handdator

Visa fullständig version : Danmark inför lag mot "kamphundar"


victor_n
2010-06-05, 13:36
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7248186.ab

Vart fan är mänskligheten påväg?

Baan
2010-06-05, 13:38
Jag vet inte vad som gör mig mest upprörd, alla konflikter och fattigdom i världen eller den här lagen.

Tigerkotten
2010-06-05, 13:39
Fixa en poll om de borde förbjudas eller inte. Jag är absolut för sådana lagar. Även fast det är i grund och botten ägaren som oftast är den stora boven. Däremot så anser jag dock de som har hundarna nu borde få ha de kvar, men inga nya får tillkomma. Synd om de ägare som sköter sig om de ska bli tvingade att avliva / flytta.

victor_n
2010-06-05, 13:47
Jag är så tappad när det gäller forums funktioner så någon mod får gärna fixa en poll med alternativen. För, mot och bryr mig inte.

victor_n
2010-06-05, 13:48
Jag vet inte vad som gör mig mest upprörd, alla konflikter och fattigdom i världen eller den här lagen.

Detta är något som jag bryr mig mer om än 3e världen och andra länders konflikter om det nu va så att du försökte va ironisk.

victor_n
2010-06-05, 13:51
Fixa en poll om de borde förbjudas eller inte. Jag är absolut för sådana lagar. Även fast det är i grund och botten ägaren som oftast är den stora boven. Däremot så anser jag dock de som har hundarna nu borde få ha de kvar, men inga nya får tillkomma. Synd om de ägare som sköter sig om de ska bli tvingade att avliva / flytta.


Vad är du är för? jag menar kollar man staestik så borde goldern retrivers samt småhundar/taxar hamna på listan av hundar som bör förbjudas då dessa är dom som leder statestiken i mörkertalen.

jag är för ett "hundkörkort" där varje ny ägare måste gå kurser i hundskötsel + hundföring.
Någon form av lapp man kan visa upp för polisen och dom kan kolla av.

Tigerkotten
2010-06-05, 13:56
Vad är du är för? jag menar kollar man staestik så borde goldern retrivers samt småhundar/taxar hamna på listan av hundar som bör förbjudas då dessa är dom som leder statestiken i mörkertalen.

jag är för ett "hundkörkort" där varje ny ägare måste gå kurser i hundskötsel + hundföring.
Någon form av lapp man kan visa upp för polisen och dom kan kolla av.

För förbud, jag skulle ej vara rädd och träffa på en lösspringande tax/ goldern retriver. Sen så är de väl högt på listorna i attacker, pga det är så många av de med? Men om jag såg en lös pitbull/amstaff osv så skulle jag vara försiktig.

Ett hundkörkort skulle självklart vara bra också, men tror det kan vara svårt att få det fungera bra.

Tonto
2010-06-05, 13:59
Detta är något som jag bryr mig mer om än 3e världen och andra länders konflikter om det nu va så att du försökte va ironisk.

http://telepromptedanthems.files.wordpress.com/2008/07/u-mad1.jpg

patrikjo
2010-06-05, 14:06
Vad är du är för? jag menar kollar man staestik så borde goldern retrivers samt småhundar/taxar hamna på listan av hundar som bör förbjudas då dessa är dom som leder statestiken i mörkertalen.

Leder statistiken i mörkertalen? Vadå, finns det statistik för mörkertal?

Sparven från Minsk
2010-06-05, 14:25
Ingen hundras ska förbjudas, bara dåliga hundägare!

svennebanan
2010-06-05, 14:30
Vad är problemet? Köp en pudel eller något annat? Lite som att förbjuda Opel. Finns ju hur många alternativ som helst.

HulkH
2010-06-05, 14:34
Håller med sparven från minsk.
Tror det beror VÄLDIGT mycket på hundägarna om inte hunden skulle ha något STARKT Psykiskt fel.

Pudzianovski
2010-06-05, 14:34
Efter att ha kollat igenom listan på vilka raser det gäller så tycker jag det verkar bra. De som vill ha en "häftig" hund kan väl fortfarande köpa Dobermanm, Schäfer, Rottweiler eller nåt annat åt det hållet.

Eddie Vedder
2010-06-05, 14:36
Jag är så tappad när det gäller forums funktioner så någon mod får gärna fixa en poll med alternativen. För, mot och bryr mig inte.

Sådär:)

Sparven från Minsk
2010-06-05, 14:38
Vad är problemet? Köp en pudel eller något annat? Lite som att förbjuda Opel. Finns ju hur många alternativ som helst.

Inte det att det finns ont om alternativ. Det är rätten att själv få välja som spelar roll.

Jens.Andersson
2010-06-05, 14:39
Håller med sparven från minsk.
Tror det beror VÄLDIGT mycket på hundägarna om inte hunden skulle ha något STARKT Psykiskt fel.

