handdator

Visa fullständig version : Träna specifika delar av muskel


Psyla
2010-06-07, 10:06
Har tittat på ett flertal filmer på youtube där bodybuilders förklarar att man bör göra si och så för att träffa den delen av muskeln.

Finns det konkreta bevis på att detta inte fungerar el vice versa?

StarkeMats
2010-06-07, 10:10
Jag är ingen expert på området men jag har svårt för att tänka mig att man kan "träffa" precis rätt muskeldel i exempelvis bröstmuskulaturen. Sen kan man väl förstå att om en golfspelare utövar golfsvingar, så får han säkert träning för en muskel som kanske mer sällan används vid utförande i ett gym. Lika så med fotbollsspelare, dom tränar nog en del muskler i benen som man inte "träffar" i ett gym.

Lite avvikande ifrån frågan i tråden dock..

Martin Löwgren
2010-06-07, 10:12
Det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig och den gör alltid det i hela dess längd så nej det går inte.

Psyla
2010-06-07, 10:14
Det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig och den gör alltid det i hela dess längd så nej det går inte.

Jag förstår Martin.

Då frågar jag dig återigen; Finns det konkreta bevis som talar för detta?

Martin Löwgren
2010-06-07, 10:21
Jag förstår Martin.

Då frågar jag dig återigen; Finns det konkreta bevis som talar för detta?

Att det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig? Ja simpel muskelfysiologi.

Sheogorath
2010-06-07, 10:24
Att det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig? Ja simpel muskelfysiologi.

Fast vad du säger nu är ju bara ren lögn. Man har med bland annat invasiv EMG konstaterat att enskilda motoriska enheter i en och samma muskel kan aktiveras oberoende av varandra.

Psyla
2010-06-07, 10:33
Att det enda en muskel kan göra är att dra ihop sig? Ja simpel muskelfysiologi.

Jag är väl medveten om att en muskel endast kan dra i hop sig när man utför en övning.

Men frågan kvarstår; Finns det bevis som stärker att det inte går att träna specifika delar av en muskel?

Jag märkte väldigt kraftig utveckling av min frontdelta när jag endast körde militärpress som övningsval i mitt axelpass. När jag sedan började med sidolyft och fokuserade mer på den bakre delen av axeln känns den betydligt mer komplett (10 månader senare)

Martin Löwgren
2010-06-07, 10:34
Fast vad du säger nu är ju bara ren lögn. Man har med bland annat invasiv EMG konstaterat att enskilda motoriska enheter i en och samma muskel kan aktiveras oberoende av varandra.

Utveckla gärna för detta är i sånt fall något nytt för mig.

När en motorisk enhet aktiveras så aktiveras alla dess innerverade muskelfibrer, inte sant?

Menar du alltså att motoriska enheter bara nedre tredjedelen på biceps kan aktiveras utan att resterande fibrer/motoriska enheter är aktiva?

prOtotype
2010-06-07, 10:37
Jag är väl medveten om att en muskel endast kan dra i hop sig när man utför en övning.

Men frågan kvarstår; Finns det bevis som stärker att det inte går att träna specifika delar av en muskel?

Jag märkte väldigt kraftig utveckling av min frontdelta när jag endast körde militärpress som övningsval i mitt axelpass. När jag sedan började med sidolyft och fokuserade mer på den bakre delen av axeln känns den betydligt mer komplett (10 månader senare)

Axeln innehåller flera muskler.

Jag upplevde dock en direkt ökning i klyfta mellan brösten av att köra flyes, vilket jag var förvånad över då jag var helt säker på att det var skitsamma och att hantelpress/bänkpress var tillräckligt.

Dreas
2010-06-07, 10:39
Fast vad du säger nu är ju bara ren lögn. Man har med bland annat invasiv EMG konstaterat att enskilda motoriska enheter i en och samma muskel kan aktiveras oberoende av varandra.Fast hur säkert är EMG egentligen? Har fått den synen på det hela att det beror också på hur belastningen är, t.ex för flyes så tränas "inre" bröst enligt EMG osv.

King Grub
2010-06-07, 10:40
Det är väl rätt förlegat att hålla fast vid att det inte går att aktivera en del av en muskel mer än en annan del.

