handdator

Visa fullständig version : Börja spela hockey som 16-åring?


turquoise
2010-06-05, 20:57
Jag fyller 16 i år och jag är otroligt intresserad av hockey, även fast jag aldrig har spelat det på riktigt. Jag kan åka skridskor, även fast jag inte har åkt så mycket, så det är ju inga superskills jag har precis. Ska åka mer när ishallen öppnar, nu är det ju rätt stängt.

Jag är dessutom tjej. Om jag vill börja efter sommaren (om det inte är försent), vad kan jag träna på under sommaren? Kan man åka inlines eller något för att få upp åkningen någorlunda?

Så, kan man börja spela hockey när man är 16 år?

von huff
2010-06-05, 21:02
Om det är frågan om att bli riktigt bra och spela på hög nivå så är 16 en sen ålder särskilt när man ser 18 åringar i VM turneringar.Jag har ingen koll på damhocket men det är nog betydligt lättare att hävda sig där ifall man börjar sent.

<Mike>
2010-06-05, 21:02
Where there's a will, there's a way. Det ar bara att borja. Jag borjade med gitarr nar jag var 15 och nu ar en framtid som musiker det anda jag kan tanka mig, aven fast jag borjade "sent".
Vill man nagot sa ska man gora det.

Doggeh
2010-06-05, 21:05
Det var en kille som började spela hockey när han var 16, och han kom med i JVM några år senare! Nothing is impossible! :D

Det är väll en bristvara på tjejer inom hockeyn så du kommer nog få spela matcher den första gången du sätter foten i laget. Det du ska träna är intervaller (IMO) och ''bål''styrka. Alltså mycket balans, frivändningar, ryggövningar(marklyft osv.), ben och magövningar.

von huff
2010-06-05, 21:06
Största problemet är väl att lära sig spela hocket, bålträningen kommer nog ganska lågt ner på listan i början.

turquoise
2010-06-05, 21:14
Tack för alla svar! Det finns ju tyvärr inte särskilt många tjejlag här i närheten, har letat som en galning på internet. Hittade ett som ligger typ en timme bort, men två timmars resa är det faktiskt värt om det är det enda alternativet. Jag tycker hockey är en skitrolig sport, följer NHL just nu.

Jag har hållit på med vissa sporter tidigare, har ridit i några år, och just nu spelar jag tennis (som jag också började rätt sent med) så det är inte som att jag är helt otränad. Men kan man komma in i laget, alltså träna med laget och så, som en nybörjare utan att man får alltför många snea blickar? :/

emi23j
2010-06-05, 21:15
Eftersom du är tjej så säger jag JA.

Hade det handlat om herrar hade jag sagt nej direkt. Där har man tyvärr vid 16 år redan "sållat ut" och är man inte med på den cutten så kommer man få det tungt. Vet förresten inte hur hockey-sverige tänker angående detta. Hur som helst är ju det inte en diskussion för denna tråd.

Det jag skulle tipsa om är att studera hockey. Helst live dock är det ju svårt nu. Men kolla (ladda ned) matcher och studera hur spelare rör sig, vad de gör för beslut, osv.
Just hockey-iq är nog det som du kommer ha svårast med, så är det alltid för dem som börjar senare i sporter.

von huff
2010-06-05, 21:19
Svårt att säga.Hockey är en sport man måste satsa stenhårt på redan från mycket ung ålder ifall man vill bli nåt.Kolla hur stort allvar det är redan då det är frågan om typ 15 åringar.Kan du skrinna bra, inte så att du kan röra dig framåt utan även bakåt, sideledes, snabba vändningar osv såär det en stor fördel.Sen hänger det på hurdant spelsinne du har

turquoise
2010-06-05, 21:22
Att studera hockey blir nog inga problem (ja, herrhockey då) eftersom jag älskar att kolla på det. Har följt ett NHL-lag från mars ungefär fram tills nu, kollade även på VM. Ibörjan så var det några "Varför i helvete gjorde han sådär?" men nu har jag börjat fatta en del faktiskt, kan även regler och sånt, fast måste läsa på lite om alla positioner och sånt där. Får ta och ladda ner matcher, precis som du säger. :)

Tigerkotten
2010-06-05, 22:58
Det var en kille som började spela hockey när han var 16, och han kom med i JVM några år senare! Nothing is impossible! :D

Det är väll en bristvara på tjejer inom hockeyn så du kommer nog få spela matcher den första gången du sätter foten i laget. Det du ska träna är intervaller (IMO) och ''bål''styrka. Alltså mycket balans, frivändningar, ryggövningar(marklyft osv.), ben och magövningar.