Det handlar inte om hundrasen, nu vägrar jag läsa aftonbladet så jag vet inte
vad den artikeln säger men om jag får spekulera (och vara fördomsfull) själv;

Till 95% är det endast en typ av människor som köper sådana hundar, de gör
det inte för att det är ett kul sällskap utan för att det är en "tuff" hund som
ser och kan bete sig ganska aggressivt. Inte ovanligt heller att sådana hundar
drillas till att bli kamphundar som ska slåss mot varandra eller döda småvilt.

LillSkalman
2010-06-05, 14:40
Klart det är ägarna det är fel på och inte raserna i sig. men fktum kvarstår att vi inte kommer åt ägarna lika lätt som det är att förbjuda hundraser.

Folk är idioter, många idioter har hund. att Se till att de har läthanteliga hundar kan vara en bra grund.

Om 2-3 år kan de gärna innföra ett körkort för hund så tar jag det innan jag skaffar min rottweiler.

Nelson81
2010-06-05, 14:50
Det handlar inte om hundrasen, nu vägrar jag läsa aftonbladet så jag vet inte
vad den artikeln säger men om jag får spekulera (och vara fördomsfull) själv;

Till 95% är det endast en typ av människor som köper sådana hundar, de gör
det inte för att det är ett kul sällskap utan för att det är en "tuff" hund som
ser och kan bete sig ganska aggressivt. Inte ovanligt heller att sådana hundar
drillas till att bli kamphundar som ska slåss mot varandra eller döda småvilt.

nej det är inte 95 procent, låååång under det. Har själv 2st och känner massvis med människor som har skaffat sig staffar av andra orsaker än dom du nämner.


Och fattar inte idioterna i danmark att förbjuder man en ras så köper bara idioterna en annan ras, tex rottweiler etc. Ska man förbjuda dom med? blir bara en ond cirkel. Sen så får jag mkt hellre en amstaff på mig än en rottweiler som inte är lika förarvek.

Trance
2010-06-05, 14:50
Ingen hundras ska förbjudas, bara dåliga hundägare!

Hur ser du på varghybrider?

Jens.Andersson
2010-06-05, 15:01
nej det är inte 95 procent, låååång under det. Har själv 2st och känner massvis med människor som har skaffat sig staffar av andra orsaker än dom du nämner.


Och fattar inte idioterna i danmark att förbjuder man en ras så köper bara idioterna en annan ras, tex rottweiler etc. Ska man förbjuda dom med? blir bara en ond cirkel. Sen så får jag mkt hellre en amstaff på mig än en rottweiler som inte är lika förarvek.

Jag bara talar från egna erfarenheter, blir bara glad om jag kan motbevisas.
Har ingen aning om vad rasen heter men när jag ser "kamphundar" så är det
oftast i sällskap med personer som jag tror inte har en aning om hur man bäst
uppfostrar en sådan hund. Jag ser helst ett krav på "körkort" på hundar men
om det inte är möjligt så är jag inte så anti ett rasförbud.

Folke50
2010-06-05, 15:04
Äntligen! På tiden. Hoppas det införs i Sverige med. Kamphundar är livsfarliga!!!11

Degpekka
2010-06-05, 15:05
Förbud mot hundkamp, inte kamphundar.

Sen tycker jag helt klart det där med ett körkort/tillstånd/kunskapsprov+kurs låter som den rätta vägen för att bli av med problem. Sen tycker jag även att det borde vara obligatoriskt med valpkurs. Det får gärna kosta en del också, för vill man verkligen ha en trevlig livskamrat så brukar inte pengarna vara ett problem. Dem som missköter sina hundar väljer ofta billigare alternativ.

Folke50
2010-06-05, 15:05
Människorasens fel. Eller rättare sagt, fel ras som har den typen av hundarna..

Dålig rasist!

Degpekka
2010-06-05, 15:05
Äntligen! På tiden. Hoppas det införs i Sverige med. Kamphundar är livsfarliga!!!11

Gå å lägg dig. :smash:

Nelson81
2010-06-05, 15:07
Äntligen! På tiden. Hoppas det införs i Sverige med. Kamphundar är livsfarliga!!!11

håll käft din kulturberikare

Jens.Andersson
2010-06-05, 15:08
Gå å lägg dig. :smash:

Användandet av siffror i slutet på hans utrop tyder på ironi.

Degpekka
2010-06-05, 15:09
Användandet av siffror i slutet på hans utrop tyder på ironi.

Ok. :)

Brickhead
2010-06-05, 15:12
ingen hundras ska förbjudas, bara dåliga hundägare!

+1

Folke50
2010-06-05, 15:13
Gå å lägg dig. :smash:

Varför ska jag sova? Det är mitt på dagen!!! Däremot borde alla som ha kamphundar sova nu! DOM ÄR FARLIGA !!

Librish
2010-06-05, 15:17
Det är väl lite samma tänk som varför du inte får knarka heroin som du vill. Även om just du kan sköta din kamphund så finns det många som inte kan det.

