handdator

Visa fullständig version : Hur dåligt är FUN Light för tänderna?

Kim Jong Il
2010-06-08, 00:45
Om man vill ha vita tänder ska man ju undvika läsk, även lightläsk, eftersom det innehåller syra.

FUN Light innehåller också syra. Är det också dåligt då, eller är det så små mängder att det inte spelar någon roll?

http://www.funlight.se/ (tryck på valfri flaska för att se syrorna)

mvh Kamrat Kim Jong Il

Fredrik_S
2010-06-08, 01:51
Jag funderade på precis samma sak häromdagen
Det verkar vara äppelcyra och natriumcitrat i nästan alla som surhetsreglerande samt kaliumsorbat som konserveringsämne
så frågan är. Är dessa ämnen farliga för tänderna och i hur stora mängder?

äppelsyra
natriumcitrat
kaliumsorbat

NiCrue
2010-06-08, 04:10
Förra sommaren/hösten drack jag ett par (stora) glas fun light om dagen.
Eller, drack och drack, jag "smuttade" på drycken under en längre period - dock alltid med sugrör.

Detta "dryckesmissbruk" upptäckte min tandläkare direkt när hon tittade på mina tänder. Emaljen på baksidan av framtänderna hade fått sig en rejäl törn, helt enkelt. Jag behöver väl knappast inflika att jag slutade mitt "fun light-smuttande" tämligen omgående.

Och ja, det är syrorna som är boven i dramat.
Undvik phosphoric acid (fosforsyra), citric acid (citronsyra), malic acid (äppelsyra) etc.

Fredrik_S
2010-06-08, 08:07
Men hur farlig är äppelsyran i funlight som är surhetsreglerande medlet i funlight jämfört med citronsyra och fosforsyran som vanligen finns i läsk?

Okej att en tandläkare säger att man ska undvika allt sånt men hur stor är skillnaden?

King Grub
2010-06-08, 09:01
Några sådana direkta jämförelser har nog inte gjorts.

Scratch89
2010-06-08, 09:30
Äppelsyran är väl en mycket svagare syra än både citron- och fosfor?

Alfred Nobel
2010-06-08, 09:47
Frågad min tandläkare senast om Lightläsk och det skall tydligen inte påverka tänderna märkvärt vid intag av en 33cl burk om dagen.

mattilainen
2010-06-08, 09:49
Frågad min tandläkare senast om Lightläsk och det skall tydligen inte påverka tänderna märkvärt vid intag av en 33cl burk om dagen.

Frågade min också sist jag var där och hon sa att det var bra att jag drack light. Även som jag, som kan dricka 2l om dagen var det inga problem med.

King Grub
2010-06-08, 09:50
Bra jämfört med sockersötad, kanske, ja. Knappast jämfört med kranvatten.

Kim Jong Il
2010-06-08, 09:57
FU FUN LIGHT!

Vad ska jag nu dricka ...

Kischen
2010-06-08, 10:00
FU FUN LIGHT!

Den nya mirakeldrycken som dubblar intelligensen? :D

Joggarn
2010-06-08, 10:00
FU FUN LIGHT!

Kolsyrat mineralvatten med diverse olika smaker*drool*

Fredrik_S
2010-06-08, 11:37

Tydligen? Hur ska han kunna veta det. Ja han borde veta, men det är fortfarande bara en gissning från hans sida.

Frågade min också sist jag var där och hon sa att det var bra att jag drack light. Även som jag, som kan dricka 2l om dagen var det inga problem med.

Man ska aldrig tro blint på sådana kommentarer oavsett vem som säger det. Bara för att din tandläkare säger att det inte är några problem att dricka 2l läsk med fosforsyra och citronsyra.

(självklart säger inte jag att det är farligt heller, vill bara säga att man aldrig någonsin ska tro på en enstaka person som säger något oavsett vilken tillit man har till personen)

Fredrik_S
2010-06-08, 11:40
Några sådana direkta jämförelser har nog inte gjorts.

Fast kan man kolla i någon tabell för att se styrkan av dessa syror, tex ph värde. Eller kan man inte räkna så då man blandar ut syran med så mycket vatten.

mattilainen
2010-06-08, 14:43
Man ska aldrig tro blint på sådana kommentarer oavsett vem som säger det. Bara för att din tandläkare säger att det inte är några problem att dricka 2l läsk med fosforsyra och citronsyra.

(självklart säger inte jag att det är farligt heller, vill bara säga att man aldrig någonsin ska tro på en enstaka person som säger något oavsett vilken tillit man har till personen)

Självklart inte. Ville bara bidra med vad en kvalificerad tyckte om mina vanor.

