handdator

Visa fullständig version : Minska sötsuget?


Banani
2010-06-07, 11:00
Är en tjej på snart 18 år och är relativt lång (1.78) och har kämpat med att gå ner i vikt sen i början av mars, då jag vägde ca 75-76 kg och har nu lyckats gå ner till 63-64 kg vilket jag tycker är helt okej eftersom det är mer långvarigare än att gå ner snabbt på kort tid. (Har haft en del pauser då och då under dessa månaderna och ätit som 'vanligt' för att ta paus)

Det jag har kört för att gå ner i vikt är att inte äta kolhydrater (pasta, potatis, bröd osv) & försökt ligga mellan 1000 - 1500 kcal/dag. Det jag äter mycket av är grönsaker och kött. Men tyvärr så har jag också syndat vissa dagar under 'dietperioderna' eftersom jag alltid har ett enormt sötsug! (Jag har testat äppelcidervinäger osv men har inte märkt så mycket skillnad)

Problemet är att jag vill gå ner till 60 kg, men min kropp vill inte gå ner mer även om jag märker att min kropp blir LITE slankare. Men vill få ner mina lår och höfter lite mer.

Förutom den vardagliga motionen har jag även börjat springa/powerwalka nu på morgonen i ca 30 - 60 min & gör magövningar i ca 10 - 30 min på kvällarna innan jag lägger mig (magen har blivit starkare och jag känner nu lite muskler - det går framåt iallafall!) och jag har försökt äta många måltider per dag som inte innehåller så mycket kalorier och kolhydrater men jag kan inte släppa suget efter choklad på kvällarna och det brukar oftast bli en bit, men sen vill jag bara ha mer och det brukar oftast bli så, sen får jag ångest och mår jättedåligt över det.

Mina måltider ser ut såhär;
Frukost; (07:00 - 09:00)
30 - 60 min innan träning - 1 kopp kaffe eller grönt te plus en eller två kapslar omega -3
15 - 30 min efter träning - Proteinshake eller kokt ägg & två - tre skivor skinka.

Mellanmål;

Lunch; (11:00 - 14:00)
- Sallad, kött/fisk/skaldjur med keso eller en äggomelett med ex tomater & basilika/svamp osv.
Om jag inte har tid; Proteinshake

Mellanmål;

Middag; (17:00 - 19:00)
Sallad, kött/fisk/skaldjur med keso.
(ev ibland lite ugnsrostade rotgrönsaker som sötpotatis, morötter och palsternacka)

På kvällen framför datorn/tv; kopp kaffe/grönt te. (och så brukar det oftast bli choklad!)

Proteinshaken består av; Protein pulvet (Pure Whey - Chokladsmak/Vanilj), lite kanel, minimjölk eller lättfil.


Så det jag behöver hjälp med är
- Minska sötsuget, suget efter choklad!
- Förbättringar och mer tips på vad jag kan äta som mellanmål som inte innehåller så mycket kolhydrater utan mer fett och protein och som förbränner och som inte innehåller allt för mycket kalorier.

Tacksam för svar! *rolleyes*

joko
2010-06-07, 11:08
1. Ha inte choklad hemma
2. Gå inte och köp choklad om du inte har det hemma

Banani
2010-06-07, 11:12
1. Ha inte choklad hemma
2. Gå inte och köp choklad om du inte har det hemma


En ganska omöjlig lösning för min del eftersom min familj alltid har choklad hemma, min mamma lider också av chokladsuget och köper därför alltid hem choklad. Är kakao bättre än mörk 70% - 86% choklad?

Sjoba
2010-06-07, 11:15
Kan förstå att du får ett enormt sötsug om du skippar kolhydratkällor ö.h.t. och samtidigt motionerar. Om du kan så skulle det nog vara bra om du fick in lite kolhydrat varje eller varannan dag, det tror jag skulle hjälpa mot sötsuget. Fett ser det ut som om du får i dig tillräckligt, men även ett ökat fettintag kan också hjälpa mot hunger och sötsug.

Mellanmål som innehåller mycket kolhydrater men inte mycket kalorier går ju tyvärr inte.
Om det du skulle äta skulle vara bara kolhydrat så skulle det ligga på någonstans runt 400kcal/100g. Kvarg (kesella) är ju ett sedan länge känt mellanmål för folk som vill gå ner i vikt. Mycket godare än keso tycker jag, och mättar grymt bra.

Kvarg med en liten del kakao? :) Smakar nästan som chokladpudding!

Banani
2010-06-07, 11:18
Kan förstå att du får ett enormt sötsug om du skippar kolhydratkällor ö.h.t. och samtidigt motionerar. Om du kan så skulle det nog vara bra om du fick in lite kolhydrat varje eller varannan dag, det tror jag skulle hjälpa mot sötsuget. Fett ser det ut som om du får i dig tillräckligt, men även ett ökat fettintag kan också hjälpa mot hunger och sötsug.