Det kostar enkelt samhället mer än det smakar.

Degpekka
2010-06-05, 15:20
Det är väl lite samma tänk som varför du inte får knarka heroin som du vill. Även om just du kan sköta din kamphund så finns det många som inte kan det.

Det kostar enkelt samhället mer än det smakar.

Nej det är inte samma sak... risken att misslyckas med heroin lär vara betydligt större.

Librish
2010-06-05, 15:24
Nej det är inte samma sak... risken att misslyckas med heroin lär vara betydligt större.

Samma tänk sa jag.

HulkH
2010-06-05, 15:36
Det handlar inte om hundrasen, nu vägrar jag läsa aftonbladet så jag vet inte
vad den artikeln säger men om jag får spekulera (och vara fördomsfull) själv;

Till 95% är det endast en typ av människor som köper sådana hundar, de gör
det inte för att det är ett kul sällskap utan för att det är en "tuff" hund som
ser och kan bete sig ganska aggressivt. Inte ovanligt heller att sådana hundar
drillas till att bli kamphundar som ska slåss mot varandra eller döda småvilt.

men det andra 5% kan ju vara något psykiskt fel på hunden ;)

Förstår inte riktigt var du försöker komma med ditt inlägg bara, kanske jag som e lite trött sen igår :)

Tolkia
2010-06-05, 16:01
Vad är problemet? Köp en pudel eller något annat? Lite som att förbjuda Opel. Finns ju hur många alternativ som helst.
Problemet är, som jag ser det, att det inte finns EN "kamphund" och förbjuder vi den så är problemet med aggressiva hundar löst. Det går skitbra att föda upp aggressiva blandrashundar, hur skall man hantera det? Som ett exempel. Däremot tycker jag att hundkamp är ett otyg som bör försvinna från jordens yta, i likhet med tuppfäktning (tuppslagsmål), tjurfäktning och andra "nöjen" som bygger på att man hetsar djur för att det skall vara kul att kolla. Kräks.

Nelson81
2010-06-05, 16:03
och 99 procent av alla staffar har aldrig varit med om hundkamp

Jens.Andersson
2010-06-05, 16:04
men det andra 5% kan ju vara något psykiskt fel på hunden ;)

Förstår inte riktigt var du försöker komma med ditt inlägg bara, kanske jag som e lite trött sen igår :)

Du förstår inte inlägget, gå och lägg dig och läs det senare ikväll :)

Degpekka
2010-06-05, 16:05
Precis som tolkia säger så gör ett sånt här förbud ingenting... kolla bara i Norge där man försökt, du kan äga en amstaff eller APBT om du vill, bara kalla den för blandras. :) Och det blir ju lite som att skjuta sig själv i foten, skulle vilja påstå att dem renrasiga hundarna sällan orsakar problem då deras ägare oftare är seriösare.

Tolkia
2010-06-05, 16:07
Problemet med att en viss hundras blir "tuffinghunden" par preference, som individer med dåligt omdöme skaffar sig som något slags pälsklädd penisförlängare (jag inser att problemet inte är begränsat till män, men det lät beskrivande) och som i förlängningen leder till ett problem med aggressiva hundar som ger sig på folk, eller andras husdjur, har nog alltid funnits (i den tid som vi haft sällskapshundar som vi har det idag), och är inte kopplat till en specifik ras. På stenåldern, när jag var barn, var bullterriers etc. tämligen okända, och det som idag är ett s.k. "kamphundsproblem" var ett schäferproblem. I den äldre generationen finns många som är ospecifikt rädda för schäfrar för att man fått lära sig att de är "farliga".

Gigolo
2010-06-05, 16:12
Jag skulle gärna se ett förbud mot hundar överhuvudtaget. De smutsar ner och luktar skit *spy*

Jens.Andersson
2010-06-05, 16:15
Jag skulle gärna se ett förbud mot hundar överhuvudtaget. De smutsar ner och luktar skit *spy*

Jag håller med, gäller alla djur för övrigt. Katter är värst.
Endast blinda, bönder, jägare och änkor får specialtillstånd att skaffa djur.

Nelson81
2010-06-05, 16:18
Precis som tolkia säger så gör ett sånt här förbud ingenting... kolla bara i Norge där man försökt, du kan äga en amstaff eller APBT om du vill, bara kalla den för blandras. :) Och det blir ju lite som att skjuta sig själv i foten, skulle vilja påstå att dem renrasiga hundarna sällan orsakar problem då deras ägare oftare är seriösare.

"Forskrift om hunder
Fastsatt ved kongelig resolusjon 20. august 2004 med hjemmel i lov 4. juli 2003 nr 74 om hundehold (hundeloven) § 19 første ledd, jf annet ledd og lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) § 24 fjerde ledd første punktum.

§ 1 Forbud mot farlige hunder
Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pit bull terrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven."

