handdator

Visa fullständig version : Hur orkar man göra i ordning all mat osv.


Raz0r-X
2003-10-12, 18:56
Jag har länge funderat på att verkligen få till det med att äta rätt mat vid rätt tidpunkter osv..

Kanske låter slött men jag kan inte förstå hur man orkar sköta det så noga. Jag vill men jag tror inte jag skulle klara det.

Man ska alltså äta 6 mål mat om dagen ungefär. Är det alltså riktiga mål mat ni äter ? Makaroner å en köttbit ? Eller kan man göra det lättare att kanske ta nån med macka med mkt nyttigt på ?:cool:

Ni skulle gärna kunna få skriva in hur en dag för er ser ut med maten.

Herkulez
2003-10-12, 18:57
själv äter jag väl 2 lagade mål och 6 mellanmål (proteindrinkar, youghurt etc etc)

frukost 1

6-7 dl yougurth (har väldigt svårt att få i mig frukost)

fr 2

ris och kyckling

mål 3
proteindrink

lunch

husmanskost

mål 5 kessella och nån banan

middag

ris och kyckling/ ris och kött

efterträningen

kolhydrat/proteindrink

läggdagsmål

proteindrink eller ägg/kesella


det åt jag i fredags

Raz0r-X
2003-10-12, 18:59
Tack för det snabba svaret. Så en yoghurt funkar lika bra det med ?Jag tycker personligen inte att en proteindrink mättar nånting alls ? Men kanske inte är meningen ? utan bara hålla igång kroppen ? :)

King Grub
2003-10-12, 19:03
God mat är bland det bästa som finns, och jag äter inte bara för träningens skull, utan för att det är gott också. Tar det litet tid att göra i ordning maten så är det värt det.

Jag försöker variera mig så gott det går, men det här åt jag i förrgår, en vanlig träningsdag. Gramuppgifterna är på en höft; jag väger inte till vardags.

Mål 1: Ca 70 g All-Bran Plus, 3 dl vaniljyoghurt, ½ tub Bob risgröt med äpple och kanel, 1 glas mjölk, 1 skiva Fazer Real flerkornsbröd med messmör.

Träning.

Mål 2: 100 gram vassleprotein + 100 gram skumbananer.

Mål 3: 300 gram klyftpotatis, 200 gram fläskfilé, 100 gram vitt bröd med leverpastej, 1 glas mjölk.

Mål 4: 125 gram pasta (okokt vikt), 200 gram grillat kalkonbröst, wokade grönsaker, 1 glas mjölk.

Mål 5: Havregrynsgröt på ca 150 gram havregryn, ½ liter mjölk, 1 skiva Fazer Real flerkornsbröd, 1 burk makrillfilé i tomatsås på brödet.

Mål 6: 125 gram korngryn(okokt vikt), 200 gram ugnsgrillad strutsfilé, 2 skivor flerkornsbröd med ca 100 gram keso på, 1 glas mjölk.

Sängdags.

Med det matintaget ligger min kroppsvikt och fettnivå konstant.

Raz0r-X
2003-10-12, 19:06
Men som du king grub. Maten du äter som du beskriver där. Det måste ju ta upp bra mkt tid av ditt dygn ? Iofs kanske man kommer in i allt efter ett tag,..Själv så skulle jag förbereda osv. Skulle ju inte ha tid till datorn ens ?

Det är ju trots allt ganska noga uppmätt det du äter?

King Grub
2003-10-12, 19:18
Originally posted by Raz0r-X
Men som du king grub. Maten du äter som du beskriver där. Det måste ju ta upp bra mkt tid av ditt dygn ? Iofs kanske man kommer in i allt efter ett tag,..Själv så skulle jag förbereda osv. Skulle ju inte ha tid till datorn ens ?

Det är ju trots allt ganska noga uppmätt det du äter?

Det tar inte så lång tid som det kan se ut. Jag behöver inte stå och titta på när riset kokar, eller när kycklingen ligger i ugnen. Ofta är det storkok och infrysning i portioner som gäller. Men du behöver inte äta lagad mat varje mål. Jag gör det för att jag gillar att äta. Men en tallrik gröt med mjölk och en makrillmacka, eller en skål snabbmakaroner med tonfisk duger fint. Det är en smak- och tidsfråga. Dessutom jobbar jag hemma, så jag har mer tid än de flesta. :)

Och nej, jag väger inte maten, men efter 15 års tränande med koll på kosten har jag fått ett hyggligt ögonmått. Siffrorna ovan är gissningar, men antagligen ganska nära sanningen.

Snafu
2003-10-12, 23:09
Den mat som ligger till grund för mig är spaghetti och köttfärssås. Jag lagar ungefär 10 portioner på söndag och det räcker mig ungefär 1.5 vecka. Storkok gör saker och ting betydligt lättare och smidigare.