Mellanmål som innehåller mycket kolhydrater men inte mycket kalorier går ju tyvärr inte.
Om det du skulle äta skulle vara bara kolhydrat så skulle det ligga på någonstans runt 400kcal/100g. Kvarg (kesella) är ju ett sedan länge känt mellanmål för folk som vill gå ner i vikt. Mycket godare än keso tycker jag, och mättar grymt bra.

Kvarg med en liten del kakao? :) Smakar nästan som chokladpudding!


Kanske pasta varannan dag? Det sägs ju vara bra kolhydrater eller?
Låter riktigt gott med Kesella och kakao! Ska jag absolut testa, kan man typ tillsätta frusna hallon i också? Det innehåller ju inte så mycket kcal och är ändå sött? (:

Tolkia
2010-06-07, 11:21
60 kg på 1,78 är väldigt lite. Jag skulle tro att ditt sötsug och dina svårigheter att nöja dig med bara en bit när du väl äter beror på att du äter för lite - du är helt enkelt konstant väldigt hungrig. Du är redan smal; fundera över exakt vad som skulle bli så mycket bättre av att gå ned ytterligare tre kilo.

joko
2010-06-07, 11:24
Sorry, jag blandade ihop dig med en tjej som vägde 90 kg i en annan tråd. Ha choklad hemma för all del.

Banani
2010-06-07, 11:28
60 kg på 1,78 är väldigt lite. Jag skulle tro att ditt sötsug och dina svårigheter att nöja dig med bara en bit när du väl äter beror på att du äter för lite - du är helt enkelt konstant väldigt hungrig. Du är redan smal; fundera över exakt vad som skulle bli så mycket bättre av att gå ned ytterligare tre kilo.

Mja, jag vill gå ner det för att sedan ev bygga upp min kropp för allt verkar ha lagt sig på mina lår och höfter, går jag ner till 60 kg så har jag en grund att bygga på. Jag är nog nästan alltid hungrig ja så det har du rätt i. Jag älskar mat och det hjälper ju inte mig precis heller att jag går hotell och restaurang programmet haha. Får försöka ta till mig all information och äta fler måltider fast mindre. (:

Sjoba
2010-06-07, 11:36
Med hungrig, menar du att du är ständigt trött (jag blir det när jag stryper kolhydratintaget väldigt och tränar väldigt mycket) eller att du är ständigt sugen?

Pasta går fint, gärna den grova varianten. Ris fungerar också väldigt bra, havregryn likaså.

Hallon låter jättegott att slänga i :)

Banani
2010-06-07, 12:01
Med hungrig, menar du att du är ständigt trött (jag blir det när jag stryper kolhydratintaget väldigt och tränar väldigt mycket) eller att du är ständigt sugen?

Pasta går fint, gärna den grova varianten. Ris fungerar också väldigt bra, havregryn likaså.

Hallon låter jättegott att slänga i :)

Jag är faktiskt aldrig trött om dagarna, utan det är nog mer på kvällarna då jag alltid somnar runt 11-12 (vilket är en bra tid ändå) Det är nog det att jag är mer sötsugen på kvällarna och då går jag alltid till kylskåpet och småäter, haha.

JakeShaft
2010-06-07, 12:20
Kan ju alltid börja snusa, hjälper mot mitt sötsug.

Mer allvarligt så blir jag själv bara sötsugen om jag äter för lite. Eller om jag stoppar i mig godis/choklad då kan jag vara sugen på chocklad i flera dagar. Jag skulle nog fylla på med kolhydrater så att du ligger på kalorie balans 1-2 dagar i veckan. Om du "skåpäter" när du är sugen så borde du inte tappa så mycket viktnedgång o
du ligger på balans 1-2 dagar.

Banani
2010-06-07, 12:24
Kan ju alltid börja snusa, hjälper mot mitt sötsug.

Mer allvarligt så blir jag själv bara sötsugen om jag äter för lite. Eller om jag stoppar i mig godis/choklad då kan jag vara sugen på chocklad i flera dagar. Jag skulle nog fylla på med kolhydrater så att du ligger på kalorie balans 1-2 dagar i veckan. Om du "skåpäter" när du är sugen så borde du inte tappa så mycket viktnedgång o du ligger på balans 1-2 dagar.