Nelson81
2010-06-05, 16:20
Problemet med att en viss hundras blir "tuffinghunden" par preference, som individer med dåligt omdöme skaffar sig som något slags pälsklädd penisförlängare (jag inser att problemet inte är begränsat till män, men det lät beskrivande) och som i förlängningen leder till ett problem med aggressiva hundar som ger sig på folk, eller andras husdjur, har nog alltid funnits (i den tid som vi haft sällskapshundar som vi har det idag), och är inte kopplat till en specifik ras. På stenåldern, när jag var barn, var bullterriers etc. tämligen okända, och det som idag är ett s.k. "kamphundsproblem" var ett schäferproblem. I den äldre generationen finns många som är ospecifikt rädda för schäfrar för att man fått lära sig att de är "farliga".

:thumbup:

idioterna kommer bara skaffa andra raser dom kan hävda sig med

svennebanan
2010-06-05, 16:23
Problemet är, som jag ser det, att det inte finns EN "kamphund" och förbjuder vi den så är problemet med aggressiva hundar löst. Det går skitbra att föda upp aggressiva blandrashundar, hur skall man hantera det? Som ett exempel. Däremot tycker jag att hundkamp är ett otyg som bör försvinna från jordens yta, i likhet med tuppfäktning (tuppslagsmål), tjurfäktning och andra "nöjen" som bygger på att man hetsar djur för att det skall vara kul att kolla. Kräks.

Jag kräks med dig. Jag kan inte så mycket om hundar men man kan väl förbjuda dom uppenbara raserna. Blandraser osv som hamnar i gråzonen kanske man får leva med. Det blir ju i alla fall lite bättre. Går det inte förbjuda blandande av raser eller kommer evolutionen stanna upp helt då?

Jens.Andersson
2010-06-05, 16:25
a) Pit bull terrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.


Man skulle korsa alla dessa till en superhund

http://silentespeaks.com/wp-content/uploads/2009/06/muscle-dog.jpg

victor_n
2010-06-05, 16:34
Tack eddie för pollen <3


Och lite OT: Det spelar ingen roll om dom förbjuder dessa raser, för då kommer dom tas in illegalt och dom som brukar dom för kamp kommer ju bara byta ras till tex. Rottweilers eller liknande.

Problemet är inte hunden, utan människan bakom.

Tolkia
2010-06-05, 16:39
Jag kräks med dig. Jag kan inte så mycket om hundar men man kan väl förbjuda dom uppenbara raserna. Blandraser osv som hamnar i gråzonen kanske man får leva med. Det blir ju i alla fall lite bättre. Går det inte förbjuda blandande av raser eller kommer evolutionen stanna upp helt då?
Stereokräkning ftw. :thumbup:

Skämt åsido så tror jag att ett förbud vore svårt, eftersom det är omöjligt att definiera "uppenbara" raser utan att hamna i ett jäkla hårklyveri. De flesta bullterrierraserna används nog idag i mycket större utsträckning som sällskapshundar än som kamphundar; ta den där bullterrierns om någon av de är inredningsprogramssnickarna hade med sig i varje avsnitt - jag tror inte att så många tänkte "kamphund!" där. Det finns ingen hundras som inte kan göras till en "kamphund" om man går in för det (som någon redan påpekat är väl golden retriever den ras som leder människobitarligan, föga förvånande då det finns massor av den). Att förbjuda rasblandning (omg hundrasism) vore också svårt; hur skulle man t.ex. hantera tjuvbetäckningar (som inte är så ovanligt)? Det optimala vore nog att förbjuda smurfpuckon, men jag är rädd att det blir svårt.

Sedan måste jag säga att jag personligen undrar hur man tänker när man skaffar sig en stor och/eller "tuff" hund fast man egentligen inte orkar med den. Jag ser både nu och då "tuffingar" med tuffinghundar som i ärlighetens namn ser mest rultiga ut (jag gjorde en tråd av det här, vilket ledde till att jag fick massivt spö för att jag inte visste att en kompakt hundras inte ser ut som en tvådimensionell vinthund, så det är väl bäst att jag påpekar att jo, jag tror att jag vet ungefär hur en normalsmal amstaff eller mastiff ser ut, t.ex.). Det känns som typ antitesen till "tuff". (Man ser iofs många fler tjocka labradorer, men där är jag inte så förvånad över att folk skaffar en hund och behandlar den som om den vore ett plyschdjur.)

Edit: Nu såg jag inlägget ovanför mitt; hur kunde jag glömma rottweiler i mitt första inlägg. Det har ffs gjorts skräckfilm om rottweilers. :D

stevebc
2010-06-05, 16:42
Jag vet inte vad som gör mig mest upprörd, alla konflikter och fattigdom i världen eller den här lagen.:laugh:

Tolkia
2010-06-05, 16:45
Med det där som argument - vad som är viktigt kontra konflikter och fattigdom i världen - kan vi iofs lägga ned hela Kolozzeum.

Baan
2010-06-05, 16:46
Vart fan är mänskligheten påväg?

