handdator

Visa fullständig version : Viktminskning


BornWild
2010-06-06, 23:36
Jag vet att det finns massa trådar om detta ämnet och jag vet att någon kommer säga: Läs deffguiden. Det har jag gjort, men kan helt ärligt säga att jag inte fattar så mkt av den.

Jag vill gärna gå ner i vikt, men har aldrig i hela mitt liv tränat. Har nu lagt på mig alldeles för många kg som jag inte vet hur jag skall bli av med. Jag är ingen tränar person så att säga, och vill gå ner på ett hälsosamt sätt utan svältningsmetoder. Klart jag vet att man ska rör på sig om man ska gå ner och jag skall det, men det kommer inte bli i former som gym eller så. Utan långpromenader och dagliga aktiviteter typ.

Men jag vet verkligen inte hur jag ska göra, vad ska man äta, vad ska man inte ät - ok de kan jag räkna ut. Men vad skall man äta som är bra och nyttigt när man vill gå ner?

Jag (tjej) är 165 cm lång och väger ca 90 kg nu. Och kan inte se ut på detta sättet längre, därför hoppas jag på lite hjälp på vägen till ett lättare liv ;)

Joggarn
2010-06-07, 07:43
Hur ser ditt näringsupptag ut idag? Kanske finns en hel del onödiga saker du skulle kunna byta ut mot nyttigare alternativ helt enkelt. I slutändan handlar det ju ändå om hur många kalorier du stoppar i dig i förhållande till hur många du gör av med. Försök även ge viktnedgången en rejäl chans och ge inte upp allt för lätt. Hoppas du kan ro i hamn med dina mål =)

rooz
2010-06-07, 07:48
Finns 3 delar till, men börja läsa detta
http://traningslara.se/blogg/viktnedgang-del-i-introduktion/

Pineapple
2010-06-07, 10:21
Jag är ingen tränar person så att säga, och vill gå ner på ett hälsosamt sätt utan svältningsmetoder. Klart jag vet att man ska rör på sig om man ska gå ner och jag skall det, men det kommer inte bli i former som gym eller så. Utan långpromenader och dagliga aktiviteter typ.
Goda nyheter: det behövs ingen träning för att gå ner i vikt, det enda som krävs är att du ligger du på ett kaloriunderskott. Se till att ändra kosten först och främst och sedan kan du lägga in promenader. Har du koll på dina kalorier kan du äta vad du vill - kött, tonfisk, grönsaker, kvarg är bra tips (mättande och kalorisnålt). Annars kanske LCHF är något för dig?

Snuffe
2010-06-07, 10:31
Ta och läs igenom Deff - en guide (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881) av King Grub. Innehåller väldigt mycket bra information för den som vill gå ner i vikt :thumbup:

HulkH
2010-06-07, 13:09
Gäller bara att ligga på kaloriunderskott och röra sig mycket.

Ta många promenader (promenera till vissa ställen då det går o.s.v)
Käka kalorisnålt och undervikt feta såser o.s.v

BornWild
2010-06-07, 22:43
Goda nyheter: det behövs ingen träning för att gå ner i vikt, det enda som krävs är att du ligger du på ett kaloriunderskott. Se till att ändra kosten först och främst och sedan kan du lägga in promenader. Har du koll på dina kalorier kan du äta vad du vill - kött, tonfisk, grönsaker, kvarg är bra tips (mättande och kalorisnålt). Annars kanske LCHF är något för dig?

Vad är LCHF?

BornWild
2010-06-07, 22:47
Hur ser ditt näringsupptag ut idag? Kanske finns en hel del onödiga saker du skulle kunna byta ut mot nyttigare alternativ helt enkelt. I slutändan handlar det ju ändå om hur många kalorier du stoppar i dig i förhållande till hur många du gör av med. Försök även ge viktnedgången en rejäl chans och ge inte upp allt för lätt. Hoppas du kan ro i hamn med dina mål =)

Man kan väl säga att jag inte har bra matvanor överhuvudtaget. Vissa dagar äter jag inte alls och vissa äter jag totalt fel saker.
Men hur vet man hur mkt kalorier man ska äta normalt och hur man ska äta för att gå ner? (fatta inte den uträkningsgrejen i deffguiden)

Jo jag får väl försöka sätta långsiktiga mål, så jag inte ger upp :) Hoppas det funkar bara.