handdator

Visa fullständig version : Rinkebyborna eldar upp sin egen stadsdel, vad ska man göra?


Sidor : [1] 2

ARMSTARK
2010-06-09, 07:26
Ska man fortsätta med yllevantarna och bygga upp allt igen?

Jag tycker att man ska göra en utredning om mordbrand och ge påföljd därefter! *grr27*

Ganymedes
2010-06-09, 07:30
Märkligt, jag som alltid tyckt att Rinkeby är så trevligt. De har ju alla fördelar med multi-kulti på en och samma plats. Märkligt att det spårar ur...

Denniss
2010-06-09, 07:40
Jaa nu betalar vi ännu mer pengar för att de ska kunna bygga upp sin stadsdel som de själva förstör.

Grahn
2010-06-09, 07:47
Märkligt, kände de att SD behövde hjälp att få röster eller vad är motivationen?

Av artikeln i metro att döma så känns polisinsatsen lite väl lam, men vad vet jag.

Tryman
2010-06-09, 07:50
Märkligt, kände de att SD behövde hjälp att få röster eller vad är motivationen?

Av artikeln i metro att döma så känns polisinsatsen lite väl lam, men vad vet jag.

Det är väl lite det som är problemet. Polisen får skit vilket som, antingen är de för lama eller för hårda.

Grahn
2010-06-09, 07:56
Det är väl lite det som är problemet. Polisen får skit vilket som, antingen är de för lama eller för hårda.

Jepp :/ men att låta hus brinna ned för att slippa ta i mot upploppsmakare tycker jag är lite väl...men som sagt man vet ju inget i dagsläget om vad som hände och varför.
Med brandslangar på plats och poliser redo så känns det som att först rikta dem mot upploppsmakarna( jag antar att det var ett begränsat antal av Rinkebyborna och inte ett allmänt upplopp ) och sedan byggnaden borde fungerat.

Polisens uppgift är väl att upprätthåll lagen inte att bli populära, men som sagt vad vet jag mest bara lite förvånad över vad som stod i metro.

Tryman
2010-06-09, 08:02
Jepp :/ men att låta hus brinna ned för att slippa ta i mot upploppsmakare tycker jag är lite väl...men som sagt man vet ju inget i dagsläget om vad som hände och varför.
Med brandslangar på plats och poliser redo så känns det som att först rikta dem mot upploppsmakarna( jag antar att det var ett begränsat antal av Rinkebyborna och inte ett allmänt upplopp ) och sedan byggnaden borde fungerat.

Polisens uppgift är väl att upprätthåll lagen inte att bli populära, men som sagt vad vet jag mest bara lite förvånad över vad som stod i metro.

Jo, det är nog en "klick" som förstör vilket drabbar de andra i Rinkeby. Vad jag förstått (har inte hört något om det iaf) har det inte varit lika våldsamt i Rinkeby som t.ex Rosengård. Polisen vart väl tagen på sängen och hade inte resurser att tillgå på en gång. Piro 1 för polisen måste vara att deras egen säkerhet i det läget.

Grahn
2010-06-09, 08:05
Jo, det är nog en "klick" som förstör vilket drabbar de andra i Rinkeby. Vad jag förstått (har inte hört något om det iaf) har det inte varit lika våldsamt i Rinkeby som t.ex Rosengård. Polisen vart väl tagen på sängen och hade inte resurser att tillgå på en gång. Piro 1 för polisen måste vara att deras egen säkerhet i det läget.

Jo sant, det är nog så att de inte hade nog med resurser att tillgå. I dessa besparingstider har vi nog inte ett hundratal kravallpoliser att ruska fram med några minuters varsel. :/

Tragiskt att vi verkar behöva det nuförtiden......

Arf Pingvin
2010-06-09, 08:06
Ingen lokal?
WMZdA-b2Vdw

Nitrometan
2010-06-09, 08:07
Från en artikel i DN: http://www.dn.se/sthlm/nya-upplopp-i-rinkeby-1.1118686

Orsakerna till våldsamheterna i Rinkeby är inte klarlagda. Enligt uppgift ska den våldsamma utvecklingen börjat med en konflikt vid en större fest under måndagskvällen.

– Ja, det ska ha varit en fest där några ungdomar inte fick komma in. Och polis kallades till platsen, varvid några greps och fördes bort.

Sparven från Minsk
2010-06-09, 08:09
Trist för brandmännen som åker dit för att göra sitt jobb, att de ska bli hotade och trakasserade :(

Stoltz
2010-06-09, 08:18
Från en artikel i DN: http://www.dn.se/sthlm/nya-upplopp-i-rinkeby-1.1118686

Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!

Denniss
2010-06-09, 08:21
Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!

Yup. De kom inte in på Niornas bal...

rooz
2010-06-09, 08:21
Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!
Eller för att polisen grep dem?


Släng de skyldiga i finkan, kanske de eldar upp varandra:confused:

Tryman
2010-06-09, 08:24
Ingen lokal?
WMZdA-b2Vdw

Vi fick inte vara i lokalen...

Nitrometan
2010-06-09, 08:25
Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!
Kommer du ihåg "diskoteksbranden" i Göteborg?

Där satte de eld på stället för att de inte blev insläppta.

BigSpawn
2010-06-09, 08:27
Man blir ju less, hur fan kan polisen låta dom stå och kasta gatustenar på dom och brandkåren. Nä ta i med hårdhanskarna, nu tror ju idioterna att de kommer undan med detta, tillåt gummikulor, tårgas och vattenkanoner mot dessa idioter, kanske låna hit en elitstyrka från Israel?:P

Seriöst så borde de verkligen gripa alla, varna föräldrarna för de som är under 18 och säga att nästa gång så blir det feta böters/indragna bidrag/utvisning. Så jäkla less på daltandet.

Stoltz
2010-06-09, 08:28
Kommer du ihåg "diskoteksbranden" i Göteborg?

Där satte de eld på stället för att de inte blev insläppta.

Tänkte inte på den, men ja, minns den. Jag visste dock inte om att det var det som varit motivet. Suck.

Lucipha
2010-06-09, 08:36
Märkligt, kände de att SD behövde hjälp att få röster eller vad är motivationen?

Av artikeln i metro att döma så känns polisinsatsen lite väl lam, men vad vet jag.

Har tänkt samma sak några gånger. För ett tag sedan hade GP ett gäng artiklar om hur hemska SD är och hur fel de har i allt. Humorn var att större delen av tidningen i övrigt handlade om invandringsrelaterad brottslighet ;)

LillSkalman
2010-06-09, 08:47
Polisen tar till övervåld! Polisen borde ta i med hårdhandskarna!

Polisen är bra när de knackar på hos grannen eller i lägenhetshuset ner på gatan men när de patrullerar gatorna och stoppar ens bil/moppe så kan de dra åt helvete de asen.

Sveriges medborgare har verkligen en kluven syn till det svenska polisväsendet. Vill vi att de ska få mer makt och rättigheter är det vi som ska se till att de får det. Nu känns det dock som att folk om och om igen bara vänder kappan efter vinden beroende på vad löpsedlarna sade senast.

Förstå mig rätt, jag är för en organiserad polis i med amerikansk anda. Där våld mot tjänsteman är oacceptabelt och inte lyda polisman resulterar i skottskador. Inte som nu där handfängsel resulterar i undersökningar och avsked pga. övervåld.
Om polisen ska få aggera och fungera ordentligt tycker jag de ska ha mer rättigheter och mera makt över sin egen situation. Nu är jag dock ingen expert med likväl är jag en röstande medborgare som har bildat mig en åsikt åtminstonde.

Osten80
2010-06-09, 08:56
Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!

Stureplansmorden anyone? Rejection is a bitch.

Kwon
2010-06-09, 08:57
Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!

Verkligen trist.

Det finns viktigare saker här i livet än att komma in på disco....

rooz
2010-06-09, 08:59
Verkligen trist.

Det finns viktigare saker här i livet än att komma in på disco....

Som att träna disco*flex*

Sparven från Minsk
2010-06-09, 08:59
Slå upp en mur runt hela skiten och låt dem härja på bäst de vill där inne. Vill de bränna ned sina hus, fine låt oss inte störa.

Kek
2010-06-09, 09:19
Till att börja med kan väl farbror staten börja ta tag i segregationen på allvar istället för att blint låta alla invandrare hamna på samma gamla sketna förorter. Hur hade de tänkt att de skulle kunna bli goda svenska medborgare när var och varannan invånare är arab, turk, jugge, neger eller vad de nu har för ursprung?

LadyG
2010-06-09, 09:21
Med tanke på att de flesta bråkstakarna inte kom från Rinkeby enligt en boende i området som intervjuas i tidningen är det väl bättre att slå en mur runt Tensta i så fall, det lär ju vara därifrån pajasarna kommer...

Grahn
2010-06-09, 09:22
Till att börja med kan väl farbror staten börja ta tag i segregationen på allvar istället för att blint låta alla invandrare hamna på samma gamla sketna förorter. Hur hade de tänkt att de skulle kunna bli goda svenska medborgare när var och varannan invånare är arab, turk, jugge, neger eller vad de nu har för ursprung?

Det där är dock enklare att säga än det är att genomföra, ska staten kanske dela ut bidrag i form av villor på Djursholm eller att tvångsförflytta folk till norrlänska landsbygden?

Khyron_
2010-06-09, 09:23
Hahahahahahaaa... Seriöst, jag bröt ut i gapskratt. Detta kan ju inte stämma. Har de här upploppen uppstått för att de inte kom in på en fest!?!

http://www.expressen.se/Nyheter/1.2016146/tva-gripna-for-upplopp-i-rinkeby
"Oroligheterna startade i samband med att en grupp unga män och ungdomar nekades tillträde till en skolfest för niondeklassare.
En vaktmästare slog larm om att gruppen ägnade sig åt skadegörelse och poliser åkte dit för att ta upp en anmälan"

Så det är vaktmästarens fel... ;)

rooz
2010-06-09, 09:23
Finns gott om plats i Norrland*rolleyes*

Kek
2010-06-09, 09:27
Det där är dock enklare att säga än det är att genomföra, ska staten kanske dela ut bidrag i form av villor på Djursholm eller att tvångsförflytta folk till norrlänska landsbygden?

Nej det har jag inte sagt men finns ju lägenheter på annat håll än i rinkeby? När nya invandrare kommer in är det onödigt att låta dem bosätta sig i ett redan invandrartätt område. Det känns lite mer som att man sopar dem under mattan och tror att allt ska vara frid och fröjd sen.

victor_n
2010-06-09, 09:35
Nej det har jag inte sagt men finns ju lägenheter på annat håll än i rinkeby? När nya invandrare kommer in är det onödigt att låta dem bosätta sig i ett redan invandrartätt område. Det känns lite mer som att man sopar dem under mattan och tror att allt ska vara frid och fröjd sen.

Alltså hur jävla mobbade kommer dessa killar inte bli? läste något om att några eller någon av dom gripna va i 20-års åldern? och whina för att dom inte fick komma in på 9ornas bal haha!

hertzman
2010-06-09, 09:38
Det där är dock enklare att säga än det är att genomföra, ska staten kanske dela ut bidrag i form av villor på Djursholm eller att tvångsförflytta folk till norrlänska landsbygden?

Villor känns onödigt. Däremot kanske de kan bereda lite mark i de rikare områdena i Stockholm, smälla upp några nya bra hyresrätter med en anständig hyra och vips så har vi redan tagit ett steg mot att minska segregationen.

hahavaffan
2010-06-09, 09:41
http://emmaline2.homestead.com/files/nuke4.jpg

Trance
2010-06-09, 09:44
Villor känns onödigt. Däremot kanske de kan bereda lite mark i de rikare områdena i Stockholm, smälla upp några nya bra hyresrätter med en anständig hyra och vips så har vi redan tagit ett steg mot att minska segregationen.

Har det någonsin fungerat i någon stad i världen?

Kwon
2010-06-09, 09:47
Niornas fest is Serious business...

Grahn
2010-06-09, 09:47
Nej det har jag inte sagt men finns ju lägenheter på annat håll än i rinkeby? När nya invandrare kommer in är det onödigt att låta dem bosätta sig i ett redan invandrartätt område. Det känns lite mer som att man sopar dem under mattan och tror att allt ska vara frid och fröjd sen.

De blir ju itne tvångsplacerade i Rinkeby, tensta etc, skall man alltså hindra dem från att bosätta sig där som lösning alltså?

Villor känns onödigt. Däremot kanske de kan bereda lite mark i de rikare områdena i Stockholm, smälla upp några nya bra hyresrätter med en anständig hyra och vips så har vi redan tagit ett steg mot att minska segregationen.

Det känns lite tvärt emot pågående utveckling på bostadsmarkanden samt smått orealistiskt. Hur skulle denna plan gå till rent ekonomiskt?

victor_n
2010-06-09, 09:49
Villor känns onödigt. Däremot kanske de kan bereda lite mark i de rikare områdena i Stockholm, smälla upp några nya bra hyresrätter med en anständig hyra och vips så har vi redan tagit ett steg mot att minska segregationen.

Tycker studenter/unga svenska medborgare borde få förtur på lägenheter så VI kan bygga upp sverige, så skulle det vara så att flyktingar och invandrare får förtur så kommer ju välfärden snart att rasera.

Nelson81
2010-06-09, 09:56
Finns gott om plats i Norrland*rolleyes*

nejfan vi har ingen lokal här åt dom.



något som hade varit kul om en polis fastnade på film när dom kastade tegelstenar och skrek "Vem vare, vem var det som kasta"

rooz
2010-06-09, 10:01
nejfan vi har ingen lokal här åt dom.



något som hade varit kul om en polis fastnade på film när dom kastade tegelstenar och skrek "Vem vare, vem var det som kasta"

Så jäkla många mer eller mindre "döda" byar det finns däruppe så klarar ni nog halva södertälje*rolleyes*

Vem vare som kasta?
Vad ska jag göra med min fakking piketbuss?

Trance
2010-06-09, 10:02
Tycker studenter/unga svenska medborgare borde få förtur på lägenheter så VI kan bygga upp sverige, så skulle det vara så att flyktingar och invandrare får förtur så kommer ju välfärden snart att rasera.

Jag tycker vi som jobbar skall ha förtur på lägenheter eftersom vi bygger upp Sverige. Varför skulle ni unga parasiter gå före oss?

Kek
2010-06-09, 10:05
De blir ju itne tvångsplacerade i Rinkeby, tensta etc, skall man alltså hindra dem från att bosätta sig där som lösning alltså?



Klart de bosätter sig där när deras 15 kusiner och resten av stora tjocka släkten också bor där. Har ju blivit ltie utav en ond cirkel. Och ja man ska tvinga dem att bosätta sig någon annan stans där det är mer lämpligt för dem att få jobb och anpassa sig till svensk kultur.

Nitrometan
2010-06-09, 10:07
Jag tycker vi som jobbar skall ha förtur på lägenheter eftersom vi bygger upp Sverige. Varför skulle ni unga parasiter gå före oss?
De måste ju ha nånstans att bo när de ska striträjsa på våra gator.

hertzman
2010-06-09, 10:12
Har det någonsin fungerat i någon stad i världen?

Att slänga upp hyresrätter i rika områden för att öka integrationen? Jag vet faktiskt inte. Har du några exempel? Jag kan bara tycka att det vore hälsosamt om folk från olika samhällsklasser kom lite närmare varandra och inte var hänvisade till helt olika områden i en stad.

Jag kan bara ta ett exempel från Gävle. Där rustade de upp Öster, ett miljonprogramsområde där det tidigare bodde i huvudsak invandrare och socialfall. Att det rustades upp och blev fint gjorde att området blev mer attraktivt och spridningen av människor blev större. Nu är det ett helt normalt bostadsområde med en ganska stor spridning av studenter/arbetstagare/invandrare. Ett trevligt område.


Det känns lite tvärt emot pågående utveckling på bostadsmarkanden samt smått orealistiskt. Hur skulle denna plan gå till rent ekonomiskt?

Det skulle nog bli rätt dyrköpt att fixa mark i exempelvis Djursholm. Att bygga fler hyresrätter känns dock inte alls som någon omöjlighet. Bostadsbristen är ju aktut i många större städer. Staten borde gå in och göra kraftiga investeringar i en upprustning av befintliga miljonprogram och bygga nya hyresrätter där det kan tänkas behövas.


Tycker studenter/unga svenska medborgare borde få förtur på lägenheter så VI kan bygga upp sverige, så skulle det vara så att flyktingar och invandrare får förtur så kommer ju välfärden snart att rasera.

Ja. Invandrare kan varken studera eller bli svenska medborgare. Sluta yra. Invandrarna är en del av Sverige och kommer bli en allt större del i framtiden. Vi föder för få kidz och invandringen behövs för att befolkningen inte ska minska.

ARMSTARK
2010-06-09, 10:22
Ingen har någonsin blivit tvångsplacerad i någon av förorterna!

Däremot under miljonprogrammets dagar på 60-70 talet fanns det gott om nybyggda toppmoderna lägenheter dit ALLA som inte hade någonstans att bo kunde flytta. Naturligt hamnade många invandrare där, men det var INTE synd om dem för som sagt, det var superfina områden då.

Grahn
2010-06-09, 10:35
Det skulle nog bli rätt dyrköpt att fixa mark i exempelvis Djursholm. Att bygga fler hyresrätter känns dock inte alls som någon omöjlighet. Bostadsbristen är ju aktut i många större städer. Staten borde gå in och göra kraftiga investeringar i en upprustning av befintliga miljonprogram och bygga nya hyresrätter där det kan tänkas behövas.


Att bygga fler hyresrätter tycker jag vore lysande på alla sätt, att bygga dem i de finare områdena som jag uppfattade att du ville ser jag dock om om inte omöjligt så orealistiskt.

LadyG
2010-06-09, 10:38
Det ska f ö byggas mer som ligisterna kan bränna ner:
http://www.dn.se/sthlm/klartecken-for-rinkebys-nya-huvudgata-1.1012571

Vems skattekrona går det på, kommunens eller är det staten som pyntar?

young_george
2010-06-09, 10:40
Det ska f ö byggas mer som ligisterna kan bränna ner:
http://www.dn.se/sthlm/klartecken-for-rinkebys-nya-huvudgata-1.1012571

Vems skattekrona går det på, kommunens eller är det staten som pyntar?


Kostnaderna för projektet, som grovt räknat väntas uppgå till 150-200 miljoner kronor, bärs till största del av Familjebostäder. Stockholms stad kommer att finansiera ombyggnation av gator och trottoarer.

hertzman
2010-06-09, 10:42
Att bygga fler hyresrätter tycker jag vore lysande på alla sätt, att bygga dem i de finare områdena som jag uppfattade att du ville ser jag dock om om inte omöjligt så orealistiskt.

Det skulle ändå vara ett rätt intressant socialt experiment. Bygga nya fräscha hyresrätter av lite olika storlekar, passande såväl studenter som lite större familjer. I mindre samhällen finns det ju ofta den typen av blandningar där höginkomsttagare har hus i samma område som det finns hyresrätter för de inte riktigt lika välbetalda. Min erfarenhet är att det är en rätt hälsosam mix för alla inblandade parter.

burre
2010-06-09, 10:43
. Invandrarna är en del av Sverige och kommer bli en allt större del i framtiden. Vi föder för få kidz och invandringen behövs för att befolkningen inte ska minska.

Det här argumentet... det är inget självändämål med en stor befolkning, inte heller behöver den öka för att ett samhälle ska fungera.
Att man behöver invandring för att "rädda" en åldrande befolkning är väl inte heller sant då invandrarna oxå kommer att gå i pension vad det lider. På de NEK-kurser jag läst på univ sades det att det enda som hjälper är höjd pensionsålder.

hertzman
2010-06-09, 10:45
Det ska f ö byggas mer som ligisterna kan bränna ner:
http://www.dn.se/sthlm/klartecken-for-rinkebys-nya-huvudgata-1.1012571

Vems skattekrona går det på, kommunens eller är det staten som pyntar?