JVM för vilket lag då? Låter tveksamt detta om det inte är ett skräplag :)


Ontopic, självklart kan du börja spela som 16åring. Viktigaste är trots allt att du har roligt när du spelar, du kan säkert bli bra också om du lägger ner tid på det. Speciellt då det inte är så många damer som utövar hockey.

Inlines är alltid en grund att börja på, sen om du vill öva ännu mera kan du alltid skaffa en puck samt klubba. Se till att du har något underlag från där du ska skjuta bara, så klubban inte förstörs direkt :)

Sundsarn
2010-06-05, 23:08
Jag skulle säga att du INTE ska snöa in dig på att studera hockey även om jag tycker det är en god idé. Eftersom du börjar så sent är det åkteknik du bör öva mest på. Inlines är en väldigt bra sätt att få iaf lite känsla för hur det är att åka, men samma sak är det inte :)

Jag tycker inte du ska öva skott och så nu. Helt onödigt att börja träna skott innan du stått på is (alltså tränat i full utrustning menar jag nu). Om du inte anser att avståndet är ett problem tycker jag du ska höra dig för med lagledaren om du kan vara med och träna under försäsongen med laget. Det är inte alltid helt lätt att börja i ett nytt lag, även om man spelat innan. Då får du dels träna upp de muskler som används mycket i hockeyn, få lagkompisar och inte minns få mer tips från tränaren vad du kan öva på på egen hand.

Lycka till :)

Vinter
2010-06-05, 23:59
Varför inte? allt beror på hur mycket tid du vill lägga ned och hur mycket du gillar sporten.

lanzal
2010-06-06, 00:03
Som tjej så är det inte alls lika svårt att börja sent som det är som kille, tjejlagen nära dig behöver säkert spelare och de brukar inte heller vara så seriösa som de manliga lagen är, våga och testa! Om inte annat så får du iaf träna hockey tills du kan ta en plats och spela matcher också

Sebbe_H
2010-06-06, 00:09
Kör hårt, det är aldrig för sent för att försöka fullfölja sina drömmar

turquoise
2010-06-06, 15:02
Jo, det lutar faktiskt åt att jag ska kontakta det laget snart, fast det som oroar mig mest är skridskoåkningen. Har ju bara åkt lite och inte alls med den fart och teknik som hockeyspelare har. Nu är det ju sommar också och då finns det ju ingen möjlighet att åka... Känns ju lite dumt att komma dit och sen suga på skridskor, haha. Några tips? Är det bra att träna upp benstyrka eller liknande och sen åka inlines för att få in balansen och lite teknik?

von huff
2010-06-06, 15:07
Det bästa är att du skulle tillbringa så mycket tid på isen som möjligt gärna med klubba och puck.Inlines kanske hjälper endel men det är endå inte samma sak tyvärr

turquoise
2010-06-06, 15:08
Nej, jag vet ju att det inte är samma sak som att åka på riktigt, men nu finns det ju inga ishallar eller något, så funkar inlines för att t.ex få upp balansen tills man kan börja åka på riktigt på isen?

von huff
2010-06-06, 15:24
Troligtvis har den nån funkion iaf.:)

nmanradnävna
2010-06-06, 15:36
Ja, för helvete. Som tjej kan du börja i stort sett när som helst. Vet tjejer som börjat i precis din ålder och det gick bra. Har även spelat mot tjejlag innehållandes allt från 14-38åringar där alla var jämnbra. (De som stack ut från mängden med skills var de yngre)

Ja, klubbteknik är skitbra att börja och hålla igång med nu direkt under sommaren. Köp dig en hockeyklubba och puck bara. Har inte läst allt i tråden nu men dra till ett lag och var med på fysen så kommer dom antagligen köra klubbteknik på sommaren med, stå på skottramper m.m

wessmen
2010-06-06, 16:04
Du behöver puck, klubba och en plywood skiva. Nöt skott hela sommaren, dag in och dag slut. Dragskott, handledsskott, slagskott, backhand. Efter ett tag är det dags att kombinera åkningen med skotten, vilket inte är så lätt som man tror.

Du kan öva en hel del på rullor under sommaren, främst vändning, balans (vända i fart, 180's, åka baklänges och vända om osv).

