handdator

Visa fullständig version : PT åt 60-åring. Hjälp!!!!


Jayhan
2010-06-06, 21:57
Tjena! :-)

Jag ska bo hemma i sommar och har lovat hjälpa min 60åriga mamma att gå ner i vikt.. Har ni några tips och idéer på hur man skulle kunna lägga upp nåt sånt? Till saken hör att hon är lite stel men promenader, cykla och simning funkar nog bra.

Hur tycker ni att man ska lägga upp det med kost? Väldigt fettsnålt? GI?
Finns det tillskott man kan köpa som ökar på metabolismen??

Till en början tänkte jag ett schema med typ långa promenader. :whipped: 50min på vardagar och kanske 1,5h varje dag på helgerna. Typ husmanskost utan feta såser osv. Hyffsat vanlig mat. Mycket frukt och kanske fil som mellanmål.

Jag hade väll gärna lagt in lite styrketräning också men jag tror inte det går hem riktigt här.. :/ Säg vad ni tycer, kom med idéer..

mini
2010-06-06, 22:05
Jag antar att ni är ute efter bestående resultat. Då tycker jag att ni tillsammans ska ta reda på vad som gjort att hon gått upp i vikt. Äter hon mycket fikabröd, stora portioner, godis, får i sig mycket flytande kalorier etc. Sedan försöker hon byta ut den vanan mot en sundare. Frukt till fikat eller en slät kopp kaffe, öka på grönsakerna på tallriken eller vad det nu kan vara.
Gör så små förändringar ni kan. Då är det lättast att hålla. Gör en förändring i veckan och fortsätt tills det är nog.
Jag tycker inte att du ska sätta henne på ett sjudagars träningsupplägg heller om hon nu är helt inaktiv. Två eller tre promenader i veckan funkar att börja med.

Hur mycket väger hon nu och på vilken längd?

chrilledude
2010-06-06, 22:05
Proteinrikmat och skippa kolhydrater skulle jag säga. Sen som du sa, några cykelturer nu på sommaren är ju härligt, eller kanske simma lite? :)

Arne Persson
2010-06-06, 22:13
Proteinrikmat och skippa kolhydrater skulle jag säga. Sen som du sa, några cykelturer nu på sommaren är ju härligt, eller kanske simma lite? :)

Varför skippa kolhydrater??? Skall hon må skit, eller?

Jayhan
2010-06-06, 22:37
Mini: Absolut vill jag/hon ha bestående resultat. Jag tänkte som så att om man kör en lite hårdare start kan det kännas som att man har kommit in lite i det och om hon skulle tappa nåt kilo i början så är det ju en bra motivations-höjjare! Hennes viktuppgång kan nog ha berott lite på att hon slutade röka och sen har det rullat på lite av sig själv. Hon småäter nog lite.

En vanlig dags mat är ungefär
Frukost: Fil, en smörgås, en kaffe och en kopp the.
Mellanmål: En frukt
Lunch: Ofta en nyttig lunch typ sallad eller en matlåda.
Mellanmål: En frukt
Middag: Det som bjuds hemma.

Jag kan väll tänka mig att frukosten är lite klen.? Hon känner sig ganska hungrig när det är dags för middag så kanske ett bättre mellanmål mellan lunch och middag?

Martin Löwgren
2010-06-06, 22:41
Varför skippa kolhydrater??? Skall hon må skit, eller?

+1

Är TS inte säker på hur du ska hjälpa henne så är det väl bättre om hon går till en person med stor erfarenhet av det hon behöver hjälp med.

Kim Jong Il
2010-06-06, 22:47
Varför äta kolhydrater??? Skall hon springa marathon, eller?

Mr.Sarkastisk
2010-06-06, 22:48
Varför skippa kolhydrater??? Skall hon må skit, eller?

