handdator

Visa fullständig version : Gymmar utan resultat...


Escalis
2010-06-05, 20:00
Hej! Jag är en 16 årig kille. Jag har gymmat nu i typ 3 månader. Går ungefär 2 gånger i veckan. Jag kör stykreträning, bara massa olika maskiner. Har aldrig använt hantlar och undrar om jag kanske borde göra det. Jag tycker inte att jag har några större resultat på kroppen. Jag är smal men inte svag å spinking, utan jag har muskler. Jag brukar prova olika maskiner varje gång och försöker växla lite mellan under- och överkropp, men gör nog mest överkropp. Jag värmer upp med cykelmaskin eller löpningsband.
Jag undrar varför det inte händer nåt? Gör jag fel maskiner? Bör jag äta något speciellt? Ska jag träna oftare/ mer sällan? Tacksam för svar!

ceejay
2010-06-05, 20:01
knäböj
bänkpress
marklyft

sen bygg på passen runt de övningarna

fiskebulle
2010-06-05, 20:04
knäböj
bänkpress
marklyft

sen bygg på passen runt de övningarna

Ceejay, kolozzeums bästa pedagog! :D

Crocker
2010-06-05, 20:09
Ex.

Måndag: Knäböj/Benpress, Liggande lårcurl,Benspark, Stående Vadpress,Bänkpress
Onsdag: Marklyft,Chins,Latsdrag,Hantelcurl
Fredag: Bänkpress,Militärpress,Pushdowns,Knäböj
Lördag: Marklyft,Chins,Kabelrodd
Söndag: Cardio

2g protein/dag.

Brickhead
2010-06-05, 20:10
Hej! Jag är en 16 årig kille. Jag har gymmat nu i typ 3 månader. Går ungefär 2 gånger i veckan. Jag kör stykreträning, bara massa olika maskiner. Har aldrig använt hantlar och undrar om jag kanske borde göra det. Jag tycker inte att jag har några större resultat på kroppen. Jag är smal men inte svag å spinking, utan jag har muskler. Jag brukar prova olika maskiner varje gång och försöker växla lite mellan under- och överkropp, men gör nog mest överkropp. Jag värmer upp med cykelmaskin eller löpningsband.
Jag undrar varför det inte händer nåt? Gör jag fel maskiner? Bör jag äta något speciellt? Ska jag träna oftare/ mer sällan? Tacksam för svar!

Kör fria vikter, skaffa ett bra schema och ät mera

fiskebulle
2010-06-05, 20:10
Att bara flamsa runt mellan maskiner ger sällan mycket. Är man nybörjare och inte riktigt har koll på vad som man kan göra, och vilka delar av kroppen som funkar schysst att träna tillsammans, eller i vilken ordning som funkar bra - Då är det nog lika bra att ta ett färdigskrivet schema av någon som kan allt detta.

Här är ett schema som funkar för alla som inte har några speciella behov (typ skador och dyl.) Kör dessa pass, be om hjälp av instruktörer eller någon annan kunnig att hjälpa dig med de övningar du inte kan. Se till att få minst 1 dags vila mellan Pass 2 & 3.

Dag 1
Bänkpress 4*8
Lutande bänk 3*8
Axelpress 3*8
Baksida axlar av någon typ 3*10
Smal bänkpress 3*10
Liggande tricepspress 2*8
Rotator cuff, utåtrotation 3*15
Rotatorcuff, innåtrotation 2*15

Dag 2
Marklyft 3*6
Skivstångsrodd 3*8
Latsdrag eller chins 3*10
Omvända ryggresningar 3*max
Bicepscurl med stång 3*8
Hammercurl 3*8
Greppträning med kabelhandtag 2*10
Pinch 2*20 s

Dag 3
Knäböj 4*6-8
Rakbensmarklyft 3*10
Benspark 3*10
Bencurl 3*10
Stående vadpress 4*10
Crounches/situps 3*10-15
Kabelcrounches 3*8

ceejay
2010-06-05, 20:10
Ceejay, kolozzeums bästa pedagog! :D

tack :)

Pallade inte göra ett megainlägg men jajaja

Det viktigaste är att försöker få progression på din träning. Gör du 3x10 med någon vikt i en övning nöj dig inte med att göra exakt samma nästa vecka utan försök att alltid förbättra dig från pass till pass.

