handdator

Visa fullständig version : Årets sommarpratare


young_george
2010-06-08, 13:49
Vilka kommer du lyssna på?

http://www.dt.se/kultur/article668718.ece

Annika Sörenstam - f.d. professionell golfspelare
Eva Dahlgren - artist, låtskrivare
Babak Najafi - filmare, regissör
Pär Johansson - grundare Glada Hudik-teatern
Per Holknekt - modedesigner, entrepenör
Natasha Illum Berg - professionell storviltsjägare, författare
Rolf Ekéus - diplomat
Eva Gabrielsson - arkitekt, livskamrat Stieg Larsson
Ulf Malmros - regissör, manusförfattare
Anna Carrfors Bråkenhielm - rådgivare Silverback
Nicklas Lundblad - samhällspolitisk rådgivare, Google
Viveca Sten - deckarförfattare, chefsjurist
Amanda Jenssen - artist, låtskrivare
Micael Bindefeld - eventarrangör, pr-konsult
Meta Velander - skådespelare
Mats Sundin - f.d. professionell ishockeyspelare
Jill Johnson - sångerska
Elisabeth Åsbrink - journalist, författare
Lennart Jirlow - konstnär
Micael Dahlén - professor företagsekonomi
Aris Fioretos - författare, översättare
Christer Sjögren - sångare
Anneli Alhanko - prima ballerina assoluta, hovdansare
Christine Meltzer - programledare, komiker, skådespelare,
Andres Lokko - skribent, manusförfattare
Tina Jansson - lyssnarnas sommarvärd, lärare
Ulf Danielsson - professor teoretisk fysik
Anette Norberg - olympisk mästare curling, avdelningschef
Percy Barnevik - ordförande stiftelsen Hand in Hand International
Johan Rabaeus - skådespelare
Karin Johannisson - professor idéhistoria
Maria Akraka - företagare, f.d. medeldistanslöpare
Andreas Lundstedt - sångare, artist
Pija Lindenbaum - bilderboksskapare
Per Morberg - programledare, kock, skådespelare
Håkan Lans - uppfinnare, ingenjör
Johanna Koljonen - programledare, filmkritiker
Lars Jonsson - konstnär, ornitolog
Claudia Galli - skådespelare
Birgitta Stenberg - författare, konstnär
Nils Landgren - trombonist, orkesterledare
Therese Alshammar - världsmästare i simning
Peter Andersson - skådespelare
Annika Östberg
Björn af Kleen - kulturjournalist
Lena Olving - vice vd Saab
Vanna Rosenberg - skådespelare
Ted Harris - teologie doktor, präst
Darin Zanyar - sångare, artist
Monika Fagerholm - författare
Staffan Scheja - konsertpianist, professor
Johannes Anyuru - poet
Henrik Hjelt - komiker, skådespelare
Annika Linde - statsepidemiolog, professor
Anna Odell - konstnär
Tommy Körberg - sångare, artist
Josephine Bornebusch - skådespelare, komiker
Niklas Rådström - författare

Fetmarkerade mina val, vilka är era?

tp_88
2010-06-08, 13:54
Tråkigt startfält iår. Sundin och Galli kommer jag lyssna på iaf.

Eddie Vedder
2010-06-08, 13:54
Tack för det!

Hela året, enda sedan förra sommaren, har jag lyssnat i SR:s arkiv. Både de från 2009 men även äldre varianter. Finns grymt mycket på www.sr.se att lyssna på. Som stort fan av Hasse & Tage njuter jag av deras program.

Johan Rabaeus - skådespelare
Karin Johannisson - professor idéhistoria
Per Morberg - programledare, kock, skådespelare
Tommy Körberg - sångare, artist

Ovanstående ser jag fram emot. Dessutom skulle jag inte bli förvånad om Claudia Galli överraskar med ett intressant prat. På samma sätt som Petra Medes prat överraskade mig förra året.

Sidén
2010-06-08, 13:55
Per Morberg är väl den enda av dem som skulle kunna bidra till att jag sätter på radion.

Osten80
2010-06-08, 13:56
Jag lyssnar nog på allihopa, som vanligt.

tsp
2010-06-08, 14:14
Per Morberg!

tjabon
2010-06-08, 14:42
Per Holknekt rekommenderar jag !!!
Gammal skatekompis som gjort både det ena och det tredje....

Christer Sjögren tror jag blir kul.

