handdator

Visa fullständig version : Goodmornings, börja med lätta vikter?


Musselbank
2010-06-07, 20:44
Exrx säger om goodmornings "Begin with very light weight and add additional weight gradually to allow adequate adaptation."

Vadan denna kommentar just på goodmornings?

Grottmannen
2010-06-07, 20:52
Möjligen för att man väldigt lätt släpper på ryggen om man pangar på för mycket i början, eller kanske på grund av skaderisk.

Honken
2010-06-07, 21:00
Det är svårt att hålla buktrycket samt att få till rörelsen rätt på denna övning. Dock så känns det som att lätta vikter är lika "farliga" då man lätt slappar när vikten är låg.

Control_61
2010-06-07, 21:06
Exrx säger om goodmornings "Begin with very light weight and add additional weight gradually to allow adequate adaptation."

Vadan denna kommentar just på goodmornings?


Ingen aning.

Men många utför good mornings helt åt skogen. Gör man det blir det en ganska farlig övning att utföra. Viktkåthet i den övningen är katastrof anser jag.


Ett vanlig fel jag tycker många gör är att de inte pressar bak röven. När man böjer ner överkroppen ska man trycka bak röven så långt som möjligt. Man kan prova att ställa sig med ryggen mot en vägg och försöka nudda väggen bakom sig med röven. Sedan sakta men säkert öka avståndet.
När man inte längre når väggen med röven har man ungefär hittat tekniken för good mornings.

Deceiver85
2010-06-07, 21:08
Övningen är lätt att slarva i, därav de lätta vikterna i början...

HulkH
2010-06-07, 22:48
det är väl väldigt lätt att ramla framåt också, om man kör för mycket vikt^^

Martin Löwgren
2010-06-08, 08:38
Exrx säger om goodmornings "Begin with very light weight and add additional weight gradually to allow adequate adaptation."

Vadan denna kommentar just på goodmornings?

Detta gäller alla övningar man testar för första gången. Man ska först bana in rörelsen så att samspelet mellan nervsystem och muskultur optimeras innan man börjar panga på med vikt.

Klein
2010-06-08, 09:07
Någon som har en film på hur en korrekt good morning utförs?

Sheogorath
2010-06-08, 09:21
Någon som har en film på hur en korrekt good morning utförs?

UzHBpKGtC38

Som du ser är det röven som ska bak, inte stången som ska fram. Ett sätt att bana in rörelsen är att göra den i Smith-maskinen. Där är "röven bakåt" den enda möjliga rörelsen om du inte fuskar och böjer i knäna.

Giljotinen
2010-06-08, 10:05
XOzfTUQTgWs
2.48, det utförandet ska du iaf undvika. Jag hade satsat på en helt annan övning faktiskt.

Sheogorath
2010-06-08, 10:14
Jag hade satsat på en helt annan övning faktiskt.

Varför?

Musselbank
2010-06-09, 15:54
Kan man verkligen göra på olika sätt om man inte böjer i knäna? Det känns som om tyngdpunkter och mekanik pretty much dikterar hur det blir. Förstår inte.

Arf Pingvin
2010-06-09, 16:07
Som du ser är det röven som ska bak, inte stången som ska fram. Ett sätt att bana in rörelsen är att göra den i Smith-maskinen. Där är "röven bakåt" den enda möjliga rörelsen om du inte fuskar och böjer i knäna.

Likt rumänska marklyft är det inte fusk utan helt korrekt att böja i knäna en del. Men rumpan bak! Det skriver jag under på.

katt
2010-06-09, 16:13
nej du ska börja med skit tunga vikter typ x5 din kroppsvikt :devil:

Sheogorath
2010-06-09, 17:32
Likt rumänska marklyft är det inte fusk utan helt korrekt att böja i knäna en del. Men rumpan bak! Det skriver jag under på.

Självklart! Då kallar jag det "bent-knee good-mornings", precis som "raka mark" med böjda knän blir "rumänska". Men att ha för avsikt att göra vanliga GMs och sen lasta på så mycket att man tvingas böja knäna: då har man fuskat upp vikten. Var det ens intention från början: helt OK.

cero
2010-06-09, 17:36
XOzfTUQTgWs
2.48, det utförandet ska du iaf undvika. Jag hade satsat på en helt annan övning faktiskt.

Intressant teknik han har i övningarna.

mattilainen
2010-06-09, 17:53
blev rädd över hans teknik. haha

MrMuggelSnuggel
2010-06-09, 20:12
Mike O'Hearns (eller vad han nu hette) teknik kan knappast byggt den där kroppen.. Fick nästan en ryggskada bara av att se han träna.

Sheogorath
2010-06-09, 22:18
Mike O'Hearns (eller vad han nu hette) teknik kan knappast byggt den där kroppen.. Fick nästan en ryggskada bara av att se han träna.