Kolla upp dem lokala ishallarna när dem har öppet. Dem brukar även ha ~2 dagar i veckan med puck och klubba där det brukar spelas den sista 1-2 timmen där alla får vara med.

Ska försöka visa ett tips på åkning hade jag tänkt, uppritat i paint. Hur som helst. Under alla våra träningsläger så brukade det alltid finnas något "speciellt" som lärdes ut, på en av dessa var det skridskoåkning. I slutet av varje skär vill du alltså "svänga in" med skridskon för att få extra kraft. Tränaren påstod att han varit anlitad av NHL för att lära proffsen där över detta. Hurvida detta är sant eller inte har jag ingen aning om, men vet inte heller vad det finns för anledning att ljuga om detta i en av sveriges storklubbar. Mina paintskills är inte dem bästa men hoppas du förstår poängen. Om du ändå ska lära dig åkningen så tycker jag ska du satsa på detta, det är knepigt i början men tycker helt klart det blir mer kraft i åkningen.

http://i46.tinypic.com/b3pima.jpg

Zanity
2011-11-23, 18:35
Hallå hallå, alltså är ny här.. Kom hit via. Google..

Men jag är 16bast och tjej, funderar på att börja med hockey jag med. Dock så vill jag inte köra seriöst utan mest för skojs skull. Vill testa, för det verkar vara riktigt nice! :D

Om jag ska vara ärlig så har jag dåliga grund kunskaper då jag sällan åker skridskor, men jag lär mig snabbt och som sagt, jag vill inte hålla på med något alltför seriöst i början. ;)

Hur gör man för att börja med hockey?

Ska man joina ett lag eller typ ta lektioner?

Hur går det till?

Jag är inte särskilt stark heller, eller kraftigt byggd för den delen. Inspirationen till att börja med hockey är pga. en klasskamrat + min kusin som spelade det förut.

För jag känner att jag vill börja på någon sport, gärna flera gånger än 1gång per vecka... Har hört att hockey kanske är rätt så dyrt också, stämmer det?

cero
2011-11-23, 18:41
Kör hårt, det är aldrig för sent för att försöka fullfölja sina drömmar

Det kan det mycket väl vara. Kul med ambitioner, men man får inte glömma att vara realistisk.

Just i detta fallet har jag ingen aning. Vet ingenting om hockey.

G_lund
2011-11-23, 18:45
Är det hockey du vill satsa på så är det såklart bara att köra igång!

Prata med en klubb i närheten och se vad de säger :)

Snobbe
2011-11-23, 18:57
Allt går att bli bra på sålänge man övar. Bäst är däremot en annan femma men bra kan alla bli. Så det är ju bara köra igång o träna mycket och det finns säkert massa lag du kan gå med i om du bor i en storstad. Kolla runt lite sök på google osv.

Zanity
2011-11-23, 19:18
Är det hockey du vill satsa på så är det såklart bara att köra igång!

Prata med en klubb i närheten och se vad de säger :)

Låter bra! :)

Men för att hitta en klubb ska man då googla "området" man bor i?

tror du det krävs några kunskaper innan man kontaktar? För jag kan i stort sätt.... Inte mycket alls! :D

Zanity
2011-11-23, 19:20
Allt går att bli bra på sålänge man övar. Bäst är däremot en annan femma men bra kan alla bli. Så det är ju bara köra igång o träna mycket och det finns säkert massa lag du kan gå med i om du bor i en storstad. Kolla runt lite sök på google osv.

Joo, det är väl "bra" jag vill uppnå, tänker inte riktigt storsatsa på hockey tror jag utan mer som en "hobby" kanske :D
Bor nära en ishall så det måste ju finnas någon klubb/några lag i närheten iallafall.....

fiskebulle
2011-11-23, 19:27
Äsch, jag som hade hoppats på en uppdatering utav trådskaparn :/

Idefi
2011-11-23, 19:47
Äsch, jag som hade hoppats på en uppdatering utav trådskaparn :/

+1.

Som tur är så är hockey en sport som man kan hålla på med i många år, oftast ett par år längre än t.ex fotboll etc.

Har själv funderat på att börja hockey nästa säsong, som målvakt. Då kan jag tillägga att jag är 21 år till nästa säsong.
Har alltid haft talang som målvakt, men aldrig riktigt fastnat för hockeyn, mest pga jag hatade skridskor tidigare :)
Jag ser det inte som något omöjligt att ta sig en bit upp i seriesystemet, men man måste såklart ge det ett par år. Har du bara nog stor talang och kan tänka dig att lägga ner mycket tid, så är ingenting omöjligt.