Att de rustar upp kraftigt nedgångna miljonprogram är väl verkligen en bra sak. Ett visuellt trevligare bostadsområde kommer säkerligen leda till att området blir mer attraktivt. Det är nog även bra för det som redan bor där att känna att det satsas mer än bara polisresurser.

Kraftwerk
2010-06-09, 10:46
Låt skiten brinna ner och bygg en stor mur runt eländet.

Grahn
2010-06-09, 10:47
Det skulle ändå vara ett rätt intressant socialt experiment. Bygga nya fräscha hyresrätter av lite olika storlekar, passande såväl studenter som lite större familjer. I mindre samhällen finns det ju ofta den typen av blandningar där höginkomsttagare har hus i samma område som det finns hyresrätter för de inte riktigt lika välbetalda. Min erfarenhet är att det är en rätt hälsosam mix för alla inblandade parter.

Problemet är att det blir en konstlad mix, vilka experimentdeltagare skall få förmånen att åtnjuta billigt statsubventionerat boende i dyra områden? Varför skall vissa låna miljoner och betala för sina lägenheter när dessa få lyckligt lottade bor på din skattepeng?

Nej jag är helt för att det skall finnas att hyra bostäder så att folk kan slippa låna om de vill, det är bra för alla men ingen bisarr statligt styrd befolkningsblandning....."Du Abdul har vunnit på statslotteriet och skall bo i ny lägenhet på Östermalm på skattebetalarnas peng, sorry Sven men om du vill bli granne så får du minsan låna 5m och pynta ränta".....

Njaaaaaaaaaaaa...........

hertzman
2010-06-09, 10:49
Det här argumentet... det är inget självändämål med en stor befolkning, inte heller behöver den öka för att ett samhälle ska fungera.
Att man behöver invandring för att "rädda" en åldrande befolkning är väl inte heller sant då invandrarna oxå kommer att gå i pension vad det lider. På de NEK-kurser jag läst på univ sades det att det enda som hjälper är höjd pensionsålder.

Jodå, jag är helt med dig. Jag syftade bara på hur utvecklingen faktiskt ser ut idag, inte om det är önskvärt med en befolkningsökning eller inte. Inom 20 år kommer invandringen vara den primära anledningen till befolkningsökningen i Sverige.

I ett globalt perspektiv är det givetvis lämpligt att försöka hindra ytterligare befolkningsökning och då blir det ju till att leva i en omvänd befolkningspyramid under en övergångsperiod. Där blir nog höjd pensionsålder en del i det.

hertzman
2010-06-09, 10:51
Problemet är att det blir en konstlad mix, vilka experimentdeltagare skall få förmånen att åtnjuta billigt statsubventionerat boende i dyra områden? Varför skall vissa låna miljoner och betala för sina lägenheter när dessa få lyckligt lottade bor på din skattepeng?

Nej jag är helt för att det skall finnas att hyra bostäder så att folk kan slippa låna om de vill, det är bra för alla men ingen bisarr statligt styrd befolkningsblandning....."Du Abdul har vunnit på statslotteriet och skall bo i ny lägenhet på Östermalm på skattebetalarnas peng, sorry Sven men om du vill bli granne så får du minsan låna 5m och pynta ränta".....

Njaaaaaaaaaaaa...........

Kanske skulle man bara kunna bygga vidare på redan befintliga kösystem som finns inom allmännyttan? I Stockholm är ju väntetiden absurd, men i andra mindre städer borde det inte vara omöjligt.

z_bumbi
2010-06-09, 10:52
Villor känns onödigt. Däremot kanske de kan bereda lite mark i de rikare områdena i Stockholm, smälla upp några nya bra hyresrätter med en anständig hyra och vips så har vi redan tagit ett steg mot att minska segregationen.

Har det någonsin fungerat i någon stad i världen?

Ja men det är nog vanligare att man gör något åt området där inte riktigt vill bo så att det blir attraktivt. Problemet är då bara att man flyttar runt på de som av olika anledningar inte kan välja bostad på samma villkor som de flesta andra men området som sådant blir mer attraktivt.

Ingen har någonsin blivit tvångsplacerad i någon av förorterna!

Däremot under miljonprogrammets dagar på 60-70 talet fanns det gott om nybyggda toppmoderna lägenheter dit ALLA som inte hade någonstans att bo kunde flytta. Naturligt hamnade många invandrare där, men det var INTE synd om dem för som sagt, det var superfina områden då.

Om du med miljonprogrammen syftar på de stora lägenhetskomplex så är det de enda ställen där det fanns (och finns) lediga lägenheter i någon större omfattning. Frågan är däför snarare varför det fanns lägenheter där och hur man kan bryta isoleringen som det i många fall handlar om (isolering som långt till arbete och nöje, transporttid osv)

Grahn
2010-06-09, 10:54
Kanske skulle man bara kunna bygga vidare på redan befintliga kösystem som finns inom allmännyttan? I Stockholm är ju väntetiden absurd, men i andra mindre städer borde det inte vara omöjligt.

Kösystemen fungerar ju inte riktigt för att flytta nyinvandrade till attraktiva områden, givetvis kan det säkert fungera i mindre städer på landsbygden men det finns faktiskt inget som hindrar folk att flytta dit idag heller så det känns som ett icke argument.

LadyG
2010-06-09, 10:54
Kostnaderna för projektet, som grovt räknat väntas uppgå till 150-200 miljoner kronor, bärs till största del av Familjebostäder. Stockholms stad kommer att finansiera ombyggnation av gator och trottoarer.

Ah, tack, då läste jag för snabbt :)

Att de rustar upp kraftigt nedgångna miljonprogram är väl verkligen en bra sak. Ett visuellt trevligare bostadsområde kommer säkerligen leda till att området blir mer attraktivt. Det är nog även bra för det som redan bor där att känna att det satsas mer än bara polisresurser.

Var det inte Rinkebyskolan som fick något pris för inte så länge sedan, för att de var bra på matte har jag för mig? Samma skola de försökte tutta på i natt.

Ja, det är säkert bra att rusta upp och fräscha upp ett område. Men det är sysslolösheten och arbetslösheten som är det riktiga problemet, om man ska tro SVD (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-som-hander-ar-mycket-allvarligt-och-tragiskt_4839917.svd) så det kommer inte att göra tillvaron bättre för dem som känner sig utanför och frustrerade.

hertzman
2010-06-09, 10:56
Ja men det är nog vanligare att man gör något åt området där inte riktigt vill bo så att det blir attraktivt. Problemet är då bara att man flyttar runt på de som av olika anledningar inte kan välja bostad på samma villkor som de flesta andra men området som sådant blir mer attraktivt.



Om du med miljonprogrammen syftar på de stora lägenhetskomplex så är det de enda ställen där det fanns (och finns) lediga lägenheter i någon större omfattning. Frågan är däför snarare varför det fanns lägenheter där och hur man kan bryta isoleringen som det i många fall handlar om (isolering som långt till arbete och nöje, transporttid osv)

Att rusta upp ett område och göra det mer attraktivt behöver ju inte betyda att man måste flytta på de som redan bor där.

Om man skulle rusta upp och bygga nytt i redan befintliga områden skulle det givetvis leda till att fler av varierande bakgrund skulle välja att bosätta sig där. Med bra och billiga kommunikationer (bussar, tåg osv) så skulle inte transportsträckorna bli något större problem.

hertzman
2010-06-09, 11:01
Ja, det är säkert bra att rusta upp och fräscha upp ett område. Men det är sysslolösheten och arbetslösheten som är det riktiga problemet, om man ska tro SVD (http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-som-hander-ar-mycket-allvarligt-och-tragiskt_4839917.svd) så det kommer inte att göra tillvaron bättre för dem som känner sig utanför och frustrerade.

Ett fräschare och mer attraktivt område kommer ju troligtvis leda till en större spridning i demografin i det området vilket torde göra att utanförskapet procentuellt sett blir mindre. En vettig sysselsättning är givetvis oerhört viktig och den frågan är svår att tackla. Nu finns det landsbygsbidrag som ger företag ett incitament att etablera sig på mindre orter. Något sorts förortsbidrag kanske skulle kunna ge liknande effekter.

anton2000
2010-06-09, 11:02
Villor känns onödigt. Däremot kanske de kan bereda lite mark i de rikare områdena i Stockholm, smälla upp några nya bra hyresrätter med en anständig hyra och vips så har vi redan tagit ett steg mot att minska segregationen.

Det finns ju undersökningar som visar att svenskar trivs bäst i områden där det bor mycket svenskar. Så om många invandrare ska placeras i dessa områden kommer antagligen svenskarna att flytta till nya områden ändå. Så det här med integration känns ju rätt svårt. Det är nog väldigt vanligt att tycka att det här med mångkultur är jättebra men att bo i ett invandrartätt område är det nog inte så många medelsvenssons som vill.

delta_mats
2010-06-09, 11:04
Jodå, jag är helt med dig. Jag syftade bara på hur utvecklingen faktiskt ser ut idag, inte om det är önskvärt med en befolkningsökning eller inte. Inom 20 år kommer invandringen vara den primära anledningen till befolkningsökningen i Sverige.

I ett globalt perspektiv är det givetvis lämpligt att försöka hindra ytterligare befolkningsökning och då blir det ju till att leva i en omvänd befolkningspyramid under en övergångsperiod. Där blir nog höjd pensionsålder en del i det.


Det är skillnad på arbetskraftsinvandring som vi faktiskt skulle ha någon nytta av, och att ta in invandrare som enbart belastar vårt välfärdssystem.

LadyG
2010-06-09, 11:06
Ett fräschare och mer attraktivt område kommer ju troligtvis leda till en större spridning i demografin i det området vilket torde göra att utanförskapet procentuellt sett blir mindre. En vettig sysselsättning är givetvis oerhört viktig och den frågan är svår att tackla. Nu finns det landsbygsbidrag som ger företag ett incitament att etablera sig på mindre orter. Något sorts förortsbidrag kanske skulle kunna ge liknande effekter.

Fast med Rinkebys rykte krävs det mer än tjusiga fasader för att vanliga svenssons ska flytta dit.

"Vi vill inte att våra barn ska börja prata Rinkebysvenska"

"Det är bara en massa bråk i invandrarförorter"

"Det bor för få svenskar där"

Grahn
2010-06-09, 11:09
Pratar man bo i sthlm så får man ju ta med i beräkningen att boende är en investering numera och allt med hur det påverkas.

z_bumbi
2010-06-09, 11:13
Att rusta upp ett område och göra det mer attraktivt behöver ju inte betyda att man måste flytta på de som redan bor där.

Nej men om man gör området mer attraktivt så kommer det inte att finnas så många lägenheter lediga eller med låga hyror och de som då är lite utanför bostadsmarknaden får då välja andra områden.

delta_mats
2010-06-09, 11:15
Alla städer har en eller flera stadsdelar som är sämre än de andra. Så har det varit i samtliga städer jag bott i, och man ser ju onekligen tendenserna överallt i Sverige. Det spelar ingen roll om man fräshar upp bostäder eller områden, den dåliga stämpeln kommer sitta kvar ändå.

z_bumbi
2010-06-09, 11:19
Alla städer har en eller flera stadsdelar som är sämre än de andra. Så har det varit i samtliga städer jag bott i, och man ser ju onekligen tendenserna överallt i Sverige. Det spelar ingen roll om man fräshar upp bostäder eller områden, den dåliga stämpeln kommer sitta kvar ändå.

Det funkar utmärkt att ändra synen på områden även i Sverige men det krävs ibland lite mer än att måla om husen och plantera om rabatterna för att det ska funka.

delta_mats
2010-06-09, 11:26
Det funkar utmärkt att ändra synen på områden även i Sverige men det krävs ibland lite mer än att måla om husen och plantera om rabatterna för att det ska funka.

Jag har inte sett det hända i någon stad jag bott i dock. Gemensamt för alla dessa "sämre" områden har även varit att de flesta invandrare bosätter sig där. Och säga vad man vill, men väldigt många svenskar drar sig från att flytta till dessa områden.

hertzman
2010-06-09, 11:28
Det finns ju undersökningar som visar att svenskar trivs bäst i områden där det bor mycket svenskar. Så om många invandrare ska placeras i dessa områden kommer antagligen svenskarna att flytta till nya områden ändå. Så det här med integration känns ju rätt svårt. Det är nog väldigt vanligt att tycka att det här med mångkultur är jättebra men att bo i ett invandrartätt område är det nog inte så många medelsvenssons som vill.

Visst är det så. Det finns inga lätta svar. Men att bygga bra och billiga bostäder där folk med även lägre inkomst kan bo tror jag är en bra början. Bygger du bra och billiga bostäder i redan invandrartäta områden kommer nog även svenskar flytta dit.

Det är skillnad på arbetskraftsinvandring som vi faktiskt skulle ha någon nytta av, och att ta in invandrare som enbart belastar vårt välfärdssystem.

Jag ser inte riktigt det så. En invandrare behöver knappast vara en belastning bara för att det är en flyktig/annhöriginvandrare. Med väl fungerande SFI och investeringar i vuxenutbildningen kan fler komma in på arbetsmarkanden. Att fortsätta skära i resurserna till vuxenutbildningen tror jag kommer bli förödande.

Fast med Rinkebys rykte krävs det mer än tjusiga fasader för att vanliga svenssons ska flytta dit.

"Vi vill inte att våra barn ska börja prata Rinkebysvenska"

"Det är bara en massa bråk i invandrarförorter"

"Det bor för få svenskar där"

Fina lägenheter och ett fint område tror jag är en bra början.

Nej men om man gör området mer attraktivt så kommer det inte att finnas så många lägenheter lediga eller med låga hyror och de som då är lite utanför bostadsmarknaden får då välja andra områden.

Man får se till att hyran hålls låg ändå. Det bör inte vara omöjligt.

Alla städer har en eller flera stadsdelar som är sämre än de andra. Så har det varit i samtliga städer jag bott i, och man ser ju onekligen tendenserna överallt i Sverige. Det spelar ingen roll om man fräshar upp bostäder eller områden, den dåliga stämpeln kommer sitta kvar ändå.

Nej, jag är övertygad om att den stämpeln går att tvätta bort. Jag har sett det hända i Gävle, men det är givetvis bara ett positivt exempel. Förhoppningsvis kan det hända på andra ställen också.

stevebc
2010-06-09, 11:36
Tråkigt att sånt här ska hända.

Det finns viktigare saker här i livet än att komma in på disco....:Virro

stevebc
2010-06-09, 11:46
Tycker studenter/unga svenska medborgare borde få förtur på lägenheter så VI kan bygga upp sverige, så skulle det vara så att flyktingar och invandrare får förtur så kommer ju välfärden snart att rasera.Det tycker jag verkligen inte. De har inte ekonomin för att stödja det. Låt det gå till folk med fast anställning först och främst, det är mycket säkrare och betydligt mer rättvist. Studenter och arbetslösa (inkl mig själv) får bo hemma om det är brist på lägenheter.

Nu är det här lite OT men har svårt att känna annat än avsmak för de 19-åringar som sprang runt i Lund häromåret och ockuperade gamla hus för att det var bostadsbrist. De var alltså tvungna att bo kvar hemma när de började plugga på högskolan. Ta bussen in från Södra Sandby n stfu. Lägenheter byggs när folk kan betala för dem.

Så jäkla många mer eller mindre "döda" byar det finns däruppe så klarar ni nog halva södertälje*rolleyes*

Vem vare som kasta?
Vad ska jag göra med min fakking piketbuss?:laugh:

delta_mats
2010-06-09, 11:48
Visst är det så. Det finns inga lätta svar. Men att bygga bra och billiga bostäder där folk med även lägre inkomst kan bo tror jag är en bra början. Bygger du bra och billiga bostäder i redan invandrartäta områden kommer nog även svenskar flytta dit.



Jag ser inte riktigt det så. En invandrare behöver knappast vara en belastning bara för att det är en flyktig/annhöriginvandrare. Med väl fungerande SFI och investeringar i vuxenutbildningen kan fler komma in på arbetsmarkanden. Att fortsätta skära i resurserna till vuxenutbildningen tror jag kommer bli förödande.



Fina lägenheter och ett fint område tror jag är en bra början.



Man får se till att hyran hålls låg ändå. Det bör inte vara omöjligt.



Nej, jag är övertygad om att den stämpeln går att tvätta bort. Jag har sett det hända i Gävle, men det är givetvis bara ett positivt exempel. Förhoppningsvis kan det hända på andra ställen också.


Vad heter den stadsdel i Gävle som varit den dåliga stadsdelen men som nu är lika fin som de andra?

z_bumbi
2010-06-09, 11:59
Jag har inte sett det hända i någon stad jag bott i dock. Gemensamt för alla dessa "sämre" områden har även varit att de flesta invandrare bosätter sig där. Och säga vad man vill, men väldigt många svenskar drar sig från att flytta till dessa områden.

Så vilka ombyggnationer av områden har du sett och följt? Alltså inte att man bara målat om, planterat blommor och gjort några mindre förändringar. Om du inte riktigt vet vad jag menar så läs artikeln om vad som är på gång i och runt Rinkeby för exempel.
Att invandrare samlas där det finns tillgång till lägenheter är ju inget konstigt men varför skulle "svenskar" behöva flytta dit?

hertzman
2010-06-09, 12:00
Vad heter den stadsdel i Gävle som varit den dåliga stadsdelen men som nu är lika fin som de andra?

Öster. Förändringen var ganska radikal när jag flyttade dit. Från att ha varit rätt nedgånget med mycket socialfall och bråk så förändrades det hela ganska rejält när man valde att investera där. Jag jobbade då och bodde där med min dåvarande flickvän, en annan polare flyttade dit med sin tjej och de båda studerade. Det blev ett rätt attraktivt område efter ett tag. Riktigt fina lägenheter och en bra hyra. En blandning av vanliga svennar som jag och invandrare.

delta_mats
2010-06-09, 12:09
Så vilka ombyggnationer av områden har du sett och följt? Alltså inte att man bara målat om, planterat blommor och gjort några mindre förändringar. Om du inte riktigt vet vad jag menar så läs artikeln om vad som är på gång i och runt Rinkeby.
Att invandrare samlas där det finns tillgång till lägenheter är ju inget konstigt men varför skulle "svenskar" behöva flytta dit?


Har inte sett några ombyggnationer alls. Jag har bott i de sämre områdena i samtliga städer jag flyttat till då det varit lättast att hitta lediga bostäder där. Själva lägenheterna, husen och området runt omkring är inte skabbigare än i någon annan stadsdel, bara det att det finns en stämpel om att den stadsdelen är sämre. Det märks även i media där misshandel, rån mm uppmärksammas mer i dessa områden än om samma brott begås i ett finare område. Folk höjer på ögonbrynen när man berättar att man på det området, vissa säger att de aldrig skulle våga gå ut om kvällen om de bodde där osv.
Jag tror att stämpeln är svår att tvätta bort. Människor måste ha något att se ner på, och något att höja till skyarna. I Umeå är det glasklart vilka områden som bättre och sämre.

hertzman
2010-06-09, 12:11
Har inte sett några ombyggnationer alls. Jag har bott i de sämre områdena i samtliga städer jag flyttat till då det varit lättast att hitta lediga bostäder där. Själva lägenheterna, husen och området runt omkring är inte skabbigare än i någon annan stadsdel, bara det att det finns en stämpel om att den stadsdelen är sämre. Det märks även i media där misshandel, rån mm uppmärksammas mer i dessa områden än om samma brott begås i ett finare område. Folk höjer på ögonbrynen när man berättar att man på det området, vissa säger att de aldrig skulle våga gå ut om kvällen om de bodde där osv.
Jag tror att stämpeln är svår att tvätta bort. Människor måste ha något att se ner på, och något att höja till skyarna. I Umeå är det glasklart vilka områden som bättre och sämre.