Kawakami:

Surface Mechanomyogram Reflects Length Changes in Fascicles of Human Skeletal Muscles. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050112.pdf)

The Effects of Strength Training on Muscle Architecture in Humans. International Journal of Sport and Health Science Vol.3 Special Issue 2005. Yasuo Kawakami. (http://www.shobix.co.jp/ijshs/tempfiles/journal/4/20050199.pdf)

Häkkinen och Kraemer:

Selective muscle hypertrophy, changes in EMG and force, and serum hormones during strength training in older women. J Appl Physiol. 2001 Aug;91(2):569-80. Hakkinen K, Pakarinen A, Kraemer WJ, Hakkinen A, Valkeinen H, Alen M. (http://jap.physiology.org/cgi/reprint/91/2/569.pdf)

Anders The Peak
2010-06-07, 10:40
Nu är IEMG mätningar för grova för att man ska kunna avgöra hur en muskel egentligen arbetar. Men troligen kan muskelns motorenheter aktiveras på många olika sätt och kan innervera specifika muskelfibrer och på en specifik plats i fibrern. Jag tror att vår finmotorik skulle bli mycket lidande om vi bara hade på och av.

Sheogorath
2010-06-07, 10:46
Utveckla gärna för detta är i sånt fall något nytt för mig.

När en motorisk enhet aktiveras så aktiveras alla dess innerverade muskelfibrer, inte sant?

Menar du alltså att motoriska enheter bara nedre tredjedelen på biceps kan aktiveras utan att resterande fibrer/motoriska enheter är aktiva?


Fråga: "När en motorisk enhet aktiveras så aktiveras alla dess innerverade muskelfibrer, inte sant?"

Svar: Ja.

Fråga: "Menar du alltså att motoriska enheter bara nedre tredjedelen på biceps kan aktiveras utan att resterande fibrer/motoriska enheter är aktiva?"

Svar: Biceps brachii har över 700 motoriska enheter. Att bara motoriska enheter i biceps nedre tredjedel skulle aktiveras vid en viss typ av rörelse är högst osannolikt. Istället är det så att olika slags motoriska enheter är företrädesvis distribuerade till olika delar av muskeln: åtminstone gäller detta för biceps brachiis långa huvud. Det finns i denna muskelbuk motoriska enheter som bara aktiveras vid supination, medan de allra flesta aktiveras vid både flexions- och supinationsrörelser. De rena supinatorerna är företrädesvis distribuerade till muskelbukens mediala delar. Jag gjorde för övrigt min kandidatuppsats om just detta, där vi tittade på hela muskeln under dynamisk belastning. Här har du uppsatsen om du vill läsa mer:

Elektromyografisk aktivitet i musculus biceps brachii vid dynamisk
motståndsträning med en unilateralt belastad hantel (http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1611567&fileOId=1611918)
.

Om du vill läsa mer om rekryteringsmönster i BB så är det bara att följa referenshänvisningen i avsnittet "Bakgrund".

Sheogorath
2010-06-07, 10:52
Fast hur säkert är EMG egentligen? Har fått den synen på det hela att det beror också på hur belastningen är, t.ex för flyes så tränas "inre" bröst enligt EMG osv.

EMG är reliabilitets- och validitetstestat för att mäta just elektromyografisk aktivitet i muskler. Sen är kopplingen mellan till exempel EMG-aktivitet och muskeltillväxt dåligt utredd om det var lite det du var ute efter. Så på frågan om aktivering av enskilda motoriska enheter i en muskel på det stora hela är väsentligt för muskelutveckling svarar jag "Vi vet inte". Och frågar du efter min personliga tro så är svaret: "Nej, det spelar ingen roll: muskeltillväxt är mer generell än så."

Ps. Tror inte att det finns någon studie som hittat aktivitet i "inre bröst" för diverse övningar. Finns det en källa man kan kika på?

Arne Persson
2010-06-07, 10:55
Ett praktiskt exempel: Man lär nog kunna, i träningspraktiken, isolera "bakre" deltan från "främre" utan större problem med vettigt träningsutförande.

Arne Persson
2010-06-07, 10:57
EMG är reliabilitets- och validitetstestat för att mäta just elektromyografisk aktivitet i muskler. Sen är kopplingen mellan till exempel EMG-aktivitet och muskeltillväxt dåligt utredd om det var lite det du var ute efter. Så på frågan om aktivering av enskilda motoriska enheter i en muskel på det stora hela är väsentligt för muskelutveckling svarar jag "Vi vet inte". Och frågar du efter min personliga tro så är svaret: "Nej, det spelar ingen roll: muskeltillväxt är mer generell än så."

