många gånger). Men det lönar sig att vara tjurig (det vet jag också).

xkurdi
2010-07-22, 22:56
Nu har jag inte läst hela tråden osv, men jag får ont i ländryggen vid marklyft den gången jag kört de, typ 3-4 set...

Beror det på att tekinken suger eller är det träningsvärk? Gör mest ont när jag är klar med övningen och sen dagen efteråt, men typ försvunnit nu (efter 2 dagar)

ViktorLarsson
2010-07-23, 12:45
Rehab suger (jag vet, för jag har gjort resan många gånger). Men det lönar sig att vara tjurig (det vet jag också).

Någon gång skall bli den första, I guess. :thumbup:

/Peace.

ViktorLarsson
2010-08-21, 15:31
Kan meddela vad som skett senaste tiden...

Ryggsmärtan är putsväck och har varit ett bra tag. Var på röntgen för ett tag sedan och fick besked häromdagen från min läkare.

Röntgen av din rygg såg bra ut. Inga kotkompressioner, ej glidningar av kotan, diskarna ser normala ut. Du har vad man kallar för en spina bifida oculta och det innebär att en av kotbågarna inte är slutna men detta är att betrakta som en normalvariant och har ingen signifikans för din värk. Normalfynd således.

Vad spina bifida oculta är för något vet jag inte. Tänkte googla alldeles strax.

I övrigt hoppas jag på att jag håller mig skadefri framöver. :)

/Peace.