handdator

Visa fullständig version : Felmarginaler i beräkning av kcal in/ut?


propser
2010-06-08, 23:24
Låt oss säga att jag ligger på ett kaloribehov av 2500 kcal/dag enligt Harris&Benedict för att stå stilla i vikt.

Om jag då ena dagen skulle äta 100 kcal över gränsen och andra dagen 70 under antar jag att det är helt okej. Men hur stora variationer är försumbara per dag?

+-200 kcal per dag? Låter det rimligt med tanke på att man kanske inte får helt exakta värden via näringstabeller eller via uträkningen för aktivitetsnivån?

Hur stor felmarginal tillåter ni själva och finns det några "officiella" siffror att gå efter?

Tack på förhand för svar!

chrilledude
2010-06-08, 23:39
Ibland går jag ju lös totalt och dubblar intaget, ibland äter man mindre. Du kan räkna fel upp till 1000kcal säkert, är helt olika.

Sen beror det på om man ska hålla vikten, deffa eller bulka.

Ola Wallengren
2010-06-09, 07:29
En felräkning på +/- 10% på både in och uttagssidan är fullt rimliga så en variation på ca +/- 15% i energibalans är inte osannolikt.

haa
2010-06-09, 10:33
herregud, 70 under.. Orkar man vara så precis i längden?

Pepz
2010-06-09, 10:47
En felräkning på +/- 10% på både in och uttagssidan är fullt rimliga så en variation på ca +/- 15% i energibalans är inte osannolikt.

tar du med felmarginalen på själva livsmedlen då också?
Uttagssidan har man varit duktig om man hamnar inom 10% imho

Ola Wallengren
2010-06-09, 12:08
Väldigt grova mått, men jag kanske skulle tillägga att man i bästa fall hamnar på +/-10% men det kan bli mycket mer 20-30% på båda sidor är inte helt ovanligt.

Pepz
2010-06-09, 12:20
Väldigt grova mått, men jag kanske skulle tillägga att man i bästa fall hamnar på +/-10% men det kan bli mycket mer 20-30% på båda sidor är inte helt ovanligt.

precis min tanke.
att räkna kalorier är ett väldigt trubbigt verktyg.
men kan vara bra för att få ett hum om vad man stoppar i sig.

Men att räkna kalorier i 10tal känns inte vettigt. ( har sett skräckexempel där tränande räknar med tex sockerfritt tuggummi......)

Ola Wallengren
2010-06-09, 13:30
Om man väl räknar så kan man ju göra det så bra som möjligt, att ta med allt är därför inte en dålig ide, men man skall vara medveten om svagheterna när man tolkar resultaten.

Exempel: Energiintag enl matdagbok 1534 kcal. Beräknad energiförbrukning 2201 kcal.
Reality check: Går personen ner i vikt? Svar: Nej
Var ligger felet?

Pepz
2010-06-09, 15:06
Om man väl räknar så kan man ju göra det så bra som möjligt, att ta med allt är därför inte en dålig ide, men man skall vara medveten om svagheterna när man tolkar resultaten.

Exempel: Energiintag enl matdagbok 1534 kcal. Beräknad energiförbrukning 2201 kcal.
Reality check: Går personen ner i vikt? Svar: Nej
Var ligger felet?

nej det är ingen dålig idé men det kan leda till en viss fixering om man inte ens kan tugga tuggummi utan att nogsamt skriva upp kalorimängden..

och här brister det för många.
otaliga trådar på detta forum som bevisar detta.
man tar siffrorna som en sanning och inte som ett hjälpmedel.

känns som den stora massan klarar sig med generella råd och kan skippa kaloriräkningen, men optinojjan regerar över de tränande ;)

Langster
2010-06-09, 15:28
nej det är ingen dålig idé men det kan leda till en viss fixering om man inte ens kan tugga tuggummi utan att nogsamt skriva upp kalorimängden..

och här brister det för många.
otaliga trådar på detta forum som bevisar detta.
man tar siffrorna som en sanning och inte som ett hjälpmedel.

känns som den stora massan klarar sig med generella råd och kan skippa kaloriräkningen, men optinojjan regerar över de tränande ;)

Jag tycker att det är en bra START att räkna kalorier. Har man ingen aning om vad man får i sig och hur vikten förändras beroende på det så är det mycket svårare att komma igång med viktnedgång på ett vettigt sätt tycker jag. Sedan när man har ett hum om hur det förhåller sig behöver man ju inte väga varenda liten matbit.

Fredrik_S
2010-06-09, 16:45
Jag tror att felmarginalen på intaget vid noga beräkning kan ligga i området kring 10% Dvs äter du 2500 kcal kan du lika gärna ha ätit 2750 som 2300.
MEN jag tror att felmarginalen på förbrukningen är extremt hög, speciellt för aktiva personer. Där är det nog betydligt större risk för felberäkning trots nogrannhet. Dvs räknar du ut med tabeller att du gör av med 3000 kan det lika gärna vara 3500kcal eller 2500kcal du gjort av med i verkligheten...

propser
2010-06-10, 22:59
Om man väl räknar så kan man ju göra det så bra som möjligt, att ta med allt är därför inte en dålig ide, men man skall vara medveten om svagheterna när man tolkar resultaten.

Exempel: Energiintag enl matdagbok 1534 kcal. Beräknad energiförbrukning 2201 kcal.
Reality check: Går personen ner i vikt? Svar: Nej
Var ligger felet?

Vart menar du att "felet" ligger?

Fredrik_S
2010-06-10, 23:14
Han menar nog att felet ligger i dels beräkningen på intaget och dels i förbrukningen. Inte hos personens magiska förmåga att inte kunna gå ner i vikt trots att han ligger på ett underskott.
Många säger att de ligger på ett underskott utan att ändå gå ner, när det i verkligheten inte förstår hur omöjligt det är att räkna rätt trots exakta uträkningar...