handdator

Visa fullständig version : Fortfarande ONT i ryggen/skuldran - Behöver er hjälp!


Anvendarnamn
2010-06-06, 08:29
Hej. Jag fyller i skademallen först:
Kön: Man

Ålder: 18

Längd och vikt: 175, 78kg

Smärtbeskrivning: Smärtan ligger mellan skuldran och ryggraden. Mer in mot skoldran. Besväret har jag haft länge men det har blivit som värst nu.
Smärtan är värst efter att jag har sovit och ska vakna. Jag kan i princip inte komma upp. När man trycker i problem området så känner jag ingen smärta.

Smärtan kommer väldigt djupt. Och det är som om någon hugger mig med en vass knivspets djupt i ryggen.
Smärtan känns när: Ex en framlyft rörelse. Då smärtar det i högsta läget, alltså 90 grader. Och även vid bänkpress vid helt utsträckta armar smärtar det. Eller vid lyft till hakan rörelsen
Jag kör ingen marklyft eller andra tyngre lyft för ryggen. Utan andra övningar som ryggresningar.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden? 2/3 gånger i veckan. Inga ändrignar eller enns variation i övningar har skett senaste 3 veckorna.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Inga verktabletter. Men jag kan testa ormsalva och Alevedon idag.

För ryggbesvär så kan det vara bra svara på dessa frågor, svarar du ja på någon av dessa frågor är det lämpligt att ta kontakt med vården:
Provocerar hostning/nysning/krystning dina besvär i ryggen? Ja, väldigt mycket. Djupa andningar ger även smärta. När jag andas in och precis då jag andas ut känns det. Alltså exact vid utandningen smärtar det.
Domningar i ben eller fötter? Nej
Svårighet att gå på tå eller häl? Nej
Domning i underliv? Nej
Påverkan på blåsa/tarm(svårt att hålla tätt eller tömma)? Nej

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Ja, jag har varit på vårdcentralen och de skickade mig till någon muckel doktor. Han bad mig lyfta armarna i olika positioner osv.

Tillslut kom han fram till att det var stress som orsakar.
Jag tror det kan vara så. För när jag blir stressad känns det som om den muskel dras ihop och att jag måste dra ut den. Så därför spänner jag mig så det blir ungefär som en lite smärtsamtskönt streching.

Men hanns slutsats var vila och minska din stress??
Övrigt: En släkting är på besök så jag sover på bäddsoffan i ungefär 1 månad. Den är mycket hård fast bra fjädring. Jag sover på sidan/mage med benen "utfällda".

Snälla vad tycker ni jag ska göra. Åker utomland om 1 vecka och jag vill gärna att problemet ska lindras till dess. Ska jag bara vila hela dagarna min stressnivår=0% de kommande dagarna dessutom??

Hoppas verkligen på er hjälp, TACK!

nyrjoh
2010-06-06, 11:35
Stress kan vara en faktor som bidrar till besvär från nack och skulderområdet men det är oftast inte den enda faktorn. Andra saker bidrar ofta som t ex förlängda eller förkortade muskler, svaghet/dominans i olika muskergrupper, hållning osv.

Ger nackrörelser någon smärta, alltså böjning av nacken framåt, bakåt, sidled eller att vrida från sida till sida?

Anvendarnamn
2010-06-06, 15:32
Stress kan vara en faktor som bidrar till besvär från nack och skulderområdet men det är oftast inte den enda faktorn. Andra saker bidrar ofta som t ex förlängda eller förkortade muskler, svaghet/dominans i olika muskergrupper, hållning osv.

Ger nackrörelser någon smärta, alltså böjning av nacken framåt, bakåt, sidled eller att vrida från sida till sida?

Ja om jag böjer mig mycket åt vänster med nacken gör det ont. Eller om jag böjer mycket bakåt så känns det.

Åt vänster är det mer smärta men bakåt tycker jag är rätt så skänt.

Det fetstlita, vilka muskler kan det handla om i mitt fall.

nyrjoh
2010-06-06, 15:44
Ja om jag böjer mig mycket åt vänster med nacken gör det ont. Eller om jag böjer mycket bakåt så känns det.