Jag rekommenderar att du börjar göra lätta bänkar, marklyft och knäböjar tills du får in tekniken för de är imo överlägsna övningar gentemot andra.

vicarious
2010-06-05, 21:03
Fokusera mer på tunga basövningar, ät _mycket_ protein och träna _hårt_ samt ge det lite tid :-)

mikaelj
2010-06-05, 21:22
Börja på StrongLifts 5x5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) och drick en tvåa mjölk extra varje dag.

stridis
2010-06-05, 21:35
Börja på StrongLifts 5x5 Beginner Strength Training Program (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) och drick en tvåa mjölk extra varje dag.

GOMAD lite?

GOMAD= Gallon of milk a day.http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-eatdrink008.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

Matråd över nätet: http://www.freesmileys.org/smileys/smiley-eatdrink002.gif (http://www.freesmileys.org/smileys.php)

Ondskapelsen
2010-06-05, 21:36
Leta fram något bra program (finns massor på forumet), lusläs kostdelen av forumet och skaffa dig grundläggande förståelse för kroppens funktion.
Skaffa ett mål som håller dig motiverad.

Träna, ät, sov.

Arne Persson
2010-06-05, 21:37
Ex.

Måndag: Knäböj/Benpress, Liggande lårcurl,Benspark, Stående Vadpress,Bänkpress
Onsdag: Marklyft,Chins,Latsdrag,Hantelcurl
Fredag: Bänkpress,Militärpress,Pushdowns,Knäböj
Lördag: Marklyft,Chins,Kabelrodd
Söndag: Cardio

2g protein/dag.

Tre månaders träningserfarenhet... Han kanske skulle lära sig vad styrketräning är först...?

von huff
2010-06-05, 21:40
Du borde egentligen öka som fan nu.Mer mat!Sen skulle jag i början fokusera på några övningar som jag skulle träna i t.ex 5-6 veckor för att lär mig tekniken och sedan gå över till nästa övningar osv.Finns bra nybörjarscheman på kolozzeum

mikaelj
2010-06-05, 21:42
GOMAD lite?

Precis, squats & milk. :-)

Crocker
2010-06-05, 21:43
Tre månaders träningserfarenhet... Han kanske skulle lära sig vad styrketräning är först...?
Kan du ha rätt i, läste att det stod 3 år.

HulkH
2010-06-06, 12:02
tre månader är väl inte mycket?
Lite resultat brukar man väl se, men inget överdrivet. Sen är det ju från person till person.
Ökar du i maskinerna btw?


Kör enligt något schema som finns här på forumet, och se till att få bra teknik o.s.v, kör mer med hantlar också :)

Klein
2010-06-06, 13:15
Att träna 2 gånger i veckan är alldeles för sällan för en nybörjare. Du bör träna styrketräning minst varannan dag. Gärna helkroppspass där knäböj står i fokus. Vartannat pass lätt och vartannat pass något tyngre. Lägg fokus på övningsutförande. När du lärt dig övningarna ordentligt efter ett par månaders frekvent tränande så kan du börja öka vikterna, träna hårdare pass och tillåta längre vila mellan passen.

chrilledude
2010-06-06, 13:20
Man blir inte arnold på 3 månader, snälla.. Du är väl en sån som börjar 3månader innan sommaren och tror att du kommer vara rippad.

Ge det ett par år.

Arne Persson
2010-06-06, 13:54
För mig är man nybörjare åtminstone minst det första året...

<Mike>
2010-06-06, 13:56
Under dom forsta sex manaderna av min traning sa korde jag i princip bara knaboj, marklyft, bankpress och diverse lats- och bicepsovningar. Jag okade anda riktigt bra utan massa legcurls, vadpressar etc.

