handdator

Visa fullständig version : Hantlar, när är man stark?


Sachin
2010-06-08, 10:21
Hej:) Jag undrar helt enkelt hur mycket man ska kunna ta i hantlar för att nja.. ses som "stark"?

För jag väger ca 65 kg och tränar med 10-12 kgs hantlar, är det lite?
Någon som råkar veta ungefärligt hur mycket man ska kunna ta? :D

Tack på förhand // R

Snuffe
2010-06-08, 10:22
Vilken övning pratar du om, hantelpress (bröstövningen), hantelcurls, hantelflyes, sittande hantelpress för axlar eller någon annan? :)

Sachin
2010-06-08, 10:24
Vilken övning pratar du om, hantelpress (bröstövningen), hantelcurls, hantelflyes, sittande hantelpress för axlar eller någon annan? :)

Syftade mest på hantelcurls:)

mangs
2010-06-08, 10:26
Sedan är nog svaret oavsett övning ytterst individuellt. Det finns liksom ingen magisk gräns där man går från svag till stark. Påminner väldigt mycket om en diskussion jag hade på gymemt igår där en kille kom fram och frågade hur jag lagt upp min träning. Han undrade hur mycket vikt jag lyfte generellt? Alltså inte i någon specifik övning eller så utan rent allmänt. :D

Snuffe
2010-06-08, 10:28
Ah, well... vad som är stark är väl inte så enkelt att svara på. Jag själv väger 77kg och som mest gör jag 5st hyfsat strikta på drygt 20... klassar mig inte som vältränad än så länge iaf.

Dock kör jag inte så mkt hantelcurl, var typ 2 månader sedan sist så vet inte hur jag ligger till där nu, tränar inte ens biceps direkt sedan ett tag tillbaka utan kör endast basövningar och märker ändå tillväxt på biceps *flex*

Sachin
2010-06-08, 10:28
Sedan är nog svaret oavsett övning ytterst individuellt. Det finns liksom ingen magisk gräns där man går från svag till stark.

Nja.. det bör ju hänga ihop med vikten, för jag har massor med kompisar som väger mer än mig som snabbt har ökat på hantlar till en liten högre nivå än mig och jag antar att det har med deras vikt att göra. Så jag undrar nog egentligen hur mycket man bör ta när man väger 65 kg och sen är man väl stark när man går över den linjen:) (alla svar blir ju ungefärliga självklart)

Jhe
2010-06-08, 10:29
Hantelcurls är ju bara en mätning av styrka i biceps, som förövrigt är en ganska liten muskel jämfört med andra :)
Att vara stark i enbart biceps hjälper inte mycket för andra övningar!
Tränar själv på allt mellan 20 till 30kg hantlar (minst 6 reps) för att ge svar på frågan. Kv 95-100

joasimo
2010-06-08, 10:31
Syftade mest på hantelcurls:)

Vilken fråga. Det finns ingen magisk gräns i hantelcurls innan du anses stark, det räcker inte bara med bicepsstyrka för att vara stark.

Sachin
2010-06-08, 10:32
Hantelcurls är ju bara en mätning av styrka i biceps, som förövrigt är en ganska liten muskel jämfört med andra :)
Att vara stark i enbart biceps hjälper inte mycket för andra övningar!

Det förstår jag, så det har inget med ens vikt att göra? :)

Hahah ja, det kanske är en liten muskel, men i min ålder är det våra biceps vi killar bruka skryta med :) (är bara en liten 16 årig pojke :))

Snuffe
2010-06-08, 10:34
Dock är det ju så att det är minst lika viktigt vad du GÖR med vikten jämfört med hur MYCKET du lyfter (iaf för kroppsbygge). Vet Robban här på forumet kör ju på "låga" vikter och har ju en väldigt bra fysik (visserligen har han väl tränat ganska så många år... men ändå) :D

Bluesparv
2010-06-08, 10:37
Stark är ett extremt subjektivt ord, om det tröstar dig :)

Men att relatera vad du lyfter jämfört med din kroppsvikt är ett bra sätt som ni vill tävla till exempel, absolut. Och dina curls är betydligt tyngre än vad jag lyfte i din ålder, trots säkert 10kg extravikt på min mage ;)

Sachin
2010-06-08, 10:37
Dock är det ju så att det är minst lika viktigt vad du GÖR med vikten jämfört med hur MYCKET du lyfter (iaf för kroppsbygge). Vet Robban här på forumet kör ju på "låga" vikter och har ju en väldigt bra fysik (visserligen har han väl tränat ganska så många år... men ändå) :D

Om du syftar på tekniken så tror jag min teknik är korrekt ( armbågen in mot kroppen, rak rygg, sakta ner med vikten och att jag använder hela muskelbanan) :)

Medusa
2010-06-08, 10:42
allt under 35 kg oavsett kroppsvikt är klent.. räkigt rentav!

Sachin
2010-06-08, 10:51
allt under 35 kg oavsett kroppsvikt är klent.. räkigt rentav!

Jag måste vara jävligt klen då :P men det känns omöjligt att öka.. några tips?

Crocker
2010-06-08, 11:02
Jag måste vara jävligt klen då :P men det känns omöjligt att öka.. några tips?