Annika Östberg ???
WTF ?? ....:smash:

mangs
2010-06-08, 15:00
Kommer troligtvis inte lyssna på någon men jag tycker det skule vara intressant att höra vad
Annika Sörenstam - f.d. professionell golfspelare
Per Holknekt - modedesigner, entrepenör
Mats Sundin - f.d. professionell ishockeyspelare
Jill Johnson - sångerska
Andres Lokko - skribent, manusförfattare
Ulf Danielsson - professor teoretisk fysik
Percy Barnevik - ordförande stiftelsen Hand in Hand International
Johan Rabaeus - skådespelare
Per Morberg - programledare, kock, skådespelare
Håkan Lans - uppfinnare, ingenjör
Nils Landgren - trombonist, orkesterledare
Therese Alshammar - världsmästare i simning
Henrik Hjelt - komiker, skådespelare
Josephine Bornebusch - skådespelare, komiker

har att säga.

young_george
2010-06-08, 15:05
Tycker ni det är rätt att Annika Östberg får bli sommarpratare?

Hon har bland annat livnärt sig på att sälja prostituerade och narkotika, samt som rånare.

Hon har även erkänt ett dråp samt två mord. Misstänker att en mörk man inte hade fått samma möjligheter som en blond kvinna, om jag säger så...

Grottmannen
2010-06-08, 15:08
Annika Östberg kan vara intressant, Annika Linde också, höra om hotande epidemier! Och främst av alla: Mats Sundin!

tjabon
2010-06-08, 15:09
Det är väl mest att (jag) tycker att Annika Östberg verkar vara en jävligt
tråkig och intetsägande person.

Sen tycker jag inte om henne heller...

grondahl
2010-06-08, 15:12
Varför inte? Hon har iaf genomlevt en del utöver det vanliga svensson-livet, kan bli intressant om hon har någon som helst talang som berättare.

Tycker ni det är rätt att Annika Östberg får bli sommarpratare?

Hon har bland annat livnärt sig på att sälja prostituerade och narkotika, samt som rånare.

Hon har även erkänt ett dråp samt två mord. Misstänker att en mörk man inte hade fått samma möjligheter som en blond kvinna, om jag säger så...

rooz
2010-06-08, 15:14
Mats Sundin är ju självklar, en av landets mest framgångsrika hockeyspelare:)

Sedan kanske Per Moberg skulle kunna överraska!

Men många har sjukt intressanta historier att bjuda på, så kommer försöka lyssna på så många som möjligt i solstolen:D

C.E.J.
2010-06-08, 15:19
Claudia Galli är ju het, så henne kanske man skulle lyssna på...

mini
2010-06-08, 15:20
Det finns ju vissa som ser mer intressanta ut än andra på pappret, men det jag gillar med Sommar är att man får ta del av så vitt skiljda historier, levnadsöden, visdomar och personligheter. Jag ska lyssna på så många jag hinner.

C.E.J.
2010-06-08, 15:24
Kan man se datum för resp sommarpratare nånstans? Han fysikern kanske har nåt sköj att prata om.

Pudzianovski
2010-06-08, 15:31
Kan man se datum för resp sommarpratare nånstans? Han fysikern kanske har nåt sköj att prata om.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2071/8460.pdf

Eddie Vedder
2010-06-08, 15:35
Kan man se datum för resp sommarpratare nånstans? Han fysikern kanske har nåt sköj att prata om.

http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/files/2071/8460.pdf

Pudzianovski gav dig ju länken men som jag skrev tidigare sänds de alla i SR:s arkiv på hemsidan så missar du programmet live är det inga problem att lyssna i efterhand. :)

C.E.J.
2010-06-08, 15:37
Pudzianovski gav dig ju länken men som jag skrev tidigare sänds de alla i SR:s arkiv på hemsidan så missar du programmet live är det inga problem att lyssna i efterhand. :)

Det är bra. Vet du om pratandet även sänds live på hemsidan?

rooz
2010-06-08, 15:40
Det är bra. Vet du om pratandet även sänds live på hemsidan?

Det kommer det göra.

Ape3
2010-06-08, 17:05
Professorerna lär ju vara bra.
Per Morberg.
Sen får jag se vad jag gör. Brukar alltid missa. Fast ibland läser man om dem i efterhand och kan lyssna i efterhand. :D Yay!