Ja men hur fint är det att en tjej har en prilla i käften? hahaha.
Ja, jag tror det beror på att jag nog äter mycket men allt för sällan, behöver nog äta minst 4 - 5 måltider per dag istället. Verkar nog ändå ganska vettigt, kanske ska äta pasta en gång varannan dag för att få lite kolhydrater i mig, eller en frukt då och då i veckan för att min kropp ska sluta vara sugen efter choklad och glass 24/7. *rolleyes*

benacii
2010-06-07, 12:33
jag känne samma sak. har skapatmig ett stort godissug på sistas tiden :S köpe altid en påse småodis choklad. tröck ida i mig 400g bara choklad.(2000kcal) :/

Banani
2010-06-07, 12:37
jag känne samma sak. har skapatmig ett stort godissug på sistas tiden :S köpe altid en påse småodis choklad. tröck ida i mig 400g bara choklad.(2000kcal) :/


Något som kanske kan fungera är att köpa mörk choklad typ 70 eller 86%, det är nyttigare än vanliga marabou och mjölkchoklad som innehåller mer socker osv.

Eller som en skrev här uppe, testa ät kesella eller också lättfil med kanel eller kakao (ev slänga i en näva frusna hallon) - Ska testa det ikv!

Snuffe
2010-06-07, 12:42
Lättkesella med en skvätt Fun Light jordgubb + en näve hallon är min personliga favorit.

Tycker jag smakar väldigt bra och äter det dagligen som kvällsmat :thumbup:

joko
2010-06-07, 12:44
Knorrs chokladpudding mixad med minimjölk borde ge ganska bra kakao-bang for the (low) kcal-buck.

Banani
2010-06-07, 12:50
Lättkesella med en skvätt Fun Light jordgubb + en näve hallon är min personliga favorit.

Tycker jag smakar väldigt bra och äter det dagligen som kvällsmat :thumbup:


Låter faktiskt jävligt gott det med! Man kan ju nästan lägga i iprincip vad som helst som man tycker är gott och nyttigt (:

Banani
2010-06-07, 12:52
Knorrs chokladpudding mixad med minimjölk borde ge ganska bra kakao-bang for the (low) kcal-buck.

Jag tror du menar Ekströms? Den är rena sockerbomben!

joko
2010-06-07, 12:58
Jag tror du menar Ekströms? Den är rena sockerbomben!

Hmm, kan vara Ekströms. Men det är inte den med 90% kolhydrater och ~400kcal/100g jag tänker på. Jag har sett en annan.

Oavsett vilket så äter man väl mindre vikt chokladpudding än man gör chokladkaka och 400 kcal/100g är mindre än de +500 kcal/100g som fetare mörk choklad innehåller.

Banani
2010-06-07, 13:04
Hmm, kan vara Ekströms. Men det är inte den med 90% kolhydrater och ~400kcal/100g jag tänker på. Jag har sett en annan.

Oavsett vilket så äter man väl mindre vikt chokladpudding än man gör chokladkaka och 400 kcal/100g är mindre än de +500 kcal/100g som fetare mörk choklad innehåller.

Kalorierna i en mörk chokladkaka kommer mestadels från fettet och inte sockret som det gör i chokladpudding i pulverform. Mörk choklad förbättrar också cirkulationen, förebygger hjärt- och kärlsjukdomar och innehåller antioxidanter, vitaminer och mineraler.

chrilledude
2010-06-07, 20:49
har samam problem, alöltid sötsugen men inte hugnrig och då vill man äta :/

fin light med vaten dämpar ju sötsuyget ett tag, smen detr tar inte bord eet.

EDIT: omgf.. sry, hoppar du förstår ändå.

BeautifulLeah
2010-06-07, 21:29
Skippa kolhydraterna är ju det värsta du kan göra. Vill du bli mer sugen-ätmindre kolhydrater! Bättre äta vettig mat,med BRA, långsamma kolhydrater, VARJE DAG,än att småäta,och alternativt hetsäta choklad och godis ett par gånger i veckan. Tro mig,jag har efter lång hetsätningsproblematik kommit fram till detta.
Du får ju i dig fler kalorier på att småäta godis 2 gånger i veckan,än att äta en normal portion långsamma kolhydrater till varje måltid. Havregryn,fullkornspasta,bulgur osv tycker jag är bra,och mättar länge. Frukt är bra,i normal mängd. För övrigt behöver du inte gå ner i vikt.

TehSaxo
2010-06-07, 22:11
har samam problem, alöltid sötsugen men inte hugnrig och då vill man äta :/

fin light med vaten dämpar ju sötsuyget ett tag, smen detr tar inte bord eet.

EDIT: omgf.. sry, hoppar du förstår ändå.

Don't drink and kolo!

eriksvensson
2010-06-07, 22:11
Skippa kolhydraterna är ju det värsta du kan göra. Vill du bli mer sugen-ätmindre kolhydrater! Bättre äta vettig mat,med BRA, långsamma kolhydrater, VARJE DAG,än att småäta,och alternativt hetsäta choklad och godis ett par gånger i veckan. Tro mig,jag har efter lång hetsätningsproblematik kommit fram till detta.
Du får ju i dig fler kalorier på att småäta godis 2 gånger i veckan,än att äta en normal portion långsamma kolhydrater till varje måltid. Havregryn,fullkornspasta,bulgur osv tycker jag är bra,och mättar länge. Frukt är bra,i normal mängd. För övrigt behöver du inte gå ner i vikt.