Ps. Tror inte att det finns någon studie som hittat aktivitet i "inre bröst" för diverse övningar. Finns det en källa man kan kika på?

Ställer du upp på ett "inre bröst" försök så kör vi på min EMG-utrustning?:)

Dreas
2010-06-07, 10:58
EMG är reliabilitets- och validitetstestat för att mäta just elektromyografisk aktivitet i muskler. Sen är kopplingen mellan till exempel EMG-aktivitet och muskeltillväxt dåligt utredd om det var lite det du var ute efter. Så på frågan om aktivering av enskilda motoriska enheter i en muskel på det stora hela är väsentligt för muskelutveckling svarar jag "Vi vet inte". Och frågar du efter min personliga tro så är svaret: "Nej, det spelar ingen roll: muskeltillväxt är mer generell än så."Mja lite så. Tack för svar :)

Som Grub postat så finns det ju visat att det går att aktivera vissa delar mer, men frågan är ju hur stor skillnad det gör på muskeltillväxten. Eftersom det inte verkar direkt undersökt så drar iaf inte jag i för stora växlar av det hela. Jag menar hur många nybörjare skulle vi inte snart se om som kör nedåtlutande bänk, uppåtlutande bänk, flyes och bänkpress på samma sätt följt av några extra övningar för att träffa i alla olika vinklar då det tydligen funkar jättebra...

edit: Jag har för mig att jag läst om det här på Kolo eller i en diskussion på Flashback, men det var säkert över året sedan så det är nog ganska svårt att hitta, om det nu ens stämmer.

Psyla
2010-06-07, 10:59
Varför kör man olika övningar bortsett från ''variation''?

Sheogorath
2010-06-07, 10:59
Ett praktiskt exempel: Man lär nog kunna, i träningspraktiken, isolera "bakre" deltan från "främre" utan större problem med vettigt träningsutförande.

Den som tvivlar på det får ha väldigt mycket på fötterna för att han ska tas på allvar.

Sheogorath
2010-06-07, 11:05
Mja lite så. Tack för svar :)

Som Grub postat så finns det ju visat att det går att aktivera vissa delar mer, men frågan är ju hur stor skillnad det gör på muskeltillväxten. Eftersom det inte verkar direkt undersökt så drar iaf inte jag i för stora växlar av det hela. Jag menar hur många nybörjare skulle vi inte snart se om som kör nedåtlutande bänk, uppåtlutande bänk, flyes och bänkpress på samma sätt följt av några extra övningar för att träffa i alla olika vinklar då det tydligen funkar jättebra...

edit: Jag har för mig att jag läst om det här på Kolo eller i en diskussion på Flashback, men det var säkert över året sedan så det är nog ganska svårt att hitta, om det nu ens stämmer.

Nej, jag håller med dig om att det verkligen inte behövs mer byggarromantik och nybörjarhysteri inom träningsvärlden. Men rädsla för att spä på önsketänkande får ju å andra sidan inte hindra forskare från att söka svaret på den här typen av frågor heller :) Jag tror att det går att uppnå synbar skillnad på t.ex. bröstmusklerna med olika slags övningar om det är stor skillnad (belastningsvinklar) mellan övningarna (över längre tid): någon som bara kört björnkramar (most muscular) i kabelcrossen vs någon som bara kört militärpressar kommer ha skillnader i sin bröstutveckling till fördel för övre bröst för den som lagt fokus på militärpress: men jag tror inte att aktivering av enskilda motoriska enheter i en och samma muskelbuk kommer att göra skillnad. Men det har som sagt inte undersökts närmre, vad jag vet.