Hampep
2010-06-08, 17:33
Kul att en gammal föreläsare ska vara sommarpratare - Ulf Danielsson är en väldigt kul och kompetent filur!

tsp
2010-06-08, 18:08
Hörde nån riktigt intressant sommarpratare för ett år sen eller två. Han var typ fysiker eller nåt, ingen aning om vad han pratade om - men intressant var det! Känns lite onödigt att lyssna dock eftersom man inte minns skiten efter nåt år

Eddie Vedder
2010-06-27, 15:33
Nu har jag lyssnat på Annika Sörenstams program. Det var inte mycket att hänga i julgranen faktiskt. Mest ett referat från hennes golfkarriär och dessutom var det inget bra flyt i pratet. Hon läste innantill så det skrek om det.

Men skit samma, jag tycker om henne ändå. :)

bear.flowertwig
2010-06-27, 16:59
Nu har jag lyssnat på Annika Sörenstams program. Det var inte mycket att hänga i julgranen faktiskt. Mest ett referat från hennes golfkarriär och dessutom var det inget bra flyt i pratet. Hon läste innantill så det skrek om det.

Men skit samma, jag tycker om henne ändå. :)

Förvånad över att hon blev inbjuden. Maken till trist och oinspirerande kvinna får man leta efter. Hennes prestationer är imponerande men nån berättare är hon inte. Det räcker det med två meningar i random Sportspegelintervju för att förstå.

Baan
2010-06-27, 17:04
Förvånad över att hon blev inbjuden. Maken till trist och oinspirerande kvinna får man leta efter. Hennes prestationer är imponerande men nån berättare är hon inte. Det räcker det med två meningar i random Sportspegelintervju för att förstå.

Hälften av alla idrottsmän kan knappt kommunicera på något språk, ingen dötschock där inte! Samma sak med andra sommarpratare som inte är kända för att vara vältaliga, eller som blivit kända för det.

bear.flowertwig
2010-06-27, 17:22
Hälften av alla idrottsmän kan knappt kommunicera på något språk, ingen dötschock där inte! Samma sak med andra sommarpratare som inte är kända för att vara vältaliga, eller som blivit kända för det.

Hälften av alla idrottsmän blir heller inte inbjudna som sommarpratare. Det hade varit både döts stöt och döts chock för programserien!1

Baan
2010-06-27, 17:27
Hälften av alla idrottsmän blir heller inte inbjudna som sommarpratare. Det hade varit både döts stöt och döts chock för programserien!1

Det är faktiskt några stycken påi listan. Ska inte påstå att dom dominerar men hon är inget undantag. Jag har svårt att tänka mig att dom andra kommer att leverera något särskilt heller, men man kan hoppas på någon positiv överraskning. Mats Sundin har jag för mig inte är någon jätteintressant talare. Men vem vet.

Eddie Vedder
2010-06-27, 20:48
Hälften av alla idrottsmän kan knappt kommunicera på något språk, ingen dötschock där inte! Samma sak med andra sommarpratare som inte är kända för att vara vältaliga, eller som blivit kända för det.

Björn Ranelid har varit elitfotbollsspelare. Ingen säger "rakt från mitt hjärrrta" som herr Ranelid. :D

Angående idrottare med något att berätta önskar jag att Örebroaren Martin Bengtsson någon gång får vara Sommarpratare. Han är en före detta världstalang i fotboll som slog igenom i Örebro SK, blev pojklandslagsspelare, fick testa massor av proffsklubbar blev ungdomsproffs i Inter, men hela tiden kände han att han inte passade in och ju värre det blev desto mer deprimerad. Det slutade med självmordsförsök.

Han har skrivit en bok om sitt liv ("I skuggan av San Siro"), skrivit en pjäs om det och åker runt och föreläser.

Tolkia
2010-06-29, 22:22
Pär Johansson: :thumbup:

Apropå vilka som är dåliga respektive bra, så är det ju så enormt olika vad man tycker är bra. Jag vet att jag spydde galla över Brolle Jr (som jag tyckte hade nittio minuter sämre sortens mellansnack, huvudsakligen bestående av variationer på temat "nu skall jag spela en låt som jag tycker är asbra") här, för ett par år sedan, varpå någon svarade att han var ju bra. Öh.

bear.flowertwig
2010-07-07, 22:04
Vivecka Sten var inget vidare. Slog på en reprisen nu på kvällen men stängde av ganska omgående igen. Anna Carr.-Bråk. igår var väl så där. De flesta som inte är vana vid berättande låter tyvärr ganska "innantill-stolpiga" när de sitter och läser upp vad de ska säga.

