handdator

Visa fullständig version : Trasig yttre menisk


Thompah
2010-06-08, 15:48
Jag har haft problem med mitt knä nu i nästan två år och idag fick jag röntgensvaren vilka sa att min yttre menisk var trasig. Min ortoped rekommenderade mig att först och främst försöka träna upp knät och se hur pass bra det kan fungera, och om inte det går bra så bör jag operera.

Nu undrar jag om det finns någon som är duktig på det här med knän här inne som kan rekommendera mig lite olika övningar som kan vara bra för att stärka mitt nu ganska så tunna och klena knä?

/t

Sheogorath
2010-06-08, 16:14
Jag har haft problem med mitt knä nu i nästan två år och idag fick jag röntgensvaren vilka sa att min yttre menisk var trasig. Min ortoped rekommenderade mig att först och främst försöka träna upp knät och se hur pass bra det kan fungera, och om inte det går bra så bör jag operera.

Nu undrar jag om det finns någon som är duktig på det här med knän här inne som kan rekommendera mig lite olika övningar som kan vara bra för att stärka mitt nu ganska så tunna och klena knä?

/t

Beskriv nuvarande funktion i knäet!

Thompah
2010-06-08, 16:55
Hmmm, idag gör det inte direkt ont men det hoppar och knäcker lite hur som helst. Det är väldigt svagt pga att jag inte har vågat att anstränga det nämnvärt mycket. Kunde börja jogga på det för ett par månader sen.

Anstränger jag det gör det inte ont, utan det kan komma dagen efter och sitta i ett par dagar. Det är inte läge för någon fotbollsmatch än iaf.

Men för att hålla mig till saken så är funktionen helt ok tror jag, men det är väldigt svagt och jag vill stärka upp musklerna på bästa sätt utan att behöva gå runt som en halt under tiden mellan passen.

Sheogorath
2010-06-08, 17:09
Hmmm, idag gör det inte direkt ont men det hoppar och knäcker lite hur som helst. Det är väldigt svagt pga att jag inte har vågat att anstränga det nämnvärt mycket. Kunde börja jogga på det för ett par månader sen.

Anstränger jag det gör det inte ont, utan det kan komma dagen efter och sitta i ett par dagar. Det är inte läge för någon fotbollsmatch än iaf.

Men för att hålla mig till saken så är funktionen helt ok tror jag, men det är väldigt svagt och jag vill stärka upp musklerna på bästa sätt utan att behöva gå runt som en halt under tiden mellan passen.

Vanliga knäböj utan belastning mot stol/pall framför en spegel där du fokuserar på att hålla mittlinjen och inte falla in med knäna kan nog vara en bra förstaövning. När det känns lätt kan du gå över till att göra utfallssteg, förslagsvis från jämfotastående där du sedan tar ett steg bakåt, och sedan tillbaka till utgångsläget, varpå du alternerar ben. Fokus ska vara att knäet inte faller in, att du inte behöver fälla överkroppen nämnvärt och att höften inte faller ut åt sidan. När du klarar det kan du börja göra "pistols". Sök på youtube. Titta efter samma "fel" som du tittat efter i utfallen. Diverse hoppövningar (t.ex. alternerande utfallshopp) är också bra stabilitetsträning i ett senare skede. Träna parallellt med dessa övningar din enbensstående balans och försvåra genom att röra på armarna, snabbt titta i olika riktningar, fånga boll som kastas mot dig etc. Träning på balansplatta/ostabilt underlag rekommenderar jag inte eftersom det är sällan marken rör sig under oss, så det är inte det vi behöver bli bra på att kompensera för. Bättre i så fall är att försvåra för balansen genom att skapa instabilitet genom rörelser i eller mot överkroppen. Lite snabba förslag sådär!

Thompah
2010-06-08, 19:39
tackar tackar