handdator

Visa fullständig version : Gör jag rätt innan och efter träning?


Banani
2010-06-08, 10:37
Jag funderar på om jag äter rätt innan och efter träning för bästa resultat av viktnedgång men ändå bygger lite muskler. Har gått ner 12 kg sen i mars (fast har haft en del veckors pauser då och då från 'dieten' som bestod av uteslutning av kolhydrater) tills nu då det har låst sig helt, vet inte om jag bygger muskler och därför stannar i vikt?

Startvikt; 75 - 76 kg
Nu; 63 - 64 kg
Längd; 1.78
(Är en tjej på snart 18 år så ni inte tror jag är en kille, haha.)

Min dag brukar oftast se ut såhär;
Frukost;
halvtimme innan träning - 1 kopp kaffe/1 kopp grönt te + 1-2 kapslar Omega-3
*powerwalk/joggning i ca 30 - 60 min + magövningar i ca 15-20 min*
10 - 20 min efter träning - 1 burk makrill/ 1 kokt ägg med två skivor skinka eller kalkon/ en proteinshake (pure whey choklad, kanel (för smaken + höjjer kroppstemp) och minimjölk/lättfil)

En eller två timmar efter så äter jag lunch. - sallad, kött/fisk/skaldjur + keso eller någon äggomelett med ex skinka/svamp eller kyckling + sallad.

Middag en består av sallad, kött/fisk/skaldjur med keso.
(har även börjat med 1 dl pasta eller ris en gång om dagen på ett av huvudmålen för att få i mig lite kolhydrater.)

På kvällen brukar jag bli väldigt sötsugen och brukar därför ta lite kesella/keso/lättfil med hallon/kakao eller kanel/ funlight eller en proteinshake, även mellan målen brukar det bli något liknande för att få i mig något.

Innan jag går och lägger mig brukar det bli magövningar i kanske 10 - 15 min för att sedan kunna sova gott.

DSBM
2010-06-08, 12:12
Jag tycker att du verkar äta vettigt, dock undrar jag vad din frukost består av? Bara kaffe, te och omega3? Vore nog vettigt att få i sig lite mer näring än så...

Jag antar att du vill fortsätta att gå ned i vikt? Då måste du lägga dig på ett underskott i kcal (det vet du säkert redan). Alltså måste du om du upplever att du står still i vikt börja jogga lite mer eller äta lite mindre.

Good Luck ;)

Banani
2010-06-08, 13:41
Jag tycker att du verkar äta vettigt, dock undrar jag vad din frukost består av? Bara kaffe, te och omega3? Vore nog vettigt att få i sig lite mer näring än så...

Jag antar att du vill fortsätta att gå ned i vikt? Då måste du lägga dig på ett underskott i kcal (det vet du säkert redan). Alltså måste du om du upplever att du står still i vikt börja jogga lite mer eller äta lite mindre.

Good Luck ;)

Innan träningen på morgonen intar jag kaffe eller grönt te plus omega 3 kapslar. Sen efter träningen dricker jag en proteinshake och sedan efter 1 -2 timmar efter blir det ordentlig varm mat. Det är vad jag får i mig oftast mellan 8 - 12 tiden sedan kanske vid tre så blir det proteinshake, keso eller något liknande blandat med funlight/hallon/kakao (något liknande iallafall) sen blir det ju kvällsmat och ev kvällsmål på kvällen som kanske består av ungefär det som jag åt till mellanmål innan under dagen och en kopp kaffe eller grönt te (:

JakeShaft
2010-06-08, 13:56
Vet inte hur länge du har stått still. Om du har ätitlikadant hela tiden under din deff så kan det hända att du behöver äta mindre alternativt träna mer eftersom du gått ner 12kg så förbränner din kropp troligtvis mindre. Har du bara stått still 1-2veckor tycker jag inte att du borde ändra något. Har du stått still längre tycker jag personligen att du kan äta lite mer en vecka och sedan fortsätta alternativt äta mindre eller träna mer. Överdriv inte åt något håll dock, det räcker ofta med små justeringar.

Blev lite inspirerad av hur du äter, ser bra ur.