Han trollar med dig.
Några tips för att öka: Mindre isoleringsövningar, mer basövningar. *flex*

Martin Löwgren
2010-06-08, 11:02
Det förstår jag, så det har inget med ens vikt att göra? :)

Hahah ja, det kanske är en liten muskel, men i min ålder är det våra biceps vi killar bruka skryta med :) (är bara en liten 16 årig pojke :))

Sluta upp med det och börja träna bänkpress, marklyft, knäböj, chins, militäpress och skivstångsrodd och mät styrka i dessa övningar istället.

mangs
2010-06-08, 11:02
Vikten du använder i en aktuell övning beror på ett gäng olika faktorer där din styrka är en av dem. Utförande, reps-antal, när i passet, antalet set och övningar, när i träningscykeln, dagsform mm

Man kna inte ge ett svar ang. vad som är starkt eller svagt ens med denna informationen utan var och en avgör detta själv med sina egna värderingar. Tycler du att du är lika stark eller svagare än dina kompisar när du tar mindre vikt och väger mindre?

Om man skall ta ett enklare mindre filosofiskt svar så se till att du blir minst lika stark (lyfter minst lika mycket vikt som de andra) då kommer du märka att du inte längre ställer dig själv denna typen av frågor. :)

Det är troligtvis bättre att du lägger energi på att ta fram ett bra schema som gör att du ökar snabbare och bättre än dina kompisar.


Edit: + ett på Löwgren. jag blir mer impad på någon som målmedvetet går fram och greppar stången för marklyft om än på låga vikter jämfört med en 16årig kille som står osh spänner sig med 22kgs hantlarna framme vid spegeln och kollar in Bicepskulan. :)

Westan
2010-06-08, 11:03
Jag måste vara jävligt klen då :P men det känns omöjligt att öka.. några tips?

Träna på bara? Det tar tid.

Sgart
2010-06-08, 11:04
känns lite grann som "hur långt är ett snöre" :)

12 kilo i hantelvikt på curls i din kroppsvikt känns inte speciellt konstigt.
Men stirra dig inte blind på bicepsövningar, det är ett misstag som man undrar varför man gjorde senare :)

Sachin
2010-06-08, 11:06
Han trollar med dig.
Några tips för att öka: Mindre isoleringsövningar, mer basövningar. *flex*

Förstod att han överdrev, men ändå man vill ju alltid öka, jag försöker köra mycket basövningar, problemet hos mig ligger inte i träningen, utan mest i att jag har svårt att hålla mig till en bra kost. :)

Sachin
2010-06-08, 11:09
Många många bra svar :) Förstår hur ni tänker men jag vill bara säga att jag inte är fixerad av biceps utan jag tränar numera mycket knäböj och bänkpress, samt millitärpress och chin/pull-ups, bara det att jag kände att jag behövde lite mer kunskap när det gäller bicepsen också :) Tack för alla svar :)

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 12:50
När man kan reppa på de tyngsta hantlarna på gymmet är man stark i förhållande till de gymmets hantlar

Valvanto
2010-06-08, 12:55
Tränar med 22,5 kg 3x8 när jag tränar biccarna med hantelcurls 1 gång/vecka. Väger 71 kg, tror det är hyfsat, sett till min vikt iaf.

Yeaaaabuuuddy
2010-06-08, 13:16
Körde på 41kgs hantlarna när jag vägde ca 81-82, 93a =)

Carcer
2010-06-08, 13:29
sluta upp med det och börja träna bänkpress, marklyft, knäböj, chins, militäpress och skivstångsrodd och mät styrka i dessa övningar istället.

+1

Inom styrkelyft så lägger man ihop Bänk+böj+mark när man tävlar, kanske kan ge en bild på hur mycket vikt du kan flytta. Ökar du i dessa 3 så går träningen som den ska.

mangs
2010-06-08, 16:08
Glöm inte heller att det är meriterande att som ung kunna svinga hejvilt med för tunga hantlar en gång för att sedan berätta för kompisar och folk på nätet att man brukar köra på just de hantlarna. :)

Sjoba
2010-06-08, 17:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/images/bestofbilder/arne.JPG
Tema: Uppvärmning!

- Tänk på att det är katabolt att värma upp biceps med lättare hantlar än 40 kilo, skrockar Arne och kör en lätt 20-reppare på 41 kilo, innan han går över på tyngre hantlar.

När du tar Arne i bicepscurl, då räknar jag dig som väldigt stark :thumbup:

Robban
2010-06-08, 17:18
Jag kör med 17kgs nu och undrar vad som krävs för att få 50cms-armar, med pump kan vi säga? :)

Är jag stark förresten? :D

tdaman
2010-06-08, 17:19
Jag är 18 och väger 79 kg, tar 15 kilos hantlarna och gör ganska strikta 5or på.

Damien Thorne
2010-06-08, 17:27
Jag tycker man är stark i biceps när man kan reppa strikt på 30kg´s hantlarna.

MtotheM
2010-06-08, 17:50
Jag tycker man är stark när man inte längre behöver fråga sig om man är det eller inte.

TheGhr
2010-06-08, 18:24
Jag är 176 cm och väger också 65 kg. Kör koncentrationscurls med 12 kg. Är alltså jävligt svag men dominerar i princip alla på stranden, rent visuellt. Klarar dock närmare 30 strikta chins.

rooz
2010-06-08, 18:27
Jag är 176 cm och väger också 65 kg. Kör koncentrationscurls med 12 kg. Är alltså jävligt svag men dominerar i princip alla på stranden, rent visuellt. Klarar dock närmare 30 strikta chins.

Du kanske dominerar småflickor ja....

wo0ord
2010-06-08, 18:29
Jag är 176 cm och väger också 65 kg. Kör koncentrationscurls med 12 kg. Är alltså jävligt svag men dominerar i princip alla på stranden, rent visuellt. Klarar dock närmare 30 strikta chins.

:laugh::laugh:

mpersson
2010-06-08, 18:31
Man är stark när man kan lyfta mer än medelsnittet skulle väl vissa säga, även jag.

