handdator

Visa fullständig version : När bör man sluta deffa om man är smalfet?


TykenBambatant
2010-06-07, 10:32
Jag var rejält smalfet i julas och har nu gått ner nästan 10kg. Har dock märkt att jag kommer se väldigt benig ut om jag går ner för mycket i kroppsfett. Finns det då någon gräns där man bör lägga sig på kcal balans och bygga upp sig själv istället och sedan deffa nästa år? Typ när man ser bröstkorgen?

Snuffe
2010-06-07, 10:36
Hur mycket väger du nu och hur lång är du?

Fredrik_S
2010-06-07, 10:50
bäst är att fota sig själv och sen kolla på bilderna (behöver inte lägga upp dom här) Tro det eller ej så är spegeln mycket svårare att avgöra ifrån än bilder.

Men någonstans där man väger 10-15 enheter mindre än längden tex 60-65 vid 175cm och fortfarande är lite smalfet så får man nog acceptera fettet och vänta några år på muskelmassan. En person med mycket muskelmassa ser ju betydligt mer deffad ut på 10% fett än en person med väldigt lite muskelmassa som fortfarande kan se smalfet ut på 10%

TykenBambatant
2010-06-07, 11:05
bäst är att fota sig själv och sen kolla på bilderna (behöver inte lägga upp dom här) Tro det eller ej så är spegeln mycket svårare att avgöra ifrån än bilder.

Men någonstans där man väger 10-15 enheter mindre än längden tex 60-65 vid 175cm och fortfarande är lite smalfet så får man nog acceptera fettet och vänta några år på muskelmassan. En person med mycket muskelmassa ser ju betydligt mer deffad ut på 10% fett än en person med väldigt lite muskelmassa som fortfarande kan se smalfet ut på 10%

Jag är 190cm lång och vägde 83.6kg i morse. Har fortfarande lite lovehandles. BF% ligger förmodligen kring 19%. Funderar på att ta mig till 80kg och sedan bygga på kcal balans fram till nästavår och sedan deffa igen.

HulkH
2010-06-07, 13:05
du kanske har för lite muskler och därmed ser du inte så "rippad" ut, utan mera smal/benig.

dupper
2010-06-07, 13:11
Det beror ju helt på hur DU vill se ut. Vi kan inte säga när du kommer att tycka att det ser bra ut.

Gå därför ner till den punkt du tycker känns bäst. Därefter kan du börja bygga långsamt igen, men kom ihåg att det viktigaste är att du ska vara nöjd med deffen etc.

TykenBambatant
2010-06-08, 00:21
Det beror ju helt på hur DU vill se ut. Vi kan inte säga när du kommer att tycka att det ser bra ut.

Gå därför ner till den punkt du tycker känns bäst. Därefter kan du börja bygga långsamt igen, men kom ihåg att det viktigaste är att du ska vara nöjd med deffen etc.


Jag hade nog en ganska klar bild i mitt huvud om att deffa fram till semestern och sedan börja bygga igen. Har deffat 10kg sedan jul och är mäktigt trött på det. Dock har jag sett en del bilder på toksmala killar som är deffade och så vill inte jag se ut så jag slängde upp tråden mest för att pejla läget.

dupper
2010-06-08, 03:42
Dock har jag sett en del bilder på toksmala killar som är deffade och så vill inte jag se ut

Då vet du att om du börjar närma dig det så börjar du bygga igen. :)

Myneo
2010-06-08, 06:16
Tja!

Har suttit och funderat på samma sak ett bra tag nu.

Lite fakta:
Jag har styrketränat från o till i ganska många år mest nu det sista, har lagt på mig ganska mycket muskler men också mycket fett. För tre månader sen började jag bränna fett och deffa.
Har gått ner från 87kg till 77kg och är 1,78 lång.