Så nån som vill sluta röka/snusa ska bara röka/snusa lite varje dag för att inte ha sug? Det är ju bara att underhålla sitt sug, bättre att kasta ut allt skräp som skapar sug direkt istället (inte för att man behöver kasta ut alla kolhydraterna om man nu inte vill, men att kasta ut dom gör en mer eller mindre sugfri efter ett par veckor..)

Erik

Eddie Vedder
2010-06-08, 06:29
Skippa kolhydraterna är ju det värsta du kan göra. Vill du bli mer sugen-ätmindre kolhydrater!

Struntprat.

Jag håller med om att de inte behöver uteslutas i sig men du har fel i att det leder till ett stort sug efter kolhydrater om man äter mindre av det. De allra flesta jag någonsi läst om som skurit ner har även fått ett minskat sug.

"Cravings" är i mina ögon oftare en följd av underätning i stort.

Banani
2010-06-08, 10:12
Struntprat.

Jag håller med om att de inte behöver uteslutas i sig men du har fel i att det leder till ett stort sug efter kolhydrater om man äter mindre av det. De allra flesta jag någonsi läst om som skurit ner har även fått ett minskat sug.

"Cravings" är i mina ögon oftare en följd av underätning i stort.


Vad är bäst då? Mer protein eller kolhydrater för att minska sötsuget och gå ner i vikt (i samband med träning)?

Langster
2010-06-08, 11:22
Vad är bäst då? Mer protein eller kolhydrater för att minska sötsuget och gå ner i vikt (i samband med träning)?

Om du inte testat periodisk fasta så tycker jag att du kan försöka med det.
Det vanligaste upplägget är att man bara äter 3 stora måltider, i tät följd rätt sent på dagen. Detta innebär att man på kvällen är så mätt att man inte är sugen.

Egentligen kan man likaväl, om man pallar det, bara äta en måltid om dagen och då kan man smälla i sig en chokladkaka för att komma upp i det kaloriintag man vill ha.

Funkar väldigt bra för mig iaf.

Banani
2010-06-08, 13:56
Om du inte testat periodisk fasta så tycker jag att du kan försöka med det.
Det vanligaste upplägget är att man bara äter 3 stora måltider, i tät följd rätt sent på dagen. Detta innebär att man på kvällen är så mätt att man inte är sugen.

Egentligen kan man likaväl, om man pallar det, bara äta en måltid om dagen och då kan man smälla i sig en chokladkaka för att komma upp i det kaloriintag man vill ha.

Funkar väldigt bra för mig iaf.

Fasta är nog inte något jag kan och vill göra eftersom både jag och personerna i min omgivning kommer bli drabbade. Tycker det bara är sjukt att banta/fasta då känner jag att det är bättre att äta många måltider fast mindre portioner.

Langster
2010-06-08, 14:14
Fasta är nog inte något jag kan och vill göra eftersom både jag och personerna i min omgivning kommer bli drabbade. Tycker det bara är sjukt att banta/fasta då känner jag att det är bättre att äta många måltider fast mindre portioner.

Fast du äter inte mindre än du skulle ha gjort annars, bara under en specifik tid på dygnet. Tänk dig att du skippar frukost, äter lunch kl 12, ett stort mellanmål kl 15 och middag kl 18. Fastan är periodisk, alltså du fastar en tid av dygnet, t.ex kväll till lunchtid och sedan äter du under 6-8 timmar av dygnet bara. Detta gör att du äter mer "normala" portioner, du slipper planera kosten under hela dagen, håller dig mer mätt på kvällen m.m.

Fasta är sjukt, om det innebär att man inte äter på flera dagar. Periodisk fasta är en helt annan sak.
Att gå ned i vikt handlar endast om hur mycket man får i sig och hur mycket man gör av med, inte HUR man gör det egentligen. Det gäller bara att hitta ett sätt som gör det så behagligt som möjligt. Det verkar på ditt första inlägg som att du inte tycker att ditt nuvarande upplägg är särskilt behagligt eftersom du plågas av sötsug.

prOtotype
2010-06-08, 14:31
Tycker det bara är sjukt att banta/fasta då känner jag att det är bättre att äta många måltider fast mindre portioner.

Grejen är att med många små måltider så blir du aldrig riktigt mätt.
Aldrig riktigt mätt = Alltid lite sugen
Alltid lite sugen = Någon gång faller viljestyrkan och då sitter du där med choklad på fingrarna.

Det är VÄLDIGT svårt att hålla emot ett ständigt sug.

