handdator

Visa fullständig version : Test: D-vitamin


gasoliner
2010-06-08, 18:16
Jag har under våren testat att supplementera d3-vitamin 2000IE/ dygn

den första perioden använde jag det tillsammans med 2gram omega3 /dygn.
resultatet utan några som helst ändringar i kost eller aktivitetsnivå=-3,5kg!

Jag blev såklart förbluffad och trodde det berodde på något annat, så jag lade ner i 2 månader men fortsatte med Omega3..=upp 3kg.

Har nu testat igen i 2 månader och trot eller ej, gått ner till den låga vikten igen, utan någon aktivitetsförändring eller ändring i kosten..


så min fråga till de lärde är:

Är det en tidigare brist som orsakat detta eller fungerar det så pass bra för någon mer?


Vilka mekanismer är det som gör det möjligt?



*OBS! Är inte inblandad i försäljning eller liknande av kosttillskott, so dont go there. *

WHITEFOLKS
2010-06-08, 18:21
Märkte du några andra skillnader förrutom vikten?

mattilainen
2010-06-08, 18:26
om du inte har räknat och fått i dig exakt samma mängd kalorier under dessa mätmånader så tror jag nog skillnaden iaf ligger i kosten och inte tack vare d vitaminen

Lifeless
2010-06-08, 19:08
Googla på "D is for Doping" så hittar du nog nåt om ämnet.

forslund
2010-06-08, 20:23
Min far har börjat med D-vitamin som supplement på råd av läkare. Hans hud tål inte solljus bra vilket gör att han ofta håller sig i skuggan och får således dålig D-vitaminproduktion.

Han har upplevt stor skillnad i hur pigg han känner sig. Placebo eller ej betyder ju mer pigg -> högre aktivtetsnivå. Ligger man då kvar på samma kaloriintag lär det ju generera viktnedgång.

Kanske applicerbart på dig med?

Ola Wallengren
2010-06-09, 07:35
De stora skillander du upplevt beror sannolikt inte på varken vit-D eller fiskolja, kanske till en mycket lite del.
Vit-D nivåerna ändrar sig ganska långsamt så med tanke på solens inverkan och supplementering fram och tillbaka så är det mycket svårt att veta hur dina vit-D nivåer har ändrat sig (om du inte mätt villsäga).

ItsAllGenes
2010-06-09, 10:06
Jag har under våren testat att supplementera d3-vitamin 2000IE/ dygn

den första perioden använde jag det tillsammans med 2gram omega3 /dygn.
resultatet utan några som helst ändringar i kost eller aktivitetsnivå=-3,5kg!

Jag blev såklart förbluffad och trodde det berodde på något annat, så jag lade ner i 2 månader men fortsatte med Omega3..=upp 3kg.

Har nu testat igen i 2 månader och trot eller ej, gått ner till den låga vikten igen, utan någon aktivitetsförändring eller ändring i kosten..


så min fråga till de lärde är:

Är det en tidigare brist som orsakat detta eller fungerar det så pass bra för någon mer?


Vilka mekanismer är det som gör det möjligt?



*OBS! Är inte inblandad i försäljning eller liknande av kosttillskott, so dont go there. *

Hört talas om placebo?
Skulle aldrig tro att D-vitamin skulle göra en skillnad på 6,5kg / 2månader.

J.V
2010-06-09, 10:14
Hört talas om placebo?
Skulle aldrig tro att D-vitamin skulle göra en skillnad på 6,5kg / 2månader.Bra att du kom och styrde upp med fakta.

gasoliner
2010-06-09, 11:49
Hört talas om placebo?
Skulle aldrig tro att D-vitamin skulle göra en skillnad på 6,5kg / 2månader.

Om du läser en gång till så ser du att vikten har gått upp och ned, dvs +-ca.3kg.

Angående maten så har jag absolut inte haft sådana skillnader att det skulle ge såna resultat, kan det vara att man på något vis gör sig av med vätska?
Jag har haft koll på maten i ca 10 år så nog vet jag om jag ändrat så pass mycket. är långt från nybörjare vad gäller kosten.

jag var själv skeptisk till det i början, så placebo tvekar jag på.

Jag har också märkt av att jag behöver klart mindre sömn och orkar mera numera, kan ju bero på ökad mängd dagsljus i och för sig.


upprepar min fråga om det Kanbero på en tidigare brist?