Men min fåfänga säger att jag inte är stark förens jag är starkast :D

TheGhr
2010-06-08, 18:37
Du kanske dominerar småflickor ja....
Jag förstår din poäng, men som Arnold relativt nyligen sa så kan han önska att det på stranden vore det bästa att vara överviktig och biffig som fan, men att det inte är så tyvärr.
De enda som visuellt tar mig på stranden är de som har nästintill elitdeff som jag men har mer muskler. Dessa växer som du vet inte på träd även om de lär vara klart överrepresenterade här på Kollo.

krappen
2010-06-08, 18:43
Jag förstår din poäng, men som Arnold relativt nyligen sa så kan han önska att det på stranden vore det bästa att vara överviktig och biffig som fan, men att det inte är så tyvärr.
De enda som visuellt tar mig på stranden är de som har nästintill elitdeff som jag men har mer muskler. Dessa växer som du vet inte på träd även om de lär vara klart överrepresenterade här på Kollo.

hahaha herregud, var du seriös med din första post? jag trodde i ärlighetens namn att du skämtade. Forsätt "dominera" bara :laugh:

Donald Black
2010-06-08, 18:48
Den dagen du inte orkar lyfta armen/handen från tallriken till munnen för att kunna äta, det är då du borde börja oroa dig för att vara svag.

TheGhr
2010-06-08, 18:49
hahaha herregud, var du seriös med din första post? jag trodde i ärlighetens namn att du skämtade. Forsätt "dominera" bara :laugh:
Som du kanske såg så erkände jag i den nämnda posten att "jag alltså är jävligt svag". Detta innebär dock inte att jag måste ägna mig åt något kompulsivt nedvärderande av mig själv utan också se de styrkor jag har. Jag blir gärna starkare, men vet också att jag är en "stor" 65 kilos med liten benstomme, bra symmetri och låg fetthalt. Bortsett möjligen från att jag behöver få bättre stabilitet i bålen för hållningens skull.

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 18:52
Som du kanske såg så erkände jag i den nämnda posten att "jag alltså är jävligt svag". Detta innebär dock inte att jag måste ägna mig åt något kompulsivt nedvärderande av mig själv utan också se de styrkor jag har. Jag blir gärna starkare, men vet också att jag är en "stor" 65 kilos med liten benstomme, bra symmetri och låg fetthalt. Bortsett möjligen från att jag behöver få bättre stabilitet i bålen för hållningens skull.

Hur gammal är du?

TheGhr
2010-06-08, 18:54
Hur gammal är du?
27 år. Jag har för övrigt obehandlad Tourettes om det är relevant för vad som nu komma skall. *popcorn*

ceejay
2010-06-08, 18:55
minst 20kg i strikta preachercurls! då jävlar får man kalla sig stark!

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 18:57
27 år. Jag har för övrigt obehandlad Tourettes om det är relevant för vad som nu komma skall. *popcorn*

Så pass, trodde de endast var något som förekom bland väldigt unga att tycka att man kan dominera stranden så, men lycka till!

Btw, tycker att Mourtens biceps/flickvänsmidje ratio passar in i denna fråga

tsp
2010-06-08, 18:59
Visst, du har säkert magrutor på dina 65 pojkkilon, om det är det du menar. I övrigt lär du ju se rätt tanig ut. Huruvida man faktiskt försöker "dominera" på stranden låter jag bli att kommentera.

wo0ord
2010-06-08, 19:00
27 år. Jag har för övrigt obehandlad Tourettes om det är relevant för vad som nu komma skall. *popcorn*

Vad har tourettes å göra med att man tror man dominerar stranden med 65kg på 176cm?*slap*

TheGhr
2010-06-08, 19:13
Så pass, trodde de endast var något som förekom bland väldigt unga att tycka att man kan dominera stranden så, men lycka till!

Btw, tycker att Mourtens biceps/flickvänsmidje ratio passar in i denna fråga
Jag är ingen player. Men faktum är faktum, varför tror du begreppet "Beach 2010" uppkom överhuvudtaget? Varför tränar folk för hypertrofi och inte styrka? Flickvänsmidjeteorin har dock gått mig förbi. Utveckla gärna både det och mina frågor innan.

Visst, du har säkert magrutor på dina 65 pojkkilon, om det är det du menar. I övrigt lär du ju se rätt tanig ut. Huruvida man faktiskt försöker "dominera" på stranden låter jag bli att kommentera.
Se ovan. Det är klart att jag i betydelsen vek är tanig i relation till i princip alla på Kollo, men det jag menar är att om benstommen varit normalstor, fetthalten likaså så hade man kunnat räkna ut hur mycket jag hade vägt då. Två saker är säkra, det är mer än 65 kilo och jag hade inte velat va sån.

Vad har tourettes å göra med att man tror man dominerar stranden med 65kg på 176cm?*slap*
Det har att göra med Tourettes att jag uttryckte mig så överhuvudtaget. Därmed inte sagt att jag ångrar mig denna gång, eller ljög enligt resonemangen ovan.

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 19:18
Jag är ingen player. Men faktum är faktum, varför tror du begreppet "Beach 2010" uppkom överhuvudtaget? Varför tränar folk för hypertrofi och inte styrka? Flickvänsmidjeteorin har dock gått mig förbi. Utveckla gärna både det och mina frågor innan.


Oj menade inte så, menade mest hur kan man tror att man kan dominera stranden med fysik som en pojke? Ja ja tro vad du vill men se till att inte vara på samma strand som mig...

Jag tycker man e stark om man har överarm som sin flickväns midja. Då har man hyffsat ratio oxå, tight tjej och bra biceps.
Har man en för fet tjej så de inte går så tycker jag man e stark om man bänkar 200 kg + oavsett kroppsvikt RAW eller gör 10 chins med 25 kg extra hyffsat strik oavsett kroppsvikt.