Med det där som argument - vad som är viktigt kontra konflikter och fattigdom i världen - kan vi iofs lägga ned hela Kolozzeum.

Nej, kommentaren var till just den här meningen.

Degpekka
2010-06-05, 16:52
"Forskrift om hunder
Fastsatt ved kongelig resolusjon 20. august 2004 med hjemmel i lov 4. juli 2003 nr 74 om hundehold (hundeloven) § 19 første ledd, jf annet ledd og lov 10. februar 1967 om behandlingsmåten i forvaltningssaker (forvaltningsloven) § 24 fjerde ledd første punktum.

§ 1 Forbud mot farlige hunder
Det er forbudt å holde, avle eller innføre farlige hunder, eller å innføre sæd eller embryo fra farlige hunder.

Hunder av følgende typer, og blandinger der en eller flere av disse er med, anses som farlige hunder, uansett blandingsforhold:

a) Pit bull terrier,

b) amerikansk staffordshire terrier,

c) fila brasileiro,

d) toso inu,

e) dogo argentino.

Som farlige hunder anses også hunder og hundetyper som er en blanding av hund og ulv, uansett blandingsforhold. For hunderaser med opprinnelig blanding av ulv som er registrert i Norge av Norsk Kennel Klub 1. januar 2003, gjelder første punktum bare for tsjekkoslovakisk ulvehund. Hvis ulv er iblandet rasen etter den internasjonale raseetableringen, gjelder første punktum for hunder som kan være etterkommere etter denne ulven."
Men hur kontrolleras detta i praktiken? Dem flesta tror ju att mallen är en blandras med schäfer i sig tex(och med det menar jag ju att utseendet inte har något med saken att göra)...

z_bumbi
2010-06-05, 16:53
Edit: Nu såg jag inlägget ovanför mitt; hur kunde jag glömma rottweiler i mitt första inlägg. Det har ffs gjorts skräckfilm om rottweilers. :D

Ska man gå på sådana faktorer det så är väl Sankt Bernadshundar också något man borde förbjuda.

Yes
2010-06-05, 16:54
Det har ffs gjorts skräckfilm om rottweilers. :D
TpVVHcaX0pU
pq6LFrVU-Nc

Underbara hundar för övrigt.

MAXX
2010-06-05, 17:09
Helt rätt. Hundar som är avlade för att slåss bör inte finnas i ett samhälle överhuvudtaget.

Och kom inte med skiten om att det är inte hunden det är fel på det är ägaren *rolleyes*

Med det tänket kan ju att skaffa en grisslybjörn som husdjur.

Degpekka
2010-06-05, 18:14
Helt rätt. Hundar som är avlade för att slåss bör inte finnas i ett samhälle överhuvudtaget.

Och kom inte med skiten om att det är inte hunden det är fel på det är ägaren *rolleyes*

Med det tänket kan ju att skaffa en grisslybjörn som husdjur.

Vilka av dessa kamphundsraser avlar man i dagsläget på aggressivitet? Jag skulle vilja påstå att dessa hundar är mindre aggressiva än många andra raser då det inte avlas på individer som uppvisar minsta lilla aggressiva beteende. Nu snackar jag givetvis om renrasiga och seriösa uppfödare och inget annat.

MAXX
2010-06-05, 18:21
Vilka av dessa kamphundsraser avlar man i dagsläget på aggressivitet? Jag skulle vilja påstå att dessa hundar är mindre aggressiva än många andra raser då det inte avlas på individer som uppvisar minsta lilla aggressiva beteende. Nu snackar jag givetvis om renrasiga och seriösa uppfödare och inget annat.

Värdelöst argument.

En chiwawa kan säkert vara aggressivare än en grisslybjörn också.

Sparven från Minsk
2010-06-05, 22:42
Hur ser du på varghybrider?

Väldigt simpelt. Som jag skrev bör ingen hundras förbjudas. Varghybrider är ingen godkänd klassad hundras.
Om den skulle bli godkänd enligt svenska mått, så är jag ej emot dem.

Sparven från Minsk
2010-06-05, 22:45
Värdelöst argument.

En chiwawa kan säkert vara aggressivare än en grisslybjörn också.

Ett helt godkänt argument. Alla de så kallade kamphundsraserna har de senaste hundra åren lagts ned stor energi på att avla bort just aggressivitet och kamplust. Från "kamphundar" till sällskapshundar.

Egen erfarenhet, de flesta chihuahuor jag har mött, har klart visat sig mer aggressiva och biter efter än, än vad de kamphundar jag har mött gjort.
Liten hund, stora komplex.

Sparven från Minsk
2010-06-05, 22:46
Helt rätt. Hundar som är avlade för att slåss bör inte finnas i ett samhälle överhuvudtaget.

Och kom inte med skiten om att det är inte hunden det är fel på det är ägaren *rolleyes*

Med det tänket kan ju att skaffa en grisslybjörn som husdjur.

