handdator

Visa fullständig version : Kostupplägg


Semtex
2010-06-08, 20:06
Hej.

Har nu bestämt mig för att börja bulka.
185cm och 62kg, jag vet att jag inte väger mycket...
Någon som kan säga hur mycket kalorier jag ska få i mig per dag för att gå upp i vikt, 3000-3500?
Har testat "kaloribomber" mjölk,rapsolja,oboy i en mixer och visst får jag i mig det men får en massa gaser i magen så tips på det.
Hjälp till att lägga upp hur mycket kalorier jag ska få i mig per dag, tack på förhand.

mikaelj
2010-06-08, 20:23
Vad äter du en typisk dag just nu? Om du äter mycket fettsnål mat kan du börja med att byta ut det mot något fetare. Vanligt är att folk äter kyckling, tonfisk och keso istället för kött, makrill/sill och ost, t ex.

Semtex
2010-06-08, 20:28
Vad äter du en typisk dag just nu? Om du äter mycket fettsnål mat kan du börja med att byta ut det mot något fetare. Vanligt är att folk äter kyckling, tonfisk och keso istället för kött, makrill/sill och ost, t ex.

Idag så skippade jag frukosten för jag käkade en del precis innan jag gick och la mig dagen innan. Tacos i skolan så det käkade jag, gissar att det kanske var 5-6-7 hundra kcal. När jag kom hem käkade jag en pizza på 800kcal och till middag käkade jag en portion med pasta och kyckling på kanske 500 kcal.
"Kaloribomben" har jag inte tagit idag.

WHITEFOLKS
2010-06-08, 20:40
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

där finns bra läsning angående viktuppgång.

Semtex
2010-06-08, 20:59
http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/

där finns bra läsning angående viktuppgång.

Väldigt bra artikel, tack så mycket.
Nötter och ska testa att blanda vispgrädde,rödmjölk,rapsolja,oboy så får jag se hur det smakar för det verkar som en fet bomb.
Jag hade även tänkt köpa mig gainer pro och kreatin.
Gainern kommer då endast tas direkt efter träningen.
Hur mycket kcal tror ni att jag ska få i mig för att ligga på överskott, jag hade tänkt gymma varannan dag och kommer säkert spela en del fotboll under sommaren.

Semtex
2010-06-08, 22:59
Sökte lite på internet och hittade att man ska få i sig 30kcal per kilo för att behålla sin vikt.
I mitt fall blir det alltså 1860kcal för att behålla den, vet inte hur mycket kalorier man bränner på gymmet men när jag spelar fotboll så kan jag inte bränna så jävla mycket kanske en 500kcal?
Så ifall jag ligger på 2800-3000kcal per dag så ska jag alltså öka 0.5kg per vecka eller är jag helt ute och cyklar?

Eddie Vedder
2010-06-09, 06:22
Sökte lite på internet och hittade att man ska få i sig 30kcal per kilo för att behålla sin vikt.

Nej det ska "man" inte. Det är förslag på en siffra som kan ge ett hum men går du stenhårt på den med inbillningen att den är huggen i sten kan det bli helt fel.

Ha koll på spegelbilden, vågen och prestationen i gymmet. Och stirra dig inte blind på siffror och ekvationer. Det finns en nästan religiös syn på energiekvationer på det här forumet och jag tror många skjuter sig i foten på grund av det.

HulkH
2010-06-09, 12:10
nej det ska "man" inte. Det är förslag på en siffra som kan ge ett hum men går du stenhårt på den med inbillningen att den är huggen i sten kan det bli helt fel.

Ha koll på spegelbilden, vågen och prestationen i gymmet. Och stirra dig inte blind på siffror och ekvationer. Det finns en nästan religiös syn på energiekvationer på det här forumet och jag tror många skjuter sig i foten på grund av det.

11111++++ :)

Semtex
2010-06-09, 12:19
Nej det ska "man" inte. Det är förslag på en siffra som kan ge ett hum men går du stenhårt på den med inbillningen att den är huggen i sten kan det bli helt fel.

Ha koll på spegelbilden, vågen och prestationen i gymmet. Och stirra dig inte blind på siffror och ekvationer. Det finns en nästan religiös syn på energiekvationer på det här forumet och jag tror många skjuter sig i foten på grund av det.

Stämmer nog, men vill samtidigt veta vad jag ungefär ska ligga på för att få ett överskott.

WHITEFOLKS
2010-06-09, 12:23
Om du räknar ut hur mycket du äter i vanliga fall så kan du ju lägga dig 500kcal över det sen.

Men jag skulle tro att 3000kcal räcker för dig att gå upp i vikt.

Dessutom skulle jag snarare än "kaloribomber" försöka äta vanliga mat men försöka lägga till lite kalorier vid varje måltid genom mjölk, sås eller liknande.

Semtex
2010-06-09, 12:26
Om du räknar ut hur mycket du äter i vanliga fall så kan du ju lägga dig 500kcal över det sen.

Men jag skulle tro att 3000kcal räcker för dig att gå upp i vikt.

Dessutom skulle jag snarare än "kaloribomber" försöka äta vanliga mat men försöka lägga till lite kalorier vid varje måltid genom mjölk, sås eller liknande.

Okej tack, då ska jag fixa 3000kcal VARJE dag nu :hbang:

WHITEFOLKS
2010-06-09, 12:29
Gör så och lycka till!

Lägg gärna upp dina dagar i "vad har du ätit" så man får se hur det går. Där kan du även få feedback på dagarna :)

Semtex
2010-06-09, 12:33
Gör så och lycka till!

Lägg gärna upp dina dagar i "vad har du ätit" så man får se hur det går. Där kan du även få feedback på dagarna :)

Det ska jag göra *flex*