Miniräzer
2010-06-08, 19:26
Den här tråden blir ju bara bättre och bättre *popcorn*

TheGhr
2010-06-08, 19:29
Oj menade inte så, menade mest hur kan man tror att man kan dominera stranden med fysik som en pojke? Ja ja tro vad du vill men se till att inte vara på samma strand som mig...
Min fysik är inte som en pojkes, den är liksom som Usain Bolts fast nedskalad jämnt i alla riktningar. Lite sämre massa bara vilket våran vikt avslöjar bäst, han 196-93, jag 176-65.
Se det också som att Jay Cutler ser starkare ut än Magnus Samuelsson var. Trots att han väl lär ha mindre biscepsomkrets än Mange hade.

Som sagt, på Kollo finns det säkerligen många som upplevs som mer symmetriska än mig genom deras större muskelmassa, du är kanske är en av dem men det gör inte mitt ursprungliga hävdande att jag ser bättre ut i kroppen än i princip alla på stranden till osant. Det är som när mina syskon blir överraskade av att medelåldern för kvinnor att skaffa första barnet är 27 år. De tillhör en viss socioekonomisk klass i vilken deras vänner och dem skaffar barn i tonåren. Allt handlar om perspektiv, i dubbel bemärkelse.

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 19:38
1.Min fysik är inte som en pojkes, den är liksom som Usain Bolts fast nedskalad jämnt i alla riktningar. Marginellt sämre, men inte mycket.

2.Se det också som att Jay Cutler ser starkare ut än Magnus Samuelsson var. Trots att han väl lär ha mindre biscepsomkrets än Mange hade.




Vad har dom två att gör med varann? du säger att du ser ut som en usain bolt som är 175cm, och cutler ser starkare ut än magnus? ja han har ju mer muskler så de är väll ganska logiskt och om magnus inte skulle varit lika tjock skulle hans biceps vara mindre än cutlers

De ang symmetri låter jag vara osagt, de har ju bara med proportioner att göra

wo0ord
2010-06-08, 19:38
Enough said, känns lite lönlöst å diskutera. Kanske bättre om du slänger upp en bild i Dagsformstråden?

Ursäkta för all offtopic, men kunde ej låta bli

dellan
2010-06-08, 19:40
Du är 176 cm lång, 65 kg lätt, 27 år gammal och en fysik likt en pojke. Du "dominerar" ingen strand.

TheGhr
2010-06-08, 19:53
Vad har dom två att gör med varann? du säger att du ser ut som en usain bolt som är 175cm, och cutler ser starkare ut än magnus? ja han har ju mer muskler så de är väll ganska logiskt och om magnus inte skulle varit lika tjock skulle hans biceps vara mindre än cutlers

De ang symmetri låter jag vara osagt, de har ju bara med proportioner att göra
Jag syftar på definitionen, på perceptionen. Cutler ser starkare ut trots att han inte är det, inte ens omkretsen är större än Manges. På samma sätt ser jag starkare ut än vad jag är. Folk tror mig aldrig när jag säger att jag väger 65 kg, varken med eller utan kläder.
Men det är ju egentligen inte hela historien. Man kan som jag nämnt innan hävda att massa inte alla gånger framstår som mest attraktivt hos det motsatta könet, utan proportionerna. Jag tänker då naturligtvis på övervikt, hur folk brukar vilja bli av med gäddhäng och underhudsfett.

Enough said, känns lite lönlöst å diskutera. Kanske bättre om du slänger upp en bild i Dagsformstråden?

Ursäkta för all offtopic, men kunde ej låta bli
Det är inget jag är beredd att göra så här direkt efter att ha vållat sådana känslostormar och omdömen från vissa. Det verkar hos dessa finnas en skev bild av vad som är positivt, massa är det men definition och proportion tydligen inte. Det som är viktigt är att inte frångå principen vi pratat om att mer definition ses som mer hälsosamt än utan definition. Hälsosam=Attraktivt.

Edit: Jag ska se vad jag kan fixa, det är inte helt enkelt att få fram foton alla gånger.
Du är 176 cm lång, 65 kg lätt, 27 år gammal och en fysik likt en pojke. Du "dominerar" ingen strand.
Retar du handikappade också? Jag har berättat vad jag menat.


Nu drar jag till gymmet och arbetar på mina veka ben. :cryout:

Robban
2010-06-08, 20:01
Du är 176 cm lång, 65 kg lätt, 27 år gammal och en fysik likt en pojke. Du "dominerar" ingen strand.

Hur dominerar man en strand?*popcorn*

MtotheM
2010-06-08, 20:40
@TheGhr
Medan jag håller med om att tanig ser bättre ut en fet så måste du inse att dominerar är helt klart för starkt ordval för att ha en vikt på 65 på 176cm.

Hähähä
2010-06-08, 20:43
Fick upp 50kg med monstersving!!

dellan
2010-06-08, 20:55
Fick upp 50kg med monstersving!!

Utan att åka på en skada? Då är du stark med hantlar.... *drool*

TheGhr
2010-06-08, 21:18
Hur dominerar man en strand?*popcorn*
Om du tittar dig omkring när du är på stranden i sommar så vet du, hehe. Det kan vara när man går i ett gäng typ och alla främmande brudar tittar på en, inte i ögonen sexfixerade som de är utan kroppen, som när killar kollar bröst hela tiden. Inte jag dock, kollar i smyg. ;) Du ser förutom det ut som en kille som dominerar mig på stranden, men det kan jag leva med.

