handdator

Visa fullständig version : Min hållning måste förbättras - Vilken övning?


Anvendarnamn
2010-06-07, 13:39
Jag tror att jag är böjd lite framåt under magmusklerna. Alltså där benen fäster.
Mina ben är raka och min rygg är rak och nacken är rak. MEN, min kropp lutar framåt vid övergånger från ben till rygg alltså vid rumpan.

Gjorde en bild lite överdriver bild snabbt. Hoppas ni förstår vad jag menar?

http://img88.imageshack.us/i/hllning.jpg/

Min fråga: Vilka muskelgrupper borde jag göra mer för att undvika denna lutning??

Tacksam för svar!

Pjotor
2010-06-07, 13:57
Knäböj och marklyft är bra övningar i kombination med stretching av höftböjarmusklerna (m. iliopsoas). Vi får hoppas att hr Löwgren eller någon annan kan bidra med ytterligare info.

Victuhh
2010-06-07, 13:59
träna rygg och axlar och börja gå mer upprätt så gör du det sen per automatik

nmanradnävna
2010-06-07, 14:02
Knäböj och marklyft är bra övningar i kombination med stretching av höftböjarmusklerna (m. iliopsoas). Vi får hoppas att hr Löwgren eller någon annan kan bidra med ytterligare info.

Tycker det skulle vara trevligt med mer info om höftböjare! Hur man får reda på om man har stela höftböjare, hur man löser det osv. I ett paket :)

Anvendarnamn
2010-06-07, 14:16
Tycker det skulle vara trevligt med mer info om höftböjare! Hur man får reda på om man har stela höftböjare, hur man löser det osv. I ett paket :)

Kanske herren löwgren vill ta sig an detta jobb?

nmanradnävna
2010-06-07, 14:20
Hittade den här artikelserien nu, http://traningslara.se/blogg/hallning-del-1/

Kanske kan vara något, ej läst än men gör det senare :)

Klo
2010-06-07, 14:22
Utfall med stång på raka armar. Se till att lägga halva kroppsvikten på bakre- och halva på främre foten. Fäll ej ryggen eller höften framåt. Tryck fram höften genom rörelsen.

nmanradnävna
2010-06-07, 14:26
Utfall med stång på raka armar. Se till att lägga halva kroppsvikten på bakre- och halva på främre foten. Fäll ej ryggen eller höften framåt. Tryck fram höften genom rörelsen.

Aldrig hört det förut men låter jäkligt gött. Känns som precis det jag behöver nu när jag sitter här med kass hållning och stel rygg.. får bli ett försök nästa pass

Klo
2010-06-07, 14:31
Aldrig hört det förut men låter jäkligt gött. Känns som precis det jag behöver nu när jag sitter här med kass hållning och stel rygg.. får bli ett försök nästa pass

Balansen är det kluriga i början. Du kan börja med en pinne för att sedan gå vidare till en olastad skivstång. Tekniken är det viktigaste här.

Martin Löwgren
2010-06-07, 14:31
Allt styrs av vad som orsaker den dåliga hållningen. Är man för svag, för stel, för otränad?

Man behöver absolut inte ha dålig hållning bara för att man har sakerna jag nyss räknade upp men chansen är rätt stor att man har det.

Just i TS fall är det svårt att ge ett exakt svar om man inte får lite mer info.

siimon89
2010-06-07, 14:36
Allt styrs av vad som orsaker den dåliga hållningen. Är man för svag, för stel, för otränad?

Man behöver absolut inte ha dålig hållning bara för att man har sakerna jag nyss räknade upp men chansen är rätt stor att man har det.

Just i TS fall är det svårt att ge ett exakt svar om man inte får lite mer info.

Vad skulle du ge för tips vid utstickande skulderblad? Har nämligen det problemet på höger sida. Stretchar pecsen dagligen och har gjort så ett tag nu. Men har inte hjälpt tillräckligt.

Martin Löwgren
2010-06-07, 14:40
Vad skulle du ge för tips vid utstickande skulderblad? Har nämligen det problemet på höger sida. Stretchar pecsen dagligen och har gjort så ett tag nu. Men har inte hjälpt tillräckligt.

Nej det förstår jag att de inte hjälper för att är absolut inget man ska göra vid den diagnosen ;)

Det du har kallas scapulae alata (ving scapulae) och ska tas på allvar. Uppsök idrottsmedicinskt utbildad naprapat/sjukgymnast för att få behandling och ett rehabprogram.

siimon89
2010-06-07, 14:53
Nej det förstår jag att de inte hjälper för att är absolut inget man ska göra vid den diagnosen ;)

Det du har kallas scapulae alata (ving scapulae) och ska tas på allvar. Uppsök idrottsmedicinskt utbildad naprapat/sjukgymnast för att få behandling och ett rehabprogram.

Jaha :em:

Tack, det får bli så! :thumbup:

Anvendarnamn
2010-06-07, 17:16
Allt styrs av vad som orsaker den dåliga hållningen. Är man för svag, för stel, för otränad?

Man behöver absolut inte ha dålig hållning bara för att man har sakerna jag nyss räknade upp men chansen är rätt stor att man har det.

Just i TS fall är det svårt att ge ett exakt svar om man inte får lite mer info.

Tjenare Löwgren!
Vad för information skulle behövas så kan jag ge hur mycket som helst?

skeletron
2010-06-07, 22:43
Utfall med stång på raka armar. Se till att lägga halva kroppsvikten på bakre- och halva på främre foten. Fäll ej ryggen eller höften framåt. Tryck fram höften genom rörelsen.

Lite nyfiken här, vad skiljer sig övningen av att ha raka armar istället för att hålla stången i händerna som i typ knäböjen?

Pjotor
2010-06-08, 07:07
Lite nyfiken här, vad skiljer sig övningen av att ha raka armar istället för att hålla stången i händerna som i typ knäböjen?

Det ställer mycket högre krav på bra balans och hållning.

Klo
2010-06-08, 14:07
Det ställer mycket högre krav på bra balans och hållning.

+1
För att inte tippa stången åt något håll blir du tvungen att köra med bättre hållning/teknik.

Åse Columbus
2010-06-08, 14:08
för en del år sedan postade jag denna

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=11249