Det lustiga i folks resonemang är ju att det ofta är betydligt mer brott i stadskärnorna, än i förorterna, och trots detta vill folk inte bo ute i förorterna. Givetvis spelar kommunikationer och närheten till saker en stor roll, men en del av förklaringen ligger nog i fördomar kring hur brottsstatistiken ser ut.

z_bumbi
2010-06-09, 12:22
Har inte sett några ombyggnationer alls. Jag har bott i de sämre områdena i samtliga städer jag flyttat till då det varit lättast att hitta lediga bostäder där. Själva lägenheterna, husen och området runt omkring är inte skabbigare än i någon annan stadsdel, bara det att det finns en stämpel om att den stadsdelen är sämre. Det märks även i media där misshandel, rån mm uppmärksammas mer i dessa områden än om samma brott begås i ett finare område. Folk höjer på ögonbrynen när man berättar att man på det området, vissa säger att de aldrig skulle våga gå ut om kvällen om de bodde där osv.
Jag tror att stämpeln är svår att tvätta bort. Människor måste ha något att se ner på, och något att höja till skyarna. I Umeå är det glasklart vilka områden som bättre och sämre.

Det är självklart inte enkelt att förändra synen på ett område men du fick det att låta som om det inte går och nu visar det sig att du inte har ens har sett några seriösa försök.

ARMSTARK
2010-06-09, 12:25
Det lustiga i folks resonemang är ju att det ofta är betydligt mer brott i stadskärnorna, än i förorterna, och trots detta vill folk inte bo ute i förorterna. Givetvis spelar kommunikationer och närheten till saker en stor roll, men en del av förklaringen ligger nog i fördomar kring hur brottsstatistiken ser ut.

Du som ung "Svenne", prova åk tunnelbana till Rinkeby en Fredag kväll, gå runt ett varv i Rinkeby centrum, ta tunnelbanan till stan sen.

Jag säger bara det, gör det och kom tillbaka och snacka sen!

LadyG
2010-06-09, 12:32
Du som ung "Svenne", prova åk tunnelbana till Rinkeby en Fredag kväll, gå runt ett varv i Rinkeby centrum, ta tunnelbanan till stan sen.

Jag säger bara det, gör det och kom tillbaka och snacka sen!

Jag har aldrig blivit ofredad när jag rör mig i Rinkeby, varken dagtid eller kvällstid. Har du?

ARMSTARK
2010-06-09, 12:39
Jag har aldrig blivit ofredad när jag rör mig i Rinkeby, varken dagtid eller kvällstid. Har du?

Ja, både dagtid och kvällstid, bodde där förut. Har en tjejkompis som skrek och sparkade sig loss och undvek med nöd och näppe bli våldtagen. En kille lyckades inte fly pga att han hoppade på kryckor, blev nersparkad av ett gäng. Listan kan göras hur lång som helst.

hertzman
2010-06-09, 12:39
Du som ung "Svenne", prova åk tunnelbana till Rinkeby en Fredag kväll, gå runt ett varv i Rinkeby centrum, ta tunnelbanan till stan sen.

Jag säger bara det, gör det och kom tillbaka och snacka sen!

Det blir lite svårt då jag bor en bit från Stockholm. Jag kan bara tala utifrån min egen erfarenhet av att bo i ett invandrartätt område i Gävle. De enda jag var rädd för där var nazisterna, som vi lyckligtvis blev av med senare. Några invandrare bråkade då aldrig med mig. Däremot har överförfriskade svenskar inte direkt sparat på okvädesorden i syfte att få till ett bråk en lördag mitt i stan.

hertzman
2010-06-09, 12:42
Ja, både dagtid och kvällstid, bodde där förut. Har en tjejkompis som skrek och sparkade sig loss och undvek med nöd och näppe bli våldtagen. En kille lyckades inte fly pga att han hoppade på kryckor, blev nersparkad av ett gäng. Listan kan göras hur lång som helst.

Jag har aldrig förnekat att det inte inträffar brott i segregerade problemområden. Saken är den att brotten i ofta sker i större utsträckning i stadskärnor. Det tar ju knappast bort faktumet att brotten är vedervärdiga oavsett var de sker. Men det är ett oerhört fokus på just förortsbrott.

LadyG
2010-06-09, 12:47
Ja, både dagtid och kvällstid, bodde där förut. Har en tjejkompis som skrek och sparkade sig loss och undvek med nöd och näppe bli våldtagen. En kille lyckades inte fly pga att han hoppade på kryckor, blev nersparkad av ett gäng. Listan kan göras hur lång som helst.

Intressant, jag rör mig i Rinkeby dagligen och har gjort så de senaste tio åren. Smidigaste sättet för mig att ta mig hem är via tunnelbanestationen där t ex. Min uppfattning om stadsdelen är en helt annan än den fördomsfyllda som presenteras i medierna som också är den som de flesta jag pratar med brukar ha. En majoritet har oftast aldrig satt sin fot i Rinkeby, men de vet hur det är.

Tyvärr omges förorterna, särskilt då Rinkeby och Tensta, av enormt mycket fördomar. Jag misstänker att samma sak gäller Hallonbergen fortfarande, även om de jobbar på att tvätta bort slumstämpeln där.

LadyG
2010-06-09, 12:49
Jag har aldrig förnekat att det inte inträffar brott i segregerade problemområden. Saken är den att brotten i ofta sker i större utsträckning i stadskärnor. Det tar ju knappast bort faktumet att brotten är vedervärdiga oavsett var de sker. Men det är ett oerhört fokus på just förortsbrott.

Det där känner jag igen däremot! Slagsmål, fylla och knivslagsmål i city blir möjligen en notis. Samma sak i en förort blir artiklar om hur hemskt det är i förorten.

Men det säljer bra att spela på folks fördomar, lösnummerförsäljningen ökar fint...

Grahn
2010-06-09, 12:51
Dum press som förtiger alla brinnande bilar på Östermalm :/

EDIT: Men visst läser man pressens bild och inte varit i krokarna så får man oftast en överdriven bild av faran i området, men det gäller väl överlag?

ha:cl
2010-06-09, 12:53
Intressant, jag rör mig i Rinkeby dagligen och har gjort så de senaste tio åren. Smidigaste sättet för mig att ta mig hem är via tunnelbanestationen där t ex. Min uppfattning om stadsdelen är en helt annan än den fördomsfyllda som presenteras i medierna som också är den som de flesta jag pratar med brukar ha. En majoritet har oftast aldrig satt sin fot i Rinkeby, men de vet hur det är.

Tyvärr omges förorterna, särskilt då Rinkeby och Tensta, av enormt mycket fördomar. Jag misstänker att samma sak gäller Hallonbergen fortfarande, även om de jobbar på att tvätta bort slumstämpeln där.

Du har helt enkelt haft tur.

Vad lever ni som nekar invandrarproblemet i för värld?

LadyG
2010-06-09, 12:55
Du har helt enkelt haft tur.



Så var det ja...

hertzman
2010-06-09, 12:55
Det där känner jag igen däremot! Slagsmål, fylla och knivslagsmål i city blir möjligen en notis. Samma sak i en förort blir artiklar om hur hemskt det är i förorten.

Men det säljer bra att spela på folks fördomar, lösnummerförsäljningen ökar fint...

Dum press som förtiger alla brinnande bilar på Östermalm :/

EDIT: Men visst läser man pressens bild och inte varit i krokarna så får man oftast en överdriven bild av faran i området, men det gäller väl överlag?

Ha ha, spot on! Nej, några upplopp har det nog inte varit i centrum. BRÅ har dock släppt flera rapporter som pekar på att brottsligheten snarare är högre i stadskärnorna än i förorterna. Och precis som Lady G påpekar så blir förortsbrott ofta stora nyheter medan liknande brott en lördagskväll i stan blir en notis.

z_bumbi
2010-06-09, 12:56
Vad lever ni som nekar invandrarproblemet i för värld?

Eftersom du bara ser ett problem så undrar jag snarare vad du lever i för värld?

ha:cl
2010-06-09, 12:57
Eftersom du bara ser ett problem så undrar jag snarare vad du lever i för värld?

2 minuter från Tynnered i Gbg , och för att hålla det på en lagom nivå så får vi här ute inte ha våra grejjer i fred. Tror du förstår.

hertzman
2010-06-09, 13:00
Du har helt enkelt haft tur.

Vad lever ni som nekar invandrarproblemet i för värld?

Jag förnekar inte att vi har problem med integrationen i Sverige, det vore direkt korkat. Men jag tvekar på att problemen är så enorma som folk tror. Jag tror inte heller att lösningen är något sorts diffust invandrarhat där problemen ska lösas med mer poliser eller murar runt förorter. Problemet ligger i att invandrarna är marginaliserade, arbetslösa och bor i nedgångna områden. Vi behöver rusta upp miljonprogrammen, bygga nya billiga och bra bostäder och satsa ordentligt på SFI. Jag tror att SFI också skulle må bra av att staten tog över driften och satte upp klarare riktlinjer över hur utbildningen ska se ut över hela landet. Större investeringar i vuxenutbildningen kommer också behövas så att nyanlända kan komplettera sina tidigare utbildningar eller påbörja en helt ny.

Trance
2010-06-09, 13:00
Och precis som Lady G påpekar så blir förortsbrott ofta stora nyheter medan liknande brott en lördagskväll i stan blir en notis.

Där har ni självklart helt fel och jag är ganska säker på att ni bara hittat på.

De brott som får uppmärksamhet i förorterna är kravaller, stenkastning och attacker på brandmän. Eller försöker ni påstå att personrån blir stora nyheter om det händer i förorten men inte i centrum?

Grahn
2010-06-09, 13:00
Ha ha, spot on! Nej, några upplopp har det nog inte varit i centrum. BRÅ har dock släppt flera rapporter som pekar på att brottsligheten snarare är högre i stadskärnorna än i förorterna. Och precis som Lady G påpekar så blir förortsbrott ofta stora nyheter medan liknande brott en lördagskväll i stan blir en notis.

Jo de farligaste platserna i sthlm är väl i innerstaden, närmare bestämt där mycket folk rör sig pga kroglivet. Det tycker jag dock faktiskt förvrider statistiken något då det egentligen inte är den typ av våld och brott som folk pratar om utan är ett separat problem.

tossefar
2010-06-09, 13:01
Det där känner jag igen däremot! Slagsmål, fylla och knivslagsmål i city blir möjligen en notis. Samma sak i en förort blir artiklar om hur hemskt det är i förorten.

Men det säljer bra att spela på folks fördomar, lösnummerförsäljningen ökar fint...

Men nu är det väl inte så att det är människorna som BOR i city som nödvändigtvis bråkar där... Bråka lite i stan, ta tunnelbanan hem.


Som kuriosa kan jag nämna att det är andra gången jag skriver detta inlägg. Förra gången var många år sedan nu :)

Everest
2010-06-09, 13:03
Ha ha, spot on! Nej, några upplopp har det nog inte varit i centrum. BRÅ har dock släppt flera rapporter som pekar på att brottsligheten snarare är högre i stadskärnorna än i förorterna. Och precis som Lady G påpekar så blir förortsbrott ofta stora nyheter medan liknande brott en lördagskväll i stan blir en notis.

Att det begås fler brott i stadskärnorna är väl knappast konstigt. Flödet av folk som passerar och befinner sig i stadskärnan en fredag/lördagkväll är nog aningen högre än ute i en random förort...

ha:cl
2010-06-09, 13:03
Jag förnekar inte att vi har problem med integrationen i Sverige, det vore direkt korkat. Men jag tvekar på att problemen är så enorma som folk tror. Jag tror inte heller att lösningen är något sorts diffust invandrarhat där problemen ska lösas med mer poliser eller murar runt förorter. Problemet ligger i att invandrarna är marginaliserade, arbetslösa och bor i nedgångna områden. Vi behöver rusta upp miljonprogrammen, bygga nya billiga och bra bostäder och satsa ordentligt på SFI. Jag tror att SFI också skulle må bra av att staten tog över driften och satte upp klarare riktlinjer över hur utbildningen ska se ut över hela landet. Större investeringar i vuxenutbildningen kommer också behövas så att nyanlända kan komplettera sina tidigare utbildningar eller påbörja en helt ny.

Nej, vi behöver strypa invandringen, se till att vi verkligen hjälper de som har kommit så att de blir asimilerade i vårt sahälle och accepterade. Vi kan inte fortsätta som det är nu, att ta emot tusentals och bara slänga dom in i misär utan möjligheter.

Först när vi fått ordning på de som kommit, då kan vi absolut ta in fler.

hertzman
2010-06-09, 13:05
Där har ni självklart helt fel och jag är ganska säker på att ni bara hittat på.

De brott som får uppmärksamhet i förorterna är kravaller, stenkastning och attacker på brandmän. Eller försöker ni påstå att personrån blir stora nyheter om det händer i förorten men inte i centrum?

Jag har ingen statistik att hänvisa till utan kan bara gå på den uppfattning jag fått kring det hela av vänner som bor i "problemområden" och min egna lilla erfarenhet. Ett bråk på någon ungdomsgård i förort blir ju lätt en artikel medan random krogslagsmål inne i stan knappt uppmärksammas.

Allan
2010-06-09, 13:07
Jag har jobbat med ROT-projekt i flera miljonprogram och det är rent avskyvärt så förfallet det får bli. På sina ställen fanns t o m orginalinredningen kvar efter trettiofem år, och slitet därefter. Utemiljöerna är sterila, det är ju byggt efter den där vansinniga idén om att man skulle jobba på ett ställe, ha sin sin fritid på ett annat och bo på ett tredje.

LadyG
2010-06-09, 13:08
Ha ha, spot on! Nej, några upplopp har det nog inte varit i centrum. BRÅ har dock släppt flera rapporter som pekar på att brottsligheten snarare är högre i stadskärnorna än i förorterna. Och precis som Lady G påpekar så blir förortsbrott ofta stora nyheter medan liknande brott en lördagskväll i stan blir en notis.

Jag tror det bottnar i att i centrum är det fest, och där det är fest räknar de flesta med att det alltid finns de som inte klarar spriten så det blir bråk. Det ingår s a s i planen och glöms fort bort också. Det händer tillräckligt ofta för att vara av lågt nyhetsvärde.

Men att det spårar ur i ett område där folk faktiskt bor och ska leva, långt från Stureplan och plattan gör folk rädda. Sånt lägger de på minnet på ett annat sätt och det har ett högre nyhetsvärde av just de anledningarna.

Därmed inte sagt att livet i förorten är enbart gullegull och rosa rosor, det finns bekymmer i de flesta förorter av varierande grad. Jag bara reagerar emot den överdrivna bilden av förorten som vore den hämtad ur "På flykt från New York".

Khyron_
2010-06-09, 13:09
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-som-hander-ar-mycket-allvarligt-och-tragiskt_4839917.svd *slap*
Jag hoppas det blir en mycket regnig sommar så vi slipper sånt här..

hertzman
2010-06-09, 13:12
Nej, vi behöver strypa invandringen, se till att vi verkligen hjälper de som har kommit så att de blir asimilerade i vårt sahälle och accepterade. Vi kan inte fortsätta som det är nu, att ta emot tusentals och bara slänga dom in i misär utan möjligheter.

Först när vi fått ordning på de som kommit, då kan vi absolut ta in fler.

Ditt människoförakt är skrämmande. Vi behöver inte "få ordning" på folk som kommer till Sverige, vi behöver ge människor möjlighet att skapa sig ett drägligt liv. För att lyckas med det behöver vi investeringar i SFI, vuxenutbildning och boende. Dessutom är nog inte möjligt att assimilera folk i det svenska samhället längre, integration och mångkultur är den väg som vi slagit in på.

ha:cl
2010-06-09, 13:12
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/det-som-hander-ar-mycket-allvarligt-och-tragiskt_4839917.svd *slap*
Jag hoppas det blir en mycket regnig sommar så vi slipper sånt här..

Sjukt hur politikerna är arga. Det är ju dom som skapat detta.

_Larre_
2010-06-09, 13:15
Ditt människoförakt är skrämmande. Vi behöver inte "få ordning" på folk som kommer till Sverige, vi behöver ge människor möjlighet att skapa sig ett drägligt liv. För att lyckas med det behöver vi investeringar i SFI, vuxenutbildning och boende. Dessutom är nog inte möjligt att assimilera folk i det svenska samhället längre, integration och mångkultur är den väg som vi slagit in på.

Ska vi fortsätta ta in 100k invandrare per år ändå? Vilket partis budget får ihop det? Det parti som lyckas med det lär SDs budget att framstå som ett genidrag..

hertzman
2010-06-09, 13:15
Jag har jobbat med ROT-projekt i flera miljonprogram och det är rent avskyvärt så förfallet det får bli. På sina ställen fanns t o m orginalinredningen kvar efter trettiofem år, och slitet därefter. Utemiljöerna är sterila, det är ju byggt efter den där vansinniga idén om att man skulle jobba på ett ställe, ha sin sin fritid på ett annat och bo på ett tredje.

Här behöver vi stora statliga investeringar som kommer leda till en bättre miljö för de boende och jobb till massor av personer.

LadyG
2010-06-09, 13:15
Jag har jobbat med ROT-projekt i flera miljonprogram och det är rent avskyvärt så förfallet det får bli. På sina ställen fanns t o m orginalinredningen kvar efter trettiofem år, och slitet därefter. Utemiljöerna är sterila, det är ju byggt efter den där vansinniga idén om att man skulle jobba på ett ställe, ha sin sin fritid på ett annat och bo på ett tredje.

Mig veterligen finns det ingen ungdomsgård i Rinkeby, ingen bio eller något annat att göra. Det är ett område att bo, och möjligen handla livsmedel, i. Att ungdomarna blir frustrerade är inte så konstigt, det konstiga är att det inte hänt mer tidigare.

LadyG
2010-06-09, 13:16
Sjukt hur politikerna är arga. Det är ju dom som skapat detta.

Där är vi i alla fall överens!

Trance
2010-06-09, 13:17
Mig veterligen finns det ingen ungdomsgård i Rinkeby, ingen bio eller något annat att göra. Det är ett område att bo, och möjligen handla livsmedel, i. Att ungdomarna blir frustrerade är inte så konstigt, det konstiga är att det inte hänt mer tidigare.

Det är i och för sig rätt många här som växt upp på ställen utan bio eller ungdomsgård utan att man börjat elda bilar och kastat sten på brandmän.

hertzman
2010-06-09, 13:18
Ska vi fortsätta ta in 100k invandrare per år ändå? Vilket partis budget får ihop det? Det parti som lyckas med det lär SDs budget att framstå som ett genidrag..

Om vi integrerar invandrarna med satsningar på utbildning så blir det knappast en belastning, snarare en tillgång.

z_bumbi
2010-06-09, 13:19
2 minuter från Tynnered i Gbg , och för att hålla det på en lagom nivå så får vi här ute inte ha våra grejjer i fred. Tror du förstår.

Nej jag förstår inte så kan du förklara?

ha:cl
2010-06-09, 13:19
Ditt människoförakt är skrämmande. Vi behöver inte "få ordning" på folk som kommer till Sverige, vi behöver ge människor möjlighet att skapa sig ett drägligt liv. För att lyckas med det behöver vi investeringar i SFI, vuxenutbildning och boende. Dessutom är nog inte möjligt att assimilera folk i det svenska samhället längre, integration och mångkultur är den väg som vi slagit in på.

