Visa fullständig version : Proteinrik mat som håller sig utomhus
Då det börjar dra sig inför årets onyttigaste tid, dvs sweden rock festival, så börjar funderingarna runt kosten även komma. Finns en massa olika sorters "marknadsmat" där men om jag ska försöka komma i närheten av den protein jag fortfarande vill få i mig så kommer jag bli väldigt fattig om jag ska beställa 10 sillamackor utan bröd. Väljer även helst bort den fetare proteinrika maten då det kommer bli ett "ofrivilligt" överskott ifrån alkoholen redan, så kebab osv går bort det med. Mat som har under 10g kolh/100g och gärna under 10g fett/100g.
Så, finns det några tips på proteinrik mat som håller sig åtminstonde ~16-20h i juni-värmen? Jag bor bara en mil ifrån festivalen men att ta sig hem under dagen är en riktig plåga, blir nog endast ett par hemfärder för att duscha. Helst hade jag velat kunna äta mitt kära kvarg *cry* Hade det möjligtvist hållt sig iallafall en 12timmar i en frysväska?
Tonfisk står på listan än så länge. Proteinbars kommer tyvärr inte hinnas inhandlas, och då jag inte vill ligga på överdrivet stort överskott så hade dom inte heller konsumerats i stora mängder.
För att förhindra diverse moralposter: Ja, jag vet om att det är en festival och att man ska kunna släppa på kosten så mycket som möjligt. Det kommer bli väldigt "onyttigt" hur dant det än är, men lite ansträngning för att minimera "skadorna" genom att iallafall få i mig tillräckligt med protein och inte ligga på överdrivet överskott är jag inte rädd för! :) Kommer garanterat bli en 40-50 öl/cider och en eller två flaskor starksprit så jag har mitt roliga därigenom så undviker gärna skräpmat vilket jag inte ens gillar.
Ursäkta flummet, klockan är snart 2..:Virro
chrilledude
2010-06-06, 00:48
Själv tycker jag att du bara ska dra en fet BRY och skita fullständigt i "protein blabla lågkalori". Finns det någon mataffär nära? Köp grillad kyckling eller något.
Festival > Släpp alla normala mönster, liksom.. skitsamma?
Lycka till osv. :)
Tillskott : EAA, Vassle
Mat: Matlådor, allt funkar så länge du har kylbox(det mesta i alla fall)
För att förhindra diverse moralposter: Ja, jag vet om att det är en festival och att man ska kunna släppa på kosten så mycket som möjligt. Det kommer bli väldigt "onyttigt" hur dant det än är, men lite ansträngning för att minimera "skadorna" genom att iallafall få i mig tillräckligt med protein och inte ligga på överdrivet överskott är jag inte rädd för! :) Kommer garanterat bli en 40-50 öl/cider och en eller två flaskor starksprit så jag har mitt roliga därigenom så undviker gärna skräpmat vilket jag inte ens gillar.
Själv tycker jag att du bara ska dra en fet BRY och skita fullständigt i "protein blabla lågkalori". Finns det någon mataffär nära? Köp grillad kyckling eller något.
Festival > Släpp alla normala mönster, liksom.. skitsamma?
Lycka till osv. :)
Jag älskar proteinrik mat, jag tycker ytterst sällan om skräpmat. Jag har inget emot enformig mat. Jag äter hellre två burkar tonfisk än en pizza, på alla tänkbara anledningar ifrån smak till näringsinnehåll.
Med det sagt och med ovanstående quote, gjorde posten i hopp om förslag på proteinrik mat jag kan ha med mig, inte moralpredikningar (no offense, bara hoppas på lite mer onT då tiden för att inhandla börjar bli knapp:))
Tillskott : EAA, Vassle
Mat: Matlådor, allt funkar så länge du har kylbox(det mesta i alla fall)
Har inget behov av effekten ifrån eaa under en festival, mycket alkohol och ingen träning. 300g vassle i 10 portionspåsar och x liter vatten ligger redan i bagen, men det mättar la inte alltför mycket =)
Då är problemet löst, ingen träning inget behov av specifik mat. Ta med dig det du redan nämn och sen några lite större matlådor så är du fit for rock.
Du kommer inte förlora något under festivalen, inte om du får för dig att utföra ett ghettopass helt plötsligt i alla fall.
Då är problemet löst, ingen träning inget behov av specifik mat. Ta med dig det du redan nämn och sen några lite större matlådor så är du fit for rock.
Du kommer inte förlora något under festivalen, inte om du får för dig att utföra ett ghettopass helt plötsligt i alla fall.