@TheGhr
Medan jag håller med om att tanig ser bättre ut en fet så måste du inse att dominerar är helt klart för starkt ordval för att ha en vikt på 65 på 176cm.
Jo kanske det, jag tror att det ursprungligen var menat som att jag och andra smala killar på forumet typ trådstartaren ska tänka positivt. Det räcker ju att befinna sig där nånstans nära toppen och även om jag inte har den där riktigt manliga massan kompenserar man med annat och slutresultatet blir bra.

Jag tyckte också tråden blev underhållande. :thumbup:

Bra benpass just också, det är min akilleshäl även om det är samma sak där, välformat men smalt.

rbs
2010-06-08, 21:27
Synd att du inte är så snygg då

Westersund
2010-06-08, 21:33
Hur dominerar man en strand?*popcorn*

http://farm1.static.flickr.com/217/522145431_4a6454fda3.jpg

:D

TheGhr
2010-06-08, 21:33
Synd att du inte är så snygg då
Är du homosexuell? Annars ringer dina ord lite veka. Det finns säkerligen dem som är snyggare än mig men det funkar. Kan man bara få hjälp med neuron som imorgon så blir det ett sätt att kompensera för avsaknaden av 10/10 i looks. Ligger man på bra genomsnitt i alla livets områden så blir det bra, eftersom det är ovanligt.

rbs
2010-06-08, 21:46
Är du homosexuell? Annars ringer dina ord lite veka. Det finns säkerligen dem som är snyggare än mig men det funkar. Kan man bara få hjälp med neuron som imorgon så blir det ett sätt att kompensera för avsaknaden av 10/10 i looks. Ligger man på bra genomsnitt i alla livets områden så blir det bra, eftersom det är ovanligt.

Satt bara och undrade hur man dominerar en strand om man inte ens är snygg

TheGhr
2010-06-08, 21:47
Satt bara och undrade hur man dominerar en strand om man inte ens är snygg
Jag säger ju att dom inte kollar en i ögonen. ;) Gör om, gör rätt.

Victuhh
2010-06-08, 21:48
kör 14 med curlen på samma vikt som du, började med åttorna på silverhantlarna, dåvarande 56kg :P så det kommer med tiden i takt med att armarna växer ;)

HulkH
2010-06-08, 21:52
Hej:) Jag undrar helt enkelt hur mycket man ska kunna ta i hantlar för att nja.. ses som "stark"?

För jag väger ca 65 kg och tränar med 10-12 kgs hantlar, är det lite?
Någon som råkar veta ungefärligt hur mycket man ska kunna ta? :D

Tack på förhand // R

är nog väldigt invdividuellt ;) och JAG personligen tkr inte det är nödvödnignt att ta mycket i biceps, då den inte används jättemycket i andra övningar, som tex triceps gör.

dellan
2010-06-08, 22:16
är nog väldigt invdividuellt ;) och JAG personligen tkr inte det är nödvödnignt att ta mycket i biceps, då den inte används jättemycket i andra övningar, som tex triceps gör.

Fast om man har en jämn fördelning mellan drag och press borde väl biceps användas ungefär lika mycket som triceps?

HulkH
2010-06-08, 22:30
Fast om man har en jämn fördelning mellan drag och press borde väl biceps användas ungefär lika mycket som triceps?

Mycket möjligt :) Dock så tror jag det är viktigare att vara start i triceps.


hahah, roligt läsning det är i den här tråden. Håller med att TheGhr borde lägga upp en bild :)


TheGhr: hur länge har du tränat?

MtotheM
2010-06-08, 22:49
Jo kanske det, jag tror att det ursprungligen var menat som att jag och andra smala killar på forumet typ trådstartaren ska tänka positivt. Det räcker ju att befinna sig där nånstans nära toppen och även om jag inte har den där riktigt manliga massan kompenserar man med annat och slutresultatet blir bra.
Sedan så är frågan om vad "bra" är. Jag är ytterst tveksam till att jag skulle bli imponerad av din kropp (no homo intended). Jag tror även att dem flesta har mycket högre målsättningar än det du uppnått och därför so skrattar de lite åt dig. Men om du har någorlunda nått upp till dina mål och är nöjd samt har gott självförtroende så är jag glad för dig. Allt utöver det är oviktigt.

TheGhr
2010-06-08, 22:51
hahah, roligt läsning det är i den här tråden. Håller med att TheGhr borde lägga upp en bild :)


TheGhr: hur länge har du tränat?
Jag ska försöka fixa bild, saknar dock delvis ljus i min lägenhet just nu vilket inte gör gott för min kamera med digital(Till skillnad från optisk) zoom. Jag har ju som sagt ingen nämnvärd massa att gömma mig bakom i dåligt fokus. Man kan väl säga att saken blivit upphaussad pga min oförmåga att behålla fokus på sakfrågan.

Jag har tränat i perioder sedan jag var 14, halva tiden kanske. Anledningen till att jag inte ökat nämnvärt förrän sista månaden är framförallt pga maten då jag haft och har en aversion mot det. Avancerad psykologi som jag själv har svårt att pricka in på rak arm. Jo, med ett ord: Stress. Men även kontinuiteten naturligtvis och fisiga vikter hemma innan jag vågade gå på riktigt gym 2008. Kört seriöst sen en månad tillbaka även om en svältperiod kom nu i helgen och mer är att vänta de närmsta 10 dagarna. Chins är dock något som hängt med ett bra tag och är väl anledningen till att jag verkar relativt bra på det.