Få ordning = ge möjlighet att skapa ett drägligt liv.

Detta pekade jag på i mitt inlägg, men du missade det?

Innan vi lyckats skapa möjligheter till dom som redan har kommit, är det vansinne att fortsätta ta in mer folk. När möjligeterna och allt är fixat, kan vi ta in mer med nöje.

Vi har tyvärr inte lust att skatta för misslyckade hjälpaktioner längre, för de hjälper inte.

Jag omformulerar mig, vi stryper invandringen nu, ger alla stackare som hamnat i misär en ärlig chans att lyckas. Låt det ta några år. När vi lyckats ge dom bättre chanser, tar vi in lite fler. Sedan ger vi dessa nya en ärlig chans att lyckas. När vi lyckats mer det, tar vi in fler, osv.

Som det är nu slungar vi bara in fler in i förorterna där deras landsmän redan är i misär.

LadyG
2010-06-09, 13:19
Det är i och för sig rätt många här som växt upp på ställen utan bio eller ungdomsgård utan att man börjat elda bilar och kastat sten på brandmän.

Nej, man börjar supa skallen av sig och bränna runt i epatraktorer (och senare raggarbilar) och spela brevlådebrännboll när det inte vankas fajt på Stadshotellet eller Stora toget... :P

hertzman
2010-06-09, 13:20
Det är i och för sig rätt många här som växt upp på ställen utan bio eller ungdomsgård utan att man börjat elda bilar och kastat sten på brandmän.

Är det? Tror du inte att vettiga fritidsaktiviteter för ungdomar är en bra väg för att undvika kriminalitet. Ungdomsgårdarna runt om i landet är ju det första som rykt när budgeten ska stramas åt. Bra fritidsmöjligheter med bra utbildade fritidsledare tror jag är en viktig del i att förhindra brottslighet.

ha:cl
2010-06-09, 13:21
Nej jag förstår inte så kan du förklara?

Jag har blivit av med 2 cycklar och en moped.

I min kompiskrets har vi förlorat ca 7 mopeder på 3 år.

3 av mina kompisar har blivit knivhotade till att lämna över sina mopeder.

Behöver jag förklara för dig den etniska bakgrunden på dom som gjorde detta?

Hänvisar till mitt senaste inlägg.

hertzman
2010-06-09, 13:22
Få ordning = ge möjlighet att skapa ett drägligt liv.

Detta pekade jag på i mitt inlägg, men du missade det?

Innan vi lyckats skapa möjligheter till dom som redan har kommit, är det vansinne att fortsätta ta in mer folk. När möjligeterna och allt är fixat, kan vi ta in mer med nöje.

Vi har tyvärr inte lust att skatta för misslyckade hjälpaktioner längre, för de hjälper inte.

Jag omformulerar mig, vi stryper invandringen nu, ger alla stackare som hamnat i misär en ärlig chans att lyckas. Låt det ta några år. När vi lyckats ge dom bättre chanser, tar vi in lite fler. Sedan ger vi dessa nya en ärlig chans att lyckas. När vi lyckats mer det, tar vi in fler, osv.

Som det är nu slungar vi bara in fler in i förorterna där deras landsmän redan är i misär.

Tror du på allvar att vi inte kan dra upp folk ur problemen samtidigt som vi tar emot invandrare?

_Larre_
2010-06-09, 13:24
Om vi integrerar invandrarna med satsningar på utbildning så blir det knappast en belastning, snarare en tillgång.

Jag undrar fortfarande vilken budget som stödjer detta. Du inser inte själv att det är fruktansvärda pengar du pratar om? Jättebra om vi bygger nya lägenehter osv. Men varför ska skattebetalarna belastas mer för att Sverige ska agera världens samvete? (som en vis människa sa)

ha:cl
2010-06-09, 13:25
Tror du på allvar att vi inte kan dra upp folk ur problemen samtidigt som vi tar emot invandrare?

Du menar att vi i 20 år har visat oss kapabla att göra detta?

Grahn
2010-06-09, 13:27
Är det? Tror du inte att vettiga fritidsaktiviteter för ungdomar är en bra väg för att undvika kriminalitet. Ungdomsgårdarna runt om i landet är ju det första som rykt när budgeten ska stramas åt. Bra fritidsmöjligheter med bra utbildade fritidsledare tror jag är en viktig del i att förhindra brottslighet.

Det där skulle jag vilja se fungera.......

Utan en optimistisk syn på sin framtid så kommer ju folk, oavsett hudfärg, att bränna ned fritidsgården bara för ett kortsiktigt nöje. Det måste till ganska mycket för att bryta den spiral av uppgivenhet som skapar problem i dessa samhällsskikt.
Det löser du inte med en fritidsgård hur välutbildad fritidsledaren än är....

hertzman
2010-06-09, 13:31
Jag undrar fortfarande vilken budget som stödjer detta. Du inser inte själv att det är fruktansvärda pengar du pratar om? Jättebra om vi bygger nya lägenehter osv. Men varför ska skattebetalarna belastas mer för att Sverige ska agera världens samvete? (som en vis människa sa)

Ja. Jag tycker vi har ett ansvar som människor att ta hand om varandra i så stor mån som möjligt. Om Sverige kan ta ett stort ansvar bör vi också göra det. Den ekonomiska politiken som behövs för att skapa utrymme för investeringarna är rätt radikalt annorlunda mot den nuvarande. Nog lägger jag gärna några skattekronor extra till staten för att se till att andra människor också får rätten till ett drägligt liv.

Du menar att vi i 20 år har visat oss kapabla att göra detta?

Jag tycker det finns massor av positiva exempel på att invandringspolitiken inte är en total katastrof, men den behöver föras ännu mer aktivt än tidigare. Som jag redan sagt ett antal gånger så är kraftiga investeringar i SFI och vuxenutbildningen ett steg på vägen. Då kan vi ta hand om nyanlända likväl som de som redan finns här.

hertzman
2010-06-09, 13:32
Det där skulle jag vilja se fungera.......

Utan en optimistisk syn på sin framtid så kommer ju folk, oavsett hudfärg, att bränna ned fritidsgården bara för ett kortsiktigt nöje. Det måste till ganska mycket för att bryta den spiral av uppgivenhet som skapar problem i dessa samhällsskikt.
Det löser du inte med en fritidsgård hur välutbildad fritidsledaren än är....

Riktigt så jävligt tror jag inte det behöver vara. Jag tror inte att en fritidsledare är magisk och kan dra folk ur redan existerande problem, men jag tror att en möjligheterna till en vettig fritid under bra ledning leder till att det blir en mindre risk att falla in i kriminalitet.

Trance
2010-06-09, 13:32
Om vi integrerar invandrarna med satsningar på utbildning så blir det knappast en belastning, snarare en tillgång.

Problemet är att det låter bra men verkligheten är rätt tråkig i många fall. Det finns grupper som har extremt dåliga förutsättningar för integration och utbildning och detta verkar gälla universellt. Det går helt enkelt inte att komma ifrån att dessa grupper, inte individer, kommer vara en ekonomisk belastning samt stå för en något ökad brottslighet.

Men detta betyder inte att det är fel att ta hit dem. Argumentet kan vara att vi tar den smällen för att de skall få chansen till ett bättre liv.

Är det? Tror du inte att vettiga fritidsaktiviteter för ungdomar är en bra väg för att undvika kriminalitet. Ungdomsgårdarna runt om i landet är ju det första som rykt när budgeten ska stramas åt. Bra fritidsmöjligheter med bra utbildade fritidsledare tror jag är en viktig del i att förhindra brottslighet.

Jag säger inte att det inte är bra att satsa på ungdomsgårdar. Vad jag säger är att det är löjligt att säga att det är klart att ungdomar kastar sten på brandmän bara för att de inte har en ungdomsgård.

Det enkla faktum är att vi har odlat fram dessa förorter precis som överallt annat i europa där man sett sådan invandring och detta är en naturlig konsekvens av det. Nu är inte detta hela världen; det är inte direkt gäng med automatvapen som dödar folk men jag kan inte förstå att folk är förvånade att det sker.

young_george
2010-06-09, 13:33
Ja. Jag tycker vi har ett ansvar som människor att ta hand om varandra i så stor mån som möjligt. Om Sverige kan ta ett stort ansvar bör vi också göra det. Den ekonomiska politiken som behövs för att skapa utrymme för investeringarna är rätt radikalt annorlunda mot den nuvarande. Nog lägger jag gärna några skattekronor extra till staten för att se till att andra människor också får rätten till ett drägligt liv.

Varför behöver du staten för att ge andra pengar? Om du nu vill ge bort dina pengar finns det gott om möjligheter utan att de går genom staten. Är det du menar, egentligen, att du tycker att andra bör dela dina ideal och tvingas ge bort sina pengar också?

Ort: Sundsvall, känns faktiskt inte helt orelevant i sammanhanget. Har du bott där hela livet?

ha:cl
2010-06-09, 13:42
Ja. Jag tycker vi har ett ansvar som människor att ta hand om varandra i så stor mån som möjligt. Om Sverige kan ta ett stort ansvar bör vi också göra det. Den ekonomiska politiken som behövs för att skapa utrymme för investeringarna är rätt radikalt annorlunda mot den nuvarande. Nog lägger jag gärna några skattekronor extra till staten för att se till att andra människor också får rätten till ett drägligt liv.



Jag tycker det finns massor av positiva exempel på att invandringspolitiken inte är en total katastrof, men den behöver föras ännu mer aktivt än tidigare. Som jag redan sagt ett antal gånger så är kraftiga investeringar i SFI och vuxenutbildningen ett steg på vägen. Då kan vi ta hand om nyanlända likväl som de som redan finns här.

Vad tycker du ska finansiera detta? Sammantaget är invandringspolitiken ett helvete.

ARMSTARK
2010-06-09, 13:42
Jag tror faktiskt inte att invandrare är mer benägna att begå brott, däremot har det sen den "stora" invandringen började rått viss straff frihet för grupper som varit "känsliga att tas med". Konsekvenserna är rätt självklara.

hertzman
2010-06-09, 13:44
Varför behöver du staten för att ge andra pengar? Om du nu vill ge bort dina pengar finns det gott om möjligheter utan att de går genom staten. Är det du menar, egentligen, att du tycker att andra bör dela dina ideal och tvingas ge bort sina pengar också?

Ort: Sundsvall, känns faktiskt inte helt orelevant i sammanhanget. Har du bott där hela livet?

Jag talar inte om välgörenhet, jag talar om gemensam välfärd som är skattefinansierad. Det handlar inte om att "ge" bort pengar, det handlar om att bidra till ett bättre samhälle. De som har mer betalar mer, de som har mindre betalar också mindre.

Nej. Jag har bott i Östersund, Gävle, Ockelbo och Vilnius också. Men jag tackar för att du antog att jag suttit insnöad här jämt. Just min tid i Vilnius gav mig en hel del perspektiv och där inser man att det kanske inte är invandringen som är problemet, utan marginaliserade människor som hänvisas till förorter. Förortsproblematiken där var gigantisk, och du vill inte knalla runt själv där. Då tar Litauen inte emot många invandrare. Problemet är alltså inte att folk kommer från ett annat land, problemet är att folk är fattiga, bor uselt och inte har en vettig sysselsättning.

Everest
2010-06-09, 13:45
Är det? Tror du inte att vettiga fritidsaktiviteter för ungdomar är en bra väg för att undvika kriminalitet. Ungdomsgårdarna runt om i landet är ju det första som rykt när budgeten ska stramas åt. Bra fritidsmöjligheter med bra utbildade fritidsledare tror jag är en viktig del i att förhindra brottslighet.

Hur många fritidsgårdar och biografer finns i villaförorterna? Inte i den jag växte upp iaf.. och där fanns i princip noll ungdomskriminalitet. Lite eget ansvar för sin egen fritid har man allt. Vettiga fritidsaktiviteter är inget man skapar bara för att man bygger en fritidsgård.

tossefar
2010-06-09, 13:49
Vi hade varken bio eller ungdomsgård där jag växte upp. Jag är rätt snäll mot brandmän.

hertzman
2010-06-09, 13:49
Hur många fritidsgårdar och biografer finns i villaförorterna? Inte i den jag växte upp iaf.. och där fanns i princip noll ungdomskriminalitet. Lite eget ansvar för sin egen fritid har man allt. Vettiga fritidsaktiviteter är inget man skapar bara för att man bygger en fritidsgård.

Ha ha, nej. Däremot finns det gott om välbärgade föräldrar som kan betala för att deras barn ska få en bra fritid. När jag växte upp var det en hel del saker som gick bort för att det helt enkelt inte fanns pengar, och då var våra förhållanden mycket bättre än random invandrarfamilj i Rinkeby. Därav bör stat och kommun se till att de finns gratis alternativ för en bra fritid.

ha:cl
2010-06-09, 13:51
Jag talar inte om välgörenhet, jag talar om gemensam välfärd som är skattefinansierad. Det handlar inte om att "ge" bort pengar, det handlar om att bidra till ett bättre samhälle. De som har mer betalar mer, de som har mindre betalar också mindre.

Nej. Jag har bott i Östersund, Gävle, Ockelbo och Vilnius också. Men jag tackar för att du antog att jag suttit insnöad här jämt. Just min tid i Vilnius gav mig en hel del perspektiv och där inser man att det kanske inte är invandringen som är problemet, utan marginaliserade människor som hänvisas till förorter. Förortsproblematiken där var gigantisk, och du vill inte knalla runt själv där. Då tar Litauen inte emot många invandrare. Problemet är alltså inte att folk kommer från ett annat land, problemet är att folk är fattiga, bor uselt och inte har en vettig sysselsättning.

För i Östersund och Gävle, kryllar det av invandrare? Knappast i Ockelbo heller va? (Grattis till Carl-Philip kanske man ska säga, eller grattis och grattis...kul för Ockelbo iaf). Absolut du har rätt, de som har mer betalar mer och de som har mindre betalar mindre, men ökningen ska ske linjärt och inte exponentiellt.

Hur många fritidsgårdar och biografer finns i villaförorterna? Inte i den jag växte upp iaf.. och där fanns i princip noll ungdomskriminalitet. Lite eget ansvar för sin egen fritid har man allt. Vettiga fritidsaktiviteter är inget man skapar bara för att man bygger en fritidsgård.

Word.

ha:cl
2010-06-09, 13:53
Ha ha, nej. Däremot finns det gott om välbärgade föräldrar som kan betala för att deras barn ska få en bra fritid. När jag växte upp var det en hel del saker som gick bort för att det helt enkelt inte fanns pengar, och då var våra förhållanden mycket bättre än random invandrarfamilj i Rinkeby. Därav bör stat och kommun se till att de finns gratis alternativ för en bra fritid.

Återigen, med vilka pengar? Inget är någonsin gratis.

Du tror att alla som bor i villaområden har välbärgade föräldrar? Var det du som klagade på fördomar?

Och även ifall vi nu skulle ha sådanna föräldrar, så får vi inte direkt allt serverat (några får jag vet).

young_george
2010-06-09, 13:54
Jag talar inte om välgörenhet, jag talar om gemensam välfärd som är skattefinansierad. Det handlar inte om att "ge" bort pengar, det handlar om att bidra till ett bättre samhälle. De som har mer betalar mer, de som har mindre betalar också mindre.


Så må det vara, men du skrev att du kunde tänka dig att ge bort mer av dina pengar, det är en väldig skillnad från att du kan tänka dig att ge bort andras pengar för att invandrare ska få det bättre.

delta_mats
2010-06-09, 14:20
Det är självklart inte enkelt att förändra synen på ett område men du fick det att låta som om det inte går och nu visar det sig att du inte har ens har sett några seriösa försök.

Försök i alla fall förstå vad jag menar, istället för att skriva spydiga saker. Det jag ville få fram som du inte förstod är att det sällan är själva området i sig, byggnaderna mm som är problemet, ofta har de samma standard som andra områden. Det är människorna som bor där som är problemet. Du får bygga hur fina hus du vill, bor samma människor kvar där kommer det fortfarande ha en dålig stämpel. Jag har bott i tre olika städer och sett exakt samma sak, den gemensamma nämnaren i alla tre fall har varit att det området främst bebotts av invandrare.

nim
2010-06-09, 14:24
Försök i alla fall förstå vad jag menar, istället för att skriva spydiga saker. Det jag ville få fram som du inte förstod är att det sällan är själva området i sig, byggnaderna mm som är problemet, ofta har de samma standard som andra områden. Det är människorna som bor där som är problemet. Du får bygga hur fina hus du vill, bor samma människor kvar där kommer det fortfarande ha en dålig stämpel. Jag har bott i tre olika städer och sett exakt samma sak, den gemensamma nämnaren i alla tre fall har varit att det området främst bebotts av invandrare.

2 bra exempel är Kästa i Huddinge och Lina i Södertälje. Det är villakvarter med feta villor som säkert skulle ha bra stämpel om det inte vore för att det bor mycket invandrare i dessa.

mik
2010-06-09, 14:34
Om vi integrerar invandrarna med satsningar på utbildning så blir det knappast en belastning, snarare en tillgång.

Har du någon källa på att det inte satsas extra resurser på utbildning i förorterna?
Problemfyllda förorter har funnits länge i Sverige och det vore väl konstigt om det under Socialdemokraternas och nu alliansens styre, inte satsades extra mycket på utbildning i förorterna jämfört med övriga landet, eller hur.

hertzman
2010-06-09, 14:46
Har du någon källa på att det inte satsas extra resurser på utbildning i förorterna?
Problemfyllda förorter har funnits länge i Sverige och det vore väl konstigt om det under Socialdemokraternas och nu alliansens styre, inte satsades extra mycket på utbildning i förorterna jämfört med övriga landet, eller hur.

Har du någon källa på ATT det gör det? Mig veterligen finns det inga andra riktade utbildningssatsningar på invandrare förutom SFI, och SFI är i dagsläget i katastrofalt skick på många orter. Därav min åsikt om att staten bör ta över driften från diverse privata hittepå-skolor och se till att skapa klarare riktlinjer och tillföra nödvändiga resurser.

Tvärtom har vuxenutbildningen fått allt mindre prioritet och istället har fokus lagts på högre utbildning, såsom universitet och högskolor. Problemet är att många invandrare inte har kompetensen för högre studier och således behöver en väl fungerade vuxenutbildning.

hertzman
2010-06-09, 14:48
Så må det vara, men du skrev att du kunde tänka dig att ge bort mer av dina pengar, det är en väldig skillnad från att du kan tänka dig att ge bort andras pengar för att invandrare ska få det bättre.

Det beror ju på hur man definierar "ge bort". Jag tycker vi bör ha det skattetryck som behövs för att göra nödvändiga investeringar i vår välfärd och framtid. Behöver vi betala mer i skatt för att bekosta de investeringarna bör vi också höja skatten.

hertzman
2010-06-09, 14:50
Återigen, med vilka pengar? Inget är någonsin gratis.

Du tror att alla som bor i villaområden har välbärgade föräldrar? Var det du som klagade på fördomar?

Och även ifall vi nu skulle ha sådanna föräldrar, så får vi inte direkt allt serverat (några får jag vet).

Tror och tror, jag vet. Medelinkomsten i ett villaområde där husen går loss i snitt 2 miljoner eller över kan knappast vara låg. Det måste du väl ändå inse?

Serverat och serverat, jag talar inte om att man får allt man pekar på. Jag menar bara att det är få föräldrar som nekar sina barn en vettig fritidssysselsättning (idrott, motorsport, whatever) om det finns ekonomiskt utrymme för det.

