handdator

Visa fullständig version : Viktminskning - Mage


Tedosphere
2010-06-09, 08:49
Hej, har gymmat i några månader nu och börjar se resultat på hela kroppen, men till problemet, jag har magrutor.. Ja alla har det...

Men jag vill att dem ska synas mer, jag vill alltså förbränna allt fett på magen, (eller det mesta). Nu till frågan på bästa sättet lyckas man göra det?

rooz
2010-06-09, 08:53
Hej, har gymmat i några månader nu och börjar se resultat på hela kroppen, men till problemet, jag har magrutor.. Ja alla har det...

Men jag vill att dem ska synas mer, jag vill alltså förbränna allt fett på magen, (eller det mesta). Nu till frågan på bästa sättet lyckas man göra det?

Punktförbränna? Går inte...

Tedosphere
2010-06-09, 08:53
Hur menar du med det?

Victuhh
2010-06-09, 08:56
ställ dig på löpbandet ett par gånger i veckan, försök ligga på kcal underskott, inta mycket protein för att förlora så lite som möjligt i muskelmassa. Allt finns i den stora deffguiden :)

som sagt ovan, det går inte att punktförbränna

rooz
2010-06-09, 08:57
Hur menar du med det?

Du kan inte genom någon slags träning välja att förbränna fettet på te.x magen eller på låren.

Tedosphere
2010-06-09, 09:00
Aha okej, men jag dricker protein efter varje träning. Så det är en fördel?

Sen så ska jag alltså minska på kcal intaget/dagligen

Sen ska jag springa/Jogga? inte powerwalka va?

Pjotor
2010-06-09, 09:28
Aha okej, men jag dricker protein efter varje träning. Så det är en fördel?
Proteinintaget som sådant är en fördel, oavsett om det kommer från pulver och dryck eller från mat.

Sen så ska jag alltså minska på kcal intaget/dagligen
Ja.

Under tiden så bör du träna hyfsat tungt för att inte förlora alltför mycket muskelmassa.

joasimo
2010-06-09, 11:42
Jag har en liten fråga rörande magen. Vi säger att jag har 5kg överskott på fett, och det mesta lägger sig på just magen eller överkroppen, benen är rippade. Hur många cm kan man förlora vid midjan på ett ungefär? Kan man räkna med 1cm per kg kanske?
Eller vad brukar man ungefär räkna på?

eriksvensson
2010-06-09, 11:56
Jag har en liten fråga rörande magen. Vi säger att jag har 5kg överskott på fett, och det mesta lägger sig på just magen eller överkroppen, benen är rippade. Hur många cm kan man förlora vid midjan på ett ungefär? Kan man räkna med 1cm per kg kanske?
Eller vad brukar man ungefär räkna på?

1 kg/cm kan du räkna på ja, har själv tappat över 25kg/25cm så det verkar stämma rätt bra. :)

Erik

Balke
2010-06-09, 12:05
Dina magrutor kommer att synas bättre om du går ner i fettprocent.

Oavsett om du väljer att gå upp, ner eller stanna på samma vikt så är dessa två saker positivt för fettprocenten:
1. Högt proteinintag.
2. Tung styrketräning.

För att klara ditt mål så snabbt som möjligt så är det enklare att deffa. Alltså att ligga på ett kaloriunderskott. Dessa två saker är positivt för att göra viktnedgången lättare:
1. Äta mat som är mättande. Grönsaker, protein i de flesta former och potatis är exempel på livsmedel med högt mättnadsvärde.
2. Bränna kalorier i form av träning. Löpning t.ex bränner mer kalorier än den gör dig hungrig, vilket gör att du lättare kommer i ett kaloriunderskott.

För att bygga musklerna i magen är dessa övningar bra:
Chins, marklyft, knäböj, frontböj, ryck/snatchböj, dragonflies.

Ökar du i övningar som frontböj och marklyft är det tecken på att dina magmuskler blir större. Ökar du i övningar som chins (utan vikter) och dragonflies är det tecken på att du för större magmuskler för din kroppsvikt (synligare rutor).

Hoppas att mycket klarnade nu för dig.

HulkH
2010-06-09, 12:06
Aha okej, men jag dricker protein efter varje träning. Så det är en fördel?

Sen så ska jag alltså minska på kcal intaget/dagligen

Sen ska jag springa/Jogga? inte powerwalka va?


Skulle förslå att du tar många, långa promenader istället.

Balke
2010-06-09, 12:09
Var fettet bränns bort beror främst på gener. Det går inte att punktförbränna endast fettet på magen eller på något annat ställe, utan fettet försvinner mer eller mindre proportionerligt över hela kroppen.

Proteintillskott som "Whey-80" eller liknande är väldigt bra nära intill träning, men är lite sämre än vanligt protein (som t.ex protein från kött eller kvarg) långt ifrån träning. Det är inget magiskt med "Kosttillskott". Det är bara vad företagen vill att du ska tro för försäljningens skull.

Gabriel174
2010-06-09, 13:33
Brukar, tyvärr, vara problemområden som försvinner sist. Först dit sist bort.

skeletron
2010-06-09, 13:35
Dina magrutor kommer att synas bättre om du går ner i fettprocent.

Oavsett om du väljer att gå upp, ner eller stanna på samma vikt så är dessa två saker positivt för fettprocenten:
1. Högt proteinintag.
2. Tung styrketräning.

För att klara ditt mål så snabbt som möjligt så är det enklare att deffa. Alltså att ligga på ett kaloriunderskott. Dessa två saker är positivt för att göra viktnedgången lättare:
1. Äta mat som är mättande. Grönsaker, protein i de flesta former och potatis är exempel på livsmedel med högt mättnadsvärde.
2. Bränna kalorier i form av träning. Löpning t.ex bränner mer kalorier än den gör dig hungrig, vilket gör att du lättare kommer i ett kaloriunderskott.

För att bygga musklerna i magen är dessa övningar bra:
Chins, marklyft, knäböj, frontböj, ryck/snatchböj, dragonflies.

Ökar du i övningar som frontböj och marklyft är det tecken på att dina magmuskler blir större. Ökar du i övningar som chins (utan vikter) och dragonflies är det tecken på att du för större magmuskler för din kroppsvikt (synligare rutor).

Hoppas att mycket klarnade nu för dig.


Chins ger väl inte sååå mycket magstyrka, visst spänner man magen men det gör jag när jag kör pushdowns med

fdanell
2010-06-14, 16:29
Tror han syftade på att ju lägre fett% ju lättare blir det att göra chins (och andra kroppsviktsövningar)