handdator

Visa fullständig version : En fråga om hålling


Phille
2010-06-06, 13:14
Tja, så vitt jag har fattat är det ryggen och magen som stabiliserar kroppen och om man inte har en balans mellan dem så lutar man?

Min fråga är om jag behöver lägga mer fokus på rygg eller om det är magen som är boven i dramat, min hållning ser ut ungefär såhär sedd från sidan:

Alltså magen lutar framåt för att sedan böjas bakåt och som ni ser, så ser det åt helvete ut ;/

Tips på övningar och sånt för att förbättra hållningen tas gärna emot också!

tumme
2010-06-06, 14:08
Viktigaste är nog att bara tänka på det och sträcka på dig. Annars får jag vara lite förutsägbar och säga marklyft och liknande basövningar.

Honken
2010-06-06, 14:26
Det låter som att din höft är framåtroterad. Stretcha höftböjarna, aktivera gluteus samt träna upp bålstabiliteten.

rutan
2010-06-06, 14:47
jag hörde nått om nått snöre som man kan ha runt midjan,som ska lära en att sträcka på sig...

kommer ej ihåg var jag hörde det..jag kanske är helt ute å cyklar..kanske nån annan har hört nått med,å kan komma med mer fakta..

hampusss
2010-06-06, 20:49
Jag har liknande och stretchning av höftböjare, marklyft och plankan har gjort min hållning betydligt bättre.

MrMuggelSnuggel
2010-06-06, 21:38
Den där bilden var jävligt ful så jag kan förstå när du säger att det ser åt helvete ut, hah. Får väl klassas som en ganska onödig kommentar men jag ville bara flinka in och påpeka att jag hoppas dina paint kunskaper stannar hemma och att du inte försöker dig på en karriär. Tycker du har fått bra tips - basövningar, stretching och tänk på din hållning.

Saikyou
2010-06-06, 21:48
Knäböj. Mycket knäböj.

Gabriel Forslund
2010-06-06, 22:45
Jag har/hade liknande och knäböj förstörde min rygg helt och hållet.

beckman88
2010-06-07, 05:29
Knäböj. Mycket knäböj.

Vad bygger du detta pa?

Vad jag kan se sa ar Gluteus + hamstrings tighta (forkortade)
Medans hans Hipflexors + Rectus abdominus ar svaga (forlangda)

Skulle du kora Tunga knaboj med svag mage + avaga stabilisatorer?

Kanns lite bakvant tycker jag.

Phille
2010-06-07, 19:34
Ska jag alltså stretcha höftböjarna? Hur gör jag detta? Och jag läste nånstans att man måste stretcha något annat också, eller är jag ute och cyklar? :/

skeletron
2010-06-07, 22:37
Ska jag alltså stretcha höftböjarna? Hur gör jag detta? Och jag läste nånstans att man måste stretcha något annat också, eller är jag ute och cyklar? :/

Stretcha höftböjarna tror inte jag på, det är väl så man motverkar svank, har jag fel? Man bör väl lägga krutet på att stärka höftböjarna istället? Någon som kan rätta mig? :D

prOtotype
2010-06-08, 08:02
Självklart hjälper det om musklerna är balanserade för att få en bra hållning, men det viktigaste är ändå att tänka på hur man har kroppen. Du ska vara bra stel för att inte kunna ta en vanlig hållning trots överrörliga ditten och stela datten.
Läs på www.traningslara.se om hållning.

beckman88
2010-06-08, 08:21
Nej jag sa inget om att stratcha hoftbojarna. Jag skrev att dom kan vara forlangda (longengated) och darav svaga och kan darav behova mer styrka.

ARMSTARK
2010-06-08, 11:28
Posera framför spegeln och försök stå så som du vill se ut, memorera, och sen försöker du hålla kroppen så 24/7. Då stärker du de muskler som håller kroppen i "rätt" position. Till slut behöver du inte tänka på det, det går av sig själv.

Phille
2010-06-08, 22:53
Tack för att svar men undrar fortfarande om det är magen eller ryggen som är understimulerad? För som det är nu kör jag mest fokus på rygg, och om jag borde köra tvärt om blir det ju inge bra hehe

prOtotype
2010-06-09, 07:33
Tack för att svar men undrar fortfarande om det är magen eller ryggen som är understimulerad?

Magen.

Phille
2010-06-09, 10:08
Magen.

Okej tack igen, en följdfråga, i nuläget kör jag 20 set rygg och 6 set mage på tisdagen och 15 set rygg och 6 set mage på fredagen, bör jag dra ner på ryggtränandet eller lägga till fler övningar för magen?

Adama
2010-06-09, 10:52
Det var inte alls länge sedan min fru kommenterade att min hållning är "riktigt bra". Något hon aldrig gjort förrut.

Vad har jag pysslat med de senaste månaderna då... Knäböj, myyycket knäböj (samt marklyft/chins/stångrodd/bänk).

Man får ju otroligt mycket bål/magträning gratis från böjandet.