Jag vill undvika skräpmat av diverse anledningar som sagt och jag vet inte vad för sorts mat jag kan ta med mig som håller i 20-25 +grader i princip från 06:00 till ~21:00-23:00. Och jag vill äta proteinrik mat eftersom min kropp mår bättre av det, speciellt i samband med alkohol. Märk min kropp efter mina erfarenheter så det inte blir någon diskussion om bästa näringsintag i samband med alkohol för att förhindra bakfyllor.
Det ENDA jag är intresserad av är det jag frågade om. Inte vilken effekt min kropp kommer få jämfört med högt/lågt proteinintag. Isåfall hade jag postat i Kost & Näring - INTE i Matlagning & Recept. No offense.
Men fohelvede jag skrev ju precis, MATLÅDOR, obs mina matlådor så vi slipper missuppfattningar! Tips på matlådor :
1: Kyckling med ris, ev lite grönsaker. Bevara försluten och kyld
2: Cevapi med lite bröd, ev lök. -||-
3: What ever, mat håller sig inte speciellt bra i 25+
Men fohelvede jag skrev ju precis, MATLÅDOR, obs mina matlådor så vi slipper missuppfattningar! Tips på matlådor :
1: Kyckling med ris, ev lite grönsaker. Bevara försluten och kyld
2: Cevapi med lite bröd, ev lök. -||-
3: What ever, mat håller sig inte speciellt bra i 25+
Tycker du själv att "matlådor" är ett bra svar? Då kan du lika väl svara "matlådor" på 99% av alla trådar om kost. Eller så kan du svara "träna" på 99% av alla frågor om träning. Enda gången det svaret hade kunnat vara till hjälp hade varit om jag suttit och löst korsord från tre år uppåt och fått frågan "Vad är en låda och innehåller mat?".
Finns mat som håller sig i 20-25+grader i 20 timmar utan problem. Finns t om mycket mat som håller sig. Konserver, bröd, all mat som är torkad (fisk, kött, grönsaker, frukt), ost på tub med mera, med mera.
Så för tredje gången, jag frågar om hjälp efter något specifikt.
http://sv.wiktionary.org/wiki/specifik obs klicka på länken om du inte förstår så slipper vi missuppfattningar!
Ah, och kom på att jag glömt nämna att torkad fisk/kött är uteslutet för min del då jag inte har möjligthet att inhandla det i tid :)
Inte ens en köning till kolomedlem kommer kunna ge dig svar på vad du kan ta med dig pga att allt är i princip " uteslutet "
Inte ens en köning till kolomedlem kommer kunna ge dig svar på vad du kan ta med dig pga att allt är i princip " uteslutet "
Torkad fisk/kött räknar jag inte som "allt", kan inte minnas att jag sagt att något annan proteinrikt livsmedel inte skulle gå för sig. Dessutom tror jag nog att det finns flertalet medlemmar som kan toppa "matlådor", tvivlar på att denna frågan inte varit uppe flertalet gånger även om mina sökningarna inte gav resultat. Om du tvunget ska skriva mer i denna tråd kan du passa på att fundera och svara på frågan jag ställde i mitt förra inlägg samtidigt som du gör konstiga påståenden utan någon grund.
Personligen brukade jag alltid dra med mig ett par paket knäckebröd av valfri sort och X antal tuber mjukost (3% fett). Huruvida mjukosten "blir dålig" utav att inte vara i kylskåp under ett par dagar låter jag vara osagt - dock smakade den lika gott dag 4 som dag 1.
Det ska väl tilläggas att jag inte lät tuben ligga i solen och gassa, utan hade den försiktigt nedpackad i en väska inne i mitt tält.
Ristretto
2010-06-06, 09:33
Konserver, makrill och tonfisk osv. Det finns mycket gott i konservburk. Bullens pilsnerkorv är kanon också:D
Corned Beef samt pemikan.
OneManArmy
2010-06-06, 09:54
Köp hem en jävla massa bars
Kvarg är väl syrad och lär hålla sig?
Lifeless
2010-06-06, 10:59
Köp hem en jävla massa bars
"Proteinbars kommer tyvärr inte hinnas inhandlas.."
Rökt och saltad mat håller sig bättre i värme. Testa rökta charkprodukter eller rökt fisk. Böckling, rökt makrill, saltsill, kippers.
Dock; dessa livsmedel har ju ganska speciell smak, så man kan inte äta dem i hur stora mängder som helst. Men ett par gånger om dagen under en festival lär man stå ut med.
Ta bara med en fet 10 liters hink, fyll på med kallt vatten varje morgon och förvara keso/kvarg/vadduänvillha I den. häll ut vattnet dagen efter och fyll på nytt. Funkade för mig på Arvika förra året, swedenrock lär också ha "vattenstationer".
Orka läsa tråden: lättmjukost på tub, konserver typ burkskinka, tonfisk, makrill, ärtsoppa, proteinpulver.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.