Finns idag inga hundar som är avlade för att slåss. Sådan avel lades ned för hundratals år sedan.

Potatiskillen
2010-06-05, 22:56
Bra att Danmark tar initiativ medan vi svenskar sitter och gnäller på allt utan framgång. Vi hinner moralisera sönder alla saker och då det är försent så gör vi något åt problemet.

Degpekka
2010-06-05, 23:13
Bra att Danmark tar initiativ medan vi svenskar sitter och gnäller på allt utan framgång. Vi hinner moralisera sönder alla saker och då det är försent så gör vi något åt problemet.

Tar initiativ till vadå? ska vi förbjuda dem hundar som ligger högst i bettstatistiken så hade det blivit ett jävla liv i barnfamiljerna, men när man tar ett otroligt korkat "rasistiskt" beslut baserat på okunskap och oförmåga att lösa problemet på annat vis jublas det bland dem okunniga. Pinsamt är det.

stafrin
2010-06-05, 23:41
Efter att ha kollat igenom listan på vilka raser det gäller så tycker jag det verkar bra. De som vill ha en "häftig" hund kan väl fortfarande köpa Dobermanm, Schäfer, Rottweiler eller nåt annat åt det hållet.


En Rottis i fel händer är fan så mycket sämre än en amstaff

Grottmannen
2010-06-05, 23:43
Rasen i sig borde få vara kvar, det är när hunden uppfostras till att kampa som det bör tas itu med, det hänger på personen, inte hunden.

Glen
2010-06-06, 00:17
Idiotiskt.

Alexton
2010-06-06, 00:48
Tror mycket av problemet är en outbildad hundägare som skaffar någon blandras för en billig peng av någon oseriös uppfödare.

Minns själv hur några av ens vänner i de mindre lyckade stadsdelarna skaffade hund utan den minsta koll att man måste vaccinera och uppfostra, aggressivitet hos hunden sågs som något positivt för det gav respekt.

skaparn
2010-06-06, 01:17
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7248186.ab

Vart fan är mänskligheten påväg?

Ja, det är ett problem att det finns de som fortfarande läser, och ännu värre länkar till, Aftonbladet. Vart är mänskligheten på väg?

Aimbert
2010-06-06, 01:42
ska vi förbjuda dem hundar som ligger högst i bettstatistiken så hade det blivit ett jävla liv i barnfamiljerna

Det vore intressant att se den här omtalade bettstatistiken. Kan du länka? Talar du om bett per hundras eller bett per antal hunder av en viss hundras?

Oxe
2010-06-06, 02:31
Jag tycker att förbud är ren och skär idioti, med dom lagarna hade min lilla luddiga sak inte fått leva pga den har lite dogo argentiono i sig.

Sen kommer vi till att det finns så många raser när besläktade. Och mer eller mindre vilken större hund som helst skulle kunna vara posibellt farlig ifall man skulle vilja ha en sådan hund.

Jag är snarare för att man skall se över lagen om hundars rättigheter i samhället.

Idag läget är det sjukt, ifall en hund försvarar sig emot en angripare så kan det sluta med att denna avlivas, en normal hund "tom så kallade kamphundar" går inte till attack oprovocerat.

Kischen
2010-06-06, 06:21
Skulle vilja se någon form av körkort istället, i brist på det valde jag förbjudas. Heck det är alltid fel personer som har dessa hundar. Personer jag knappt skulle vilja att dom har katt.

Yip_man
2010-06-06, 07:17
efterssom vi inte kan kontrollera ägarna vilket är kennlarnas fel till stor del, så bör de "sönderavlade" raserna förbjudas. Bättre koll på hur det avlas borde också införas.

pragmatist
2010-06-06, 07:40
Behovsprövning + körkort för samtliga hundar som väger mer än 15 kg oavsett ras. Möjligen med undantag för glesbygdslän.

Förbjuda raser funkar inte eftersom det inte finns något objektivt mått på vad en ras är för något. En blandrashund utan stamtavla - vilken ras har den?

Sparven från Minsk
2010-06-06, 09:14
Behovsprövning + körkort för samtliga hundar som väger mer än 15 kg oavsett ras. Möjligen med undantag för glesbygdslän.

Förbjuda raser funkar inte eftersom det inte finns något objektivt mått på vad en ras är för något. En blandrashund utan stamtavla - vilken ras har den?

Tycker man bör införa hunkörkort på alla hundar, oavsett vikt och ras. Inte då enbart för att stilla folks oro för "kamphundar" utan för att få bort det största problemet av alla, misskötsel av hundarna! Alldeles för många som blocket-impulsköper en hund, upptäcker att man måste ta hand om dem, avlivar eller vanvårdar dem.

Yes
2010-06-06, 09:22
Det hjälper nog ungefär lika mycket som bilkörkort hjälper mot fortkörning.

krellik
2010-06-06, 09:36
Idiotiskt fjant, lyckligtvis är nivån mer sansad i Sverige och ingen seriös pushar egentligen för detta här.