EDIT: Ja, Gävle har en del väldigt invandrartäta områden. Nordost, Andersberg och Öster. Nordost och Andersberg är fortfarande tveksamma områden att bo i. Öster har fortfarande massor av invandrare men efter de stora investeringar i bomiljön som gjordes så är det nu ett trevligt och attraktivt område.

z_bumbi
2010-06-09, 14:51
Försök i alla fall förstå vad jag menar, istället för att skriva spydiga saker. Det jag ville få fram som du inte förstod är att det sällan är själva området i sig, byggnaderna mm som är problemet, ofta har de samma standard som andra områden. Det är människorna som bor där som är problemet. Du får bygga hur fina hus du vill, bor samma människor kvar där kommer det fortfarande ha en dålig stämpel. Jag har bott i tre olika städer och sett exakt samma sak, den gemensamma nämnaren i alla tre fall har varit att det området främst bebotts av invandrare.

Det var du som skrev att man inte kan ändra synen på ett område och sen visade det sig att du inte hade exempel på då man verkligen försökt. Så vad var det jag missade i det som du skrev och vad är spydigt med det jag skrev?

Nu tar du upp att det är invandrarna som är problemet och om vi då kollar på varför den typen av koncentration sker så kanske du kan ge några förslag? Vi kan t o m säga att området är precis lika välskött (det som jag skrev om färg och planteringar tidigare i tråden).

delta_mats
2010-06-09, 15:07
Det var du som skrev att man inte kan ändra synen på ett område och sen visade det sig att du inte hade exempel på då man verkligen försökt. Så vad var det jag missade i det som du skrev och vad är spydigt med det jag skrev?

Nu tar du upp att det är invandrarna som är problemet och om vi då kollar på varför den typen av koncentration sker så kanske du kan ge några förslag? Vi kan t o m säga att området är precis lika välskött (det som jag skrev om färg och planteringar tidigare i tråden).


Jag är nyfiken hur man ska kunna tvätta bort stämpeln om ett dåligt bostadsområde bara för att man bygger nytt/renoverar och fräshar upp bostadsområden. Området har inte fått dåligt rykte pga sin sämre standard utan på grund av de människor som bor där. Allt går, det är en fråga om pengar. Man kan säkert göra ett bostadsområde till det finaste i staden över en 20 års period, men då kommer bara ett annat område ta över rollen som "slum"
Visst är väl alla medvetna om att de bostadsområden runt om i Sverige som klassas som de sämre är kraftigt befolkat av invandrare. Min egen erfarenhet är att invandrare oftare begår brott, är stökiga eller allmänt besvärliga än svenskar.

LadyG
2010-06-09, 15:38
Snacket om "attack på Rinkeby" som görs i vissa, mindre nogräknade tidningar verkar vara taget ur luften:

Kadafi Hussein jobbar som ungdomsledare vid Folkets Hus i Rinkeby. Han var en av många nattvandrare ute igår som försökte avvärja skadegörelsen och prata med ungdomarna.

– De som gjorde det här är ungdomar som inte verkar tro på något. De är sura på samhället, de har inget jobb och de är fattiga säger han.

Enligt Hussein var i princip alla ungdomarna själva från Rinkeby och många var äldre.

– Många av dem har inget jobb, inget att göra, ingen framtid. Det finns inget att göra här och man har också lagt ner all verksamhet för de äldre ungdomarna, säger han.

http://www.svd.se/stockholm/nyheter/vi-plockar-bort-alla-gatustenar_4840835.svd

Jaja, plocka bort gatstenen är en temporär lösning. En vettig sådan ska väl tilläggas.

Men det stora problemet kvartstår och ingen har presenterat ett enda förslag för att lösa problemen, inget som låter trovärdigt. Peka finger, gräla och komma med anklagelser leder inte speciellt långt.

delta_mats
2010-06-09, 15:42
Människor måste väl kunna ta ansvar för sig själv och sina egna handligar?
Är man missnöjd med sin situation så får man väl göra något åt den då.

mik
2010-06-09, 15:52
Har du någon källa på ATT det gör det? Mig veterligen finns det inga andra riktade utbildningssatsningar på invandrare förutom SFI, och SFI är i dagsläget i katastrofalt skick på många orter. Därav min åsikt om att staten bör ta över driften från diverse privata hittepå-skolor och se till att skapa klarare riktlinjer och tillföra nödvändiga resurser.

Tvärtom har vuxenutbildningen fått allt mindre prioritet och istället har fokus lagts på högre utbildning, såsom universitet och högskolor. Problemet är att många invandrare inte har kompetensen för högre studier och således behöver en väl fungerade vuxenutbildning.

Nu brukar det ju vara den som påstår något som har bevisbördan på sig. Du påstod att det inte satsades på utbildning.
Nåväl, utöver den grundkostnad som staten betalar för varje elev utgår ett s.k socioekonomiskt tillägg som baseras på föräldrarnas utbildningsnivå och andelen elever på skolan som har utländsk bakgrund.
Det gör att det i exempelvis rinkeby satsas, utöver grundersättningen, 47.900 kr extra per elev och år.
Det kan jämföras med att Bromma, som i och för sig tillhör toppskolorna i Sverige, får utöver grundersättningen, 1600 kr per elev och år.

De skolor som får störst tillägg är skolor i förorten:

Fem-i-topp:
Gullingeskolan 52 806 kronor/år
Bussenhusskolan 52 175 kronor
Bredbyskolan 50 318 kronor
Hjulstaskolan 49 482 kronor
Rågsvedsskolan 49 395 kronor

Fem-i-botten:
Ekängens skola 1 502 kronor
Äppelviksskolan 1 661 kronor
Smedslättsskolan 1 925 kronor
Höglandsskolan 2 176
Norra Ängby skola 2 221 kronor

Källa:http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar-1.813440

Jag tror du gör det lite enkelt för dig om du påstår att bara vi ger ökade resurser och satsa mer på utbildning så löser sig problemen. Här är ett citat fran artikeln:

Äppelviksskolan, Bromma: 96 procent av eleverna får godkänt i alla ämnen. Skolan får 1.600 kronor per elev i tilläggsanslag per år. Rinkebyskolan, Rinkeby: 50 procent av eleverna får godkänt i alla ämnen. Skolan får 47.900 kronor per elev i tilläggsanslag per år.

– Helt oacceptabelt, inför en haverikommisssion för skolan, säger Mohammed Hagi Farah.
Annons:

Han är frustrerad och beslutsam. I många år har han i olika roller engagerat sig djupt i sitt närsamhälle Rinkeby.

När han i egenskap av medlem i Föräldraalliansen i Stockholms stad, FISS, träffar föräldrar från Stockholms innerstad finns det de som säger till honom att ”politikerna tar från våra barn och ger till era barn”.

– Jag förstår dem. Men de brukar oftast tystna när jag säger som det är: Vi vill inte ha era pengar – vi vill ha resultat! Vi är inte ens i närheten av de mål som innerstadens barn når, trots att vi har enormt mycket större resurser, säger Mohammed Hagi Farah.

z_bumbi
2010-06-09, 16:46
Ja men det är nog vanligare att man gör något åt området där inte riktigt vill bo så att det blir attraktivt. Problemet är då bara att man flyttar runt på de som av olika anledningar inte kan välja bostad på samma villkor som de flesta andra men området som sådant blir mer attraktivt.

Om du med miljonprogrammen syftar på de stora lägenhetskomplex så är det de enda ställen där det fanns (och finns) lediga lägenheter i någon större omfattning. Frågan är däför snarare varför det fanns lägenheter där och hur man kan bryta isoleringen som det i många fall handlar om (isolering som långt till arbete och nöje, transporttid osv)

Det funkar utmärkt att ändra synen på områden även i Sverige men det krävs ibland lite mer än att måla om husen och plantera om rabatterna för att det ska funka.

Så vilka ombyggnationer av områden har du sett och följt? Alltså inte att man bara målat om, planterat blommor och gjort några mindre förändringar. Om du inte riktigt vet vad jag menar så läs artikeln om vad som är på gång i och runt Rinkeby för exempel.
Att invandrare samlas där det finns tillgång till lägenheter är ju inget konstigt men varför skulle "svenskar" behöva flytta dit?

Jag är nyfiken hur man ska kunna tvätta bort stämpeln om ett dåligt bostadsområde bara för att man bygger nytt/renoverar och fräshar upp bostadsområden. Området har inte fått dåligt rykte pga sin sämre standard utan på grund av de människor som bor där. Allt går, det är en fråga om pengar. Man kan säkert göra ett bostadsområde till det finaste i staden över en 20 års period, men då kommer bara ett annat område ta över rollen som "slum"
Visst är väl alla medvetna om att de bostadsområden runt om i Sverige som klassas som de sämre är kraftigt befolkat av invandrare. Min egen erfarenhet är att invandrare oftare begår brott, är stökiga eller allmänt besvärliga än svenskar.

I artikeln så finns det flera av de saker som brukar nämnas i sammanhanget dvs öka tillgängligheten, få bort större vägar, skapa arbetsplatser och naturliga samlingsplatser. Det finns som jag redan skrivit en rad gånger en anledning till att folk med mindre möjlighet att välja samlas i vissa områden och det är att det finns möjlighet att skaffa en bostad där. För att det ska finnas det möjligheter så måste andra inte vilja bo där och det beror på att området som sådant har en rad nackdelar med att bo där oavsett vilka invånare det finns där.
Ett område kan också genom att man börjar fylla bostäderna bli mer attraktivt oberoende av om man gör några strukturella förändringar då fler boende helt enkelt skapar en annan känsla, sen kan man dessutom genom att få fler bofasta dvs folk som inte letar efter något "bättre" också göra området mer attraktivt. Vilket förklarar sista delen i sista meningen i mitt sista citat.

qqq111
2010-06-09, 17:33
Ditt människoförakt är skrämmande. Vi behöver inte "få ordning" på folk som kommer till Sverige, vi behöver ge människor möjlighet att skapa sig ett drägligt liv. För att lyckas med det behöver vi investeringar i SFI, vuxenutbildning och boende. Dessutom är nog inte möjligt att assimilera folk i det svenska samhället längre, integration och mångkultur är den väg som vi slagit in på.

Tycker du seriöst att det är skrämmande att man vill värna om sina egna först och främst?

Och inser du att du i stort sätt ger bort det som dina förfäder byggt upp i Sverige när du ger upp om att assimilera folk till svenska värderingar, normer och så vidare och accepterar att Sverige långsamt ska fasas ut?

Vill du att dina framtida barn ska gå i en invandrartät eller normalfördelad skola med en minoritet av invandrare?

ha:cl
2010-06-09, 17:44
Tror och tror, jag vet. Medelinkomsten i ett villaområde där husen går loss i snitt 2 miljoner eller över kan knappast vara låg. Det måste du väl ändå inse?

Serverat och serverat, jag talar inte om att man får allt man pekar på. Jag menar bara att det är få föräldrar som nekar sina barn en vettig fritidssysselsättning (idrott, motorsport, whatever) om det finns ekonomiskt utrymme för det.

EDIT: Ja, Gävle har en del väldigt invandrartäta områden. Nordost, Andersberg och Öster. Nordost och Andersberg är fortfarande tveksamma områden att bo i. Öster har fortfarande massor av invandrare men efter de stora investeringar i bomiljön som gjordes så är det nu ett trevligt och attraktivt område.

Okej, du vet också att det inte finns familjer som levt i områdena i flera generationer och därmed ärvt en tomt? Att bygga ett hus på en tomt kostar inte så mycket, det är tomterna som kostar.

hertzman
2010-06-09, 17:48
Tycker du seriöst att det är skrämmande att man vill värna om sina egna först och främst?

Och inser du att du i stort sätt ger bort det som dina förfäder byggt upp i Sverige när du ger upp om att assimilera folk till svenska värderingar, normer och så vidare och accepterar att Sverige långsamt ska fasas ut?

Vill du att dina framtida barn ska gå i en invandrartät eller normalfördelad skola med en minoritet av invandrare?

Värna om sina egna? Du låter som en nazist. Jag har nog mer gemensamt med en vanlig knegare i valfritt land än vad jag har med en VD i Sverige.

Jag ser mig mer som en människa än som en "svensk". Det underlättar en del för att kunna identifiera sig med andra människors livssituation oavsett land.

Vad är svenska värderingar och normer? Jag tvivlar på att det ens finns några sådana. Om du talar om saker som yttrandefrihet, demokrati och möjligheten att forma sitt eget liv så tror jag nog att många som flyr från exempelvis Iran gärna ställer upp på de sakerna då det oftast var därför de kom hit.

Jag skiter fullständigt i om mina framtida kidz växer upp med invandrare eller svenskar, det viktiga är att de har ett bra liv som de trivs med och en skola med rätt resurser.

Gabriel174
2010-06-09, 17:49
Pratade med en kompis som bor i Rinkeby och att det var "50-60" ungdomar på plats är tydligen väldigt överdrivet. Var snarare 20~st.

Viktig info, såklart :D

hertzman
2010-06-09, 17:50
Okej, du vet också att det inte finns familjer som levt i områdena i flera generationer och därmed ärvt en tomt? Att bygga ett hus på en tomt kostar inte så mycket, det är tomterna som kostar.

Jag tror det snarare är ett undantag än en regel. Men visst, det finns ju säkert sådana exempel. Men om du tittar på hur inkomsterna ser ut i olika bostadsområden så är det ju inte svårt att konstatera att det finns rika och fattiga områden, eller hur?

burre
2010-06-09, 17:51
http://snaphanen.dk/2010/05/23/s%C3%B8ndagskronik-flykten-fran-mangkulturen/
Folk vill inte bo i mångkulturella experimentområden.


För er "äldre" som inte verkar/vill/vågar se hur det ser ut i många invandrartäta områden, prata med yngre personer boende i dessa områden. Jag är rädd att ni minns skolan från förr och lägger till bilden av den artige iraniern på jobbet och skapar en bild av verkligheten idag.

Faran ligger i att de som vet hur det såg ut innan invällandet inte vet hur det ser ut idag och de som är unga idag inte vet hur det såg ut innan. Det är inte normalt att inte kunna ha en enda skoldag på ett läsår utan att få den förstörd av bråk/stök/skrik/hot. Något som både jag och mina yngre syskon fått erfara under skolgången i en invandrartät förort till sthlm.

hertzman
2010-06-09, 17:55
http://snaphanen.dk/2010/05/23/s%C3%B8ndagskronik-flykten-fran-mangkulturen/
Folk vill inte bo i mångkulturella experimentområden.


För er "äldre" som inte verkar/vill/vågar se hur det ser ut i många invandrartäta områden, prata med yngre personer boende i dessa områden. Jag är rädd att ni minns skolan från förr och lägger till bilden av den artige iraniern på jobbet och skapar en bild av verkligheten idag.

Faran ligger i att de som vet hur det såg ut innan invällandet inte vet hur det ser ut idag och de som är unga idag inte vet hur det såg ut innan. Det är inte normalt att inte kunna ha en enda skoldag på ett läsår utan att få den förstörd av bråk/stök/skrik/hot. Något som både jag och mina yngre syskon fått erfara under skolgången i en invandrartät förort till sthlm.

Ingen har väl förnekat att det finns problem? Frågan är ju vad vi ska göra åt det. Hur ska vi få kidzen att inte falla ner i kriminalitet och tjafs?

Inte fan vet jag, men jag har då träffat massor av trevliga Iranier även i dagens Sverige. Om vi nu ska göra någon sorts analys av vår egen lilla verklighet så har jag i ärlighetens namn aldrig fått tjafs med någon invandrare, tvärtom.

Tjafset, bråken, mobbning och slagsmål stod nazisterna på vår skola för när jag var en knodd i högstadiet. Eftersom det inte fanns några blattar att banka så var det andra random personer som fick ta smällarna istället. Ariska pojkar må jag säga, men samma jävla skit ändå. Det jag vill säga med det är att det inte är ens etniska bakgrund som spelar roll utan ens uppväxtförhållanden.

hertzman
2010-06-09, 17:59
Nu brukar det ju vara den som påstår något som har bevisbördan på sig. Du påstod att det inte satsades på utbildning.
Nåväl, utöver den grundkostnad som staten betalar för varje elev utgår ett s.k socioekonomiskt tillägg som baseras på föräldrarnas utbildningsnivå och andelen elever på skolan som har utländsk bakgrund.
Det gör att det i exempelvis rinkeby satsas, utöver grundersättningen, 47.900 kr extra per elev och år.
Det kan jämföras med att Bromma, som i och för sig tillhör toppskolorna i Sverige, får utöver grundersättningen, 1600 kr per elev och år.

De skolor som får störst tillägg är skolor i förorten:

Fem-i-topp:
Gullingeskolan 52 806 kronor/år
Bussenhusskolan 52 175 kronor
Bredbyskolan 50 318 kronor
Hjulstaskolan 49 482 kronor
Rågsvedsskolan 49 395 kronor

Fem-i-botten:
Ekängens skola 1 502 kronor
Äppelviksskolan 1 661 kronor
Smedslättsskolan 1 925 kronor
Höglandsskolan 2 176
Norra Ängby skola 2 221 kronor

Källa:http://www.dn.se/sthlm/vi-vill-inte-ha-era-pengar-1.813440

Jag tror du gör det lite enkelt för dig om du påstår att bara vi ger ökade resurser och satsa mer på utbildning så löser sig problemen. Här är ett citat fran artikeln:

Stort tack för informationen där. Du har givetvis rätt i att jag borde letat upp det själv.

Men. Är det inte bra att vi investerar pengar i problemområden? Jag förstår inte problemet alls. Klart vi inte behöver sätta in stora resurser i en skola där alla redan gör bra ifrån sig, utan att vi behöver investera resurserna där det finns problem istället. Det känns rätt självklart.

Gabriel174
2010-06-09, 18:01
Du som ung "Svenne", prova åk tunnelbana till Rinkeby en Fredag kväll, gå runt ett varv i Rinkeby centrum, ta tunnelbanan till stan sen.

Jag säger bara det, gör det och kom tillbaka och snacka sen!

Men seriöst, nu måste du väl ändå skämta? Jag tror antagligen att du aldrig har varit i Rinkeby, Tensta etc... Men jag förstår inte varför folk vill få Rinkeby och andra förorter att framstå som så kriminella ställen att man blir skjuten bara man sätter sin fot där.

Jag och två blonda kompisar gick till Rinkeby centrum efter balen, 12 på natten utan att någon ens busvisslade åt dom. Vad hade du förväntat dig?

-ey bree vad gör du i vår ort???!?!!! och sedan bli misshandlade av 10 pers?

Tycker verkligen att det är riktigt löjligt hur vissa berättar hur "farligt" det är i förorten, och hur man inte kan gå dit utan att bli kränkta eller vad som helst. Senast jag var i Tensta var för ett par dagar sedan... Och då såg jag flertalet svenskar vandra runt i centrum utan att något hände dom. Hur kommer det sig?


Edit: Läste nyss att din väninna höll på att bli våldtagen. Min kompis vandrade i Sundbybergs centrum för några dagar sen och det var några skinskallar som hon hörde prata något om henne, och följde sedan efter henne, tills dess att hon hade svängt av vid ett ställe och hunnit springa ifrån. Är det livsfarligt i Sundbyberg nu också?


Jag misstänker att samma sak gäller Hallonbergen fortfarande, även om de jobbar på att tvätta bort slumstämpeln där.

Det borde det emellertid inte göra. Jag bor i Hallonbergen och har gjort det i hela mitt liv. Jag har aldrig känt att det på något sätt är hotfullt, speciellt inte om man bor där. Visst finns det droger, bråk och massa annat skit, men det är ju knappast associerat med förorten? Vad jag vet så finns det antagligen droger på Östermalm också.

Uppträder man själv inte hotfullt mot någon så kommer du med störst sannolikhet inte att bli slagen eller vadsomhelst heller.

burre
2010-06-09, 18:04
Ingen har väl förnekat att det finns problem? Frågan är ju vad vi ska göra åt det. Hur ska vi få kidzen att inte falla ner i kriminalitet och tjafs?