Da sag mitt schema ut sa har:

Mandag: Marklyft, bankpress
Torsdag: Latsdrag och bicepscurl
Lordag: Knaboj, bankpress

Sen okade jag bara vikterna varje vecka tills jag kom till ett max, och da borjade man om lagt igen. 5 kilo/veckan i mark och boj och 2.5 kilo veckan i bankpress.


Vad jag vill mena med det har ar att jag tror man latt kan avskracka nya gymmare med scheman som innehaller massvis av ovningar och manga traningsdagar i veckan. Det ar som att saga "for att oka sa maste du gora traningen till ditt liv". Det ar battre att langsamt komma in i det och sen fa upp intresset nar man marker hur roligt det ar att bli storre och starkare. Det ar battre att sjalv ta steget att borja trana oftare och fler ovningar.

(Det har med att kora 4+ dagar i veckan ar dock imo verkligen inte nodvandigt om man inte vill och har nagorlunda bra gener. Jag har alltid kort 3 dagar i veckan och det gar utmarkt.)

Control_61
2010-06-06, 16:10
De nybörjare som frågar mig om hjälp försöker jag alltid lära basövningarna. Ta bort allt onödigt i träningsprogrammet och fokusera på att lära sig tekniken och sträva efter att lägga på mer vikt.

När man fått upp styrkan lite kan man börja krångla till det mer.


Jag tycker att man tjänar mer på att repetera samma rörelse fler än 1 gång/vecka oavsett om målet är styrka eller volym, åtminstone till en början.

Dag 1:
A) Bänkpress
B) Chins
C) Varannat pass press över huvudet, varannat roddövning
D) Armar, traps, etc.

Dag 2:
A) Benböj/Frontböj
B) Marklyftsvariant
C) Varannat pass utfallsvariant, varannat pass bencurl
D) Mage


Sedan kan man träna så ofta man känner att man hinner. 4 pass/vecka föredrar jag personligen.

Escalis
2010-06-07, 21:17
Tack för många svar! :) Vart hittar man alla dessa scheman? Kunde itne hitta någar här på forumet. Jag undrar också om hur man ska uppvärma? Som sagt springar eller cyklar jag bara nu, räcker det?

Snuffe
2010-06-07, 21:26
z_bumbi har en bra 3 split här på forumet http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Sedan finns Stronglifts 5x5 (http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/) som fungerar mycket bra som nybörjarprogram. Har själv kört efter det ett par månader med mycket goda resultat kombinerat med bra och ordentlig mat :thumbup:

Gabriel174
2010-06-07, 21:35
Att träna 2 gånger i veckan är alldeles för sällan för en nybörjare. Du bör träna styrketräning minst varannan dag. Gärna helkroppspass där knäböj står i fokus. Vartannat pass lätt och vartannat pass något tyngre. Lägg fokus på övningsutförande. När du lärt dig övningarna ordentligt efter ett par månaders frekvent tränande så kan du börja öka vikterna, träna hårdare pass och tillåta längre vila mellan passen.

Håller verkligen inte med. Som nybörjare måste man definitivt inte köra varannan dag.

Deceiver85
2010-06-07, 21:37
För mig är man nybörjare åtminstone minst det första året...

Känner några personer som har tränat i +5 år, men fortfarande är nybörjare *popcorn*

ARMSTARK
2010-06-08, 07:23
Ex.

Måndag: Knäböj/Benpress, Liggande lårcurl,Benspark, Stående Vadpress,Bänkpress
Onsdag: Marklyft,Chins,Latsdrag,Hantelcurl
Fredag: Bänkpress,Militärpress,Pushdowns,Knäböj
Lördag: Marklyft,Chins,Kabelrodd
Söndag: Cardio

2g protein/dag.

