handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler,minska fett?


BeautifulLeah
2010-06-06, 21:51
Är det möjligt att bygga upp rumpa,lår och vader REJÄLT,samt minska midjemått och fettprocenten en aning? Är tjej,ligger på 26% fett men har en del muskler,och tränar alltid ben/rumpa TUNGT. Har lite av en mans kroppsform just nu tycker jag: breda axlar,degig mage,rak midja,samt muskulösa ben. Önskan är att bli mer kvinnlig:mer markerad midja,plattare mage,smalare armar,men STÖRRE KÖTTIGARE ben/rumpa för att bli mer kvinnlig. Possible? :smash:

Nyligen gjort om mitt träningsschema efter dessa önskemål,men vet inte om det är rimliga måljag har,eller om jag måste välja mellan att bygga eller gå ner i fett.....tips,anyone?

:)

King Grub
2010-06-06, 21:59
Visst går det. För att nå det målet behöver du inte ens ligga på kaloriunderskott och tappa fettvikt, utan det räcker med att "bara" bygga muskler utan att öka fettvikten, så minskar kroppsfettprocenten i takt med att du lägger på dig muskler. Sedan att det inte alltid är lätt att bygga upp muskelmassan "REJÄLT", oavsett hur man beter sig, och särskilt inte som kvinna, är en annan sak, men det är inget fysiologiskt omöjligt med rätt genetiska förutsättningar och korrekt, tung träning.

chrilledude
2010-06-06, 22:02
Visst går det. För att nå det målet behöver du inte ens ligga på kaloriunderskott och tappa fettvikt, utan det räcker med att "bara" bygga muskler utan att öka fettvikten, så minskar kroppsfettprocenten i takt med att du lägger på dig muskler. Sedan att det inte alltid är lätt att bygga upp muskelmassan "REJÄLT", oavsett hur man beter sig, och särskilt inte som kvinna, är en annan sak, men det är inget fysiologiskt omöjligt med rätt genetiska förutsättningar och korrekt, tung träning.

Utveckla gärna! :)

King Grub
2010-06-06, 22:03
Grundskolematematik?

Sjoba
2010-06-06, 22:08
Utveckla gärna! :)


Kroppen har 200g fett och 500g muskler. Om du sedan ökar muskelmängden till 1000g så har du ju mindre fett procentuellt sett. Skolka inte från mattelektionerna :smash:

chrilledude
2010-06-06, 22:36
Grundskolematematik?

Kroppen har 200g fett och 500g muskler. Om du sedan ökar muskelmängden till 1000g så har du ju mindre fett procentuellt sett. Skolka inte från mattelektionerna :smash:

Wops, tänkte inte rätt där, ta det lugnt. Tänkte mer att "kroppsfett försvinner om man får mer muskler".

BeautifulLeah
2010-06-07, 08:05
Okej,jag har tidigare tränat 4-split och sedan kört enstaka cardiopass men nu lagt om helt,till en dagsöverkroppsträning,endags ben/rumpa,samt 4-5 cardiopass,med intervaller osv.
Tänkte att detta kanske kunde vara bra ioch med att jag faktiskt inte behöver bygga överkroppen särskilt mycket mer,bara få fram musklerna jag redan har där efter 10 års träning.Benen villjag ju ha större,kör dem så tungt jag kan. Sedan all cardio kanske kunde boosta min förbränning och göra att jag tajtar till mig lite. Tänker jag fel?
Har känt redan efter några dagar med så mycket cardio,att kroppen är mycket mer hungrig,alltså har den gjort av med mer kalorier än på gymmet?
Kaloriunderskott behöver jag väl visst ha? Tränar som sagt endast för att lägga på mig muskler nertill,och endast underhålla de muskler jag har upptill. Eftersom jag då kanske inte lägger på migtillräckligt mycket muskler för att öka förbränningne,bör jag väl ligga på ett kaloriunderskott?

karlingen
2010-06-07, 08:16
Tänkte mer att "kroppsfett försvinner om man får mer muskler".
Jasså??

Raggis
2010-06-07, 08:34
Jasså??

Han antog att king grub menade det, alltså.

King Grub
2010-06-07, 09:13
Kaloriunderskott behöver jag väl visst ha? Tränar som sagt endast för att lägga på mig muskler nertill,och endast underhålla de muskler jag har upptill. Eftersom jag då kanske inte lägger på migtillräckligt mycket muskler för att öka förbränningne,bör jag väl ligga på ett kaloriunderskott?

Om du vill minska fettvikten, ja. Du nämnde dock kroppsfettprocenten främst, och för det behövs inget underskott. Det räcker med att bygga muskler och inte öka fettvikten.

Och lägger du dig på ett kaloriunderskott, kommer du att få väldiga problem att, som du uttrycker det, "bygga upp rumpa,lår och vader REJÄLT".

BeautifulLeah
2010-06-07, 09:27
Så då lär jag alltså välja mellan att bygga,eller att minska fettvikt?

Minskar jag fettvikten lär exempelvis midja och mage minska,för det brukar hända när jag minskar i vikt,och på så vis får jag ju alltså mer balans i kroppen. Benen och rumpan ser ju avsevärt kurvigare ut om midjan och degmagen bränns bort.

Kanske borde satsa på mitt nya träningsprogram då,med idiotmycket cardio? :)

King Grub
2010-06-07, 09:28
Konditionsträning ökar inte fettförbränningen över dygnet vid en viss kaloribalan, och "idiotmycket" sådan hämmar snarare mest styrketräningsresultaten.

BeautifulLeah
2010-06-07, 09:30
Men kondition lär ju tränas för att minska fettprocent? Detta kan väl inte enbart göras genom att äta mindre? Ju mer cardiojag kör,desto hungrigare blir jag också...

King Grub
2010-06-07, 09:36
Jo, det är just det det kan. Konditionsträning i sig ökar inte fettförbränningen, utan är bara ett sätt att påverka kaloribalansen. Kroppsfettmängden påverkas inte mer än vad kaloribalansen eventuellt påverkas. Man förlorar lika mycket eller lite kroppsfett utan att träna konditionsträning och styra kaloribalansen med kosten i stället, äta mindre. Eller genom en kombination.

Konditionsträning ökar inte fettförbränningen.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4297609&postcount=5

"Idiotmycket" konditionsträning tränar man bara om man vill förbättra sin uthållighet i distansgrenar. Och då är det inte "idiot"-någonting, utan fyller ett syfte. För någon som vill minska sitt kroppsfett och öka eller bevara sin muskelmassa finns det mycket smartare sätt att gå till väga. Alla sätt är nog smartare, t o m. T ex hålla konditionsträningen på moderata, eller t o m minimala nivåer, satsa på tung styrketräning, hålla proteinintaget högt, och kontrollera kaloribalansen via födointaget.

svennebanan
2010-06-07, 09:37
Har lite av en mans kroppsform just nu tycker jag: breda axlar,degig mage,rak midja,samt muskulösa ben.
Bra beskrivning av den manliga kroppen. :)

BeautifulLeah
2010-06-07, 17:38
Haha jag menade bara att jag ser mer typiskt manlig ut,än typiskt kvinnlig. Menade inte att alla män har degiga magar