Åt vänster är det mer smärta men bakåt tycker jag är rätt så skänt.

Det fetstlita, vilka muskler kan det handla om i mitt fall.

Sitter det onda i mittlinjen eller på höger eller vänster sida av nacken?

Anvendarnamn
2010-06-06, 15:54
Sitter det onda i mittlinjen eller på höger eller vänster sida av nacken?

Konstigt nog sitter just den smärtan jag får då böjer bakåt, lite högre upp ¨t vänster.

När jag böjer åt vänster får jag ont där vid högra skuldran som om det sticker till.

Anvendarnamn
2010-06-06, 18:38
Skulle vilja ha reda på:

skulle ni sova på rygg eller mage om ni var i min situation??

nyrjoh
2010-06-06, 19:37
Konstigt nog sitter just den smärtan jag får då böjer bakåt, lite högre upp ¨t vänster.

När jag böjer åt vänster får jag ont där vid högra skuldran som om det sticker till.

Det är omöjligt att ge bra svar såhär, det blir något av chansning av det hela. Men hur ser din hållning ut, är den dålig så var extra noga med den. Tänk på att inte sitta med "nedsjunken" bröstkorg. Bröstkorgen skall peka rakt fram eller något upp. Tänk på att inte sitta med framskjutet huvud.

Det är vanligt att man vid nack och skuldersmärta har svaga djupa nackböjare, de tränas så här:http://www.youtube.com/watch?v=y4YTIhSBtxc&feature=related

Finns lite olika svårighetsnivåer på övningarna. Var också noga med att inte hamna i framskjuten huvudhållning när du utför dina vanliga styrketräningsövningar så tränas de automatiskt där också.

L-Sami
2010-06-06, 21:26
Skulle vilja ha reda på:

skulle ni sova på rygg eller mage om ni var i min situation??

Den positionen du upplever som skönast. Hitta ett smärtfritt läge, så att du inte stressar de irriterade strukturer ytterligare.

Anvendarnamn
2010-06-06, 22:49
Det är omöjligt att ge bra svar såhär, det blir något av chansning av det hela. Men hur ser din hållning ut, är den dålig så var extra noga med den. Tänk på att inte sitta med "nedsjunken" bröstkorg. Bröstkorgen skall peka rakt fram eller något upp. Tänk på att inte sitta med framskjutet huvud.

Det är vanligt att man vid nack och skuldersmärta har svaga djupa nackböjare, de tränas så här:http://www.youtube.com/watch?v=y4YTIhSBtxc&feature=related

Finns lite olika svårighetsnivåer på övningarna. Var också noga med att inte hamna i framskjuten huvudhållning när du utför dina vanliga styrketräningsövningar så tränas de automatiskt där också.

Jag har ett väldigt framskjutet huve tror jag,.

Martin Löwgren
2010-06-07, 08:09
Jag har ett väldigt framskjutet huve tror jag,.

Kallas slarvigt för "gamnacke" och det är en hållningsproblematik som ger stor belastning på framförallt C5 segmentet med dess ligament och disk då mycket av den translatoriska rörelser sker just där.

Anvendarnamn
2010-06-07, 12:58
Kallas slarvigt för "gamnacke" och det är en hållningsproblematik som ger stor belastning på framförallt C5 segmentet med dess ligament och disk då mycket av den translatoriska rörelser sker just där.

Martin man blir skitglad när man ser dig skriva i ens tråd.

MEN kan du inte försöka använda lite lättare ord. Jag har färsökt googla alla C5 och segment och ligamen och allt vad det där betyder. Jag får inget samanhang.
Snälla jag ber dig kan du inte försöka skriva lite lättare just till mgi bara nästa gång?

Sen om du vill, vad tror du mitt problem beror på och vilket sovsätt skulle du föreslå??

dupper
2010-06-07, 13:09
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ligament

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamnacke

http://sv.wikipedia.org/wiki/Disk_%28anatomi%29

c5 är den femte kotan uppifrån, alltså en nackkota.

