Visa fullständig version : hur mycket kcal gör jag av med på en helt stillasittande dag?
jag är 179cm och väger 55kg (17år) hur mycket kcal gör jag av med på en helt stillasittande dag? har ett bmi på ca 17.2
och är det jättefarligt för mig att käka godis varje dag? vilket jag har gort nu i en veckas tid + alkohol o chips. har dåliga gener och tröck nyssen påse choklad på 400g lösvikt.:eating:
Från King Grubs deffguide.
"Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:
Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)
Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)
Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.
Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) drar du av 500 kcal. Det är kaloriintaget som du bör ligga på för att uppnå viktminskningen av ett halv kilo per vecka."
Finns någon annan formel för beräkning som är modernare, men den är jag inte bekant med.
Hur ofta och vad tränar du? Om du nu tränar.
Finns en ekvation för att räkna ut kcal-balansen i "Deff - en guide" här på forumet.
Tycker dock att du bör trycka i dig massor med käk och börja styrketräna, 55kg på 179cm är nästan oroväckande.
Räknade ut att mitt dagliga kcal intag är ca 1603kcal/dag
alltså har jag redan tryckt i mig över 2000kcal på bara godiset.
oj missade att jag skulle multiplicera med 1.2(stillasittane dag vid datorn) då blev det 1603 x 1.2= 1925kcal. kan det stämma? :O
oj missade att jag skulle multiplicera med 1.2(stillasittane dag vid datorn) då blev det 1603 x 1.2= 1924kcal. kan det stämma? :O
Det är inga exakta värden, men en ganska hyfsad riktlinje för hur mycket kcal/dag som man ligger på (eller bör ligga på)
Kanske inte är optimalt ur näringsynpunkt att ligga på ungefärlig kaloribalans på bara godis, men du kanske inte äter en påse choklad på 400g lösvikt varje dag?
Med ditt BMI skulle du nog må bra av att gå upp lite i kvalitativ vikt, äta bra mat (kanske träna litegrann?) och kanske försöka äta mindre godis/chips ;)
ja äter faktiskt riktigt bra mat =) har bytt matvaner helt. käkar bara nyttigt när det gäller mat. t.ex. broccoli,tonfisk,kyckling,sallad/grönsaker,äggvita etc. bara det att jag har svårt att sluta med godis :S Ikväll blir det lite hemmalagad kinesmat. med wok, friterad scampi och musselmix med bläckfisk,krabba och räkor och lite bambuskott och vattenkastanjer. hur bra mat är det?*screwy*
tränar gör jag typ bara hemma. (magträning och armhävningar) har inte råd med gymkort än. men ska köpa ett 3 månaders kort.
tränar gör jag typ bara hemma. (magträning och armhävningar) har inte råd med gymkort än. men ska köpa ett 3 månaders kort.
lösvikt 6,90kr/hg (400g/dagen) ger en kostnad på 828kr/månaden.
Dra ner på godiset och köp dig ett gymkort.
När jag började träna (lite drygt ett år sedan) hade jag också problem med att jag åt för mycket godis/chips och jag vägde för mycket 85kg fläsk på 182cm.
Receptet för mig var att äta mer mat och mellanmål, det hjälpte väldigt mycket för mig med att dämpa sötsuget. Trappade ner och efter någon vecka åt jag bara typ en chipspåse på helgerna och på den nivån ligger jag nu mer för att jag inte VILL sluta äta godis helt, en påse på helgen kan man gott unna sig :)
lösvikt 6,90kr/hg (400g/dagen) ger en kostnad på 828kr/månaden.
Dra ner på godiset och köp dig ett gymkort.
så jävla rätt :D
När vi ändå är inne på kcalförbrukning, hur mycket "extra" gör man av med en dag då man ägnar sig åt avancerad tankeverksamhet? Har själv märkt att jag blir jättehungrig då jag pluggar matte eller skriver på en uppsats flera timmar i sträck.
Förmodligen inte särskilt stor skillnad.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.