handdator

Visa fullständig version : keso och äggvita till frukost? alt till godis vid godissug??


benacii
2010-06-07, 20:58
är en skål keso och 1 eller 2 äggvitor en bra frukost?
och vad kan jag ta när godissuget blir för starkt?

äter alldeles för mycket och kommer öka rätt kraftig i vikt, vilket då bara blir fett, då tillgången till gym inte är aktuellt nu i min pengakris. bli dock några armhävninga varje dag,magträning och chins. men det ger ju inget direkt.*mini

tacksam för svar!

chrilledude
2010-06-07, 21:00
Visst ör det de. Drikc lite fun lgith när fodissuget är sort, funkar rätt bra.

eriksvensson
2010-06-07, 21:02
Ost/skinka fungerar alltid! alternativt en bit riktigt mörk choklad (minst 85% men gärna högre..) Det sistnämnda gäller dock bara om du kan begränsa dig till en bit. Sen jag började med LCHF har sötsuget minskat drastiskt och sött smakar numera sådära (inte för att det hjälper dig kanske men att välja rätt/lite mindre kolhydrater hjälper säkert mot sötsug tror jag, av egen erfarenhet..)

Erik

benacii
2010-06-07, 21:14
tack för tipset! bruka inte vara så godissugen i normala fall. blivit det sista veckorna, samma gäller mat. äter hur mycket som helst. fast mat är lättar att hålla på en nyttig och jämn nivå än va godis är..

broel
2010-06-07, 23:01
proteinpannkaka! Har levt på det hela veckan till frukost:D

4 äggvitor
1dl whey 80 banansmak
sötningsströ
kruskakli 20 gram

SSSsssmaskens!

broel
2010-06-07, 23:02
kesella+saft ->in i frysen i 10 min =glass

benacii
2010-06-07, 23:13
kesella och saft som glass lät faktiskt förbannat gott =)

gonza
2010-06-08, 06:32
Nu vet inte jag vart du bor och vad det kostar att gymma där. Men om du säger att du äter mycket godis eller dylikt och ditt mål är att gå ner/behålla din vikt så borde det väl inte vara så svårt att kunna finansiera ett gymkort om dina godiskostnader låg på noll? Bara en liten tanke och kanske en liten motivationshöjare om du känner att ditt gymmande ersätts av godis *flex*

är en skål keso och 1 eller 2 äggvitor en bra frukost?
och vad kan jag ta när godissuget blir för starkt?

tacksam för svar!

Zorgus
2010-06-08, 08:51
Varför är du rädd för äggulorna? De mättar bra och är hur nyttiga som helst. Satsa på riktig mat istället för sån där pluttmat.

maRRtin
2010-06-08, 09:02
Här är en lista på saker att göra när godissuget blir stort.


Köp inte godis

benacii
2010-06-08, 09:12
maRRtin: varför tror du jag frågade om bättre alternativ? skulle tro att dt finns ett sötsug hos alla. mitt kanske är lite större än just ditt. därför frågade jag efter bra alternativ.

Rickard
2010-06-08, 09:32
Keso och två äggvitor är inte vad jag skulle kalla en bra frukost, och i ditt fall är det en helt värdelös frukost. För är det något som tyder på en kass kosthållning så är det just sug. Och just sötsug tror jag triggas väldigt hårt utav för lite fett i kosten.

Om du nu äter så mycket att du kommer bli fet så lägger du ju förmycket pengar på sådant du stoppar i dig.

Och att inte kunna träna ordentligt med bara kroppsvikten skulle jag också vilja säga att det bara är trams.

Tezz
2010-06-08, 11:23
Man behöver ju inte ha tillgång till gym för att kunna träna! Om det är viktuppgång du är rädd för - ut och spring, gå långpromenader, cykla, simma (det är ju sommar :)) Finns ju dessutom en massa styrkeövningar du kan göra med egen kroppsvikt och stenar och grejjer i naturen!

mikaelj
2010-06-08, 11:40
är en skål keso och 1 eller 2 äggvitor en bra frukost?

Släng inte mat. Ät gulorna också.

och vad kan jag ta när godissuget blir för starkt?

Ät en bit ost.

maRRtin
2010-06-08, 13:06
maRRtin: varför tror du jag frågade om bättre alternativ? skulle tro att dt finns ett sötsug hos alla. mitt kanske är lite större än just ditt. därför frågade jag efter bra alternativ.
Ok,

Det här brukar hjälpa mig för att få annat att tänka på:

- Drick en kopp kaffe eller två
- Spring en mil eller två
- Starta PS3an alternativt ditt favoritspel på datorn
- Tuggummi

Annars tycker jag inte att det funkar att äta något annat istället.
Är det just godis jag är sugen på tycker jag inte att det funkar att försöka dämpa suget med något annat som typ gurkstavar. Är jag sugen på glass så vill jag ha just glass och är jag sugen på kokta morötter med smör och salt så vill jag ha just det, annars kan det oftast kvitta.

Annars sitter man där och har ätit sina gurkstavar och så känner man sig lite lurad, man sitter där, förvisso väldigt mätt, men lite tom i blicken och det är fortfarande en molande känsla av något som saknas.
Till slut rotar man fram ett paket skinnig och isig glass, för det råkar vara det enda man har hemma, äter den med skräckblandad förtjusning. Blir ännu mer mätt och undrar varför i fridens namn man utförde denna misshandel på sig själv. Vid det här laget brukar man vara så mätt att man somnar.

Men så klart att alla är olika och hanterar det på olika sätt, testat kromtabletter?

För övrigt tycker jag det största orsaken till småätande är uttråkning. Vet inte hur många gånger jag kan gå och rycka i kylskåpet för att se om det är någon man är sugen på när man sitter hemma och har tråkigt. Konstigt nog är det samma innehåll i kylen varje gång man är där!

Nu för tiden hinner jag dock aldrig bli uttråkad... Eller är det för att jag numera fikar/äter efterätt i princip varje dag jag aldrig känner mig uttråkad?