Sverker
2010-06-08, 18:29
Fast kan man kolla i någon tabell för att se styrkan av dessa syror, tex ph värde. Eller kan man inte räkna så då man blandar ut syran med så mycket vatten.

Rimligen bör du titta på en tabell med pka-värden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant

Alfred Nobel
2010-06-08, 18:36
Tydligen? Hur ska han kunna veta det. Ja han borde veta, men det är fortfarande bara en gissning från hans sida.

Jag kan inte återberätta allt han sade men enligt honom var det helt OK att dricka lightläsk.

Jens.Andersson
2010-06-08, 20:58
Jag kan inte återberätta allt han sade men enligt honom var det helt OK att dricka lightläsk.

Jag tror nog att pH i light vs. vanlig läsk är precis den samma. Däremot så
finns det ju inget socker som bakterier kan bryta ned för att skapa syror.

Fredrik_S
2010-06-09, 01:56
Rimligen bör du titta på en tabell med pka-värden.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Syrakonstant

Fast hur fungerar det i verkligheten med PH värden

pKa-värdet motsvarar det pH-värde då syran dissocierat till 50 %, det vill säga då {HA} = {A-}. Starka syror, till exempel svavelsyra, protolyseras nästan helt i vattenlösning och har därmed låga pKa-värden (under 1), medan svaga syror, till exempel ättiksyra, bara protolyseras delvis och har ett högre pKa.

Läste att det är dåligt med lägre än 5,5 ph i drycker för där löses emaljen upp men hur tillämpas de där pKa värdena när syran är blandad med massor av vatten.

fosforsyra pka 2,16
citronsyra pka 3,15
äppersyra pka 3,40

Om man bara kan ta värden rakt av verkar iaf äppelsyran minst farlig av de tre

Halldin
2010-06-09, 09:57
Att skölja med kranvatten (som har pH runt 7) och/eller tugga tuggummi borde hjälpa en hel del efter att ha druckit sura saker.

Kan även tänka mig att sugrör där man undviker att skölja genom tänderna hjälper en del.

Miniräzer
2010-06-09, 10:31
Borde det inte helt enkelt vara så att ju surare drycken smakar, ju sämre är det för tänderna?

Hur sur en syra är i koncentrat kan inte vara så himla intressant då man blandar ut den med vatten.

vicarious
2010-06-09, 10:52
Borde det inte helt enkelt vara så att ju surare drycken smakar, ju sämre är det för tänderna?

Hur sur en syra är i koncentrat kan inte vara så himla intressant då man blandar ut den med vatten.

Jo, om man som i detta fallet, jämför flera olika syror och vilken som kan vara skadligast.

Sverker
2010-06-09, 17:06
Jag tror vi klyver atomer här. Jag gissar att de suraste coladryckerna har ett pH kring 3.5 - 4.0. De mildare lightdryckern borde ligga kring 4 eller något däröver. Vi får en kort och kraftig exponering innan saliven skjöljt bort resterna av dryck. Ett eller två glas varje dag är säkert inget problem. Problemet kommer till dem som sveper 2 - 3 liter dryck jämt fördelat över dagen.

Fredrik_S
2010-06-09, 17:54
Jag tror vi klyver atomer här. Jag gissar att de suraste coladryckerna har ett pH kring 3.5 - 4.0. De mildare lightdryckern borde ligga kring 4 eller något däröver. Vi får en kort och kraftig exponering innan saliven skjöljt bort resterna av dryck. Ett eller två glas varje dag är säkert inget problem. Problemet kommer till dem som sveper 2 - 3 liter dryck jämt fördelat över dagen.

Kan inte du kolla PH värdet i funlight blandat med vatten :em: För du har väl tillgång till ph-papper.

NDLR
2010-06-09, 18:19
Är det inte så att även kolsyran i sig är skadlig för tänderna?

Såg att någon nämnde kolsyrad vatten som ett substitut

Fredrik_S
2010-06-09, 19:15
Är det inte så att även kolsyran i sig är skadlig för tänderna?

Såg att någon nämnde kolsyrad vatten som ett substitut

kolsyran är nog för svag för att vara någon fara.

juulia_
2010-06-11, 23:17
Kolsyrat mineralvatten med diverse olika smaker*drool*

Morsan jobbar på folktandvården och på deras senaste kurs fick de höra att det tydligen är livsfarligt med smaksatta mineralvatten också då även dessa innehåller syror.

Man dricker helt enkelt det man tycker är gott och är man orolig tar man ett tuggummi efteråt. :thumbup:

Kim Jong Il
2010-06-11, 23:54

Fast Sverker, är det inte så att syran enbart är farlig när den inte är protolyserad, d v s det som är farligt är att syran skulle protolyseras i munnen, men nu är den ju redan protolyserad i vattnet?