Hahah :Virro



+1

Scratch89
2010-06-06, 23:36
Jag antar att ni är ute efter bestående resultat. Då tycker jag att ni tillsammans ska ta reda på vad som gjort att hon gått upp i vikt. Äter hon mycket fikabröd, stora portioner, godis, får i sig mycket flytande kalorier etc. Sedan försöker hon byta ut den vanan mot en sundare. Frukt till fikat eller en slät kopp kaffe, öka på grönsakerna på tallriken eller vad det nu kan vara.
Gör så små förändringar ni kan. Då är det lättast att hålla. Gör en förändring i veckan och fortsätt tills det är nog.
Jag tycker inte att du ska sätta henne på ett sjudagars träningsupplägg heller om hon nu är helt inaktiv. Två eller tre promenader i veckan funkar att börja med.

Hur mycket väger hon nu och på vilken längd?
Bra grejer där!

chrilledude
2010-06-06, 23:38
Varför skippa kolhydrater??? Skall hon må skit, eller?

Dra ner då..

Menade mer att hon kan skippa pasta/ris/potatis/skräpmat osv.

limenka
2010-06-07, 00:24
Dra ner då..

Menade mer att hon kan skippa pasta/ris/potatis/skräpmat osv.

Varför dra ner på kolhydrater? Går väl att dra ner överlag, hon ska kunna fortsätta hålla vikten även efter dieten vilket kan vara svårt för en äldre person om denna måste hålla hård koll på kollisar osv..

Saikyou
2010-06-07, 01:07
Fick min morsa på näst intill periodisk fasta och skippa snask, strålande resultat bara där. Med näst intill menar jag måltidsersättare och något kaloriesnålt men mättande (grönsaker och keso mestadels) på dagarna ifall hon kände något större behov av det. Ingen som har sagt att det ska vara lätt och man kan vara proppmätt dygnet runt, även om man inte ska behöva vara hungrig dygnet runt.

klofast
2010-06-07, 01:11
Ut och promenera 30-60min innan frukosten. Käka och träna bra samt ätt bra fetter.

Kim Jong Il
2010-06-07, 02:58
Varför dra ner på kolhydrater? Går väl att dra ner överlag, hon ska kunna fortsätta hålla vikten även efter dieten vilket kan vara svårt för en äldre person om denna måste hålla hård koll på kollisar osv..

För att kolhydrat är det minst viktiga för henne?

Yes
2010-06-07, 03:05
Det mest viktiga är dock att få till kostvanor som är lätta att upprätthålla på lång sikt. Speciella dieter, om det så är att leva på kaninmat, fettsnålt, LCHF eller grottmänniskodiet med rått kött och nötter, är inte bra ur det perspektivet.

Kim Jong Il
2010-06-07, 03:19
Det mest viktiga är dock att få till kostvanor som är lätta att upprätthålla på lång sikt. Speciella dieter, om det så är att leva på kaninmat, fettsnålt, LCHF eller grottmänniskodiet med rått kött och nötter, är inte bra ur det perspektivet.

Är det dåligt för att det är en "diet" eller är det dåligt för att det är ... dåligt?

Varför skulle inte en gammal tant kunna upprätthålla t ex LCHF på lång sikt?

Yes
2010-06-07, 03:28
Det är framförallt dåligt därför att det är så långt ifrån vad hon är van vid.

Precis som mini skrev är det bäst att göra så små förändringar som möjligt. Sluta med dåliga vanor(t.ex. småätande), justera storleken på portionerna, byt eventuellt ut livsmedel mot mer mättande och/eller kalorisnåla alternativ.

Kim Jong Il
2010-06-07, 03:35
Om det fungerar är det givetvis överlägset, ja ...

beckman88
2010-06-07, 05:13
Mindre colhydrater betyder att kroppen kommer ta mer energi fran protein vid homeostasis. Varfor ata colhydrater? Kroppen maste branna lite colhydrater innan den kan borja branna fett. Men med LCHF sa kommer kroppen branna mer protein an vanligt.

Nagon kunnig far garna ratta mig men det ar sa jag forstar mina studier.

filmjölk
2010-06-07, 08:20
enbart träning utan att ändra kosten ha mycket god effekt det med på din mor. En sak i taget.

en långpromenad, en cykeltur och ett helkroppsstyrketräningspass i veckan räcker långt, även om man äter lite för mycket och fikar.