Isåfall kanske det kan vara bra att ta ett riktigt test till hösten för att mäta nivåerna?

Helt klart är det ett av de mest märkbara resultat jag fått av något tillskott (förutom kreatin). Och då har jag testat en hel del.


"D-som i Doping" haha.;) lustigkurre..
hade jag skrivit EAA eller rage hade förmodligen hela brädan jublat och svurit mot den heliga graal..

WHITEFOLKS
2010-06-09, 11:51
D is for Doping är iofsig om vitamin D så han var inte dryg mot dig.

gasoliner
2010-06-09, 12:00
D is for Doping är iofsig om vitamin D så han var inte dryg mot dig.

Jag såg det senare, sorry ! :em:

mycket intressant läsning, och som det ser ut i den texten så skulle jag antagligen ha nytta av så mycket som 4000IE / dag..ojoj..

hittade inga referenser till texten däremot?

Zorgus
2010-06-09, 12:05
Om man har svår brist på D-vitamin skulle jag istället tro på en viktuppgång vid supplementering, troligen beroende på ökad bendensitet och mer muskelmassa. Men det är klart, om man har en stor andel kroppsfett kanske en höjning av d-vitaminnivåerna skulle kunna medföra en mindre viktminskning pga bättre fettförbränning, men det är rena spekulationer, och gäller i så fall nog enbart för kraftigt överviktiga personer.

Ola Wallengren
2010-06-09, 12:18
För att öka eller minska 3kg i vikt behövs en ändring i energibalans på mindre än 100kcal, tror du att du har sådan koll? Jag tror inte det.

Mätning av vit-D status bör ske i mars-april

tsp
2010-06-09, 12:22
Att pendla i vikt 3kg fram och tillbaka är väl rätt vanligt att man gör?

WHITEFOLKS
2010-06-09, 12:24
Oavsett vilket så är ofta vitamin d ett bra tillskott :)

Miniräzer
2010-06-09, 19:07
Var det någon som såg nyhetsinslaget om D-vitamin och fetma på nyheterna i kväll? Tydligen ett starkt samband mellan D-vitamin brist och fetma...

-squat-
2010-06-09, 20:27
Var det någon som såg nyhetsinslaget om D-vitamin och fetma på nyheterna i kväll? Tydligen ett starkt samband mellan D-vitamin brist och fetma...

Ja, men det rör sig nog snarare om en korrelation, än om ett samband.

ItsAllGenes
2010-06-09, 20:29
Om du läser en gång till så ser du att vikten har gått upp och ned, dvs +-ca.3kg.

Angående maten så har jag absolut inte haft sådana skillnader att det skulle ge såna resultat, kan det vara att man på något vis gör sig av med vätska?
Jag har haft koll på maten i ca 10 år så nog vet jag om jag ändrat så pass mycket. är långt från nybörjare vad gäller kosten.

jag var själv skeptisk till det i början, så placebo tvekar jag på.

Jag har också märkt av att jag behöver klart mindre sömn och orkar mera numera, kan ju bero på ökad mängd dagsljus i och för sig.


upprepar min fråga om det Kanbero på en tidigare brist?

Isåfall kanske det kan vara bra att ta ett riktigt test till hösten för att mäta nivåerna?

Helt klart är det ett av de mest märkbara resultat jag fått av något tillskott (förutom kreatin). Och då har jag testat en hel del.


"D-som i Doping" haha.;) lustigkurre..
hade jag skrivit EAA eller rage hade förmodligen hela brädan jublat och svurit mot den heliga graal..

Du skrev att du gick NER 3,5kg på 2 månader MED d-vitamin
och sen UPP 3 kg UTAN d-vitamin. Det ger en skillnad på 6.5kg. 3+3,5 = 6,5

http://www.google.se/search?q=3+%2B+3%2C5&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
Länk som gör uträkningen åt dig.

Sverker
2010-06-10, 05:48
Var det någon som såg nyhetsinslaget om D-vitamin och fetma på nyheterna i kväll? Tydligen ett starkt samband mellan D-vitamin brist och fetma...

Tydligen fanns det ett samband mellan fettma och mindre aktivitet ute i solen.
Mer intressant var hypotesen att överviktiga lagrar D-vitaminet i fettvävnaden snarare än i levern. Där skulle det ligga inaktivt.


Men studien var nog mer koncentrerad till kalciumupptaget och D-vitamin, snarare än de mer diffusa fördelar som D-vitamin har i större doser.