handdator

Visa fullständig version : Tips när man kommer ner mot ensiffrigt bodyfat


BajareN
2010-06-06, 17:55
Är i slutskedet av min diet och hade tänkt köra på hela juni sen får det vara nog. Har kommit under 10% nu uppskattningsvis och skulle vilja ha konkreta förslag från folk med erfarenhet av deff på den här nivån.

Jag tänkte exempelvis börja med två ätardagar i veckan. Onsdagar samt lördagar då jag äter på kaloribalans och fyller på med massa kolhydrater. Jag har kört ätardagar på lördagar tidigare och har märkt de sista veckorna att energin tryter på torsdag fredag och att glykogendepåerna är helt tömda redan på onsdag.

Andra saker att tänka på? Slänger i mig 1g koffein innan morgonpromenaderna på helgerna numera. Annars har jag kört på i samma stuk från början.

hejhopp79
2010-06-06, 18:28
Slänger du verkligen i dig 1 g koffein innan morgonpromenader? Det motsvarar typ....9-10 koppar kaffe? Fy helvete.

50cent
2010-06-06, 19:05
Slänger du verkligen i dig 1 g koffein innan morgonpromenader? Det motsvarar typ....9-10 koppar kaffe? Fy helvete.

+1

extrema mängder koffein sliter på nervsystemet och kommer antagligen förstöra mer än vad det hjälper med ditt mål. testa grönt te istället

Rakanichy
2010-06-06, 19:17
+1

extrema mängder koffein sliter på nervsystemet och kommer antagligen förstöra mer än vad det hjälper med ditt mål. testa grönt te istället

Antagligen tar han det i koffeintabletter. Grönt te innehåller ju också koffein?

Kör på 200-300mg koffein 1-3ggr dagligen , det är mer än tillräckligt :)

50cent
2010-06-06, 19:47
Antagligen tar han det i koffeintabletter. Grönt te innehåller ju också koffein?
Kör på 200-300mg koffein 1-3ggr dagligen , det är mer än tillräckligt :)

Ja, dock mycket mindre samtidigt som det innehåller ämnen med lugnande effekt

hariiis
2010-06-06, 19:52
Sitter i samma sits.

BajareN
2010-06-06, 19:59
Var väl mer ute efter andra saker att ta upp. Typ kolhydratladdningar och komma förbi platåer. Vet att det är vanligt att man köra ätardagar mer frekvent ju lägre man kommer för att leptinet går i botten annars.

Hur ser en bra ätardag ut typ. Mycket snabba kolhydrater i början av dagen och avsluta med något lägre GI baserat på kvällen? Ligga under 50gram fett på ätardagarna? Undvika fruktos.

Kanske rent utav äta mer än kaloribalans på ätardagarna?

50cent
2010-06-06, 20:07
eller så skiter du i att vara opti och äter gott istället. några E% hit och dit gör knappast någon märkbar skillnad så länge du inte får i dig överdrivet lite kolhydrater

Rickard
2010-06-06, 20:16
Jag tror att den här posten kan vara intressant för dig. http://leangains.blogspot.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

Joe Hardgainer
2010-06-06, 20:29
Jag tror att den här posten kan vara intressant för dig. http://leangains.blogspot.com/2010/03/maintaining-low-body-fat.html

+1000!!!

Finns en del saker jag lärt mig när man är på ensiffrigt. Jag har hållit mig stabilt under 8 % i drygt 18 månader. Smygdietar lite nu igen. Och det är väl där runt 8 -9 % siom jag märkte att fettet inte släpper lika lätt. Mitt tips om du vill komma lägre är att ha tålamod. Just nu snittar jag typ -0.5 kg på två veckor. Alltför stora underskott är bara kontraproduktivt för mig har jag märkt. Ligger dessutom enbart på underskott under vilodagarna.

Kör drygt 500 kcal överskott på träningsdagarna och runt -1000 kcal på vilodagar. På träningsdagarna brukar det bli lite extra kolhydrater medan det i huvudsak blir mer protein och grönsaker på vilodagar.

Underskatta inte vilan heller !!!! Överdriv inte cardion och styrketräningen. Låt underskottet via maten göra det huvudsakliga jobbet vid viktnedgången.

Fredrik_S
2010-06-07, 03:42
Underskatta inte vilan heller !!!! Överdriv inte cardion och styrketräningen. Låt underskottet via maten göra det huvudsakliga jobbet vid viktnedgången.

Jag tycker det är mycket lättare att ligga på ett lika stort underskott genom att istället överdriva cardion. Jag tycker alltså det är lättare att äta i området 2500-3500 kcal och förbruka 3500-4500 än att äta 1500-2500 och förbruka 2500-3500.
Tycker helt enkelt det är för plågsamt att få äta så lite...

Jag menar inte på något sätt att det jag gör är bättre. Men för mig känns det lättare att göra så