Ape3
2010-07-07, 22:36
Jag har missat alla. Happ.

Rockhard
2010-07-08, 00:00
Per Holknekt verkar intressant. Kom ihåg att han var med i Big brother och pratade mycket om att han var alkoholist nån gång men visste inte att han sysslat med annat också :)
Så honom ska jag nog lyssna på.

bear.flowertwig
2010-07-08, 00:15
Per Holknekt verkar intressant. Kom ihåg att han var med i Big brother och pratade mycket om att han var alkoholist nån gång men visste inte att han sysslat med annat också :)
Så honom ska jag nog lyssna på.

Den var helt ok. Värd att lyssnas på.

bear.flowertwig
2010-07-20, 20:01
Micael Dahlén var inget vidare. Stängde av halvvägs in.

Osten80
2010-07-21, 07:49
Micael Dahlén var inget vidare. Stängde av halvvägs in.

Han var så dålig att jag bara ville strypa honom långsamt.

heraso
2010-07-21, 09:20
Han är lika galen när han pratar som i böckerna han skriver. Jag gillar honom skarpt! :D

bear.flowertwig
2010-07-21, 10:52
Han var så dålig att jag bara ville strypa honom långsamt.

En sak att komma med radikala intressanta och genomtänkta åsikter men han var ju mest fånig och överdriven. Minns nån form av svammel om reality såpa-deltagare som smarta och som utnyttjar medierna precis som de vill...bla bla. Det var iaf en av av spikarna i kistan. Han verkar (tro sig) leva i en utopi.

Av fyra nedladdade avsnitt var det bara ett jag tog mig igenom - Andres Lokko. Verkar vara en hyfsat självgod typ men hade några småroliga kommentar om språkförbistringar som utlandssvensk i London.

Jag går inte in på Jill Johsson eller Christer Sjögren...

Eddie Vedder
2011-06-17, 14:03
Lite förvånad över att ingen bumpat denna tråd än. Jag har lyssnat på olika sommarprat från olika år hela året och nu är det dags för en ny uppsättning. Här är 2011 års gäng:

JUNI
Mark Levengood
Torgny Lindgren
Clara Lidström
Göran Gudmundssom
Jason ”Timbuktu” Diakité
Maria Wetterstrand

JULI
Thomas Johansson
Henke Larsson
Beate Grimsrud
Nanne Grönvall
Ville Virtanen
Sylvia Schwaag Serger
Sven Nylander
Karin Broos
Jonas Jonasson
Freddie Wadling
Carl-Gustaf Wachtmeister
Gustaf Hammarsten
Dilsa Demirbag-Sten
Lars-Eric Aaro
Ulf Brunnberg
Ann Petrén
Carl Bildt
Anna Kåver
Martin Fröst
Monika Nyström
Sara Stridsberg
Fredrik Gertten
Babben Larsson
Jan Carlzon
Lars Ohly
Pia Sundhage
Kjerstin Dellert
Claes Hultling
Olof Wretling
Helena Bergström
Barbro Lindgren

AUGUSTI
Birgitta Ohlsson
Leif Mannerström
Alice Bah Kuhnke
Owe Wikström
Patrik Sjöberg
Yukiko Duke
Håkan Juholt
Vicky von der Lancken
Daniel Adams-Ray
Cecilia Forss
Barbro Osher
Johan Wester
Cecilia Uddén
Karl Ove Knausgård
Ubah Musse
Ann Olivecrona
Bengt Palmers
Gina Dirawi
Petra Marklund
Ghita Nørby
Leif GW Persson

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2071&artikel=4548050

Jag är inte särskilt upphetsad över årets startfält faktiskt. Men de fetmarkerade planerar jag att lyssna på i alla fall. Anna Kåver, Johan Wester och Leif GW ser jag fram emot mest.

mini
2011-06-17, 14:09
Lite förvånad över att ingen bumpat denna tråd än.

Skäms på dig för att du missat tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5117817#post5117817)

Eddie Vedder
2011-06-17, 14:27
Skäms på dig för att du missat tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5117817#post5117817)

Vafan, jag sökte på "Sommar", "Sommarprat", "Sommarpratarna" och "Sommarpratare". :D Det var [ före "Sommar" som förstörde min sökning. ;)