Tror du att man behöver hälsosam teknik för att växa? Kroppen växer under stress, så sålänge man inte skadar sig är en så där vådlig teknik säkert väldigt stimulernade för muskulaturen i korsryggen. Inget jag skulle rekommendera eller själv göra, men så är det. :)

cero
2010-06-10, 01:32
Killen verkar ju ha koll på sina saker om man kollar på hans fysik, sedan står det ju en coach brevid som inte heller reagerar på tekniken, så han gör det antagligen med mening.

Sheogorath
2010-06-10, 07:52
Killen verkar ju ha koll på sina saker om man kollar på hans fysik, sedan står det ju en coach brevid som inte heller reagerar på tekniken, så han gör det antagligen med mening.

1. Man behöver inte ha koll för att bli stor.
2. Coacher är inte alltid att lita på.

Med det sagt tycker jag inte att hans teknik är katastrofal på något sätt. Om han gjort övningen ofta med just detta utförandet (det finns faktiskt en övning, dock inte så populär, som heter "rounded back good-morning") så är han tillvand och kan säkert göra denna övning relativt säker. Problemet är framförallt om man tidigare haft en teknik (i t.ex. good-mornings eller raka mark) där man aldrig krummat ryggen och sen blir viktkåt och då börjar krumma.

cero
2010-06-10, 15:41
1. Man behöver inte ha koll för att bli stor.


Har svårt att förstå hur någon som är såpass stor inte har koll. Visst kan man ha en tränare eller något som gör allt åt en, men endå.

Michael (Mike) O'Hearn (born on January 26, 1969) is an American bodybuilder, powerlifter and fitness model. He has been featured on over 470 magazine covers, was Fitness Model of the Year seven times, was a champion in judo and tae kwon do, and was a four-time Mr. Natural Universe title holder.

Även om det skulle vara roundback-deadlifts så ser utförandet jävligt ryckigt ut endå, han böjer bl.a. på benen när han inte riktigt kan få till det sista när man rätar ut ryggen, och försöker liksom komma under stången. Men som sagt, han har troligtvis koll på vad han gör.

Sheogorath
2010-06-10, 16:07
Har svårt att förstå hur någon som är såpass stor inte har koll. Visst kan man ha en tränare eller något som gör allt åt en, men endå.



Även om det skulle vara roundback-deadlifts så ser utförandet jävligt ryckigt ut endå, han böjer bl.a. på benen när han inte riktigt kan få till det sista när man rätar ut ryggen, och försöker liksom komma under stången. Men som sagt, han har troligtvis koll på vad han gör.

Hur intresserad jag än är av biomekanik, muskelaktivering and whatnot så är bodybuilding de facto inte rocket science i praktiken. Det första du ska ha är rätt genetiska förutsättningar. Det andra är "kosttillskott", sånt du inte finner på GG. Det tredje är tillräckligt med kalorier och protein i din kost. Det fjärde är kontinuitet i din träning, d.v.s. regelbunden styrketräning i flera år. Sets, reps, övningsutförande och vinklar kommer långt ner på den listan. Som jag ser det. Sen är det det jag tycker är kul att diskutera, men det är en helt annan sak.

cero
2010-06-10, 16:55
Hur intresserad jag än är av biomekanik, muskelaktivering and whatnot så är bodybuilding de facto inte rocket science i praktiken. Det första du ska ha är rätt genetiska förutsättningar. Det andra är "kosttillskott", sånt du inte finner på GG. Det tredje är tillräckligt med kalorier och protein i din kost. Det fjärde är kontinuitet i din träning, d.v.s. regelbunden styrketräning i flera år. Sets, reps, övningsutförande och vinklar kommer långt ner på den listan. Som jag ser det. Sen är det det jag tycker är kul att diskutera, men det är en helt annan sak.

Lättare sagt än gjort skulle jag säga. Jag är inte särskilt insatt, men hur man lägger upp kost, volym/intensivitet på träningen, val av övningar, repsintervall, återhämtningen, samt hur man sköter deffen kanske inte alltid är så lätt. Fast vad vet jag. Hur som helst lär man ju kunna en hel del om styrketräning om man har nötat det sex dagar i veckan i 10 år, speciellt om man är i världseliten. Inget snack om saken att han har en tanke bakom tekniken på sina lyft, och inte tror att det är det mest skonsamma sättet.

Musselbank
2010-06-13, 22:19
Tack för alla svar!
En del missar poängen, att det på goodmornings men inte på andra övningar står som det står.

Mitt eget sammantagna gissade svar blir: När det gäller goodmornings är det mer sant än för andra övningar att man inte bara för att lära sig korrekt teknik och för att hålla formen skall börja med måttliga vikter. För goodmornings gäller i särskilt hög grad att en otränad kropp inte tål så mycket, ens med bra teknik.

Jag tycker att det låter rimligt. I de flesta övningar går det väl för sig att köra hårt så länge man orkar hålla formen?