handdator

Visa fullständig version : Motiverad till att börja börja bygga muskler!


Whump
2010-06-07, 18:07
Hallå!
Jag var senaste inne här på forumet för cirka 2 månader sedan där jag startade tråden http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=145241. Jag var verkligen supertaggad på att börja deffa osv men allting gick åt helvete. Har bara fortsatt med onyttigheter och slöat men nu är det f*n allvar. Jag måste ta tag i detta och därför vänder jag mig till er återigen för eran hjälp.


Jag har nyligen fyllt 17 och har gått upp en del i vikt och blivit allmänt latare, vilket gör att jag ser mig själv på ett väldigt negativt sätt i dagsläget. Jag är 189 cm lång och väger runt 90kg. Jag tränar fotboll 3-4 gånger i veckan vilket gör att jag rör mig rätt mycket, men inte tillräckligt mycket känner jag. Jag vill erkänna att jag har en ruskigt dålig kondition vilket jag inte är stolt över, jag orkar knappt någonting.
Den mesta tiden av det senaste året har mestadels gått åt datorn vilket jag nu ångrar rejält. Jag har proppat i mig onyttigheter av desslikes vilket har fått min vikt att öka, jag känner mig inte bekväm med att så fort jag sätter mig ner så ska jag känna den där bilringen som kommer fram. Jag vill inte ha det så någe mer så jag hoppas att ni mer än skulle kunna komma med tips till mig.

När det kommer till mat och sådär så har jag hört att man ska räkna kcal men jag har ingen aning och folk har sagt att det är jobbigt och att man blir nästan hjärntvättad.
Jag vill mer än gärna ha massor av tips vad som är bra mat och icke bra mat.
Även sådant som är "Nyttigt godis" om man kan säga så, t.ex nötter eller vad det nu kan vara. Jag gillar även Keso kan jag säga och folk har sagt att man kan blanda ut det med frukt, men vilken frukt eller dylikt.

När det kommer till konditionen så har jag ett elljus-spår här i närheten som jag kan motionera i. Jag har även hört att det är bra att gå/springa innan frukost? Sant/Falskt? Hur ska jag gå till väga? Hur långt ska jag springa/gå?

Jag kommer med ett flertal frågor här nere som jag helst vill att ni ska hjälpa mig med. Skulle gärna vilja veta vilka metoder jag ska använda mig av för att kunna lyckas med mitt mål!

Vilken sorts mat jag ska äta?
Hur ska jag motionera för att få bäst effekt? Springa/gå?
Vad jag ska tänka på när jag tränar?
Stretching? Viktigt? Vilka övningar isåfall?
Hur ska jag lyckas med att träna bort fettet runt magen/låren?


Jag vet att det inte går att punktförbränna!

Jag vill gärna ha hjälp med ett schema som jag ska följa! Börjar med lätta övningar och lättare reps?! och sedan gå in på lite mer tyngre övningar.

Förlåt, allting känns lite kladdigt i texten men jag är verkligen i behov av hjälp!
Jag känner verkligen att det är dags att börja träna bort detta nu och kom gärna med kritik!

Braavo
2010-06-07, 18:15
Sök, och svar du skall finna i massor!

Musselbank
2010-06-07, 18:21
Det är lyckligtvis inte så krångligt, särskilt inte i din ålder. Jag tror att du egentligen har den kunskap som behövs. Det är de stora linjerna som gör skillnad, inte detaljerna.

Skrollovicz
2010-06-07, 18:42
Gör som vi andra och lär av King Grub, Eddie Vedder och Sverker. ;) Kosten är av underordnad betydelse. Så länge du rör på dig en del, äter allsidigt och inte svälter dig så kan du äta det du tycker är gott och ändå uppfylla de rekommenderade intagen för vitaminer och mineraler.

Ett tips kan vara att läsa dig in lite på ämnet D-vitamin eftersom det inte är alla som uppfyller intaget av denna vitamin.

Angående träning innan fukost så fungerar det utmärkt. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73239&highlight=frukost