handdator

Visa fullständig version : Smärta i höftböjaren


Grottmannen
2010-06-07, 20:46
Kön: Man

Ålder: 16

Längd och vikt. 69 kilo fördelat över 165 centimeter

Smärtbeskrivning: Höftböjaren på höger sida. Smärtan sitter en bit in. Det gör inte ont när jag trycker någonstans runt höften. Smärtan uppstår när jag spelar fotboll, vid straffläggningar. Skarp smärta, inte så att jag vill grina, men den finns där. Gör ont när jag spelar fotboll, när jag går är det en dov smärta, efter några dagar går det över, men när jag lägger en ny straff hugger det ordentligt. Efter löpträning känns det bättre. När smärtan är som mest påtaglig är när jag drar upp mitt högra knä mot magen. Det smärtar mest i toppläget, dvs. när jag dragit upp knät så långt det går. Varierar ung. mellan en dag eller två. När jag inte rör mig är det inte något problem, när jag spelar fotboll så gör det ont.

Styrketränar 3 gånger i veckan. För någon månad sedan ändrade jag till 5x5 istället för 8-10x3, tror dock inte att detta är orsaken till smärtan eftersom att jag för två veckor sedan började spela fotboll under fritiden, då började smärtorna.

Inte tagit några tabletter.


Har inte gått till läkare eftersom det bara gör ont i en dag eller två ( som sagt)



Övrigt: Vad kan jag göra för att förhindra dem här problemen, är det stretchning av höftböjare/annan muskulatur runt höfterna som gäller?

Vad kan det röra sig om för typ av skada?


Tack på förhand, Grottis.

Martin Löwgren
2010-06-08, 08:18
Det låter som du dragit på dig en muskelbristning i höftböjaren. Har du något minne av du gjort det, alltså utsatt dig för någon rörelse som kan ha sträckt ut muskeln ordentligt?

Sheogorath
2010-06-08, 08:39
Höftböjarna sätts inte på sträck av att dra knäet mot magen. Den vanligaste ljumskproblematiken hos fotbollspelare kommer från adduktorerna. Att det smärtar i toppläget av höftflexion tyder på att smärtan kommer när en höftextensor, t.ex. adduktor magnus, sätts på sträck.