Translatorisk rörelse vet jag inte vad det är, och lite korta sökningar gav mig inget resultat. Hoppas att du förstår lite mer nu iaf!

Anvendarnamn
2010-06-07, 13:24
Ok, men lösningar till gamnacke?

Numse
2010-06-07, 13:33
Kiropraktor/naprapat är lösningen. Sen är det bara att rehabträna rygg ordentligt och stretcha bröst/mage för att försöka få upp huvudet, efter att de knäckt till rygg/nacke på dig.

Anvendarnamn
2010-06-07, 13:40
Kiropraktor/naprapat är lösningen. Sen är det bara att rehabträna rygg ordentligt och stretcha bröst/mage för att försöka få upp huvudet, efter att de knäckt till rygg/nacke på dig.


Det där är inte sant.

Numse
2010-06-07, 13:42
Så du menar att du ska stretcha och rehabträna innan, och sen skita i det när du varit hos kiropraktorn? Eller va

Anvendarnamn
2010-06-07, 13:44
Så du menar att du ska stretcha och rehabträna innan, och sen skita i det när du varit hos kiropraktorn? Eller va

Nej men, vad menar du med knäcka??

Numse
2010-06-07, 13:46
Ja, det låter iaf knak när de rättar till min rygg/nacke :) därav knäcka.

Anvendarnamn
2010-06-07, 13:49
Ja, det låter iaf knak när de rättar till min rygg/nacke :) därav knäcka.

Fan vad lästkigt, vad kostar det??

Numse
2010-06-07, 14:04
Brukar bli en femhundring per halvtimme. Sen brukar det räcka med 1-4 gånger beroende på hur allvarligt det är. Om det bara är en fråga om hållning så bör 1-2 gånger räcka. Helt klart värt det

Martin Löwgren
2010-06-07, 14:18
Fan vad lästkigt

Det behöver absolut inte vara läskigt om personen som gör det är duktig. Skönt, enormt avslappnande efter och häftigt är de flestas reaktion enligt min erfarenhet.

Martin Löwgren
2010-06-07, 14:21
Martin man blir skitglad när man ser dig skriva i ens tråd.

MEN kan du inte försöka använda lite lättare ord. Jag har färsökt googla alla C5 och segment och ligamen och allt vad det där betyder. Jag får inget samanhang.
Snälla jag ber dig kan du inte försöka skriva lite lättare just till mgi bara nästa gång?

Sen om du vill, vad tror du mitt problem beror på och vilket sovsätt skulle du föreslå??
När nacken är framför kroppen som den är vid gamnacke har en translatorisk rörelse skett och denna måste motverkas, framförallt genom specifika hemövningar du får hos din naprapat när du varit på behandling för detta.

Anvendarnamn
2010-06-07, 14:30
Det behöver absolut inte vara läskigt om personen som gör det är duktig. Skönt, enormt avslappnande efter och häftigt är de flestas reaktion enligt min erfarenhet.

Vet du hur man gör detta??

Martin Löwgren
2010-06-07, 14:32
Vet du hur man gör detta??

Gör hur?

Anvendarnamn
2010-06-07, 17:12
Gör hur?

knäker sådär som han ovan sade.

Edit: Eller du menar "gör vad?" med din fråga kanske? Annars vet jag inte vad jag ska svara.

nyrjoh
2010-06-07, 19:01
Du kan lika gärna gå till en sjukgymnast. Och min uppfattning är att det inte är någon nödvändighet att du blir "knäckt" i nacken för att du skall bli bra.

Sen så undrar jag lite Martin varför det skulle vara en translatorisk rörelse som han får besvär av?

Martin Löwgren
2010-06-08, 08:22
knäker sådär som han ovan sade.

Edit: Eller du menar "gör vad?" med din fråga kanske? Annars vet jag inte vad jag ska svara.

Man går till en utbildad person som kan utföra dessa knäckningar (kallas för manipulation).

Om det behövs i ditt fall tror jag inte men kan ej utesluta det då jag ej träffat dig.