Inte fan vet jag, men jag har då träffat massor av trevliga Iranier även i dagens Sverige. Om vi nu ska göra någon sorts analys av vår egen lilla verklighet så har jag i ärlighetens namn aldrig fått tjafs med någon invandrare, tvärtom.

Tjafset, bråken, mobbning och slagsmål stod nazisterna på vår skola för när jag var en knodd i högstadiet. Eftersom det inte fanns några blattar att banka så var det andra random personer som fick ta smällarna istället. Ariska pojkar må jag säga, men samma jävla skit ändå. Det jag vill säga med det är att det inte är ens etniska bakgrund som spelar roll utan ens uppväxtförhållanden.


Hur kan inte det självklara svaret att minska invandringen (drastiskt) dyka upp i ditt huvud? Varhelst det är invandrartätt vill svensken inte bo, se då inte till att gör varje ställe i hela Sverige tätbefolkat av invandrare.
Stora problemet är ju att du/ni verkar tro att i varje somalie/afgan/chilenare finns en liten svensk som inget hellre vill än att bli en del av samhället och omfamna våra värderingar. De kommer alla passa perfekt in i vår bild av ett demokratiskt samhälle bara man ger dem lite uppassning av en batiktant och lite bidrag.

Jag är helt överens med dig om att man måste lösa problemen men inte fan fortsätter man hälla bensin på en eld man försöker släcka. omfg.

Trance
2010-06-09, 18:10
Ingen har väl förnekat att det finns problem? Frågan är ju vad vi ska göra åt det. Hur ska vi få kidzen att inte falla ner i kriminalitet och tjafs?

Inte fan vet jag, men jag har då träffat massor av trevliga Iranier även i dagens Sverige. Om vi nu ska göra någon sorts analys av vår egen lilla verklighet så har jag i ärlighetens namn aldrig fått tjafs med någon invandrare, tvärtom.

Tjafset, bråken, mobbning och slagsmål stod nazisterna på vår skola för när jag var en knodd i högstadiet. Eftersom det inte fanns några blattar att banka så var det andra random personer som fick ta smällarna istället. Ariska pojkar må jag säga, men samma jävla skit ändå. Det jag vill säga med det är att det inte är ens etniska bakgrund som spelar roll utan ens uppväxtförhållanden.

Nu gör du en tankevurpa. Att det alltid har funnits problem betyder inte att dåtidens problem var likvärdiga med dagens. 1 slagsmål i månaden är inte samma sak som 1 slagsmål om dagen (siffror tagna ur luften självklart).

Var helt ärlig nu. Vem vill att sina barn skall gå i en skola i Rinkeby? Otryggheten, bråken, resultaten, studiemiljön är helt kass jämfört med "bättre" områden. Så självklart offrar inte normala människor sina barns uppväxt utan de flyttar till tryggare områden om de har en möjlighet.

hertzman
2010-06-09, 18:14
Hur kan inte det självklara svaret att minska invandringen (drastiskt) dyka upp i ditt huvud? Varhelst det är invandrartätt vill svensken inte bo, se då inte till att gör varje ställe i hela Sverige tätbefolkat av invandrare.
Stora problemet är ju att du/ni verkar tro att i varje somalie/afgan/chilenare finns en liten svensk som inget hellre vill än att bli en del av samhället och omfamna våra värderingar. De kommer alla passa perfekt in i vår bild av ett demokratiskt samhälle bara man ger dem lite uppassning av en batiktant och lite bidrag.

Jag är helt överens med dig om att man måste lösa problemen men inte fan fortsätter man hälla bensin på en eld man försöker släcka. omfg.

Ha ha, det stora problemet är snarare att du verkar tro att i varje somalie/afgan/chilenare bor en lite frihetshatade dödsmördareterrorist som bara kommer hit för att planera nästa 9/11.

Folk behöver inte "passa in" och formas till att trycka janssons frestelse och dricka nubbe till nyår. Det är inget mål. Målet är att folk ska få leva sina egna liv efter sina egna värderingar i Sverige. Dessutom tror jag inte att bidrag löser särskilt mycket, men statliga investeringar i utbildning, bostäder och bra möjligheter till en vettig fritid för ungdomar är ett steg på vägen.

Som jag redan sagt så är jag övertygad om att merparten av de som kommer hit gör det just för att Sverige är ett fritt land och att man kan utrycka sina åsikter här utan risk för att bli mördad eller "försvinna".

hertzman
2010-06-09, 18:17
Nu gör du en tankevurpa. Att det alltid har funnits problem betyder inte att dåtidens problem var likvärdiga med dagens. 1 slagsmål i månaden är inte samma sak som 1 slagsmål om dagen (siffror tagna ur luften självklart).

Var helt ärlig nu. Vem vill att sina barn skall gå i en skola i Rinkeby? Otryggheten, bråken, resultaten, studiemiljön är helt kass jämfört med "bättre" områden. Så självklart offrar inte normala människor sina barns uppväxt utan de flyttar till tryggare områden om de har en möjlighet.

Du misstolkade mig nog lite. Jag förnekar inte att problemen har växt på många ställen och att förortsskolornas problem är betydligt värre än de smärre tjafs som inträffade i den skyddade miljö jag växte upp i.

Nej, klart man inte vill offra sina barns uppväxt. Just därför menar jag att de riktade åtgärder som mik tog upp är en bra investering för att stävja problemen och stödja en positiv utveckling.

burre
2010-06-09, 18:20
Ha ha, det stora problemet är snarare att du verkar tro att i varje somalie/afgan/chilenare bor en lite frihetshatade dödsmördareterrorist som bara kommer hit för att planera nästa 9/11.

Folk behöver inte "passa in" och formas till att trycka janssons frestelse och dricka nubbe till nyår. Det är inget mål. Målet är att folk ska få leva sina egna liv efter sina egna värderingar i Sverige. Dessutom tror jag inte att bidrag löser särskilt mycket, men statliga investeringar i utbildning, bostäder och bra möjligheter till en vettig fritid för ungdomar är ett steg på vägen.

Som jag redan sagt så är jag övertygad om att merparten av de som kommer hit gör det just för att Sverige är ett fritt land och att man kan utrycka sina åsikter här utan risk för att bli mördad eller "försvinna".


Du vet skillnaden mellan värderingar i detta sammanhang och traditioner?

Målet är att folk ska få leva sina egna liv efter sina egna värderingar i Sverige.

Eh? Hur tänkte du nu?

ha:cl
2010-06-09, 18:23
Du misstolkade mig nog lite. Jag förnekar inte att problemen har växt på många ställen och att förortsskolornas problem är betydligt värre än de smärre tjafs som inträffade i den skyddade miljö jag växte upp i.

Nej, klart man inte vill offra sina barns uppväxt. Just därför menar jag att de riktade åtgärder som mik tog upp är en bra investering för att stävja problemen och stödja en positiv utveckling.

3:e gången jag frågar, hur har du tänkt dig vi ska finansiera dessa åtgärder?

hertzman
2010-06-09, 18:28
3:e gången jag frågar, hur har du tänkt dig vi ska finansiera dessa åtgärder?

Som jag redan skrivit så ser jag inget problem i att finansiera dessa genom ökade skatter. En del skulle kunna finansieras genom ökad inkomstskatt, bort med subventionerna för hushållsnära tjänster, återinför förmögenhetsskatten.

hertzman
2010-06-09, 18:29
Eh? Hur tänkte du nu?

Att folk ska få leva som de vill, efter sina egna värderingar, så länge de följer svenska lagar.

LadyG
2010-06-09, 18:31
Det borde det emellertid inte göra. Jag bor i Hallonbergen och har gjort det i hela mitt liv. Jag har aldrig känt att det på något sätt är hotfullt, speciellt inte om man bor där. Visst finns det droger, bråk och massa annat skit, men det är ju knappast associerat med förorten? Vad jag vet så finns det antagligen droger på Östermalm också.

Uppträder man själv inte hotfullt mot någon så kommer du med störst sannolikhet inte att bli slagen eller vadsomhelst heller.

Ah, där ser man. När jag sökte lägenhet fick jag höra av flera att man skulle undvika Hallonbergen för det var bara alkisar som bodde där (fast det sa de om Väsby också, så hur sant det påståendet är törs jag inte gissa).

Självklart finns det problem med droger och alkohol i fler förorter, det är knappast något nytt och det är definitivt inte enbart invandrarungdomar som står för problemen.

1xkH1ZO9KMw
(Ebba Grön - 1979)

Jag blir nog mest ledsen när jag ser sånt där för några bättre valarbetare för fascist- och nazistpartier är svårt att hitta tror jag.

Trance
2010-06-09, 18:37
Nej, klart man inte vill offra sina barns uppväxt. Just därför menar jag att de riktade åtgärder som mik tog upp är en bra investering för att stävja problemen och stödja en positiv utveckling.

Finns det något som tyder på att mer pengar hjälper?

joriice
2010-06-09, 18:39
Skjut ner dem med vattenkanoner och gummikulor, bryt armarna av dem. De skall inte ha det bättre.

hertzman
2010-06-09, 18:40
De skall inte ha det bättre.

Inte du heller.

hertzman
2010-06-09, 18:43
Finns det något som tyder på att mer pengar hjälper?

Inom skolan är ju problemen bevisligen kvar, trots ökade resurser. Där tror jag att de sociala problemen måste angripas samtidigt som skolan. Ökade fritidsmöjligheter, bra ungdomsgårdar med kompetent personal som tidigt kan identifiera problemen och ett bostadsområde som man kan vara stolt över är en del där.

De satsningar som polisen gjort med lokala poliskontor i problemområden tror jag också är en viktig del. Framöver blir det givetvis viktigt att rekrytera blivande poliser från de här områdena.

Trance
2010-06-09, 18:44
Inom skolan är ju problemen bevisligen kvar, trots ökade resurser. Där tror jag att de sociala problemen måste angripas samtidigt som skolan. Ökade fritidsmöjligheter, bra ungdomsgårdar med kompetent personal som tidigt kan identifiera problemen och ett bostadsområde som man kan vara stold över är en del där.

De satsningar som polisen gjort med lokala poliskontor i problemområden tror jag också är en viktig del.

Finns det något exempel på att det fungerar någonstans (behöver inte vara i Sverige)?

hertzman
2010-06-09, 18:48
Finns det något exempel på att det fungerar någonstans (behöver inte vara i Sverige)?

Jag vet ingenstans där liknande stora satsningar gjorts men jag misstänker att du tänker upplysa mig?

Trance
2010-06-09, 18:53
Jag vet ingenstans där liknande stora satsningar gjorts men jag misstänker att du tänker upplysa mig?

Nej, jag var bara nyfiken. Jag tror helt enkelt att den politik som du förespråkar kommer resultera i "ghetton" som har exakt dessa problem med våld, dålig skola och arbetslöshet.

Jag säger inte att det behöver vara fel i sig, du anser förmodligen att de problemen man har i Rinkeby, Södertälje, Rosengård etc är helt enkelt smällar man får ta i och med att man låter människor komma hit till ett bättre liv. Vilket är en helt ok åsikt.

Jag tänker bara inte bo i närheten så länge jag har råd att undvika det.

ha:cl
2010-06-09, 18:57
Som jag redan skrivit så ser jag inget problem i att finansiera dessa genom ökade skatter. En del skulle kunna finansieras genom ökad inkomstskatt, bort med subventionerna för hushållsnära tjänster, återinför förmögenhetsskatten.

Ajjemen, bestraffa dom rika!

panzerpig
2010-06-09, 18:57
Nej, jag var bara nyfiken. Jag tror helt enkelt att den politik som du förespråkar kommer resultera i "ghetton" som har exakt dessa problem med våld, dålig skola och arbetslöshet.

Jag säger inte att det behöver vara fel i sig, du anser förmodligen att de problemen man har i Rinkeby, Södertälje, Rosengård etc är helt enkelt smällar man får ta i och med att man låter människor komma hit till ett bättre liv. Vilket är en helt ok åsikt.

Jag tänker bara inte bo i närheten så länge jag har råd att undvika det.

Hur tycker du Sverige ska lösa det då?

hertzman
2010-06-09, 18:58
Nej, jag var bara nyfiken. Jag tror helt enkelt att den politik som du förespråkar kommer resultera i "ghetton" som har exakt dessa problem med våld, dålig skola och arbetslöshet.

Jag säger inte att det behöver vara fel i sig, du anser förmodligen att de problemen man har i Rinkeby, Södertälje, Rosengård etc är helt enkelt smällar man får ta i och med att man låter människor komma hit till ett bättre liv. Vilket är en helt ok åsikt.

Jag tänker bara inte bo i närheten så länge jag har råd att undvika det.

Med "politik jag förespråkar" antar jag att du menar en fortsatt invandring till Sverige i samma utsträckning som idag?

Jag är övertygad om att vi kan minska problemen, även med fortsatt invandring, om vi gör de nödvändiga investeringarna som jag redan räknat upp. Det kommer bli kostsamt men jag tror att det i slutändan kommer löna sig.

Jag tror också att något så enkelt som en upprustning av nedgångna områden kommer att göra att brottsligheten går ner. Om man känner att samhället satsar pengar på ens välbefinnande tror jag också att man känner sig mer delaktig.

Det exempel på det som jag har är ju just från Gävle och förvandlingen av Öster. Bara en upprustning av lägenheterna, husen och området runt omkring ledde till ett bättre rykte och en trevligare bomiljö, även med en hög del invandrare.

panzerpig
2010-06-09, 18:59
Ajjemen, bestraffa dom rika!

Självklart. eller?
Dom rika bor i samma land som dom fattiga. Kan dom rika hjälpa dom fattiga att få en bra skolgång, möjlighet till utbildning, jobb, tjäna pengar så dom inte längre är fattiga och därmed betal mer skatt, låter inte det bra?
Eller ska fattiga bo i ghetton, begå brott och råna dom rika direkt, är det bättre? :)

ha:cl
2010-06-09, 19:00
Med "politik jag förespråkar" antar jag att du menar en fortsatt invandring till Sverige i samma utsträckning som idag?

Jag är övertygad om att vi kan minska problemen, även med fortsatt invandring, om vi gör de nödvändiga investeringarna som jag redan räknat upp. Det kommer bli kostsamt men jag tror att det i slutändan kommer löna sig.

Jag tror också att något så enkelt som en upprustning av nedgångna områden kommer att göra att brottsligheten går ner. Om man känner att samhället satsar pengar på ens välbefinnande tror jag också att man känner sig mer delaktig.

Det exempel på det som jag har är ju just från Gävle och förvandlingen av Öster. Bara en upprustning av lägenheterna, husen och området runt omkring ledde till ett bättre rykte och en trevligare bomiljö, även med en hög del invandrare.
Du anar inte hur fel det här är och hur vi som lever among den dåliga invandringspolitiken har det.

hertzman
2010-06-09, 19:01
Ajjemen, bestraffa dom rika!

Bestraffa? Det är inget straff. Det handlar om att de som har mycket pengar också bör betala mer än de som inte har för att ge andra möjlighet till ett bra liv.

Att ta bort subventionerna på hushållsnära tjänster är knappast ett straff, snarare tar man bort ett privilegium.

hertzman
2010-06-09, 19:03
Du anar inte hur fel det här är och hur vi som lever among den dåliga invandringspolitiken har det.

Skön blandning av språk.

Därför måste vi få en bättre invandringspolitik där vi investerar mer i problemområden, fortbildning och ungdomsverksamhet.

ha:cl
2010-06-09, 19:04
Bestraffa? Det är inget straff. Det handlar om att de som har mycket pengar också bör betala mer än de som inte har för att ge andra möjlighet till ett bra liv.

Att ta bort subventionerna på hushållsnära tjänster är knappast ett straff, snarare tar man bort ett privilegium.

Så jag ska betala mer pengar av de jag tjänat ihop själv för att försörja de som ligger hemma och rullar tummarna?

Sänk skattetrycket så behöver vi inte lika mycket bidrag eftersom fler klarar sig själva.

Nu har vi hamnat offtopic va?

hertzman
2010-06-09, 19:09
Så jag ska betala mer pengar av de jag tjänat ihop själv för att försörja de som ligger hemma och rullar tummarna?

Sänk skattetrycket så behöver vi inte lika mycket bidrag eftersom fler klarar sig själva.

Nu har vi hamnat offtopic va?

Du ska betala skatt för att folk ska få möjlighet att skaffa sig ett bra jobb, bo i en vettig lägenhet trots dålig inkomst eller utbilda sig till lämpligt arbete. Går några skattekronor dessutom till ungdomars fritid är det väl bara bra.

Hur ska fler automatiskt klara sig själva för att vi sänker bidragen? Bara för att du inte längre får a-kassa, socbidrag eller sjukersättning så poppar det inte upp ett jobb direkt som du kan haka på. Däremot så skapar vi en ny underklass som bäddar för mer av den misär som vi vill ifrån.

Om vi samtidigt fortsätter skära i vuxenutbildningen börjar det bli riktigt knepigt. Då står man utan ersättning och utan möjlighet att vidareutbilda sig för att få ett jobb.

delta_mats
2010-06-09, 19:11
Med "politik jag förespråkar" antar jag att du menar en fortsatt invandring till Sverige i samma utsträckning som idag?

Jag är övertygad om att vi kan minska problemen, även med fortsatt invandring, om vi gör de nödvändiga investeringarna som jag redan räknat upp. Det kommer bli kostsamt men jag tror att det i slutändan kommer löna sig.

Jag tror också att något så enkelt som en upprustning av nedgångna områden kommer att göra att brottsligheten går ner. Om man känner att samhället satsar pengar på ens välbefinnande tror jag också att man känner sig mer delaktig.

Det exempel på det som jag har är ju just från Gävle och förvandlingen av Öster. Bara en upprustning av lägenheterna, husen och området runt omkring ledde till ett bättre rykte och en trevligare bomiljö, även med en hög del invandrare.

Promlemet är inte sämre lägenheter, sämre tillgång till fritidslokaler eller förbindelser. Problemen är inte området i sig, utan personerna som bor där.

Trance
2010-06-09, 19:12
Hur tycker du Sverige ska lösa det då?

Om du menar "ghetton"? Jag tror inte att det går inte att lösa på kort sikt.


Med "politik jag förespråkar" antar jag att du menar en fortsatt invandring till Sverige i samma utsträckning som idag?

Jag är övertygad om att vi kan minska problemen, även med fortsatt invandring, om vi gör de nödvändiga investeringarna som jag redan räknat upp. Det kommer bli kostsamt men jag tror att det i slutändan kommer löna sig.

Jag tror också att något så enkelt som en upprustning av nedgångna områden kommer att göra att brottsligheten går ner. Om man känner att samhället satsar pengar på ens välbefinnande tror jag också att man känner sig mer delaktig.

Det exempel på det som jag har är ju just från Gävle och förvandlingen av Öster. Bara en upprustning av lägenheterna, husen och området runt omkring ledde till ett bättre rykte och en trevligare bomiljö, även med en hög del invandrare.

Ok. De de satsningar hittills (titta t.ex. på Rosengård) har gått så dåligt så ser jag inte att det skulle hjälpa. Grupper med 20% sysselsättning och enorma problem med integration har inte bara problem med dåliga områden (de klarar sig inte bättre i icke-ghetton).

Så vi får nog vänta i 20 år och se om de är borta för att se vem som kommer ha rätt.

Avesta
2010-06-09, 19:12
Facking jävla Rinkeby, blir så jävla trött på det här

hertzman
2010-06-09, 19:13
Promlemet är inte sämre lägenheter, sämre tillgång till fritidslokaler eller förbindelser. Problemen är inte området i sig, utan personerna som bor där.