Nu till frågan, kan jag bara fortsätta tills jag är nöjd eller kan det vara dåligt för kroppen att hålla på för länge? Har fått bort det mesta på överkroppen (över magen) och tappat mycket på ben och rumpa. Men det finns en del kvar just på mage och sidorna. Har alltid haft mycket underhudsfett överlag så t.ex på axlar så ser det nästan benigt ut nu. Kan jag fortsätta tills magen är borta helt eller är det risk att resten av kroppen tar stryk?

Benjila
2010-06-08, 08:24
Tja!

Har suttit och funderat på samma sak ett bra tag nu.

Lite fakta:
Jag har styrketränat från o till i ganska många år mest nu det sista, har lagt på mig ganska mycket muskler men också mycket fett. För tre månader sen började jag bränna fett och deffa.
Har gått ner från 87kg till 77kg och är 1,78 lång.

Nu till frågan, kan jag bara fortsätta tills jag är nöjd eller kan det vara dåligt för kroppen att hålla på för länge? Har fått bort det mesta på överkroppen (över magen) och tappat mycket på ben och rumpa. Men det finns en del kvar just på mage och sidorna. Har alltid haft mycket underhudsfett överlag så t.ex på axlar så ser det nästan benigt ut nu. Kan jag fortsätta tills magen är borta helt eller är det risk att resten av kroppen tar stryk?

Det funkar väl att ligga på kaloribalans och styrketräna väldigt mycket. Fettet man har blir muskler då? Rätta mig gärna någon.

Eddie Vedder
2010-06-08, 08:27
Fettet man har blir muskler då? Rätta mig gärna någon.

Det är fel. Fett kan inte omvandlas till muskler, aldrig någonsin. Och inte tvärtom. Däremot kan det ena förloras och det andra ökas vilket kanske kan missuppfattas som en omvandling.

BobaFett
2010-06-08, 10:02
Jag är 190cm lång och vägde 83.6kg i morse. Har fortfarande lite lovehandles. BF% ligger förmodligen kring 19%. Funderar på att ta mig till 80kg och sedan bygga på kcal balans fram till nästavår och sedan deffa igen.

Jag hade nog bulkat upp mig till 100kg minst på kanske 1 år och sen deffat. Det är meningslöst att deffa om man inte har något att deffa fram. Du bör sikta på att hamna på 90 kilo deffad om du vill se vältränad ut med den längden.

TykenBambatant
2010-06-08, 12:25
Jag hade nog bulkat upp mig till 100kg minst på kanske 1 år och sen deffat. Det är meningslöst att deffa om man inte har något att deffa fram. Du bör sikta på att hamna på 90 kilo deffad om du vill se vältränad ut med den längden.

Problemet är bara att jag är 35 och har slentriantränat alldeles för länge. Vill inte hålla på med bulk och deff egentligen, vill bara hitta en bra vikt och livsstil jag kan hålla. Eventuellt bygga på kaloribalans.

Benjila
2010-06-08, 14:31
Tack Eddie :)

stridis
2010-06-08, 15:16
Jag hade nog en ganska klar bild i mitt huvud om att deffa fram till semestern och sedan börja bygga igen. Har deffat 10kg sedan jul och är mäktigt trött på det. Dock har jag sett en del bilder på toksmala killar som är deffade och så vill inte jag se ut så jag slängde upp tråden mest för att pejla läget.

Nähä. Annars så tänkte jag säga åt dig att deffa till ca 75kg, då lär du kommit ner i BF%.

Fredrik_S
2010-06-08, 15:36
Problemet är bara att jag är 35 och har slentriantränat alldeles för länge. Vill inte hålla på med bulk och deff egentligen, vill bara hitta en bra vikt och livsstil jag kan hålla. Eventuellt bygga på kaloribalans.

Bulka/deffa svängen är till för nybörjare(som vill blir stora å starka på en gång men som inte inser problemen som kan komma och svårigheterna i att balansera en bulk och deff) samt proffs(som har lärt sig att hantera bulken och dra maximal nytta av den samt som klarar av en kontollerad deff utan att förlora muskler motivation och humör). INTE för oss i mellanskiktet som bara vill vara snygga nakna. Så att bygga på kaloribalans låter som ett bra val enligt mig.