TheGhr
2010-06-08, 22:56
Sedan så är frågan om vad "bra" är. Jag är ytterst tveksam till att jag skulle bli imponerad av din kropp (no homo intended). Jag tror även att dem flesta har mycket högre målsättningar än det du uppnått och därför so skrattar de lite åt dig. Men om du har någorlunda nått upp till dina mål och är nöjd samt har gott självförtroende så är jag glad för dig. Allt utöver det är oviktigt.
Det är kul att du tar upp det. Pratar man ren attraktionskraft inför kvinnor(No homo) vänder förmodligen kurvan neråt vid en viss massa. Det är naturligtvis olika från kvinna till kvinna men massa är inte avgörande på något sätt för de flesta, även om en hälsosam look är eftertraktad. Jag ligger dock inte nära den gränsen naturligtvis och självklart lär det väl vara bättre att vara biff och överviktig än att vara smal och överviktig.

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 23:00
Jag ligger dock inte nära den gränsen naturligtvis och självklart lär det väl vara bättre att vara biff och överviktig än att vara smal och överviktig.Hur kan man vara smal och överviktig? hur definierar du överviktig? om man är biff med 20% BF @90kg är man då överviktig? eller är man bara överviktig om ens BMI säger de?

TheGhr
2010-06-08, 23:06
Hur kan man vara smal och överviktig? hur definierar du överviktig? om man är biff med 20% BF @90kg är man då överviktig? eller är man bara överviktig om ens BMI säger de?
Det är ingen fördel om folk läser som djävulen med bibeln du vet. Jag har dock en kille i åtanke som kan anses vara lönnfet, vilket var vad jag menade. Han är dock starkare än mig även om det inte syns.

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 23:09
Det är ingen fördel om folk läser som djävulen med bibeln du vet.


Ja du lägger ju upp för de...

MtotheM
2010-06-08, 23:15
Det är kul att du tar upp det. Pratar man ren attraktionskraft inför kvinnor(No homo) vänder förmodligen kurvan neråt vid en viss massa. Det är naturligtvis olika från kvinna till kvinna men massa är inte avgörande på något sätt för de flesta, även om en hälsosam look är eftertraktad. Jag ligger dock inte nära den gränsen naturligtvis och självklart lär det väl vara bättre att vara biff och överviktig än att vara smal och överviktig.
Det gör den säkert för dem flesta. Angående attraktionskraft tror jag dock det inte går att säga särskilt mycket. Detta eftersom alla tycker olika. Jag anser även att det inte går att säga vad som dem flesta anser.

Dock så TROR jag att de flesta kvinnorna på "beachen" skulle snarare rikta blicken mot en person med stor muskelmassa än en halvtanig kille med lite mindre fett.

TheGhr
2010-06-08, 23:17
Ja du lägger ju upp för de...
Det beror nog på vem man frågar.
För att svara på det du frågade i förra inlägget om jag är nöjd med min fysik, mer prestationsmässigt vill jag tillägga så är svaret nej. Jag spelar streethockey och saknar styrka i benen. Min ultimata vikt tror jag är kring 72 kilo, jag tror inte det behövs mer för att jag ska kunna prestera i det närmaste på topp.

TheGhr
2010-06-08, 23:20
Det gör den säkert för dem flesta. Angående attraktionskraft tror jag dock det inte går att säga särskilt mycket. Detta eftersom alla tycker olika. Jag anser även att det inte går att säga vad som dem flesta anser.

Dock så TROR jag att de flesta kvinnorna på "beachen" skulle snarare rikta blicken mot en person med stor muskelmassa än en halvtanig kille med lite mindre fett.
Den enda fördelen en bodybulider har jämfört med en kalsongmodell är den rent instinktiva känslan kvinnor kan ha om att de är bättre på att försvara henne och ungarna, vad mer? Kanske nån kinky böjelse också även om det går in i det tidigare.

tsp
2010-06-08, 23:21
Min fysik är inte som en pojkes, den är liksom som Usain Bolts fast nedskalad jämnt i alla riktningar. Lite sämre massa bara vilket våran vikt avslöjar bäst, han 196-93, jag 176-65.
Se det också som att Jay Cutler ser starkare ut än Magnus Samuelsson var. Trots att han väl lär ha mindre biscepsomkrets än Mange hade.

Som sagt, på Kollo finns det säkerligen många som upplevs som mer symmetriska än mig genom deras större muskelmassa, du är kanske är en av dem men det gör inte mitt ursprungliga hävdande att jag ser bättre ut i kroppen än i princip alla på stranden till osant. Det är som när mina syskon blir överraskade av att medelåldern för kvinnor att skaffa första barnet är 27 år. De tillhör en viss socioekonomisk klass i vilken deras vänner och dem skaffar barn i tonåren. Allt handlar om perspektiv, i dubbel bemärkelse.

Jag hajar vad du menar.

1. Du har en så kallad "beachkropp". En väldeffad kille som har gått lite på gym och därför har en smula muskelkonturer och lite separation. Tjejer gillar det. Jämför du dig med gemene man, som oftast inte tränar, ser du riktigt bra ut utan kläder då de flesta på stranden är lite lönnfeta, bleka eller rejält taniga men har ändå rätt mycket fett på kroppen (pga avsaknad av "grundmuskelmassa).

2. Du redogör för detta på kolo, alla får roidrage över att en 65kg kille påstår att han "dominerar" (spelar ingen roll vad du menar att du dominerar eller varför, väger man under 90kg FÅR man inte ens nämna ordet)

tsp
2010-06-08, 23:24
Min träningspolare är 178cm lång (du är exakt så lång också va?) och väger 70kg. Ett par kilo över att magrutor osv ska fram ordentligt. I nuläget har han schysst kropp, skulle han gå ner till 65kg skulle det se alles gut ut på stranden. Helt klart bättre fysik än genomsnittet. Och han curlar 12.5kg

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 23:36
Det beror nog på vem man frågar.
För att svara på det du frågade i förra inlägget om jag är nöjd med min fysik, mer prestationsmässigt vill jag tillägga så är svaret nej. Jag spelar streethockey och saknar styrka i benen. Min ultimata vikt tror jag är kring 72 kilo, jag tror inte det behövs mer för att jag ska kunna prestera i det närmaste på topp.

haha vilka svar du kommer med...
Du har kropp som en pojke, njaa beror på vilken synvinkel man ser från
Du lägger upp för att folk ska se de du skriver negativt, nee alla tycker ju olika
Cutler ser starkare ut än magnus, jo de beror ju på...