Greenman
2003-10-13, 07:37
brukar laga mat 2 ggr per dag i vanliga fall, kokar gröt vid frukost och sedan lagar jag middag och förbereder lunch och andra mål samtidigt vid middagen, frukosten tar ca 7-8 minuter att göra, middag lunch och mellanmål tar ca 30-40 minuter att göra, allt som allt, men som sagt, när kycklingen ligger i ugnen kan man ju läsa tidningen eller något annat, aktiv tid handlar det kanse om 10 minuter inklusive dagnes disk.

loboman
2003-10-14, 06:56
Jag äter lagad mat två gånger om dagen...
Så här kan det se ut
Frulle: havregryn+proteinpulver+olja+psylliumfrön.
Mellis: havregryn+prottepulver
Lunch: Lagad mat
Mellis: havregryn+prottepulver
Middag: Lagad mat
Post träning: 70gr kolisar / 50g protte
Kvällsmål: 200g valios cotton cheese+olja+fun light.

(Kan tillägga att jag skulle leva på MET-RX om jag var ekonomiskt oberoende). :hbang:

FUn-tex SSwinger
2003-10-14, 08:36
grytor är ju ganska tacksamt att frysa/ha stående i kylen, folk borde engagera sig lite mer i att skapa en bra och maffig gryta, fruktansvärt gott och billigt!

Hermes
2003-10-14, 10:17
Originally posted by King Grub
God mat är bland det bästa som finns, och jag äter inte bara för träningens skull, utan för att det är gott också. Tar det litet tid att göra i ordning maten så är det värt det.

Jag försöker variera mig så gott det går, men det här åt jag i förrgår, en vanlig träningsdag. Gramuppgifterna är på en höft; jag väger inte till vardags.

Mål 1: Ca 70 g All-Bran Plus, 3 dl vaniljyoghurt, ½ tub Bob risgröt med äpple och kanel, 1 glas mjölk, 1 skiva Fazer Real flerkornsbröd med messmör.

Träning.

Mål 2: 100 gram vassleprotein + 100 gram skumbananer.

Mål 3: 300 gram klyftpotatis, 200 gram fläskfilé, 100 gram vitt bröd med leverpastej, 1 glas mjölk.

Mål 4: 125 gram pasta (okokt vikt), 200 gram grillat kalkonbröst, wokade grönsaker, 1 glas mjölk.

Mål 5: Havregrynsgröt på ca 150 gram havregryn, ½ liter mjölk, 1 skiva Fazer Real flerkornsbröd, 1 burk makrillfilé i tomatsås på brödet.

Mål 6: 125 gram korngryn(okokt vikt), 200 gram ugnsgrillad strutsfilé, 2 skivor flerkornsbröd med ca 100 gram keso på, 1 glas mjölk.

Sängdags.

Med det matintaget ligger min kroppsvikt och fettnivå konstant.

Får man fråga vad du väger?

King Grub
2003-10-14, 11:12
Originally posted by hermes


Får man fråga vad du väger?

Får man väl. 89 kilo stenhård, fördelat på 182 stolta centimeter.

Hermes
2003-10-14, 17:08
Originally posted by King Grub


Får man väl. 89 kilo stenhård, fördelat på 182 stolta centimeter.

Most impressive young Skywalker :cheers:

King Grub
2003-10-14, 17:14
Originally posted by hermes


Most impressive young Skywalker :cheers:

Efter 15½ års träning? Tveksamt. ;)

subliminal
2003-10-14, 17:39
Originally posted by King Grub


Får man väl. 89 kilo stenhård, fördelat på 182 stolta centimeter.

:eek: Trodde du skulle vara längre och väga mer med det matintaget. Jag ligger inte långt efter kilomässigt, trots betydligt mindre ätande. Iofs är det mest fett jag har :D Har du alltid haft hög förbränning eller har du höjt den mha all HIIT? Skulle själv vilja få upp min förbränning. :)

King Grub
2003-10-14, 17:46
Originally posted by subliminal


:eek: Trodde du skulle vara längre och väga mer med det matintaget. Jag ligger inte långt efter kilomässigt, trots betydligt mindre ätande. Iofs är det mest fett jag har :D Har du alltid haft hög förbränning eller har du höjt den mha all HIIT? Skulle själv vilja få upp min förbränning. :)

Jag har varit så tung som 107 kilo halvbulkig och småpluffsig, men hur roligt var det efter ett tag? Så jag tog tag i konditionsträningen och med 4-5 stenhårda blodsmakspass i veckan smälte fläsket bort. Och med långa styrkepass med runt 20 set per muskelgrupp på det blir energiförbrukningen per dygn rätt hög. Dessutom är man ju gammal och grå (30 svåra år ;) ), så det känns rätt att prioritera hälsan framför att satsa på ren tokbulk år efter år. För hur många bryr sig om jag väger 0.1 ton eller inte egentligen?

subliminal
2003-10-14, 18:05
Originally posted by King Grub


Jag har varit så tung som 107 kilo halvbulkig och småpluffsig, men hur roligt var det efter ett tag? Så jag tog tag i konditionsträningen och med 4-5 stenhårda blodsmakspass i veckan smälte fläsket bort. Och med långa styrkepass med runt 20 set per muskelgrupp på det blir energiförbrukningen per dygn rätt hög. Dessutom är man ju gammal och grå (30 svåra år ;) ), så det känns rätt att prioritera hälsan framför att satsa på ren tokbulk år efter år. För hur många bryr sig om jag väger 0.1 ton eller inte egentligen?

För min del är det väl dags att försöka sig på HIIT igen då. http://www.world-of-smilies.de/html/images/smilies/sport/15.gif