Martin Löwgren
2010-06-08, 08:23
Sen så undrar jag lite Martin varför det skulle vara en translatorisk rörelse som han får besvär av?

Det är väl inte rörelsen i sig som gör ont utan "gamnacke" positionens påverkan på disk och muskulatir.

Joe Hardgainer
2010-06-08, 08:37
Du kan lika gärna gå till en sjukgymnast. Och min uppfattning är att det inte är någon nödvändighet att du blir "knäckt" i nacken för att du skall bli bra.

Sen så undrar jag lite Martin varför det skulle vara en translatorisk rörelse som han får besvär av?

Cervikalkotorna är de mest rörliga i columna. Rotaition, exetension , flexion, lateralflexion antagligen.

Manuell manipulation kan göra en hel del faktiskt. Har TS rodnader kring området som gör ont , tyder det på nedsatt cirkulation lokalt. Nerver kan även ha hamnat lite konstigt. Förutom manipulationen kan även tejpning göra att spänningar i kringliggande muskler försvinner , vilket delvis kan vara en orsak till smärta och framåtskjuten nacke.

Martin Löwgren
2010-06-08, 09:31
Cervikalkotorna är de mest rörliga i columna. Rotaition, exetension , flexion, lateralflexion antagligen.


Och därför ska man enligt min mening vara rätt sparsam med att manipulera just dessa.

Anvendarnamn
2010-06-08, 13:16
Och därför ska man enligt min mening vara rätt sparsam med att manipulera just dessa.

Det låter vettigt. Du är imponerande med alla kunskaper och utbildnignar och träning.

Men tycker du borde satsa lite mer på biceps av det jag såg (och sluta äta konstig bänor och ärtor;))

Tack för hjälpen alla!

Anders Dybdahl
2010-06-08, 13:44
Och därför ska man enligt min mening vara rätt sparsam med att manipulera just dessa.

Hur tänker du? Risk för ökad rörlighet? Ökad risk för skador pga. det större ytterläget? Spinal manipulation ger ingen varaktig förändring av intakt bindväv (ledband, ledkapsel etc.).

Martin Löwgren
2010-06-09, 12:30
Det låter vettigt. Du är imponerande med alla kunskaper och utbildnignar och träning.

Men tycker du borde satsa lite mer på biceps av det jag såg (och sluta äta konstig bänor och ärtor;))

Tack för hjälpen alla!

Tycker de är helt okej såväl under bulk som på tävling även om de tillsammans med axlar är min svagaste muskelgrupp.

72084

72085

Martin Löwgren
2010-06-09, 12:32
Hur tänker du? Risk för ökad rörlighet? Ökad risk för skador pga. det större ytterläget? Spinal manipulation ger ingen varaktig förändring av intakt bindväv (ledband, ledkapsel etc.).

Det är en känslig struktur som man ska vara aktsam mot och inte manipulera i onödan bara "för att" (som många gör).

Anders Dybdahl
2010-06-11, 09:28
Det är en känslig struktur som man ska vara aktsam mot och inte manipulera i onödan bara "för att" (som många gör).

Håller med om att manipulera "bara för att", eller "underhåll" etc. inte är att rekommendera. Det finns alltid en mikroskopisk risk för vävnadsskada / kärlskada, så det bör finnas en klar indikation innan man utför en manipulation. Själv använder jag oftast andra tekniker på halsryggen.

Manipulation av bröstrygg är oftast effektivt för mekaniska nacksmärtor är min erfaring.

Martin Löwgren
2010-06-11, 09:46
manipulation av bröstrygg är oftast effektivt för mekaniska nacksmärtor är min erfaring.
+1

Långsmal
2010-07-22, 17:23
Håller med om att manipulera "bara för att", eller "underhåll" etc. inte är att rekommendera. Det finns alltid en mikroskopisk risk för vävnadsskada / kärlskada, så det bör finnas en klar indikation innan man utför en manipulation. Själv använder jag oftast andra tekniker på halsryggen.

Manipulation av bröstrygg är oftast effektivt för mekaniska nacksmärtor är min erfaring.

Vad menas med att manipulera i träningssammanhang?