En "livsfarlig" pitbull väger 20-30kg, har extremt lite vaktinstinkt och väldigt lite naturligt aggression mot människor, har fungerat främst som bondhundar i England och Sydstaterna historiskt där de lallade runt lösa. Blev en stor familjehund efter att busungarna i "rascalls" i filmer på den tidiga delen av 1900 talet hade en sån, är just en extremt tålig och bra familjehund. Var amerikansk nationalsymbol på den här tiden och representerade allt som man ansåg var positivt med USA. Kallades inte "pitbull" där den lullade runt då utan "bulldog".

Har en sån här sovandes bakom mitt knäveck just nu, utmärkt hund, jävligt stabil, mina föräldrar har haft hand om honom senaste dygnet när jag jobbat och han har legat och sovit vid mina föräldrars fötter, han sneglar lite lätt på grannarnas ungar när dem leker i trädgården så att det inte händer något med dem.
Klart han hade kunnat bli en farlig hund om någon olämplig kriminell typ hade viljat förvandla honom till ett vapen.

Men en sån farlig kriminell typ kan lättare få ett potent vapen om han väljer en 60kgs Rottweiler, eller en stor schäffer. Båda har mycket vaktinstinkt och båda är lätta att få aggressiva mot människor (och båda är fantastiska hundraser). En pitbull/amstaff är ungefär så allround hund du kan ha om du vill arbeta med en hund, de utmärker sig i alla discipliner, de är fantastiska på att spåra bland annat. Något som är svårt att tävla med dem är dock skydd, de har en naturlig motvilja mot att bita människor om inte situationen är "skarp" och dess familj verkligen är i fara. Ska man tävla i detta är tex en schäffer betydligt mer lämpad.

Så vad är nästa steg när gangstrarna skaffar sig schäffrar och rotweillers, att förbjuda dessa med? Och när de då tar och avlar labradorer för aggressivitet (en hund som är byggd i princip som en pitbull) ska vi då förbjuda labradorer. Är det idioterna som ska styra i samhället så kan man undra vilka rättigheter de ska ta bort från oss efter vi inte får ha hundar längre? Ska alla blandraser förbjudas med? Ska hundar förbjudas på hur de ser ut? (en labrador korsning kan lika gärna se ut som en pitbull som en pitbull korsning kan)

Bah... -slut tjötat-

J.V
2010-06-06, 09:44
Innan det finns ett ordentligt hundkörkort ska det förbjudas. Visst finns det vissa som klarar av att uppfostra och ta hand om en "kamphund", men idioterna är fler.

krellik
2010-06-06, 09:45
Innan det finns ett ordentligt hundkörkort ska det förbjudas. Visst finns det vissa som klarar av att uppfostra och ta hand om en "kamphund", men idioterna är fler.

Man får vara rätt jävla begåvad för att misslyckas med att uppfostra en staffe/pitt. Jävligt stabila hundar.

Vilka hundar vill du mer förbjuda?

Yes
2010-06-06, 09:46
Visst finns det vissa som klarar av att uppfostra och ta hand om en "kamphund", men idioterna är fler.
Hur många "kamphundar" finns det i Sverige?
Hur många incidenter finns det då människor eller andra hundar blivit allvarligt bitna av dessa "kamphundar"?

krellik
2010-06-06, 09:49
Hur många "kamphundar" finns det i Sverige?
Hur många incidenter finns det då människor eller andra hundar blivit allvarligt bitna av dessa "kamphundar"?

Och den stora frågan är om man istället vill ha att vatos locos wanabe ab står med 60kg vakt taggad rottweiller i handen. Eller den alldelles utmärkta rasen rotweillers kanske ska förbjudas med. Kan JV vara vänlig att göra en lista med de hundar han vill ska förbjudas så kan jag kompletera med en lista på hundar ytterligare som med ett minimum av möda kan bli extremt farliga.

Potatiskillen
2010-06-06, 09:51
Tar initiativ till vadå? ska vi förbjuda dem hundar som ligger högst i bettstatistiken så hade det blivit ett jävla liv i barnfamiljerna, men när man tar ett otroligt korkat "rasistiskt" beslut baserat på okunskap och oförmåga att lösa problemet på annat vis jublas det bland dem okunniga. Pinsamt är det.

Somliga hundraser har sämre tålamod med barn än andra, ofta att en glad boxer börjar gå på barn eller en Retriver bla.

Sparven från Minsk
2010-06-06, 09:52
Vet fok ens hur en pitbull ser ut? Fan 15-20 kg, inte speciellt stora med andra ord. Har inte tänder som dolkar, biter inte igenom järn som smör gör de heller. Skulle bli bra mycket mer rädd för en aggressiv lös schäfer eller dobermann, eller rent av en stor labrador!

krellik
2010-06-06, 09:53
Somliga hundraser har sämre tålamod med barn än andra, ofta att en glad boxer börjar gå på barn eller en Retriver bla.

