handdator

Visa fullständig version : Axelskada vid bänkpress


Snuffe
2010-06-08, 12:46
Kön: Man

Ålder: 21

Längd och vikt. 182cm 78kg

Smärtbeskrivning: Smärtan är i axeln, ganska ytligt. Provat trycka och känna litegrann och det känns bara liiitregrann då jag trycker typ längst ut på nyckelbenet, känslan är som om man trycker på ett blåmärke. Besväret uppkom plötsligt mitt i ett set bänkpress (70kg), provade igen på 60kg (kanske dumt :smash:) men samma smärta uppkom.

I början gjorde det ont även i vila men det har lagt sig.

Smärtan är väldigt skarp och det gör ENDAST ont när jag belastar axeln, testat köra lätt bänkpress (upp till 45kg) utan att märka någonting, men idag testade jag militärpress med tom stång och efter 10reps högg det till och smärtan (när den återkommer gör det FRUKTANSVÄRT ont att röra armen upp och ner men försvinner nästan så fort jag slutar belasta) så jag tvingades avsluta. Smärtan uppkom i mitten av rörelsen vid militärpress, provade igen efteråt och kunde påbörja rörelsen utan problem.

Märker i princip ingenting så länge jag inte belastar. Knäböj, marklyft och skivstångsrodd har jag kört fullt utan några besvär. MEN, slappnar jag av litegrann med axlarna och låter skivstången hänga i dem (om ni förstår) kommer smärtan tillbaka, dock inte lika intensiv.

Tränar efter stronglifts 5x5 sedan några månader och detta är första motgången jag haft (i form av skada) sedan jag började träna för drygt ett år sedan.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Ätit Naproxen (smärtstillande, antiinflammatoriskt), upplevde att smärtan i viloläge försvann helt andra dagen jag åt tabletterna. Gick på en kur torsdag-måndag nu i veckan.


Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej, tänkte prova köra bänkpress ikväll se hur det går med lätt belastning

I bilden ringade jag in ungefär vart det gör ont.

Snuffe
2010-06-08, 20:33
Testade köra bänkpress nu ikväll och det visade sig att jag kan kunde köra för fullt där. Jag känner att axeln inte är 100% men ingen smärta eller obehag under bänkningen, däremot militärpress går icket.

När jag kan bänka utan besvär, är det ändå någonting som jag bör avvakta med att köra tillsammans med axelövningar?

Borde jag kunna köra fullt i de övningar som är helt smärtfria?

kjell33
2010-06-08, 20:46
Ser ut som ac-leden.....hade själv problem med den hela första halvåret 2009 men efter några månaders försök till rehab på egen hand gick jag slutligen till en naprapat och efter tre besök plus egen rehab var jag så besvärsfri efter 1,5 månad.