Samma problem finns i alla fattiga förorter runt om i världen, oavsett härkomst på de som bor där. Som jag redan tagit upp så finns samma problem i Vilnius, trots att Litauen i princip inte har någon invandring att tala om.

hertzman
2010-06-09, 19:16
Ok. De de satsningar hittills (titta t.ex. på Rosengård) har gått så dåligt så ser jag inte att det skulle hjälpa. Grupper med 20% sysselsättning och enorma problem med integration har inte bara problem med dåliga områden (de klarar sig inte bättre i icke-ghetton).

Så vi får nog vänta i 20 år och se om de är borta för att se vem som kommer ha rätt.

Nu har ju fokus under en längre tid varit på ordningsmaktens insatser. Det är givetvis bra att polisen satsar på lokala stationer, men det behövs mer. Jag hoppas att den kommande regeringen vågar göra de nödvändiga satsningarna på dessa områden och försöka ta tag i problemen. Dock så känns det rätt osannolikt, valdeltagandet är ofta lågt och kan man inte fiska väljare är det nog inte en vidare prioriterad grupp.

tossefar
2010-06-09, 19:16
Samma problem finns i alla fattiga förorter runt om i världen, oavsett härkomst på de som bor där. Som jag redan tagit upp så finns samma problem i Vilnius, trots att Litauen i princip inte har någon invandring att tala om.

Precis som han skrev, det beror på personerna som bor där. Låginkomstagare, outbildade, kriminella.

Innan massinvandringen i Sverige var fattiga svenskar precis lika problematiska som nutidens invandrare.

Alla har inte ambition att göra något vettigt, däri ligger problemet.

delta_mats
2010-06-09, 19:21
Samma problem finns i alla fattiga förorter runt om i världen, oavsett härkomst på de som bor där. Som jag redan tagit upp så finns samma problem i Vilnius, trots att Litauen i princip inte har någon invandring att tala om.


Vad spelar det för roll? Nu är det Sverige vi pratar om.

hertzman
2010-06-09, 19:21
Precis som han skrev, det beror på personerna som bor där. Låginkomstagare, outbildade, kriminella.

Innan massinvandringen i Sverige var fattiga svenskar precis lika problematiska som nutidens invandrare.

Alla har inte ambition att göra något vettigt, däri ligger problemet.

Växer man upp i en miljö där man känner sig marginaliserad, blir diskriminerad för sin härkomst och nekad vettiga jobb så är det nog lätt att känna såg håglös. Om man dessutom bor i ett råtthål blir det inte bättre.

hertzman
2010-06-09, 19:22
Vad spelar det för roll? Nu är det Sverige vi pratar om.

Det spelar roll om du försöker säga att invandrarna, inte fattigdomen och förorten i sig, är problemet.

joriice
2010-06-09, 19:29
Inte du heller.

Inte du heller. Inte jag som förstör, anlägger mordbränder och anfaller människor.

delta_mats
2010-06-09, 19:31
Det spelar roll om du försöker säga att invandrarna, inte fattigdomen och förorten i sig, är problemet.

Men det är invandrarna som är problemet. Den som säger något annat ljuger.

Gabriel174
2010-06-09, 19:32
Ah, där ser man. När jag sökte lägenhet fick jag höra av flera att man skulle undvika Hallonbergen för det var bara alkisar som bodde där (fast det sa de om Väsby också, så hur sant det påståendet är törs jag inte gissa).



Alkisar, nja. Snarare drogmissbrukare i mycket större utsträckning hos bl.a. tonåringar. Har själv vissa kompisar som tog droger redan när dom var 12 år.

LadyG
2010-06-09, 19:36
Alkisar, nja. Snarare drogmissbrukare i mycket större utsträckning bl.a. tonåringar. Har själv vissa kompisar som tog droger redan när dom var 12 år.

Men så är det väl inte nu? Jag tycker det ser ut att bo alldeles för mycket barnfamiljer i området för det nu när jag springer där igenom (så mycket man nu ser av ett område när man bara joggar igenom).

Tricce
2010-06-09, 20:06
Vi föder för få kidz och invandringen behövs för att befolkningen inte ska minska.

Vad gör det då? Känns som vi är för många nu, finns ju inte ens jobb till alla, 10% arbetslöshet idagsläget va?

Nej, man börjar supa skallen av sig och bränna runt i epatraktorer (och senare raggarbilar) och spela brevlådebrännboll när det inte vankas fajt på Stadshotellet eller Stora toget... :P

Det var inte du som snackade om fördomar va? :D
Och vilket är värst supa skallen i bitar åka epatraktor och huga så hemskt scenario även raggarbilare lite senare i livet!!! ELLER att kasta sten på brandbilar och bränna upp polisbilar?

Sverige är ett fritt land och att man kan utrycka sina åsikter här utan risk för att bli mördad eller "försvinna".

Hur länge till då? Ah wait går redan inte, Lars Vilks anyone? ;)


Edit: "går redan inte" snygg mening :>

BillyButt
2010-06-09, 20:11
Innan massinvandringen i Sverige var fattiga svenskar precis lika problematiska som nutidens invandrare.


*bs*

Den brottslighet vi har nuförtiden fanns knappast för 20 år sedan.

Gabriel174
2010-06-09, 20:12
Men så är det väl inte nu? Jag tycker det ser ut att bo alldeles för mycket barnfamiljer i området för det nu när jag springer där igenom (så mycket man nu ser av ett område när man bara joggar igenom).

Droger finns fortfarande kvar, men jag har kusiner i Hallonbergen som är lika gamla som Tony Deogan och berättade att det var mer skit då (alltså när dessa 70-talister var 17~år gamla) om jag uppfattat det rätt.

Som sagt, finns fortfarande lite småkriminalitet... Men det finns överallt, och inte bara i förorten.

_Larre_
2010-06-09, 20:32
Växer man upp i en miljö där man känner sig marginaliserad, blir diskriminerad för sin härkomst och nekad vettiga jobb så är det nog lätt att känna såg håglös. Om man dessutom bor i ett råtthål blir det inte bättre.

Vad är det där för fördomar? Det är ju så dom vill att vi ska tro. I själva verket vill dom ha mer i bidrag, slippa lära sig Svenska och bara vara med sin familj.

hertzman
2010-06-09, 20:40
Vad är det där för fördomar? Det är ju så dom vill att vi ska tro. I själva verket vill dom ha mer i bidrag, slippa lära sig Svenska och bara vara med sin familj.

Jag tror att alla människor vill ha ett meningsfullt liv. En del av ett meningsfullt liv är att känna sig nyttig i samhället, att man faktiskt upplever att man på något sätt bidrar. Det finns säkerligen människor som utnyttjar systemet, det är alltid en risk man tar i ett samhälle med ett generöst skyddsnät. Jag tror dock inte att fusket är särskilt utbrett någonstans, vare sig bland socialbidragstagare eller sjukpensionärer, särskilt inte idag när kraven är oerhört hårda.

Jag har bekanta som på ett eller annat sätt varit nere, eller på väg ner, i skiten på olika sätt. Att det då funnits ett bra skyddsnät som kunnat fånga upp dem och hjälpa dem på fötter igen är jag glad för. Kan mina skattekronor rädda en människa så är det en bra investering.

Jag tror inte att mina svenska bekanta skiljer sig från invandrare. Samma problematik, olika människor. Därför behöver vi stödja de som inte har någon sysselsättning och hjälpa dem att ta sig ur den håglöshet som jag menar råder i många förorter.

LadyG
2010-06-09, 20:56
jag tror att alla människor vill ha ett meningsfullt liv. En del av ett meningsfullt liv är att känna sig nyttig i samhället, att man faktiskt upplever att man på något sätt bidrar. Det finns säkerligen människor som utnyttjar systemet, det är alltid en risk man tar i ett samhälle med ett generöst skyddsnät. Jag tror dock inte att fusket är särskilt utbrett någonstans, vare sig bland socialbidragstagare eller sjukpensionärer, särskilt inte idag när kraven är oerhört hårda.

Jag har bekanta som på ett eller annat sätt varit nere, eller på väg ner, i skiten på olika sätt. Att det då funnits ett bra skyddsnät som kunnat fånga upp dem och hjälpa dem på fötter igen är jag glad för. Kan mina skattekronor rädda en människa så är det en bra investering.

Jag tror inte att mina svenska bekanta skiljer sig från invandrare. Samma problematik, olika människor. Därför behöver vi stödja de som inte har någon sysselsättning och hjälpa dem att ta sig ur den håglöshet som jag menar råder i många förorter.

+1

_Larre_
2010-06-09, 21:05
Jag tror att alla människor vill ha ett meningsfullt liv. En del av ett meningsfullt liv är att känna sig nyttig i samhället, att man faktiskt upplever att man på något sätt bidrar. .


HÖr du hur du själv låter? De flesta människor kommer från krigsdrabbade länder som inte ens har ett fungerande samhälle. Då tror du på fullaste allvar att dom ska förstå vårat samhälle och kunna bidra? Dom får ju pengar så dom klarar sig utan att arbeta så varför ska dom?

Begränsa invandringen, ta hand om de vi har och hjälp dom ut i arbetslivet och lär dom Svenska ordentligt så tror jag på sikt att det kommer bli bra.

Tricce
2010-06-09, 21:09
hertzman har du bott på annan ort än Sundsvall, neråt Stockholm eller kanske i Malmö tidigare?

hertzman
2010-06-09, 21:11
hertzman har du bott på annan ort än Sundsvall, neråt Stockholm eller kanske i Malmö tidigare?

Men jag har ju redan skrivit vart jag bott.

Tricce
2010-06-09, 21:12
Men jag har ju redan skrivit vart jag bott.

Jaha ok sorry då, får väl blöddra igenom tråden igen då.

hertzman
2010-06-09, 21:22
HÖr du hur du själv låter? De flesta människor kommer från krigsdrabbade länder som inte ens har ett fungerande samhälle. Då tror du på fullaste allvar att dom ska förstå vårat samhälle och kunna bidra? Dom får ju pengar så dom klarar sig utan att arbeta så varför ska dom?

Begränsa invandringen, ta hand om de vi har och hjälp dom ut i arbetslivet och lär dom Svenska ordentligt så tror jag på sikt att det kommer bli bra.

Nja. Irak och Somalia har ju helt klart samhällen som fungerar tveksamt, och de är de två största invandrargrupperna, förutom återvändande svenska medborgare.

Därefter är människor från Polen, Dannmark, Kina, Thailand, Tyskland, Iran och Finland de största grupperna i fallande ordning. Dessa länder kan väl ändå anses ha ett "fungerande samhälle" i någon mån. Även om flyktingarna från Somalia och Irak flyr på grund av krig och oroligheter så är det inte samma sak med de andra flyktingarna, de kommer hit av andra skäl. Polacker, danskar, finnar och Tyskar flyttar troligtvis hit på grund av jobb. Iranier flyr troligtvis förtryck i sitt hemland, vilket varit väl uppmärksammat under senare tid genom den gröna rörelsens arbete för yttrandefrihet och mänskliga rättigheter i Iran.

De allra flesta är också unga, medelåldern är under 30 år. Detta sammantaget gör att jag tycker att det finns goda möjligheter att genom vidareutbildning och riktade insatser på arbetsmarknaden få dessa invandrare att fungera alldeles utmärkt i samhället och vara en tillgång.

hertzman
2010-06-09, 21:23
Jaha ok sorry då, får väl blöddra igenom tråden igen då.

Ursäkta spydigheten från min sida. Ockelbo, Östersund, Gävle, Vilnius och Sundsvall. I den ordningen.

chrilledude
2010-06-09, 21:27
http://stockholm.music.museum/respektnu/rinkeby1.gif

+

http://blogg.passagen.se/gilika/resource/dynamit.jpg

=

http://sushantskoltey.files.wordpress.com/2010/02/explosion.jpg

Awesome.. :')

hertzman
2010-06-09, 21:31
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=40500&dateline=1272469842&type=profile

+

http://blogg.passagen.se/gilika/resource/dynamit.jpg

=

http://sushantskoltey.files.wordpress.com/2010/02/explosion.jpg



Awesome? Kom med något vettigt eller håll truten.

Mindek
2010-06-09, 21:45
Det spelar roll om du försöker säga att invandrarna, inte fattigdomen och förorten i sig, är problemet.

Lågutbildat folk från icke-fungerande samhällen kommer till ett land där kraven (kostnaden) är höga på lågkvalificerad arbetskraft och arbetslösheten är hög. De hamnar/söker sig till sina landsmän i samma situation och drar ner varandra i problemen.

Resultatet av detta har vi sett i 20-30 år nu. Har svårt att förstå varför man envisas med att ha en hög invandring av denna typ. Främst drabbar det dessutom befintliga invandrare i denna situation. Tämligen cyniskt och ser man på den alternativa användning av de resurser som satsas på asylinvandring skulle man kunna hjälpa betydligt flera människor, både direkt och framför allt långsiktigt.

anton2000
2010-06-09, 22:38
tcWCFElrk60
Too many minorities.

chrilledude
2010-06-09, 22:44
Awesome? Kom med något vettigt eller håll truten.

Aaaaw. :')

ha:cl
2010-06-09, 22:58
Växer man upp i en miljö där man känner sig marginaliserad, blir diskriminerad för sin härkomst och nekad vettiga jobb så är det nog lätt att känna såg håglös. Om man dessutom bor i ett råtthål blir det inte bättre.

Och trots detta anser du att vi ska ta in fler som vi inte kan ta hand om och skicka till det helvete du beskriver?

Jag tror dock inte att fusket är särskilt utbrett någonstans, vare sig bland socialbidragstagare eller sjukpensionärer, särskilt inte idag när kraven är oerhört hårda.


Att säga att kraven idag är oerhört hårda är att håna länder med hårda kvav.

Hertzman, flytta till GBG, Stockholm eller Malmö, så kommer du inse grejen. Sen att du påstår att bidragsfusket inte är stort, tja, behöver jag kommentera?

Deceiver85
2010-06-09, 23:07
De allra flesta är också unga, medelåldern är under 30 år. Detta sammantaget gör att jag tycker att det finns goda möjligheter att genom vidareutbildning och riktade insatser på arbetsmarknaden få dessa invandrare att fungera alldeles utmärkt i samhället och vara en tillgång.

Detta förutsätter en vilja till integration från båda parter. Det kastas utbildningsmöjligheter och positiv särlagstiftning på dessa förorter, men ytterst få verkar nappa...varför är det så?

Airline
2010-06-09, 23:27
Vet inte riktigt om detta är helt rätt tråd att vädra detta men men..


Vill först och främst bara säga att jag inte tillhör någon högerextremt parti eller vill ha något att gör med dem.

Men är det bara jag som tycker att detta med invandringen börjar bli riktigt sjukt ?

Visst vi är snälla och släpper in de flesta i vårt land, men är det verkligen så schysst egentligen? Visst allt är bättre än krig och förtryck, de kommer hit och vantrivs i åratal och mycket av detta är på grund av det utanförskap som de känner eftersom integreringen inte fungerar.

Är det inte bättre att vi tar in lite färra och verkligen försöker att få dem att fungera med vårt svenska samhälle istället för den massinvandring vi har nu. Som även blir mycket dyrt för oss svenskar.

Fortsätter vi med invandringen till den grad vi gör idag tror jag att den välfärd vi upplever idag kommer försvinna. Vi får ett samhälle som inte fungerar och två stora grupper som inte vill samarbeta med varandra (invandrare och svenskar).

Vill bara avsluta med att säga att jag är mycket för invandring och ser det som något positivt när vi klarar av att integrera de som kommer hit i vårt samhälle.

anton2000
2010-06-09, 23:54
Vet inte riktigt om detta är helt rätt tråd att vädra detta men men..


Vill först och främst bara säga att jag inte tillhör någon högerextremt parti eller vill ha något att gör med dem.

Men är det bara jag som tycker att detta med invandringen börjar bli riktigt sjukt ?

Visst vi är snälla och släpper in de flesta i vårt land, men är det verkligen så schysst egentligen? Visst allt är bättre än krig och förtryck, de kommer hit och vantrivs i åratal och mycket av detta är på grund av det utanförskap som de känner eftersom integreringen inte fungerar.

Är det inte bättre att vi tar in lite färra och verkligen försöker att få dem att fungera med vårt svenska samhälle istället för den massinvandring vi har nu. Som även blir mycket dyrt för oss svenskar.

Fortsätter vi med invandringen till den grad vi gör idag tror jag att den välfärd vi upplever idag kommer försvinna. Vi får ett samhälle som inte fungerar och två stora grupper som inte vill samarbeta med varandra (invandrare och svenskar).

Vill bara avsluta med att säga att jag är mycket för invandring och ser det som något positivt när vi klarar av att integrera de som kommer hit i vårt samhälle.

Nej det är inte bara du. Jag tror faktiskt att många av svenskarna tycker att det börjar räcka nu. Även fast media tävlar om vem som kan vara mest främlingsvänlig om man nu kan säga så. Till exempel kan man ju kolla här på forat, det är ju inte direkt så att massor med folk skriver +1 på det Hertzman skriver.

Airline
2010-06-10, 00:09
Nej det är inte bara du. Jag tror faktiskt att många av svenskarna tycker att det börjar räcka nu. Även fast media tävlar om vem som kan vara mest främlingsvänlig om man nu kan säga så. Till exempel kan man ju kolla här på forat, det är ju inte direkt så att massor med folk skriver +1 på det Hertzman skriver.

Varför har de blivit så att våra politiker hellre skiter på sig än att prata om dessa prbolem ?

Jag skulle vilja säga att det är de andra partierna som bjuder in SD till riksdagen. Tyvärr.

Airline
2010-06-10, 00:21
Som jag redan skrivit så ser jag inget problem i att finansiera dessa genom ökade skatter. En del skulle kunna finansieras genom ökad inkomstskatt, bort med subventionerna för hushållsnära tjänster, återinför förmögenhetsskatten.

Alla exempel du skriver där skulle leda till det motsatta. Ökad inkomstskatt och förmögenhetsskatt skulle leda till att allt fler skulle skattefuska/placera sina pengar utomlands.

Subventionerna till hushållsnära tjänster är till för dem som inte kunnat få några jobb innan och fått en skjuts in i arbetslivet det blir billigare och bättre för både staten och individen om man subventionerar dessa. Inte för alltid men som en inkörningsport.

Om vi nu ska börja gå ifrån verkligheten och in på ideal så är det väl lika bra att alla vuxna får 17500 i lön sen går resten till skatter så att vi kan hjälpa alla andra?

coxie
2010-06-10, 04:31
Bestraffa? Det är inget straff. Det handlar om att de som har mycket pengar också bör betala mer än de som inte har för att ge andra möjlighet till ett bra liv.


Varför ska en rik person tvingas till solidaritet när fattiga får dessa pengar utan några krav på prestationer?

Sätt alla arbetslösa i solidariskt arbete, det finns mycket skräp att rensa upp på gatorna och många privata hem, trädgårdar och annat som behövs hållas efter.

Tricce
2010-06-10, 06:50
Varför ska en rik person tvingas till solidaritet när fattiga får dessa pengar utan några krav på prestationer?

Sätt alla arbetslösa i solidariskt arbete, det finns mycket skräp att rensa upp på gatorna och många privata hem, trädgårdar och annat som behövs hållas efter.

Bäst idag! :thumbup:

ARMSTARK
2010-06-10, 07:16
Varför ska en rik person tvingas till solidaritet när fattiga får dessa pengar utan några krav på prestationer?

Sätt alla arbetslösa i solidariskt arbete, det finns mycket skräp att rensa upp på gatorna och många privata hem, trädgårdar och annat som behövs hållas efter.