Jag frågade aldrig om du är nöjd med din fysik, jag frågade hur du definierar överviktig, då de verkar som att du tycker att alla som ligger inne med samma taniga form som dig är de

Mr.Sjöborg
2010-06-08, 23:39
Den enda fördelen en bodybulider har jämfört med en kalsongmodell är den rent instinktiva känslan kvinnor kan ha om att de är bättre på att försvara henne och ungarna, vad mer? Kanske nån kinky böjelse också även om det går in i det tidigare.

Varför dra in bodybuilders?
Hahhaha vad är de för grottmännisko tankar, inse faktum att majoriteten av kvinnor finner muskler attraktivt även om de kan nöjja sig med en deffad speta

TheGhr
2010-06-08, 23:43
Jag hajar vad du menar.

1. Du har en så kallad "beachkropp". En väldeffad kille som har gått lite på gym och därför har en smula muskelkonturer och lite separation. Tjejer gillar det. Jämför du dig med gemene man, som oftast inte tränar, ser du riktigt bra ut utan kläder då de flesta på stranden är lite lönnfeta, bleka eller rejält taniga men har ändå rätt mycket fett på kroppen (pga avsaknad av "grundmuskelmassa).

2. Du redogör för detta på kolo, alla får roidrage över att en 65kg kille påstår att han "dominerar" (spelar ingen roll vad du menar att du dominerar eller varför, väger man under 90kg FÅR man inte ens nämna ordet)'
Tack för ett progressivt inlägg! :)

Min träningspolare är 178cm lång (du är exakt så lång också va?) och väger 70kg. Ett par kilo över att magrutor osv ska fram ordentligt. I nuläget har han schysst kropp, skulle han gå ner till 65kg skulle det se alles gut ut på stranden. Helt klart bättre fysik än genomsnittet. Och han curlar 12.5kg
176 är jag så det förbättrar ju bara jämförelsen. :) Jag hejar på han att gå ner de där kilona.

haha vilka svar du kommer med...
Du har kropp som en pojke, njaa beror på vilken synvinkel man ser från
Du lägger upp för att folk ska se de du skriver negativt, nee alla tycker ju olika
Cutler ser starkare ut än magnus, jo de beror ju på...

Jag frågade aldrig om du är nöjd med din fysik, jag frågade hur du definierar överviktig, då de verkar som att du tycker att alla som ligger inne med samma taniga form som dig är de
Antingen är det jag som är trött, eller du. Förmodligen båda vilket försvårar replikskiften i detta nu.

God natt allihopa. Inte varje dag man kan säga att ett nytt liv hägrar dagen efter och det verkligen blir så. Detta gör jag nu. ADHD away!

Matsa
2010-06-08, 23:59
Hur fan lyckades ni få en tråd om armstyrka till att handla om vilken sorts fysik som gör flickorna våta? Är det doppa snorren ni vill så kommer man förmodligen längre med en rapp käft och bra självförtroende. Själv är jag dessvärre både saktmodig och blyg så det är tur att man är förbannat vacker för annars hade man väl aldrig fått komma till. ;)

On topic så tycker jag att om man kan göra en strikt preacher curl med runt 30kg så börjar man bli rätt stark utan att för den skull vara extrem. Självklart fullt ROM.

HulkH
2010-06-09, 00:05
Håller med dig Matsa.
Kan man Curla 30kg strikt så har man nog rätt bra bicepstyrka :)

clinteastwood
2010-06-09, 00:06
När man kan curla lika strikt och tungt som jag, så man riktigt stark!

KR4y6A0E6gY

vicarious
2010-06-09, 00:31
När man kan curla lika strikt och tungt som jag, så man riktigt stark!

KR4y6A0E6gY

Perfekt, den där borde vi lägga in i övningsbanken under "Skadeövningar - axlar och armar."

sharkzlayer
2010-06-09, 02:23
att mäta styrkan i biceps är helt klart det vanligaste i din ålder. Det är ju inte direkt ovanligt att kiddsen har 10kgs hantlar under sängen. Vågar inte dra upp mina pbs i curl orkar inte med konfrontationer :)hihi. Men bicepsstyrka är något jag ser upp till. Jag tar hellre en autograf av någon som är stark i h-curl än i bänkpress, så arne kan ju skicka sin autograf på sms genast.:)

mangs
2010-06-09, 07:17
Jag tycker det var ett jävla gnällande på The Ghr. Visst, ordet dominera en strand är kanske ett ord man inte bör använda oavsett fysik,attraktionskraft men han har ju en poäng att man inte skall stirra sig blind på att lyfta tungt eller att en hög vikt per automatik är positivt utan man passar in och till och med kan uppskattas i samhället utan att man svingar med 50kgs hantlar på gymmet.


Jag ska försöka fixa bild, saknar dock delvis ljus i min lägenhet just nu vilket inte gör gott för min kamera med digital(Till skillnad från optisk) zoom.

Här måste jag dock fråga vad du menar? På vilket sätt skulle digital zoom vara sämre än optisk i detat avseende?

Optisk zoom innebär att objektivet får ett högre F-tal desto mer du zoomar in och detta leder till lägre ljuskänslighet jämfört med om du bara kör digital zoom som inte förändrar bildens ljusförhållande men du tappar upplösning då digital zoom gör att du använder färre pixlar av sensorn. Digital zoom är faktiskt ett sätt att kunna öka upp ljuset jämfört med att zooma optiskt.