Som tur är så kräver inte målvakten lika stora kunskaper på just skridskorna, men det är mycket mer annan teknik som måste tränas och utvecklas.

Zanity
2011-11-24, 08:02
Äsch, jag som hade hoppats på en uppdatering utav trådskaparn :/

Aa skulle vara kul å höra hur det blev... :)

Zanity
2011-11-24, 08:02
+1.

Som tur är så är hockey en sport som man kan hålla på med i många år, oftast ett par år längre än t.ex fotboll etc.

Har själv funderat på att börja hockey nästa säsong, som målvakt. Då kan jag tillägga att jag är 21 år till nästa säsong.
Har alltid haft talang som målvakt, men aldrig riktigt fastnat för hockeyn, mest pga jag hatade skridskor tidigare :)
Jag ser det inte som något omöjligt att ta sig en bit upp i seriesystemet, men man måste såklart ge det ett par år. Har du bara nog stor talang och kan tänka dig att lägga ner mycket tid, så är ingenting omöjligt.

Som tur är så kräver inte målvakten lika stora kunskaper på just skridskorna, men det är mycket mer annan teknik som måste tränas och utvecklas.

Tycker du ska köra hårt :thumbup:

rooz
2011-11-24, 09:41
Finns många tjejlag och träningsmöjligheter i framförallt STHLM. Men wessmans inlägg täckte det du kan göra själv,.

(Nicklas Lidström började som 15-åring:))

ekmanc
2011-11-24, 13:48
(Nicklas Lidström började som 15-åring:))

Nej det gjorde han verkligen inte... idioti

Agnes2002
2018-05-23, 07:56
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det;) skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?

SirreASDF
2018-05-23, 08:20
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det;) skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?

Övriga posts i den här tråden är från 2010 och 2011, således är de 16 åriga tjejer som innan skrivit här nu 23-24 år nånting.

Men jag kanske missförstod, du kanske söker folk rent generellt. Hur som helst, dina föräldrar borde ha full förståelse för att du vill börja med hockey, så det behöver du nog inte vara orolig för.

Däremot är det ju alltid läskigt att börja med något nytt, men våga prova säger jag bara (: Det värsta som händer är att du gör bort dig inför några personer du i så fall aldrig någonsin kommer träffa igen. Medans det bästa är att du hittar en ny favorithobby, som dessutom leder till bra träning!

Kör bara kör!

Macroman
2018-05-23, 09:06
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det;) skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?

Det absolut viktigaste måste ju vara att man snabbt lär sig åka skridskor riktigt bra. Det är ju ett riktigt högt inträdeshinder måste man nog säga.

Själv började jag spela fotboll i ett lag när jag var 23 men då hade jag spelat i lag när jag var 9-12 år samt spelat på skoj och med klasslaget etc. Dessutom var jag snudd på elitnivå i tennis som ung. Då var det ändå en del taktiska saker, markering av motståndare etc som jag hade noll koll på. Det lärde man sig dock snabbt. Spelade dock inte på särskilt hög nivå (div. 5) men på den nivån klarade jag mig iaf.

I fotboll åker man dock inte skridskor vilket ju som sagt är tekniskt riktigt svårt att lära sig i sen ålder för att det ska fungera i seriespel. Detta gäller förstås även på damsidan där konkurrensen är svagare.

Som kille hade det varit omöjligt att börja spela i ett lag så sent skulle jag säga. Hockey-bockey med generösa lagkamrater möjligtvis.

Blev nobbad av Hammarby Hockey som 10-åring för att jag var "för gammal" f.ö... :(
Och då spelade jag ändå i ett annat lag så jag var absolut inte en rookie.

baggard
2018-05-23, 12:53
LOL!

Är du tjej!?

Tjejen, du kan börja med majoriteten av de olika idrotter som finns att välja mellan som 16-åring och nå elitklass ganska fort. Damidrott är inte på en särskilt hög nivå med undantag som t.ex. handboll, friidrott, konståkning.

Hockey är definitivt en sport du kan börja som 16 åring och platsa i ett vanligt lag innan du är 18 och är du seriös och ser till att få istid varje dag vare sig det är träning med damer, 12-åriga pojkar eller om det är allmänhetens åkning så kommer du utvecklas fort.

1x0
2018-05-23, 13:31
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det;) skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Åker du någon inlines? Det har bra överföring till skridskor. Tycker t.o.m det är svårare att åka inlines än skridskor.