Sheogorath
2010-06-07, 11:08
Ställer du upp på ett "inre bröst" försök så kör vi på min EMG-utrustning?:)

Det kan vi ju göra på kul, men jag tror att signifikansen för resultatet från en person kan ifrågasättas ganska kraftigt. ;)

Pepz
2010-06-07, 11:08
frågan är väl inte om det går att fokusera på valda delar av en muskel
frågan är väl om det gör någon skillnad i praktiken, att skillnaderna i aktivering är så stora att det faktiskt sker en större muskeltillväxt i vald del av muskeln

Arne Persson
2010-06-07, 11:15
Det kan vi ju göra på kul, men jag tror att signifikansen för resultatet från en person kan ifrågasättas ganska kraftigt. ;)

Ha ha! Då får väl de som ifrågasätter också testas. :)

Sheogorath
2010-06-07, 11:19
frågan är väl inte om det går att fokusera på valda delar av en muskel
frågan är väl om det gör någon skillnad i praktiken, att skillnaderna i aktivering är så stora att det faktiskt sker en större muskeltillväxt i vald del av muskeln

Man kan skala ner kärnfrågan ytterligare tycker jag:

"Går det att rikta sin träning för att uppnå större tillväxt i en viss del av en muskelfiber?"

Svar: Det är inte undersökt, så vitt jag vet.

"Vad tror du, Sheo?"

Svar: Nej, det tror jag inte går.

Anders The Peak
2010-06-07, 11:44
Sheo nu har jag ögnat genom din kandidatuppsats och blir mäkta imponerade till de resultat som ni kommer fram till. Resultaten som framkommer är rena byggarsanningar som har varit vedertagen sanning för de invigda under många decennier...
Men annars var den välskriven och ett imponerande arbete *popcorn*

Sheogorath
2010-06-07, 11:46
Sheo nu har jag ögnat genom din kandidatuppsats och blir mäkta imponerade till de resultat som ni kommer fram till. Resultaten som framkommer är rena byggarsanningar som har varit vedertagen sanning för de invigda under många decennier...
Men annars var den välskriven och ett imponerande arbete *popcorn*

Va?

Robban
2010-06-07, 12:12
Det går nog lätt att bevisa att man kan träffa olika delar. Ta som exempel olika delar av triceps och quadriceps. Det syns lätt. Man placerar pumpen i olika delar. Det är väl inget nytt eller så det har väl bodybuilders gjort i alla tider.

Inre bröst är liksom inget område på det sättet, det tror jag inte på. ;)

Martin Löwgren
2010-06-07, 14:37
Ett praktiskt exempel: Man lär nog kunna, i träningspraktiken, isolera "bakre" deltan från "främre" utan större problem med vettigt träningsutförande.

Jamen det är ju för att främre deltoideus närmaste kan ses funktionsmässigt som en del av bröstmuskeln och för att bakre fibrerna kan anses tillhöra ryggmuskulaturen funktionsmässigt.

Är ju egentligen bara mellersta fibrerna som borde heta deltoideus tycker jag :)

ARMSTARK
2010-06-07, 14:55
Magmukulaturen är en klassisk "Det går inte att träna övre/nedre delen."

Det finns folk som kan spänna enskilda magrutor, tom få hela magen att går i vågor. Jag kan själv få kramp i en magruta ( ofrivilligt dock ) när jag tränat magen riktigt hårt.

Dreas
2010-06-07, 15:03
Magmukulaturen är en klassisk "Det går inte att träna övre/nedre delen."

Det finns folk som kan spänna enskilda magrutor, tom få hela magen att går i vågor. Jag kan själv få kramp i en magruta ( ofrivilligt dock ) när jag tränat magen riktigt hårt.Ja, frågan är bara vad det gör i slutändan, kommer man se en märkbar skillnad på de nedre rutorna bara för att de kör massa övningar för nedre och kör mindre för övre, jag tror inte det.

Arne Persson
2010-06-07, 15:29
Det går nog lätt att bevisa att man kan träffa olika delar. Ta som exempel olika delar av triceps och quadriceps. Det syns lätt. Man placerar pumpen i olika delar. Det är väl inget nytt eller så det har väl bodybuilders gjort i alla tider.

Inre bröst är liksom inget område på det sättet, det tror jag inte på. ;)

Vad gäller M. triceps brachii och M. quadriceps femoris så anser jag att det är endast de delar som passerar axelleden och höftleden som kan signifikant påverkas av träningstekniker, dvs caput longum M. tricipitis brachii på triccan och rectus femoris på M. quadriceps femoris.

Martin Löwgren
2010-06-07, 15:44
Vad gäller M. triceps brachii och M. quadriceps femoris så anser jag att det är endast de delar som passerar axelleden och höftleden som kan signifikant påverkas av träningstekniker, dvs caput longum M. tricipitis brachii på triccan och rectus femoris på M. quadriceps femoris.

