handdator

Visa fullständig version : Smärtor i länd - Skademall såklart


Anton Fräs
2010-06-08, 10:12
Kön: Man

Ålder: 19

Längd och vikt. 183cm 97kg

Smärtbeskrivning
Smärtan känns ganska ytlig, är verkligen längst ner i länden precis ovanför rumpan. Känns framförallt när jag böjer mig fram eller sitter still länge. Nästan som att det krampar och drar. I övrigt har jag inte ont av det. Smärtan kom plötsligt, dock efter en väldigt tung träningsperiod.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?

Styrkelyftsträning; mark, böj, bänk fffa. Hög volym de senaste 2 månaderna.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?

Tagit zon, inte märkt av varken av eller till.

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning?

Jag har börjat stretcha låren, höfterna och vaderna. Då jag har en sjujäkla stelhet i just vader. (Kan detta inverka?)

Övrigt: Det är en irriterande, ryckande, nästan lite domnande smärta. Det gör inte mer ont vid träning men det går inte att fokusera med den här känslan av stelhet/"kramp."

Martin Löwgren
2010-06-08, 11:00
Vanligt, klassiskt akut lumbago (akut ryggskott).

Mvh

Anton Fräs
2010-06-08, 11:08
Vanligt, klassiskt akut lumbago (akut ryggskott).

Mvh

Tack för svar Martin! Hade aldrig trott att det var det eftersom smärtan inte är så skarp. Efter att ha sett ryggskott på film där folk faller ihop i en hög och ligger kvar kanske man fått en skev bild :p

Då följer jag råden på vårdguiden. Tack igen!

Martin Löwgren
2010-06-09, 12:27
Tack för svar Martin! Hade aldrig trott att det var det eftersom smärtan inte är så skarp. Efter att ha sett ryggskott på film där folk faller ihop i en hög och ligger kvar kanske man fått en skev bild :p

Då följer jag råden på vårdguiden. Tack igen!

Du kanske är smärttålig?

Ryggskott kan göra jävulskt ont utan att vara farligt.

Anton Fräs
2010-06-09, 18:17
Du kanske är smärttålig?

Ryggskott kan göra jävulskt ont utan att vara farligt.

Jag är faktiskt väldigt smärttålig :) Ryggen värker och har sig fortfarande på samma vis, men försöker hålla mig i rörelse och ta promenader.

Blir inget markande/böjande förrän det är borta, är det OK att köra ex. chins och dips(?)

Anton Fräs
2010-06-09, 23:40
Blir inget markande/böjande förrän det är borta, är det OK att köra ex. chins och dips(?)

Bump! Är det OK att köra även böj och mark så länge det inte gör "ont-ont?"

nyrjoh
2010-06-10, 13:40
Bump! Är det OK att köra även böj och mark så länge det inte gör "ont-ont?"

Nej, det skall inte göra ont när du gör övningen eller efteråt.