Det Langster föreslår innebär att du får möjlighet att äta dig mätt oftare men ligga på samma kcal mängd över dagen. Det kan göra att när suget kommer så blir det mycket lättare att stå emot.

Tänk dig det psykologiska i: "Om jag står emot i två månader till så" och hur lätt det blir att bryta ihop och skita i det en sväng då. Jämfört med: "Om jag står emot i fyra timmar till så" - då är belöningen så nära att det är ganska enkelt att hålla sig från att småäta osv. Vilket verkar vara ditt enda problem.

I övrigt säger jag att du ska ge dig på tung styrketräning istället för att försöka bli av med några sista kilon. Det kommer göra mycket mer för att tighta till kroppen.

Fredrik_S
2010-06-08, 15:12
Skippa kolhydraterna är ju det värsta du kan göra. Vill du bli mer sugen-ätmindre kolhydrater! Bättre äta vettig mat,med BRA, långsamma kolhydrater, VARJE DAG,än att småäta,och alternativt hetsäta choklad och godis ett par gånger i veckan. Tro mig,jag har efter lång hetsätningsproblematik kommit fram till detta.
Du får ju i dig fler kalorier på att småäta godis 2 gånger i veckan,än att äta en normal portion långsamma kolhydrater till varje måltid. Havregryn,fullkornspasta,bulgur osv tycker jag är bra,och mättar länge. Frukt är bra,i normal mängd. För övrigt behöver du inte gå ner i vikt.

Håller verkligen med dig om att uteslutningen inte är en lösning, även om hetsätandet kanske beror på ett totalt för stort kaloiunderskott snarare än just bristen på kolhydrater i sig.

Alla tips till trots tror jag det lättaste och säkraste är att välja att äta 4-5 ungefär lika stora måltider med en normal fördelning mellan fett protein och kolhydrater och rätt mycket grönsaker(men inte för små portioner så att du blir så sugen). Det är i allfall det jag skulle testa allra först innan jag testar någon av alla extremvarianter där man äter allt inom några timmar genom att fasta stora delar av dygnet, eller skära ner kolhydrater till max osv.... Desutom är det mycket lättare att göra hela livet samt passa in med andra personers livsmönster

prOtotype
2010-06-08, 15:16
Alla tips till trots tror jag det lättaste och säkraste är att välja att äta 4-5 ungefär lika stora måltider

4-5 måltider på 1000-1500kcal blir ju bara ett gäng aptitretare

Langster
2010-06-08, 15:22
... extremvarianter där man äter allt inom några timmar genom att fasta stora delar av dygnet...

Periodisk fasta är knappast extremt, det är snarare så långt åt det normala hållet man kan säga att en diet är.

Att planera, tillaga och äta 5 små måltider om dagen utan att någonsin känna sig tillfredsställd med vad man just åt anser jag är bra mycket mer extremt.

Fredrik_S
2010-06-08, 15:22
4-5 måltider på 1000-1500kcal blir ju bara ett gäng aptitretare

men 4-5 på 400-650 kcal blir en rätt lagom mängd både för tjejer och killar. Testa någon vecka innan man uttalar sig om att det är skit och att man inte blir mätt på så "små" måltider.
Är man van med något IF upplägg blir man givetvis inte nöjd första måltiderna man äter.


Periodisk fasta är knappast extremt, det är snarare så långt åt det normala hållet man kan säga att en diet är.

Att planera, tillaga och äta 5 små måltider om dagen utan att någonsin känna sig tillfredsställd med vad man just åt anser jag är bra mycket mer extremt.

Kanske är det mer natruligt med periodisk fasta. Men det är inte något kompisar/mamma/flickvän anser normalt.

Går att lära sig. Man kan känna sig väldigt tillfreds och vara beredd att gå ut å springa gyma eller vad som helst efter bara 30 minuter på så "små" måltider

Onigiri
2010-06-08, 15:27
Vad du behöver är inspiration -> motivering -> självdisciplin -> win.

Fredrik_S
2010-06-08, 15:31
Vad du behöver är inspiration -> motivering -> självdisciplin -> win.

Det kanske hon har. Det har jag också men det är inte så lätt ändå,
dygnet är långt.
Det är inte så lätt att ha total självdicplin 24 timmar om dygnet även om man är motiverad!

prOtotype
2010-06-08, 15:34
men 4-5 på 400-650 kcal blir en rätt lagom mängd både för tjejer och killar.

Ja verkligen, men då ligger hon på 1600 - 3250kcal. Det lägsta där är högre än den största mängden hon stoppar i sig på ett dygn.


Till TS:
När jag räknar lite snabbt på ditt energibehov så får jag att du borde ligga på iaf ca 2300kcal om dagen för att vara viktstabil, eller vad har du haft för uträkning? Isf är det ett väldigt stort underskott du lägger dig på. Ju mindre fett du har kvar desto mindre underskott behöver du ha för att undvika att tappa muskler istället.

