handdator

Visa fullständig version : Mobbning i arbetslivet


Scorpionida
2010-06-07, 17:00
Maciej Zaremba har skrivit ännu en ypperlig artikel. Denna gång om fenomenet vuxenmobbning, om hur utbrett det är och att inte ett skit görs åt det hela. I andra länder såsom Frankrike och Australien blir folk faktiskt dömda för mobbning, i Sverige händer ingenting. Fenomenet göms undan med en fet check som skattebetalarna bekostar, eller mer troligt, anmälan läggs undan av myndigheten som skall undersöka mobbningen, Arbetsmiljöverket.

Jag har själv upplevt mobbning, men då i skolan, blev både utsatt och var den som utsatte, viket gav mig psykiska men som det har tagit mig år att komma över. Varför är Sverige så extremt fientlig mot att ta upp denna samhällsgift som mobbningen faktiskt är? Är det den svenska alla-håller-ihop-mentaliteten som ligger bakom? Jantelagen kanske? Hur ser det ut i Finland ni som här på brädan bor på andra sidan pölen? Lika illa? Eller ni i andra länder?

Som tur är har jag dock aldrig upplevt mobbning i arbetslivet, hoppas de flesta här heller inte har gjort det. Långt inlägg, men tycker att alla borde läsa artikeln och ta en funderare.

http://www.dn.se/kultur-noje/nyheter/de-skiter-i-vilket-sa-sviker-vi-de-mobbade-1.1117468

krellik
2010-06-07, 17:08
Mobbing är en sån där företelse som kan få mig att börja tugga fradga på nolltid, lyckligtvis inte stött på det i arbetslivet än.

Kwon
2010-06-07, 17:11
Propp skall de ha Mobbarna!

Nog tycker man att folk borde ha mognat när de blivit lite til låren, men icke.

Stoltz
2010-06-07, 17:17
Usch och fy.

Under en av mina organisationsanalyser så såg jag faktiskt ett företag som hade en väldigt "mobbande" organisationskultur där chefen var väldigt lik den som Zaremba beskriver i sin första (?) artikel i serien.

Väldigt tragiskt :(

Finska Lejonet
2010-06-07, 19:02
Nog tycker man att folk borde ha mognat när de blivit lite til låren, men icke.
Mm, men man får tänka på att de fortfarande har små vader!

Jag tycker det är bra att detta problem kommer fram i ljuset.
Tror det är många som inte vill erkänna att de blir mobbade som vuxna.

Eddie Vedder
2010-06-07, 20:36
I andra länder såsom Frankrike och Australien blir folk faktiskt dömda för mobbning, i Sverige händer ingenting.

Så hur ser det ut där då? Är omfattningen av mobbning bland barn och vuxna märkbart lägre? Det är ju det som räknas.

Varför är Sverige så extremt fientlig mot att ta upp denna samhällsgift som mobbningen faktiskt är?

Det är inte min uppfattning faktiskt. Jag tycker mobbningen ör en ständigt pågående debatt och något jag tycker politiker från alla håll påtalar som ett stort problem. Men det är ju svårt.

Jag tycker det är hemskt, men jag tror inte vi i Sverige är värre än andra länder. Människor har alltid behandlat varandra illa.:( En sak som skulle kunna skilja länder åt är kanske en syn på att alla är lika mycket värda. Då blir det mobbning av vad som i en annan kultur hade varit fullständigt sccepterat för att person A anses "stå högre" än person B. Alltså mobbning då också men i en accepterad form.

tjabon
2010-06-07, 20:47
Jag blev utsatt för mobbning på en arbetsplats i Gbg.
Ett litet företag. Blev tvungen att säga upp mej, men
fixade nytt jobb snart igen utan problem.

Efter det gick jag med i Föreningen Stopp:
http://www.foreningenstopp.se/

Vuxemobbning är ett stort problem som sopas under mattan, tyvärr.

skaparn
2010-06-07, 21:16
Är det den svenska alla-håller-ihop-mentaliteten som ligger bakom? Jantelagen kanske?

Jag vill minnas att Zaremba har en dragning till att hålla på och skriva om Svensk Mentalitet och jantekultur men oftast så tycker jag det blir mest ett bra exempel på hur något kan upprepas så många gånger att det blir en sanning.

Men bortsett från detta så undrar jag lite över sambanden i det du frågar efter. Hur tänker du att det som kallas jantelagen skulle vara en förklaring till mobbing?