Exakt.

Anders The Peak
2010-06-07, 17:46
Vad gäller M. triceps brachii och M. quadriceps femoris så anser jag att det är endast de delar som passerar axelleden och höftleden som kan signifikant påverkas av träningstekniker, dvs caput longum M. tricipitis brachii på triccan och rectus femoris på M. quadriceps femoris.

Arne du tror inte att Robban driver med er?

Anders The Peak
2010-06-07, 17:53
Magmukulaturen är en klassisk "Det går inte att träna övre/nedre delen."

Det finns folk som kan spänna enskilda magrutor, tom få hela magen att går i vågor. Jag kan själv få kramp i en magruta ( ofrivilligt dock ) när jag tränat magen riktigt hårt.

Nu måste man sätta in saker i sitt sammanhang på rätt sätt och när man gör det kan man aktivera/fokusera övre eller nedre magmuskulatur. Men tyvärr anspänns hela magmuskeln vid fokusering av nedre delen även fast det är den nedre delen arbetar fokuserat. När det gäller den övre delen av magmusklerna går det med rätt teknik att (fokusera) träna de övre delarna av musklerna samtidigt som interkostalmusklerna får en kraftig duvning.

Arne Persson
2010-06-07, 21:21
Arne du tror inte att Robban driver med er?

Kan man ju aldrig veta....:)

Deceiver85
2010-06-07, 21:36
Frågan man kanske bör ställa sig är; förutom att ge bränsle för diskussion för fysiknördarna (Arne P, Axon, Anders the Peak mfl), har muskelfästesspecifik träning (om det är möjligt) någon praktisk och realistisk användning? ;)

Anders The Peak
2010-06-07, 22:06
Frågan man kanske bör ställa sig är; förutom att ge bränsle för diskussion för fysiknördarna (Arne P, Axon, Anders the Peak mfl), har muskelfästesspecifik träning (om det är möjligt) någon praktisk och realistisk användning? ;)
Inte mer än som variationer samt att man kan bli effektivare få högre kvalitet i sina träningsrörelserna.

Cotrell Porter "It is the not the quantity but the quality of movement that are crucial"

nmanradnävna
2010-06-07, 22:24
Arne du tror inte att Robban driver med er?

Det är ju jävligt idiotiskt att sitta och skriva sådana saker isåfall. Vi som inte har någon koll vet ju inte vad man ska tro på då

Robban
2010-06-07, 22:51
Det är ju jävligt idiotiskt att sitta och skriva sådana saker isåfall. Vi som inte har någon koll vet ju inte vad man ska tro på då

Jag tror faktiskt en hel del på det jag skrev. Jag tänkte inte lura ngn. Förstod dock att det skulle komma anatomiskt duktiga personer och motbevisa det. Mitt tips är att prova. Kan man spänna droppen eller utsida lår specifikt i en pose kan man använda denna approach i träningsrörelserna också. Som sagt prova. Det går inte att isolera bort övriga delar helt och hållet men att man kan lägga pumpen lite mer på ett ställe det vet jag. Det kräver dock att man utför övningarna genom att spänna musklerna så det nyper där man vill. Överkurs nu...

Benpress, smal fotställning, högt upp på brädan, max 90 grader i botten. Ej riktigt utlåst toppläge. Spänn till låret med bromskraft i botten, starta rörelsen uppåt. Kontrahera hårt i slutläget, kom ihåg, lås ej ut knäna. Detta ger ett sjukt pump i utsidan av låret, vastus lateralis. Det går att se med ögat efter några set och ger en smärta som man inte tar fel på var den sitter. ;)

Frenchpress med hantel, jobba djupt ned, bromskraft startar, behåll tryck i hela överarmen, kontrahera utan att låsa ut armbågarna i slutläget. Pumpen sätter sig så man får ett finfint häng i triceps. Som en biceps på undersidan typ. Jämför detta med en kickback med hantlar där man vrider ut händerna som i side-laterals och faktiskt låser ut armbågen vid kontraktionen. Nu hamnar pumpet i framförallt den delen av hästskon som går ner mot armbågen. Det syns också tydligt då pumpet kommer. *flex*

Jag är knappast ensam om att kunna åstadkomma detta men vilken betydelse detta fenomen har låter jag vara osagt. Pumpen går att styra, oavsett vad ngn säger, jag ser det ju tydligt liksom, men huruvida man styr själva tillväxten, ja det återstår att se...

