handdator

Visa fullständig version : Hur lång tid tar det för mig att komma tillbaka från ett träningsuppehåll (6mån)?


mangs
2010-06-08, 09:33
Denna tråden är både en frågeställning och lite reflektioner från min sida som kanske kan vara av glädje för andra i motsvarande sits.

Lite bakgrundsinformation. Jag är 32 år och har tränat en hel del styrketräning och hyffsat med konditionsträning sedan 17-års åldern. Pga ungar,jobb,hus etc har seriöiteten och antalet pass sjunkit de senaste 3-4 åren men detta har ändå gjort att jag kunnat hålla mig i form och lyfta ungefär lika tungt. Det senaste året har däremot varit uselt. Det gick från 1 pass per vecka ner till att sluta helt innan jul och sedan dess har jag knappt rört mig någonting då jag har ett relativt stillasittande jobb. Senaste månaden har jag börjat göra lite chins,armhävningar kanske 1gång per vecka och då noterat hur svag jag har blivit :(

Nu skall det dock bli andra bullar av och jag kommer ta tag i det hela så min fråga til ler är hur lång tid är det troligt att det tar innan jag är tillbaka. Omöjligt att svara på kanske men här är lite info från toppen till botten.

3år sedan:
Vikt 105kg fett% 15%
Bänkpress: 160kg
Marklyft: 10or på 170kg
Knäböj: 10or på 140kg
Stångrodd: 10or på 120kg
Chins: 12 reps med 10kg extra
Dips: 15 reps med 30kg extra


1år sedan efter långsam nedtrappning:
Vikt 96kg fett% 12%
Bänkpress: 150kg
Marklyft: 10or på 160kg
Knäböj (ATG): 10or på 120kg
Stångrodd: 10or på 110kg
Chins: 15reps
Dips: 15 reps med 30kg extra

Idag efter ett 6mån uppehåll:

Vikt 97kg fett% 20%?
Bänkpress: ? Uppskattningsvis kanske 100-110kg idag
Marklyft: ?
Knäböj (ATG): ? Troligtvis döden
Stångrodd: 10or på 70kg
Chins: 10 reps
Dips: ?
Armhävningar: 30 kanske (har inte maxat)

Som ni ser är vikten någorlunda oförändrar pga av uppehållet men jag har blivit märkbart smalfet. Större mage och mindre armar. Denna förändring skedde någonstans kring 3-4 månaders inaktivitet. Före detta var det egentligen bara muskeltousen som försvann efter ungefär en veckas uppehåll.


Under den period jag haft ledigt från träningen har jag noterat att vissa dagar såg man helt ok ut medan andra var hemska. Vissa dagar hade jag rejält med ådror på armarna och andra var jag slät som en förstoppad säl.

Mitt första mål är att komma upp till där jag var för ungefär ett år sedan och sedan får vi se vart jag hamnar. Jag kommer försöka hålla mig under 100kg under hela proceduren och träna framför allt halvkroppspass 3-4 ggr per vecka. Sedan kommer jag nog ta en löptur/cykeltur per vecka. Nu i början kommer jag även skärpa till kosten något även om jag inte kommer ha så stort fokus på den utan att jag tränar är det viktiga för att komma igång igen.

Det kommer bli kul det här.

z_bumbi
2010-06-08, 09:37
Ta lite mått på kroppen också så får du mer att jämföra med, ffa magomkrets eller -höjd.

mangs
2010-06-08, 09:41
Längd 1.88

Mått 3år 1år idag
Överarm 46 44 41
Midja 93 86 94
Lår 71 71 ?

Ben och armar har blivit tunnare/sladdrigare och ryggmusklerna syns knappt bakom fläsket idag. Jag inbillar mig dock att en stor förändring kommer ske på kort tid om jag bara kommer igång med träningen.

BobaFett
2010-06-08, 09:55
Du kan komma tillbaka styrkemässigt på 2 månader om du bulkar men det kommer att krävas en deff som tar 3 månader.

fiskebulle
2010-06-08, 10:00
Du var mig en bitig en. En grej som jag fick tips om när jag började träna var att hänga upp centimeterrutat papper på en vägg, och fota mig framför, då ser man tydligt skillnaden.

JakeShaft
2010-06-08, 10:05
När jag gick hos sjukgymnast sade hon att det kommer ta lika lång tid att få upp styrkan (när rehaben var klar) som jag var skadad.

Numse
2010-06-08, 10:07
Tror inte du kommer tillbaka styrkemässigt på 2 månader. Men vad är du ute efter? Styrka eller utseende? Låter som att det är en blandning, men mestadels känslan av att känna sig vältränad?

Säg 3-4 månader för styrkan och minst 6 månader för utseendet. Ett halvårs uppehåll är inte så mycket, men om man ser på dina mått så har du inte varit snäll mot kroppen :)

mangs
2010-06-08, 10:21
Jag går nog efter en kombination ja där jag känner att musklerna är tillbaka och fettet tillbaka på en trivsam nivå. Sedan vill jag kunna känna mig stark och lyfta de vikterna jag gjort tidigare. :)

Det får ta den tid det tar men det är intressant att se hur ni resonerar. Intressant det där med måtten. De minskarde måtten mellan 3-1 år beror mest på 10kg viktnedgång men efter det beror det nog uteslutande på slarv både med mat/kost, Jag kan hitta på tusen olika bortföklaringar men suget för träning har helt enkelt inte funnits där. Intressant för er att veta kan vara att under de 3-4 första månaderna med träningsuppehåll hände inte mycket alls utöver den asnpänning man haft försvann första veckan. Att ta kortare uppehåll verkar med andra ord inte påverka så mycket negativt. Något hände däremot vid 4 månader som gjorde att magen växte och musklerna krympte.

Ett sådant här uppehåll är inget jag rekommenderar men jag har nu inga som helst skavanker, har startat upp nya och gamla hobbies och insett att träna är just bara en sidogrej i livet, inget måste på något sätt. man dör inte bara för att man inte kan träna under 1-2 veckor. Saker jag iofs visste sedan tidigare men ändå nyttigt.

Dessutom har jag någonstans i min hjärna haft en fix idé om att det skulle vara kul att se stora positiva förändringar på kort sikt. Detta eftersom mina framsteg när det gick bra tidigare gick så långsamt. Det är ju roligar att komma tillbaka nu och kunna åka 5-10kg i övningarna per pass. :D