Fel *årstid nu att börja med hockey. Åk massa inlines i sommar och spela innebandy (inlinehockey? Kanske finns någon klubb/gäng om du bor i storstad) och börja i höst.

*Vi hade aldrig isträning under sommaren, när jag spelade (ålder 4-16). Kanske är ändrat nu? Känns väldigt färdighetstappande för hockeyeliten att vara av isträning i flera månader. Hur långa uppehåll har NHL-spelarna från isträning, under sommaren?

baggard
2018-05-23, 13:58
Värt att kolla upp är också sommar hockeyskolor i närheten där du bor. Brukar finnas även för nybörjare + tjejhockey.

Som folk sagt, åka inlines i sommar och spela street hockey med grabbarna i klassen.

Köp även en riktig hockeyklubba och en puck, säg till farsan å fixa en bit plywood med blank yta och stå och dribbla hela sommaren. Kan även ställa upp en gammal skottkärra och träna skott på. Det brukade jag alltid göra på sommaren.
Att dribbla med puck är helt annorlunda jämfört med boll.

rooz
2018-05-23, 15:40
*Vi hade aldrig isträning under sommaren, när jag spelade (ålder 4-16). Kanske är ändrat nu? Känns väldigt färdighetstappande för hockeyeliten att vara av isträning i flera månader. Hur långa uppehåll har NHL-spelarna från isträning, under sommaren?

Typ en månad utan is, har du 82 (eller mer) matcher om året och träningar på det så tappar du inget på en månad.

Idag finns det syntetisk is som funkar bra för skillsträning. Jag tränade året runt på is, men bara 1gg i veckan under sommaren. Åkte inlines och sköt på ramp under den tiden.

Agnes2002
2018-05-23, 19:21
Oj missade det haha! Men då kanske det är någon annan som besöker här som är 16 år och vill börja spela hockey. Har inlines (dock inte bra), en klubba som är lite för liten och i fel flex men den funkar, några blå och svarta puckar, handskar och en skottbräda, ska köpa en större platta med mer utrymme men det är delen med att börja spela i lag. Vet att de tjejerna i min ålder runt mitt område är bra spelare och därför känns det lite extra jobbigt. Tips? Och vad ska man träna i sommar?

Vinter
2018-05-23, 20:36
Oj missade det haha! Men då kanske det är någon annan som besöker här som är 16 år och vill börja spela hockey. Har inlines (dock inte bra), en klubba som är lite för liten och i fel flex men den funkar, några blå och svarta puckar, handskar och en skottbräda, ska köpa en större platta med mer utrymme men det är delen med att börja spela i lag. Vet att de tjejerna i min ålder runt mitt område är bra spelare och därför känns det lite extra jobbigt. Tips? Och vad ska man träna i sommar?

Kontakta dina lokala föreningar inom hockey och hör med dem först. Har du tur kan du få hjälp med att utvecklas om det finns ett lag med en satsning i området.

Du spelar innebandy så du har någorlunda uppfattning om dina styrkor och svagheter. Hittar du en öppen ishall och tar dig dit varje vecka så kan du utvecklas mycket. Youtube brukar ha mycket videos där dom visar teknik övningar du kan testa.

Men jag skulle första kontakta föreningar så du vet vilka alternativ du har.

vishy11
2018-09-18, 16:45
Hej! Jag är också en tjej som fyller 16 år. Jag har alltid velat spela hockey men nu på senaste tiden har denna viljan blivit allt större. Jag är rädd för att börja i lag och så och vad jag ska säga till mina föräldrar. Vill bara köra nu men eftersom det inte är säsong vet jag inte vad jag ska göra. Jag går på innebandy och gillar att åka grillor. Vet dock inte om jag är så bra på det;) skulle varit så skönt att börja samtidigt som någon annan. Du behöver inte svara om du inte vill men tänk så bor vi kring samma områden och kan börja tsm. Kan man skicka bara ned dig på denna sida eller har du möjlighetsvis instagram så man kan skicka meddelanden där?
Några månader sent men vad heter du på Instagram? Jag känner igen mig exakt i vad du skriver!

Sparven från Minsk
2018-09-18, 18:31
Klart du kan börja spela hockey när du är 16! Du kan börja spela hockey när du är 35 med!
Beror på vad du vill, är det att platsa i landslaget så är det kanske kärvare, men långt ifrån omöjligt. Vill du så gör du!