Prova som sagt, sen kan ni garva åt mig eller göra vad ni vill, de e lugnt. Jag kan ta det. :)

Ain´t nothing to it but do do it :thumbup:

nmanradnävna
2010-06-07, 22:58
text

Läste det när du skrev det första gången och ska helt klart prova det. Har lätt för att spänna bröstmusklerna i vanliga fall och har aldrig riktigt tänkt på att applicera det när jag tränar men nästa pass så :)

filmjölk
2010-06-07, 23:02
Magmukulaturen är en klassisk "Det går inte att träna övre/nedre delen."

Det finns folk som kan spänna enskilda magrutor, tom få hela magen att går i vågor. Jag kan själv få kramp i en magruta ( ofrivilligt dock ) när jag tränat magen riktigt hårt.

Magmuskulaturen är segmenterad (rectus abdominis) och samverker med ett helt jäkla härke av muskler, illiopsoas, transversus abdominisexterna obliquer, interna obliquer blablabla, så att kunna aktivera "nedre magen" är en viss skillnad mot att kunna aktivera tex nedre brachialis.




Men till poängen, vad blir skillnaden rent träningsmässigt om det nu är sant att man skulle kunna aktivera en del av en muskel mer än en annan?

Det är bättre att tro på den "förlegade" linjen att det inte går att aktivera tex innre bröst mer än yttre, tror man på "byggarskrönsteorin" och följer den så blir förmodligen träningen helt uppåt väggarna kass, då man istället för att välja vettiga övningar kör en massa idiotövningar och får mycket sämre totalutveckling.

I detta fallet är det bra att vara inskränkt och trångsynt, då man garanterat tjänar på det i sin träning. oavsett vad som är sant eller ej.

Robban
2010-06-07, 23:03
Läste det när du skrev det första gången och ska helt klart prova det. Har lätt för att spänna bröstmusklerna i vanliga fall och har aldrig riktigt tänkt på att applicera det när jag tränar men nästa pass så :)

Japp! Prova. :)

Arne Persson
2010-06-07, 23:13
Japp! Prova. :)

Vill bara nämna dig att det det där med smal fotställning i benressen eller hackliften och M. vastus lateralis är en gammal gullig myt som i alla fall jag inte lyckades belägga, trots att jag testade vältränade personer under "GYMREALISTISKA" förhållanden. Detsamma gällde legext. med olika "fotvinklar".

Deceiver85
2010-06-07, 23:21
Inte mer än som variationer samt att man kan bli effektivare få högre kvalitet i sina träningsrörelserna.

Så svaret, för typ 95% av alla som tränar på gym, är nej?

Robban
2010-06-07, 23:31
Vill bara nämna dig att det det där med smal fotställning i benressen eller hackliften och M. vastus lateralis är en gammal gullig myt som i alla fall jag inte lyckades belägga, trots att jag testade vältränade personer under "GYMREALISTISKA" förhållanden. Detsamma gällde legext. med olika "fotvinklar".

Jag kommer nog inte slå dig på fingrarna någonsin med det heller men jag tycker det fungerar och kör på det. :)

Arne Persson
2010-06-08, 07:27
Jag kommer nog inte slå dig på fingrarna någonsin med det heller men jag tycker det fungerar och kör på det. :)

Man kan vinna SM helt ren om man har den rätta viljan, trots att internetexperter mm hävdar motsatsen.

Anders The Peak
2010-06-08, 08:06
Så svaret, för typ 95% av alla som tränar på gym, är nej?
Nej jag vill påstå att alla kan lära sig att träna effektivare med hjälp av kunna fokusera på att bearbeta musklerna på ett annorlunda sätt med hjälp av kunskapen och inbaningen.

Vill bara nämna dig att det det där med smal fotställning i benressen eller hackliften och M. vastus lateralis är en gammal gullig myt som i alla fall jag inte lyckades belägga, trots att jag testade vältränade personer under "GYMREALISTISKA" förhållanden. Detsamma gällde legext. med olika "fotvinklar".