Fredrik_S
2010-06-08, 15:52
Ja verkligen, men då ligger hon på 1600 - 3250kcal. Det lägsta där är högre än den största mängden hon stoppar i sig på ett dygn.


Till TS:
När jag räknar lite snabbt på ditt energibehov så får jag att du borde ligga på iaf ca 2300kcal om dagen för att vara viktstabil, eller vad har du haft för uträkning? Isf är det ett väldigt stort underskott du lägger dig på. Ju mindre fett du har kvar desto mindre underskott behöver du ha för att undvika att tappa muskler istället.

Ja i så fall är ju problemet med sötsuget med allra högsta sannolik relaterat till hennes alldeles för låga totala kaloriintag.
Om hennes dagliga intag snittar på under 1600 undrar jag vad hennes egentliga dagliga snitt är om man räknar in en eller två syndningar per vecka. Kanske innehåller syndningnarna totalt 4000 kcal och det blir ytterligare 570 kcal per dag att räkna med.
Jag vidhåller att jag tror risken för syndningar och att sötsuget kommer bli mindre om hon ökar sitt normala dagliga intag till någonstan mellan 1800 och 2500 kcal genom att äta som jag föreslagit.

Langster
2010-06-08, 16:14
Kanske är det mer natruligt med periodisk fasta. Men det är inte något kompisar/mamma/flickvän anser normalt.

Det enda man egentligen behöver göra är ju att skippa frukosten, sen kan man äta som en vanlig svensson... och slippa tänka på nästa måltid så fort man ätit klart.
Undrar vad kompisar/mamma/flickvän anser om en massa små måltider som bryter vardagen hela tiden, om det nu är ett problem.

rooz
2010-06-08, 16:19
Jag brukar ta en kaffe, kopp te. Brukar funkar bra vid "social frukost"

Sedan går det ofta att tajma in middagar osv.

Fredrik_S
2010-06-08, 16:24
Det enda man egentligen behöver göra är ju att skippa frukosten, sen kan man äta som en vanlig svensson... och slippa tänka på nästa måltid så fort man ätit klart.
Undrar vad kompisar/mamma/flickvän anser om en massa små måltider som bryter vardagen hela tiden, om det nu är ett problem.

Fast 4-5 måltider tycker inte jag blir "massa" små måltider.
Frukost 0800 lunch 1200 middag 1800 kvällsmat 2200
eller
Frukost 0800 lunch 1200 middag 1800 mellanmål 1500 kvällsmat 2200
tex

Helen
2010-06-09, 09:23
Jag har samma problem som du har med sötsuget, speciellt efter choklad! Jag dricker ca 1 dl pucko (extra kakao) som finns att köpa på vanlig mataffär i 1 liters förpackning. Det ger ca 70 kcal - inte mkt alls och mitt sug försvinner! :)

eriksvensson
2010-06-09, 11:32
Jag har samma problem som du har med sötsuget, speciellt efter choklad! Jag dricker ca 1 dl pucko (extra kakao) som finns att köpa på vanlig mataffär i 1 liters förpackning. Det ger ca 70 kcal - inte mkt alls och mitt sug försvinner! :)

Iofs inte så konstigt, pucko har massvis med socker i sig (om jag inte minns fel så är det säkerligen runt 10gr/100gr och det kan likställas med en cola som också dämpar sötsuget).

Erik

Langster
2010-06-09, 11:39
Iofs inte så konstigt, pucko har massvis med socker i sig (om jag inte minns fel så är det säkerligen runt 10gr/100gr och det kan likställas med en cola som också dämpar sötsuget).

Erik

Men det är fortfarande bara 70 kcal och om det stämmer in i dieten så är det bara bra att hon känner sig tillfredsställd.

Helen
2010-06-09, 11:47
Men det är fortfarande bara 70 kcal och om det stämmer in i dieten så är det bara bra att hon känner sig tillfredsställd.
Precis vad jag tänkte. Jag kan lätt trycka en 100 g chokladkaka med 550 kcal innan mitt sötsug är dämpat, men med just pucko så funkar det med ca 1 dl innan det är borta = 70 kcal. Skitbra.

eriksvensson
2010-06-09, 11:47
Men det är fortfarande bara 70 kcal och om det stämmer in i dieten så är det bara bra att hon känner sig tillfredsställd.

Absolut, men då kan man likagärna äta en ruta 85/95%-ig choklad och få i sig lite socker men mycket mer 'nyttigheter'. Tycker i och för sig att det är fel att tillfredställa sitt sötsug med just söta produkter, då är det bättre att leta upp roten till problemet istället för att söka matsubstitut för att dämpa det.