Håller med för övrigt men 2 gram protein om dan är i minsta laget! :D

Arne Persson
2010-06-08, 07:26
Känner några personer som har tränat i +5 år, men fortfarande är nybörjare *popcorn*

Därför hade jag med ordet ""minst.;)

mikaelj
2010-06-08, 09:05
Håller med för övrigt men 2 gram protein om dan är i minsta laget! :D

Jasså?

dossanftw
2010-06-08, 15:34
Ex.

Måndag: Knäböj/Benpress, Liggande lårcurl,Benspark, Stående Vadpress,Bänkpress
Onsdag: Marklyft,Chins,Latsdrag,Hantelcurl
Fredag: Bänkpress,Militärpress,Pushdowns,Knäböj
Lördag: Marklyft,Chins,Kabelrodd
Söndag: Cardio

2g protein/dag.

Med den mängden protein kommer han att vara enorm inom kort :D

mn8eii
2010-06-08, 16:15
Vad många i den här tråden missat totalt är att TS är en total gröngöling i gymmet och ni fokuserar på helt fel saker. Man kan inte ge en 16-årig nybörjare ett schema som är baserat runt basövningarna och sen förutsätta att han lär sig korrekt teknik och inte går och skadar sig.

Mitt råd till trådskaparen är att ta kontakt med en instruktör av något slag, be honom att skapa ett upplägg åt dig, demonstrera övningar och se till att du klarar av att utföra dessa. Träna efter detta upplägg ett tag tills du känner dig redo för att prova på något nytt.

Control_61
2010-06-08, 16:34
Vad många i den här tråden missat totalt är att TS är en total gröngöling i gymmet och ni fokuserar på helt fel saker. Man kan inte ge en 16-årig nybörjare ett schema som är baserat runt basövningarna och sen förutsätta att han lär sig korrekt teknik och inte går och skadar sig.

Mitt råd till trådskaparen är att ta kontakt med en instruktör av något slag, be honom att skapa ett upplägg åt dig, demonstrera övningar och se till att du klarar av att utföra dessa. Träna efter detta upplägg ett tag tills du känner dig redo för att prova på något nytt.


Såklart kan man inte förutsätta det, men hur ska man annars kunna ge hjälp över internet?

Basövningarna är bäst och det är väldigt få förunnat att ha en duktig instruktör. Är man lite intresserad, lyhörd och har lite energi går det utan problem lära sig basövningarna på egen hand.
Man får ta det lugnt i början, det är en förutsättning.

tdaman
2010-06-08, 17:24
Jag har tränat i 1,5 år nu och kollat mig i spegeln dag efter dag. En sak som jag har lärt mig är att styrketräning är så mer än att bara träna, sömnen ska vara rätt och framför allt kosten.

Jag själv skulle säga att man växer lite för varje år som går. Inte månader. Träna på, ät rätt.

Gädda
2010-06-09, 09:53
Mitt råd är att börja med ett enkelt helkroppspass som körs tre gånger i veckan. Det blir inte så många nya övningar att lära sig så man kan komma snabbt in i det. Det är bra att få frekvens i början också, inte minst för att lära sig tekniken i de övningar man gör. Var iaf så jag började och jag har aldrig ökat lika bra som mina första tre månader;-) Jag hade dock relativt bra förkunskaper om träning.

Exempel:
FYRA SET, 10-12 REPETITIONER
Knäböj
Marklyft
Hantelpress (bröst)
Militärpress
Latsdrag

TVÅ-TRE SET, 10-12 REPETITIONER
Omvända flyes (maskin eller kabel, två set kanske räcker)
Bicepscurl (valfri, den roligaste)
Tricepsövning (valfri, den roligaste)
Magövning (valfri, den roligaste)

Fokus ska ligga på att få in teknik (kolla internet eller böcker) och på så vis träffa rätt muskler (känn efter och kolla internet/böcker). Detta program anser jag är fullt tillräckligt första månaderna iaf. Sen bör roddövningar, fler benövningar och annat läggas in. Men att hålla det enkelt i början tror jag är ett framgångsrecept.