Jag kommer nog inte slå dig på fingrarna någonsin med det heller men jag tycker det fungerar och kör på det. :)
Håller med Robban i det här fallet och jag betvivlar att din EMG apparat klarar av att registrera musklernas arbete så grundligt att du kan dra den slutsatsen.

Man kan vinna SM helt ren om man har den rätta viljan, trots att internetexperter mm hävdar motsatsen.

Bevisa det Arne och kom inte med någon som redan är ertappad med handen i godispåsen.

Robban
2010-06-08, 10:07
Man kan vinna SM helt ren om man har den rätta viljan, trots att internetexperter mm hävdar motsatsen.

Ain´t nothing to it but to do it

Nu kör vi! *flex*

Arne Persson
2010-06-08, 11:13
Nej jag vill påstå att alla kan lära sig att träna effektivare med hjälp av kunna fokusera på att bearbeta musklerna på ett annorlunda sätt med hjälp av kunskapen och inbaningen.




Håller med Robban i det här fallet och jag betvivlar att din EMG apparat klarar av att registrera musklernas arbete så grundligt att du kan dra den slutsatsen.



Bevisa det Arne och kom inte med någon som redan är ertappad med handen i godispåsen.

Med tanke på att jag inte kunde, på någon av de testade, se några som helst tendenser på att M. vastus lateralis (eller M. v. medialis heller för delen) skulle kopplas in extra vid viss fotställning så drog jag den slutsatsen.

Min "oansenliga" EMG apparat (Mega 3000P) är av helt professionell kvalitet, och används ofta vid vetenskapliga studier. Har förresten fått den granskad av medicintekniska experter på en EMGforskarutbildning jag deltog i.
Så tvivla gärna på du.

Tja, herr Runesson som blivit testad minst 10 ggr (flygande och på tävling) har klarat det jag skrev utan problem.

Robban
2010-06-08, 14:06
Med tanke på att jag inte kunde, på någon av de testade, se några som helst tendenser på att M. vastus lateralis (eller M. v. medialis heller för delen) skulle kopplas in extra vid viss fotställning så drog jag den slutsatsen.

Min "oansenliga" EMG apparat (Mega 3000P) är av helt professionell kvalitet, och används ofta vid vetenskapliga studier. Har förresten fått den granskad av medicintekniska experter på en EMGforskarutbildning jag deltog i.
Så tvivla gärna på du.

Tja, herr Runesson som blivit testad minst 10 ggr (flygande och på tävling) har klarat det jag skrev utan problem.

Klar inspirationskälla! *flex*

Anders The Peak
2010-06-08, 18:18
Med tanke på att jag inte kunde, på någon av de testade, se några som helst tendenser på att M. vastus lateralis (eller M. v. medialis heller för delen) skulle kopplas in extra vid viss fotställning så drog jag den slutsatsen.

Min "oansenliga" EMG apparat (Mega 3000P) är av helt professionell kvalitet, och används ofta vid vetenskapliga studier. Har förresten fått den granskad av medicintekniska experter på en EMGforskarutbildning jag deltog i.
Så tvivla gärna på du.

Tja, herr Runesson som blivit testad minst 10 ggr (flygande och på tävling) har klarat det jag skrev utan problem.
Det visste jag inte om Runesson och hade ingen aning att man har testat 10 ggr på SM eller annan tävling.
När det gäller muskelaktiveringen gjorde PA Tesch liknande studier och fann att han inte kunde utröna det du säger du inte heller kunde få fram. Då körde han med MR och vad jag vet kunde han påvisa det som inte kan påvisas med EMG.

Arne Persson
2010-06-08, 21:38
Det visste jag inte om Runesson och hade ingen aning att man har testat 10 ggr på SM eller annan tävling.
När det gäller muskelaktiveringen gjorde PA Tesch liknande studier och fann att han inte kunde utröna det du säger du inte heller kunde få fram. Då körde han med MR och vad jag vet kunde han påvisa det som inte kan påvisas med EMG.

Runesson har alltid varit tillgänglig för tester dygnet runt.
Jag ställde några frågor till honom ang. resultet, antalet testade mm. Tyvärr fick vi (undertecknad och faktiskt R. Runesson) så suspekta svar av P. Tesch att vi bara gapande tittade på varandra. Efter det så kan jag tyvärr inte ta den boken på alltför stort allvar.