Erik

Helen
2010-06-09, 11:57
Absolut, men då kan man likagärna äta en ruta 85/95%-ig choklad och få i sig lite socker men mycket mer 'nyttigheter'. Tycker i och för sig att det är fel att tillfredställa sitt sötsug med just söta produkter, då är det bättre att leta upp roten till problemet istället för att söka matsubstitut för att dämpa det.

Erik

Dels så täcker jag knappast sötsug med 85-95% choklad, eftersom det inte smakar ett skvatt sött. Gå ner på runt 70% och vi börjar prata lite sött. Och eftersom jag VET att jag har ett problem med just chokladkakor är det knappast ett alternativ, då är det bättre att hitta detta hos något annat. Jag kollade på puckopacketet nyss, 10 g kolhydrater per 100 ml, hela paketet (1 liter) varav 5% socker. Självklart säger jag INTE att pucko är ett "nyttigt" alternativ, absolut inte, men däremot är det ett bättre alternativ än att äta något annat onyttigt, som tex. i mitt fall, 100 g marabou.

Tolkia
2010-06-09, 16:53
Det är varken farligt, fel eller fult att tillfredsställa sötsug genom att äta lite sött; ryms det inom den dagliga "tilldelningen" leder det inte heller till att man går upp i vikt. Det finns en tendens att överdramatisera socker och behandla det som om det vore en svårt beroendeframkallande drog med allvarlig skadeverkan på kroppen, och att automatiskt placera en person som tycker om den söta smaken i facket "neurotisk person som dövar psykiska problem med mat". Man har inte ett sjukt förhållande till socker bara för att man tycker att det smakar gott, och att dricka en deciliter Pucko om dagen är inte nödvändigtvis ett tecken på "sockermissbruk". Allt man äter måste inte vara till 110% ultranyttigt, hur man nu vill definera "nyttigt".

I trådskaparens fall håller jag fortfarande med Fredrik S. Så länge du fortsätter att äta med målsättningen "ju mindre desto bättre", och att sätta upp viktmål efter samma princip, kommer du att ha problem med sötsug (som i det här fallet är ett tecken på hunger) och överätning/hetsätning med påföljande ångest. Att leva på 1000 kcal och ligga på undervikt är ingen bra idé för en växande tjej, inte minst ur osteoporossynvinkel. Det är lätt att tänka "jag är odödlig, det händer inte mig", men det har alla tänkt, även de som det hände. Jag ifrågasätter starkt både viktmålet och upplägget för att nå dit.

eriksvensson
2010-06-09, 19:12
Det är varken farligt, fel eller fult att tillfredsställa sötsug genom att äta lite sött; ryms det inom den dagliga "tilldelningen" leder det inte heller till att man går upp i vikt. Det finns en tendens att överdramatisera socker och behandla det som om det vore en svårt beroendeframkallande drog med allvarlig skadeverkan på kroppen, och att automatiskt placera en person som tycker om den söta smaken i facket "neurotisk person som dövar psykiska problem med mat". Man har inte ett sjukt förhållande till socker bara för att man tycker att det smakar gott, och att dricka en deciliter Pucko om dagen är inte nödvändigtvis ett tecken på "sockermissbruk". Allt man äter måste inte vara till 110% ultranyttigt, hur man nu vill definera "nyttigt".

Du har helt rätt i det du säger och kan man hantera att äta en vettig mängd socker så kan man säkerligen unna sig det någon gång. Problemet idag är att många äter 'lite socker då och då' vilket förr eller senare kan leda till ett slags beroende/missbruk och övervikt därtill, så det finns inte mycket 'gott' att hämta i socker förutom smaken tyvärr.

Håller dock fast vid att riktig mat/socker/tillsatsfri mat är att föredra när man får ett sug, då detta sug kommer avta med tiden om man inte frekvent underhåller det (kanske inte för alla men för undertecknad..)

Erik

hejhopp79
2010-06-09, 19:24
Det har säkert tagits upp tidigare i tråden men kolhydrater och pasta, ris och liknande har en jävla effekt på sötsuget. Det är för jävligt ibland. Det kanske beror på måltidens totala GL iofs, men hur som helst blir du mer sötsugen ju mer blodsockret sjunker och det sjunker mer, ju snabbare och mer det höjs.

Helen
2010-06-11, 12:33
Det har säkert tagits upp tidigare i tråden men kolhydrater och pasta, ris och liknande har en jävla effekt på sötsuget. Det är för jävligt ibland. Det kanske beror på måltidens totala GL iofs, men hur som helst blir du mer sötsugen ju mer blodsockret sjunker och det sjunker mer, ju snabbare och mer det höjs.

Det där stämmer verkligen. Blir så otroligt mkt mer sötsugen när jag äter kolhydrater i form av pasta, ris osv.