Kim Jong Il
2010-06-11, 23:54
kolsyran är nog för svag för att vara någon fara.

Det är ju dock väldigt mycket ...

Sverker
2010-06-12, 06:27
Fast Sverker, är det inte så att syran enbart är farlig när den inte är protolyserad, d v s det som är farligt är att syran skulle protolyseras i munnen, men nu är den ju redan protolyserad i vattnet?

Det är över 20 år sedan jag läste reaktionsmekanismer. Idag behöver jag bara kunna ifall en reaktion sker, eller inte:D

Jag tror, TROR, att det räcker med ett lågt pH för att öka lösligheten hos kalciumjonen. Den löser sig helt enkelt lättare i saliven. Därefter kommer det stora antalet vätejoner att konkurrerar bort kalciumjonerna från hydroxylapatiten i emaljen.

Kim Jong Il
2010-06-18, 00:58
Får man gula tänder av Cola Zero, eller bara dåliga?

King Grub
2010-06-18, 09:19
Både och.

Kim Jong Il
2010-06-18, 15:02
Tack king grub!

lol!

Kim Jong Il
2010-06-20, 10:43
Vad kan man egentligen dricka utan att få gula tänder?

Vatten, såklart, men förutom det?

Eddie Vedder
2010-06-20, 10:50
Vad kan man egentligen dricka utan att få gula tänder?

Pratar du om enbart kalorifria drycker nu? Får då vet jag ärligt talat ingenting, bortsett från vatten, som inte påverkar dentalhälsan negativt.

Kim Jong Il
2010-06-20, 10:53
Attans! Får man gula tänder av kolsyrat vatten, alltså?

Och jag menade f f a kalorifria drycker, men när du tog upp det: mjölk får man väl inte gula tänder av?

Eddie Vedder
2010-06-20, 10:57
Attans! Får man gula tänder av kolsyrat vatten, alltså?

Gula vet jag inte. Men det fräter på tänderna så vitt jag vet.

Och jag menade f f a kalorifria drycker, men när du tog upp det: mjölk får man väl inte gula tänder av?

Nej mjölk är troligtvis neutralt. Laktosen är ju inte bra men mindre dåligt än sackaros och stärkelse (alla kolhydrater påverkar tänderna negativt) men samtidigt innehåller mjölk flera bra saker, peptider och kalcium t.ex. Att äta ost är rena tandborstningen (i alla fall för tänderna men kanske inte för andedräkten:D).

Kim Jong Il
2010-06-20, 10:59
Tackar för svaret!

Ska tänka ordentligt på det där med ost ... LOL!

Eddie Vedder
2010-06-20, 11:01
Tackar för svaret!

Ska tänka ordentligt på det där med ost ... LOL!

Om du i dina enorma måltider inkluderar ost kan det vara idé att avsluta med ostbiten faktiskt.:)

Sverker
2010-06-20, 13:22
Jag har alltid trott att det var färgade ämnen som bildas vid rostningen av kaffet som fäste på emaljen. Samma sak med karamelicerad sockerkulör i koladrycker.
Enligt den logiken borde Fun Light hallon eller jordgubb inte färga tänderna. Inte heller Fanta apelsin eller 7up.

Kim Jong Il
2010-06-21, 01:26
Jag har alltid trott att det var färgade ämnen som bildas vid rostningen av kaffet som fäste på emaljen. Samma sak med karamelicerad sockerkulör i koladrycker.
Enligt den logiken borde Fun Light hallon eller jordgubb inte färga tänderna. Inte heller Fanta apelsin eller 7up.

Just hallon och jordgubb eller FUN Light generellt?

Borde det inte gälla även lightläsk då? Finns väl ingen karamelicerad sockerkulör där?

King Grub sa dock det ...

Kim Jong Il
2010-06-30, 17:20
Är sugrör effektivt för att kunna dricka dåliga drycker utan att skada tänderna?

shadowfire
2019-03-18, 13:02
Jag undrar om jag inte torskat på detta, men är också fundersam till hur det fungerar med just fun light eftersom den är koncentrerad och att man tillsätter vatten.

Dock så sa tandläkaren precis att jag har tecken på frätskador baserat på sura livsmedel på baksidan av tänderna, längst upp mot tandköttet. Jag har gått igenom hela min kost och jag har inte mycket av sur karaktär alls, inget som jag exponeras för frekvent - mer än funlight som jag dricker dagligen, i utspädd form ca 2-3 liter/dag då jag inte är någon fantast av enbart vatten.

Synd att jag tycker vanligt kranvatten är så sablarns tråkigt att dricka, men det får nog bli en övergång till det ändå.

StarkaUlf
2019-03-18, 13:15
Använd sugrör :)