Sedan är det ju som så att kameror som saknar optisk zoom överlag har sämre sensor och objektiv och däremd ger en sämre/mörkare bild men det har inte något med avsaknaden av optisk zoom att göra.

Nitrometan
2010-06-09, 08:42
När man kan curla lika strikt och tungt som jag, så man riktigt stark!

KR4y6A0E6gY

STRIKT!

Men varför har du olika hantlar i händerna?

mattilainen
2010-06-09, 09:32
När man kan curla lika strikt och tungt som jag, så man riktigt stark!

KR4y6A0E6gY

Det är lika strikt som när en kille på mitt gym kör bänkpress på 120 - 130 kg och nästan droppar stången för att den ska studsa nästan igenom honom och direkt när han börjar ta i så tar hans polare och lyfter stången med hela kroppen. Efteråt när killen kört runt 10 reps så säger han "Fan vad bra, hjälpte bara till några kg"

Strikt yes sir!

anytime
2010-06-09, 11:33
för att klassas som nog stark i bicepscurl så ska man ta minst 34% av sin egen kroppsvikt

x=din vikt
x*0.34

joasimo
2010-06-09, 11:45
för att klassas som nog stark i bicepscurl så ska man ta minst 34% av sin egen kroppsvikt

x=din vikt
x*0.34

Så om man väger 90kg, behöver man bara ta 30kg för att anses stark? *flex* Coolt!

Sjoba
2010-06-09, 11:47
för att klassas som nog stark i bicepscurl så ska man ta minst 34% av sin egen kroppsvikt

x=din vikt
x*0.34

Vad för slags curls snackar vi om? En repetition? Tio? :)

Smml
2010-06-09, 11:48
Hej:) Jag undrar helt enkelt hur mycket man ska kunna ta i hantlar för att nja.. ses som "stark"?

För jag väger ca 65 kg och tränar med 10-12 kgs hantlar, är det lite?
Någon som råkar veta ungefärligt hur mycket man ska kunna ta? :D

Tack på förhand // R

När du curlar runt 40 kg i varje hantel är du stark.

Mr.Sjöborg
2010-06-09, 11:49
för att klassas som nog stark i bicepscurl så ska man ta minst 34% av sin egen kroppsvikt

x=din vikt
x*0.34

Pratar vi hantelcurl eller stångcurl?

Balke
2010-06-09, 11:50
30 chins är fan så mycket bättre än att fuskcurla höga vikter i bicepscurl med en fettprocent på 20+.

Balke
2010-06-09, 11:53
På trådstartarens kroppsvikt är strikta curls på 22kg (i typ 10 reps) jävligt starkt.

anytime
2010-06-09, 12:08
På trådstartarens kroppsvikt är strikta curls på 22kg (i typ 10 reps) jävligt starkt.

når han ditt med sin vikt , då är han stark

anytime
2010-06-09, 12:09
Pratar vi hantelcurl eller stångcurl?

hantelcurl:whipped:

Mr.Sjöborg
2010-06-09, 12:18
hantelcurl:whipped:

tänkte väll...
Jak er stark hest*flex*

tycker dock att de va lite klen faktor

Jay-Z
2010-06-09, 12:19
Vid sittande supinerade strikta hantelcurl är man stark vid 21 kilo x 7 reps.






:D

anytime
2010-06-09, 12:44
Vid sittande supinerade strikta hantelcurl är man stark vid 21 kilo x 7 reps.



:D

om en som väger 70kg klarar precis 21kilo x 7 reps, och en som väger 85 kg klarar också 21kilo x 7 reps, anser du då att 85kg snubben är relativt stark till sin vikt?

Jay-Z
2010-06-09, 12:56
om en som väger 70kg klarar precis 21kilo x 7 reps, och en som väger 85 kg klarar också 21kilo x 7 reps, anser du då att 85kg snubben är relativt stark till sin vikt?

Ja.

Men han som väger 70 är relativt starkare.

Luca Brasi
2010-06-09, 15:07
Hur många kilo bör hanteln väga för att man ska få ligga?

cero
2010-06-09, 15:43
Hur många kilo bör hanteln väga för att man ska få ligga?

Visste att det skulle komma någon sån kommentar. :laugh:

Hähähä
2010-06-09, 20:10
Klarar 32kg's hantlar relativt strikt. Väger dock ca 90kg.
5-7 reps brukar gå.

anytime
2010-06-09, 20:19
Klarar 32kg's hantlar relativt strikt. Väger dock ca 90kg.
5-7 reps brukar gå.

då är du ganska eller är stark btw du e ju 35% av din kroppsvikt

Onigiri
2010-06-09, 20:53
Klarar runt 32 jag med, sist jag körde (vilket var ett bra tag sedan). Kanske 2-3 strikta sedan blir det ett jäkla fuskande.

Bjorneman
2010-06-10, 11:27
Har aldrig sett någon köra strikt på över 25 kg. Men visst, här klarar alla av 32orna. :D

Lövbiffen
2010-06-10, 12:00
Har aldrig sett någon köra strikt på över 25 kg. Men visst, här klarar alla av 32orna. :D

Den där kommentar skulle nog passa bättre i en tråd om hantelcurl!

cero
2010-06-10, 13:28
Fin exentrisk fas på den videon!

Och ni som hävdar att ni reppar strikt med 32 kilo, upp till bevis! Annars tar jag det som rent skitsnack. Video or it didn't happen. :)

hanushans
2010-06-10, 16:52
Jag kör med 8 kg, jag är stark. Man får välja själv om man tycker att man är stark. Beror kanske lite på vikt/kön också.