Är du partiledare i något parti som man kan rösta på? :thumbup:

Herr Oberst
2010-06-10, 07:24
Är du partiledare i något parti som man kan rösta på? :thumbup:

FP har väl som förslag att alla som tar emot bidrag i någon form skall krävas på motprestation

Pepparkakssmurfen
2010-06-10, 08:46
Men bor det inte mer än ca. 50 pers. i Rinkeby? Varför är inte alla ute och bränner upp allt?

ARMSTARK
2010-06-10, 09:01
Men bor det inte mer än ca. 50 pers. i Rinkeby? Varför är inte alla ute och bränner upp allt?

Därför att de andra sitter inne och tycker att det är fördjävligt att politikerna inte gör nånting! ALLA vet vilka som härjar nere på gatan men "Det är inte deras fel, det är det svenska samhällets fel".

mik
2010-06-10, 11:12
Stort tack för informationen där. Du har givetvis rätt i att jag borde letat upp det själv.

Men. Är det inte bra att vi investerar pengar i problemområden? Jag förstår inte problemet alls. Klart vi inte behöver sätta in stora resurser i en skola där alla redan gör bra ifrån sig, utan att vi behöver investera resurserna där det finns problem istället. Det känns rätt självklart.

Självklart ska det satsas resurser på barn som inte har samma förutsättningar som övriga landets skolor. Något annat har jag aldrig påstått i mitt inlägg. Vad jag vände mig mot var ditt påstående om att det inte satsas pengar i utsatta områden, samt att många problem skulle lösas om bara staten kunde bidra med större resurser. Artikeln visade att det i Rinkeby satsas 45 000 kr mer per elev och år än motsvarande skola någon annanstans i Sverige.Trots detta har hälften inte behörighet att söka in till gymnasium. Hade som sagt pengafrågan varit avgörande hade problemet med bristande behörighet varit löst för länge sedan. Det är samma utveckling som vi ser i exempelvis Tyskland, Frankrike och Storbritannien med bristande behörighet till blanda annat gymnasium. Sverige har med andra ord inte lyckats eller misslyckats med integrationen mer än något annat land.


Jag tror snarare det är så att vissa grupper alltid kommer halka efter i samhället. Undersökningar visar att det är stor skillnad mellan hur olika befolkningsgrupper presterar i exempelvis skolan. Tyvärr har jag ingen källa, men jag är relativt säker på att exempelvis iranska eller asiatiska ungdomar i stor utsträckning vidareutbildar sig.
Däremot finns det grupper där stora delar är analfabeter eller har bristande utbildning i bagaget som i mindre utsträckning kommer slutföra en gymnasieutbildning.
Jag tror det är något som vi måste acceptera och inte bara komma med enkla förslag så som att tillskjuta mer pengar så löser sig problemen.

Antalet romska barn som sköter skolan minskar enligt utredarna dramatiskt i högstadiet, särskilt bland flickorna. Det är ytterst få romska flickor som går ut högstadiet med godkända betyg.
Det innebär i sin tur att mycket få romer kan studera vidare på gymnasienivå. Betygen räcker inte till.
Av 1 000 ungdomar i gymnasieålder går endast 50 på gymnasiet. Endast fem av dem tar i genomsnitt studenten med fullständiga betyg.

Endast 25 procent av eleverna födda i Somalia är efter grundskolan behöriga till gymnasiet, jämfört med 82 procent av elever födda i Finland.

http://www.skanskan.se/article/20081027/NYHETER/204550803/1057/MALMO/politiker-malmo-stad-maste-ta-tag-i-detta
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7260755.ab

discocrunkers
2010-06-10, 11:18
rösta SD?

delta_mats
2010-06-10, 11:28
Det är självklart att barnen i Rinkeby inte klarar av skolan, vilken normalbegåvad lärare vill undervisa ett gäng ADHD dampungar ändå inte har något intresse i skolan?

Nitrometan
2010-06-10, 11:35
Det är självklart att barnen i Rinkeby inte klarar av skolan, vilken normalbegåvad lärare vill undervisa ett gäng ADHD dampungar ändå inte har något intresse i skolan?

Har du nån källa som stöder att ADHD är ett vanligare problem i Rinkeby än på andra ställen?

LadyG
2010-06-10, 12:02
Kännetecknande för sådana här gärningsmän är att de inte upplever sig ha någon framtid, menar Jerzy Sanecki som också hänvisar till internationell forskning på området.

– Här ser vi en upplösning av den vertikala kontrollen i samhället, den uppifrån och ner och en kraftigt ökad betydelse i den horisontella kontrollen. Alltså att samhället, skolan, politiker, polis betyder ingenting medan jämnårigas värderingar betyder allt.

– Ungdomarnas referensram är så att säga på tvärs mot det övriga samhället.

Tidigare har Jerzy Sanecki även jämfört ungdomarnas situation i förorterna med sin egen, när han kom till Sverige 1969. Han menar att också han skulle kunna ha blivit en upploppsmakare om han fått vänta sju år på jobb och sysselsättning.

– I de här skikten av befolkningen är arbetslösheten som störst och framtidsutsikterna som lägst. De känner att de har förlorat, att de är dömda.

– För dem har skolan varit en källa till ständig förnedring. Ingenting som man lär sig där är viktigt i deras liv på gatan.

– De ser inga sociala karriärer framför sig. Att slåss med polisen eller att bli duktig på att anlägga bränder kan ge anseende. Herre gud, deras dröm är inte att bli professor på Stockholms universitet. Deras dröm är snarare är att bli duktig på att genomföra ett avancerat helikopterrån, säger Jerzy Sanecki.

Felipe Estrade menar att det finns ingen skillnad på de här problemen jämfört med när det var fråga om frustrerade unga svenskar i förorter som Rågsved eller Bagarmossen under 60-talet, och han menar att det finns en fara i att ens ge sig in kulturella diskussioner.

– Det kulturella rastret leder fel. Inte heller handlar det om absoluta skillnader i välfärd i samhället, utan snarare relativa skillnader, säger Felipe Estrada.

– Det är en etablerad sanning. Människor över hela världen klarar mycket svåra levnadsomständigheter, men människan har mycket svårt att acceptera uppenbara eller upplevda orättvisor.

– Ungdomarna är inte dumma. De vet vad samhället menar med att bli lyckad, men de upplever att spelet är riggat, att de inte har samma tillgång till verktyg som andra för att lyckas, och om de har tillgång och kan någonting så blir de diskriminerade, säger Felipe Estrada.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/forskare-upploppen-har-etablerat-sig-i-sverige-1.1119521

delta_mats
2010-06-10, 12:02
Har du nån källa som stöder att ADHD är ett vanligare problem i Rinkeby än på andra ställen?

Nej ingen källa. Enbart egna slutsatser blandat med en smula fördomar.

z_bumbi
2010-06-10, 13:04
Promlemet är inte sämre lägenheter, sämre tillgång till fritidslokaler eller förbindelser. Problemen är inte området i sig, utan personerna som bor där.

Återigen så jo det är påfallande ofta fel på områden vilket du ganska så lätt ser om du letar upp en karta.

Men det är invandrarna som är problemet. Den som säger något annat ljuger.

Att vara rasist verkar vara ett större problem för det verkar nämligen göra att man ser allt i en dimension.

Wille005
2010-06-10, 13:06
Föräldrarna i Rinkeby finns inte eller vadå? Det är ju ungdomarna som styr stadsdelen, hur fan kan det få vara så?

ha:cl
2010-06-10, 14:52
FP har väl som förslag att alla som tar emot bidrag i någon form skall krävas på motprestation

Det bästa förslaget något parti någonsin lagt fram. Typ.

Återigen så jo det är påfallande ofta fel på områden vilket du ganska så lätt ser om du letar upp en karta.



Att vara rasist verkar vara ett större problem för det verkar nämligen göra att man ser allt i en dimension.

Du vet inte vad rasist är eller?

Ordet används väldigt ofta, och nästan lika ofta i situationer där det inte är befogat, som här.

Man är inte rasist bara för man tycker att det är invandrarnas fel att det är som det är.

Då är man tyvärr bara blind för problemet, men rasist? Nej.

delta_mats
2010-06-10, 14:58
Återigen så jo det är påfallande ofta fel på områden vilket du ganska så lätt ser om du letar upp en karta.



Att vara rasist verkar vara ett större problem för det verkar nämligen göra att man ser allt i en dimension.


Visste att rasistanklagelsen snart skulle komma. Jag är inte rasist, jag bor numera granne med en afrikansk familj och vi kommer överens alldeles ypperligt! Jag trivs med dem och skulle aldrig vilja ha tillbaka de som bodde där tidigare, vilket var en svensk familj.

Tittar jag på mitt bostadsområde saknar inte det något, möjligtvis är förbindelsen till centrum halvdålig då vi har ungefär 5 km dit, bussar går självklart, även cykelvägar. Flera andra bostadsområden har precis samma avstånd. Vi har fritidslokaler, stora grönområden, restauranger, massvis med affärer mm mm. Jag skulle påstå att det område jag bor på har mer av detta än något annat område utanför centrum. Så att det skulle vara något som saknas i en stadsdel som anses vara sämre än alla andra är skitsnack!

hertzman
2010-06-10, 15:15
Man är inte rasist bara för man tycker att det är invandrarnas fel att det är som det är.

Då är man tyvärr bara blind för problemet, men rasist? Nej.

Nej. Jag tycker vi kan nöja oss med att kalla dig främlingsfientlig. Ras känns så gammalt att tala om, istället kan vi prata om kultur. Det känns mycket mer 2000-tal. Problemet är alltså inte att de är av en annan ras, vad det nu än är, utan att de kommer från en annan kultur.

Vips, så var vi inte rasister längre, utan värnar bara svensk tradition och kultur.

ha:cl
2010-06-10, 15:22
Nej. Jag tycker vi kan nöja oss med att kalla dig främlingsfientlig. Ras känns så gammalt att tala om, istället kan vi prata om kultur. Det känns mycket mer 2000-tal. Problemet är alltså inte att de är av en annan ras, vad det nu än är, utan att de kommer från en annan kultur.

Vips, så var vi inte rasister längre, utan värnar bara svensk tradition och kultur.

Nu ska vi se, är det fel att värna om svensk tradition och kultur?

Om vi pratar om kultur i samband med detta så borde man väl vara frälingsfientligt först när man anser att "deras" kultur är sämre än "våran"?

Och jag ser inte riktigt var jag påstått detta?

Erik Johansson
2010-06-10, 15:34
Det enda som skulle hjälpa rinkebyborna ur sina problem är att låta deras föräldrar få jobb. Jobb uppnås genom ... marknaden.

Således:

Inga mer bidrag.

Minimal skatt. Den skatt som tas ska enbart gå till polis och rättsväsende.

Trance
2010-06-10, 15:41
Det enda som skulle hjälpa rinkebyborna ur sina problem är att låta deras föräldrar få jobb. Jobb uppnås genom ... marknaden.

Således:

Inga mer bidrag.

Minimal skatt. Den skatt som tas ska enbart gå till polis och rättsväsende.

Så du anser att de skall bli hemlösa tiggare?

ha:cl
2010-06-10, 15:42
Så du anser att de skall bli hemlösa tiggare?

Vad fick du det ifrån?

Trance
2010-06-10, 15:42
Vad fick du det ifrån?

"Inga mer bidrag"

ha:cl
2010-06-10, 15:43
"Inga mer bidrag"

Han nämnde ju nått om jobb..

Erik Johansson
2010-06-10, 15:44
Så du anser att de skall bli hemlösa tiggare?

Nej, det kommer att skapas jobb så att de kommer att kunna försörja sig själva.

Trance
2010-06-10, 15:46
Han nämnde ju nått om jobb..

Ja, det dyker garanterat magiskt upp till alla. Säkert innan nästa månads hyra skall betalas och barnen skall matas.

Ännu roligare blir det att du som så vitt jag förstår skall plugga till läkare via en svindyr skattefinansierad utbildning (samt få bidrag dessutom) anser att man skall ha noll bidrag.

Erik Johansson
2010-06-10, 15:48
Ja, det dyker garanterat magiskt upp till alla. Säkert innan nästa månads hyra skall betalas och barnen skall matas.

Jag sa inte att man skulle göra det huxflux. Man kan börja med att ta bort de viktigaste skatterna, och sänka välfärden därefter.

Sedan får ju folk ingå i välfärdssystem om de vill, men det ska inte vara något tvång.

ha:cl
2010-06-10, 15:48
Ja, det dyker garanterat magiskt upp till alla. Säkert innan nästa månads hyra skall betalas och barnen skall matas.

Ännu roligare blir det att du som så vitt jag förstår skall plugga till läkare via en svindyr skattefinansierad utbildning (samt få bidrag dessutom) anser att man skall ha noll bidrag.

Nu ska jag plötsligt bli läkare också, spännande. Har du mer att berätta?

Läkare har ju ett mål, tillskillnad från en uttnyttjande person som inte pallar jobba.

Noll i bidrag har jag aldrig pekat på heller, det får väl vara någon måtta på vad man anklagas för.

coxie
2010-06-10, 15:51
Nej, det kommer att skapas jobb så att de kommer att kunna försörja sig själva.

Hur skapar vi ett jobb där ett företag ska tjäna pengar på en individ som knappt kan språket och saknar utbildning.

Det går inte att få alla i samhället att producera mer än vad de kostar men om individen tvingas till någon form av sysselsättning så kommer det i alla fall någon nytta ur kostnaden.

I extremfall som tjackpundare/heroinister ser jag hellre att dom får bidrag+hjälp än att dom tvingas till att leva helt på kriminalitet.

Erik Johansson
2010-06-10, 15:53
Hur skapar vi ett jobb där ett företag ska tjäna pengar på en individ som knappt kan språket och saknar utbildning.


Personen kan kanske arbeta som städare eller liknande medan denne lär sig språket.

Trance
2010-06-10, 15:54
Jag sa inte att man skulle göra det huxflux. Man kan börja med att ta bort de viktigaste skatterna, och sänka välfärden därefter.

Sedan får ju folk ingå i välfärdssystem om de vill, men det ska inte vara något tvång.

Ja, jag har historiskt sett varit lockad av dessa tankar. Men skall jag vara ärlig så är hela liberalismen/Ron Paul-grejen lite väl out there och det blir aldrig något vettigt av det. Av naturliga anledningar så stannar det oftast vid tankeexperiment skapade av personer som aldrig levt utan något skyddsnät.

Så nej det är inte realistiskt eller ens ett vettigt sätt att sköta ett samhälle enligt mig.

Nu ska jag plötsligt bli läkare också, spännande. Har du mer att berätta?

Läkare har ju ett mål, tillskillnad från en uttnyttjande person som inte pallar jobba.

Noll i bidrag har jag aldrig pekat på heller, det får väl vara någon måtta på vad man anklagas för.

Jag blandar säkert ihop dig med en av alla kloner med dessa åsikter som finns här. Men plugga skall du kanske?

Montera ner välfärden förutom högkostnadsskydd vid sjukvård, bostadsbidrag, studiebidrag, skattefinansierad utbildning eftersom just det använder jag nu. Men jag är ju värd det. Jag skall ju skapa det nya Sverige! Satsa på mig och inte andra!

Erik Johansson
2010-06-10, 15:56
Ja, jag har historiskt sett varit lockad av dessa tankar. Men skall jag vara ärlig så är hela liberalismen/Ron Paul-grejen lite väl out there och det blir aldrig något vettigt av det. Av naturliga anledningar så stannar det oftast vid tankeexperiment skapade av personer som aldrig levt utan något skyddsnät.

Så nej det är inte realistiskt eller ens ett vettigt sätt att sköta ett samhälle enligt mig.


Det var ju synd att du har övergett dina tankar på ett fritt samhälle.

Själv ser jag mig själv som 100% liberal. Eller, nåja, nästan. Jag anser att polis och rättsväsende måste vara skattefinansierat, just för att kunna upprätthålla den individuella friheten.

coxie
2010-06-10, 16:12
Personen kan kanske arbeta som städare eller liknande medan denne lär sig språket.

Så ett x antal hundra tusen medborgare ska städa/annat okvalificerad arbete i privat regi utan en dumpning av redan låga minimilöner? Det finns bara ett visst antal okvalificerade arbeten och utan en högre andel kvalificerade arbeten kan vi inte öka upp mängden okvalificerat arbete.

Man kan inte skapa arbete ur tunna luften, det måste finnas ett behov med kapital bakom varje arbete.

Erik Johansson
2010-06-10, 16:14
Så ett x antal hundra tusen medborgare ska städa/annat okvalificerad arbete i privat regi utan en dumpning av redan låga minimilöner? Det finns bara ett visst antal okvalificerade arbeten och utan en högre andel kvalificerade arbeten kan vi inte öka upp mängden okvalificerat arbete.

Tror du på allvar att "ett x antal hundra tusen medborgare" inte kan språket?

Dessutom kommer det att finnas en massa jobb när det slutar kosta så mycket att arbeta och anställa.

coxie
2010-06-10, 16:26
Tror du på allvar att "ett x antal hundra tusen medborgare" inte kan språket?

Dessutom kommer det att finnas en massa jobb när det slutar kosta så mycket att arbeta och anställa.

Pratade om okvalificerad arbetskraft i sin helhelt vilken borde ligga i hundratusentalet.

Även om det blir billigare att anställa så skapas inte jobb ur luft i ett land som Sverige. En renässans inom den manuella tillverkningsindustrin finns inte på kartan i ett land som Sverige när det finns länder i Asien, Östeuropa och eventuellt Afrika. Andra exportbranscher som skog och malm går inte att vrida upp 500% bara för att det finns folk.

Kvar finns den inhemska marknaden och visst här går att öka på mängden tjänster inom framförallt vården, barn och omsorg och andra statligt finansierade sektorer men bara till en viss del och även här krävs det utbildning.

Tricce
2010-06-10, 16:28
Nej. Jag tycker vi kan nöja oss med att kalla dig främlingsfientlig. Ras känns så gammalt att tala om, istället kan vi prata om kultur.

Regeringen är inne på samma spår som dig!

"9.2.1 Begreppet ras tas bort ur regeringsformen
Regeringens förslag: Begreppet ”ras” tas bort i regeringsformen. I
stället anges tillämpningsområdet för diskrimineringsskyddet som
”etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande”. En motsvarande
ändring görs i den bestämmelse som reglerar möjligheten att
inskränka skyddet för föreningsfriheten. "

saab900
2010-06-10, 22:21
Bestraffa? Det är inget straff. Det handlar om att de som har mycket pengar också bör betala mer än de som inte har för att ge andra möjlighet till ett bra liv.

Att ta bort subventionerna på hushållsnära tjänster är knappast ett straff, snarare tar man bort ett privilegium.

När en svensk ungdom slutar gymnasiet och går ut i arbetslöshet, vet du hur mycket pengar de får av socialen då? Med lite tur en etta med kokvrå och ett par tusen i månaden. Varför inte satsa pengar på dessa fattiga också?

stevebc
2010-06-10, 22:34
Föräldrarna i Rinkeby finns inte eller vadå? Det är ju ungdomarna som styr stadsdelen, hur fan kan det få vara så?9Dhk3wdEQok

Nostalgirunk.

tsp
2010-06-11, 00:52
Tror du på allvar att "ett x antal hundra tusen medborgare" inte kan språket?

Dessutom kommer det att finnas en massa jobb när det slutar kosta så mycket att arbeta och anställa.

Du, förvånad skulle du bli om du hade mitt jobb för en vecka. Av 100 samtal till spridda randomiserade adresser i Stockholm med omnejd går minst 20 stycken inte att genomföra ens på enklaste svenska pga "språkliga problem".

Erik Johansson
2010-06-11, 01:04
Problematiskt.

Det förändrar dock inte mina grundprinciper.