RebelYell
2010-06-11, 13:39
Man blir så trött på folk som Onigiri som ständigt pratar om "självdisciplin"... Har du någonsin varit riktigt deffad och ätit energi för ett kaloriunderskott? Om inte så snälla, prata inte om självdisciplin då det inte riktigt är vad det handlar om...

jonox
2010-06-11, 14:08
Ett knep jag använder ibland när jag blir sötsugen är att jag borstar tänderna direkt jag känner att jag vill ta en liten sötsak. Det är som sagt inte så gott att dricka t.ex läsk om man har käften full med mintsmak *spy* Prova det men tänk på att inte göra det nära en måltid för då smakar inte maten så bra heller! Du får ju fina tänder på köpet också :D

Körhårt
2010-06-11, 14:41
IDLE HANDS! är det bästa enligt mig.

Håll hela tiden händerna upptagna med nånting, t.ex. som att sitta vid datorn och knappa på tangenterna, spela nåt spel, spela kort, arbeta, virka, sticka, fläta. Vad som helst bara man håller händerna aktiva. Det hjälper för mig, jag tänker aldrig på sötsaker när jag gör så. Fast däremot när jag slår mig ner i soffan och stirrar in i teven som en hösäck så kan jag bli sötsugen på 10sekunder.

Sen att äta på regelbundna tider är galet viktigt. Så fort jag missar en måltid så blir man en annan människa som vill svulla i sig pizza, mcdonalds eller godis. Den rösten kan vara mycket svår att inte lyssna på...

Körhårt
2010-06-11, 14:44
Skippa kolhydraterna är ju det värsta du kan göra. Vill du bli mer sugen-ätmindre kolhydrater! Bättre äta vettig mat,med BRA, långsamma kolhydrater, VARJE DAG,än att småäta,och alternativt hetsäta choklad och godis ett par gånger i veckan. Tro mig,jag har efter lång hetsätningsproblematik kommit fram till detta.
Du får ju i dig fler kalorier på att småäta godis 2 gånger i veckan,än att äta en normal portion långsamma kolhydrater till varje måltid. Havregryn,fullkornspasta,bulgur osv tycker jag är bra,och mättar länge. Frukt är bra,i normal mängd. För övrigt behöver du inte gå ner i vikt.

Jag ligger under 10gr kolhydrater om dagen och jag är knappast mer sötsugen nu än jag är när jag äter normalt. Kanske tillochmed mindre sötsugen nu. Det handlar bara om att äta regelbundet för att hålla blodsockret i schack. Då blir det inget småätande heller.

Körhårt
2010-06-11, 14:57
Mycket prat om att man inte äter sig mätt om man äter flera små måltider.. det stämmer ju inte riktigt tycker jag. Men alla är ju olika också.

Magsäcken krymper ju ihop och man vänjer sig med att äta mindre portioner. Sen tycker jag att det är en rätt skön känsla att inte vara proppmätt. Äter man var tredje timme med så är det inte så plågsamt för är man inte tillräckligt mätt vid t.ex. 12:00-måltiden så har man ju en till måltid kl 15:00.

Tiden där emellan är detj u bra om man kan sysselsätta sig med något. Jag har mitt jobb så man har knappt tid att tänka på att äta.

Som ett exempel: I vintras efter jobbet smällde jag i mig en stor matlåda, 300gr chips, 200gr chokladkaka, 1.5liter cola. Detta nästan varje dag! Och ingen träning. Helgerna blev ännu mer extrema! Sjukt vad äckligt mycket man åt.

Nu däremot äter jag efter jobbet 150gr pepparbiff, 1msk bea, proteindrink, sen tränar jag 1timme och promenerar 40min, efter det en proteindrink. Är inte alls hungrig. Sen blir det läggdags.

sweca
2010-06-11, 15:22
Jag är faktiskt aldrig trött om dagarna, utan det är nog mer på kvällarna då jag alltid somnar runt 11-12 (vilket är en bra tid ändå) Det är nog det att jag är mer sötsugen på kvällarna och då går jag alltid till kylskåpet och småäter, haha.

Hade själv samma "problem" vad gäller suget på kvällen.
Jag har dock gjort slutsatsen att jag inte var sugen på något utan bara jävligt trött, för nästan direkt efter att jag käkat så gick jag och lade mig :)
Om du nu e hungrig så ät hellre 1 kokt ägg, eller 1 dl kessella/kvarg.
Det är MYCKET bättre med protein sent än med kolhydrater, men som sagt efter att jag "fattat" att jag var sjukt trött och inte hungrig sent så går det bättre för mig...

Såg även att du inte skrev upp vanligt vatten utan bara proteindrink och kaffe/te, var noggran med att få i dig vatten helt 2 liter om dagen och det ut över vad du dricker när du tränar.

Lycka till med allt