Då är lyckligtvis en amstaff extremt bra i det hänsendet. De kallades för "nanny dogs" för hundra år sen för att skaffade man en sådan så behövde man ingen nanny. Sen ska man naturligtvis aldrig lämna små barn och hundar helt utan uppsyn men det är oavsett ras.

krellik
2010-06-06, 09:56
Fina bilder på gamla "bulldogar: http://www.miloswebb.com/oldpostcards.htm

Söker man på "pitbull postcards" hittar man hur mycket som helst. Detta är låååångt före det ens fanns en tanke på att detta skulle vara någon form av mördarhund. Man kallade de för främst bulldogar. Har ni läst lilla huset på prärien tex så var Lauras "bulldog" en pitbull.

Nelson81
2010-06-06, 09:57
Då är lyckligtvis en amstaff extremt bra i det hänsendet. De kallades för "nanny dogs" för hundra år sen för att skaffade man en sådan så behövde man ingen nanny. Sen ska man naturligtvis aldrig lämna små barn och hundar helt utan uppsyn men det är oavsett ras.

litar 100 gånger mer på en staff än en golden tex när det gäller småbarn.

Sparven från Minsk
2010-06-06, 09:59
Fina bilder på gamla "bulldogar: http://www.miloswebb.com/oldpostcards.htm

Söker man på "pitbull postcards" hittar man hur mycket som helst. Detta är låååångt före det ens fanns en tanke på att detta skulle vara någon form av mördarhund. Man kallade de för främst bulldogar. Har ni läst lilla huset på prärien tex så var Lauras "bulldog" en pitbull.

Hemska bilder! Man kan riktigt se hur vanvettet lyser ur deras ögon och hur fradgan sprutar. Värre än SAW III, blod överallt! :laugh:

Yes
2010-06-06, 10:04
Och den stora frågan är om man istället vill ha att vatos locos wanabe ab står med 60kg vakt taggad rottweiller i handen. Eller den alldelles utmärkta rasen rotweillers kanske ska förbjudas med. Kan JV vara vänlig att göra en lista med de hundar han vill ska förbjudas så kan jag kompletera med en lista på hundar ytterligare som med ett minimum av möda kan bli extremt farliga.
Nä, en stor rottis kan inte vara särskilt kul att bråka med om den blir arg. Deras vakt- och beskyddarinstinkt kan också slå väldigt fel om den är dåligt uppfostrad och inte fått lära sig gränserna(t.ex. om någon inkräktar på hundens revir och den inte lärt sig invänta ägarens kommando, eller om den inte är van vid människor och missuppfattar något som hotfullt mot ägaren).

Men det är inga elaka dötsmaskiner. Precis som schäfrar, dobermanns och taxar inte är det. Är ju bara brukshundar. Sen ska man också tänka på att även sådana hundar kan bli farliga om de missköts så kan de också göra fantastiska saker om de uppfostrats i rätt händer; av nämnda hundraser(förutom taxar då) så är det många tjuvar och banditer som åkt fast, och många liv som räddats.

krellik
2010-06-06, 10:04
litar 100 gånger mer på en staff än en golden tex när det gäller småbarn.

http://img40.imageshack.us/img40/7339/photo0113m.jpg

Är tjejens vänner på besök med sina småttingar blir Gimli så bekymrad om minstingen lämnas i soffan, då måste man genast gå och lägga sig där så att han inte ramlar ner...

Lite av ett typ exempel på hur en normal typisk sund staffe i en vanlig familj är med barn.

krellik
2010-06-06, 10:05
Nä, en stor rottis kan inte vara särskilt kul att bråka med om den blir arg. Deras vakt- och beskyddarinstinkt kan också slå väldigt fel om den är dåligt uppfostrad och inte fått lära sig gränserna(t.ex. om någon inkräktar på hundens revir och den inte lärt sig invänta ägarens kommando, eller om den inte är van vid människor och missuppfattar något som hotfullt mot ägaren).

Men det är inga elaka dötsmaskiner. Precis som schäfrar, dobermanns och taxar inte är det. Är ju bara brukshundar. Sen ska man också tänka på att även sådana hundar kan bli farliga om de missköts så kan de också göra fantastiska saker om de uppfostrats i rätt händer; av nämnda hundraser(förutom taxar då) så är det många tjuvar och banditer som åkt fast, och många liv som räddats.

Jag älskar rotweillers, hoppas du förstår att min post inte på något sätt är att klaga på varken dem eller schäffrar, vill bara poängtera hur vansinnigt detta är och vad konsekvenserna måste bli om man börjar förbjuda raser.

Yes
2010-06-06, 10:10
Jag älskar rotweillers, hoppas du förstår att min post inte på något sätt är att klaga på varken dem eller schäffrar, vill bara poängtera hur vansinnigt detta är och vad konsekvenserna måste bli om man börjar förbjuda raser.
Jodå, jag förstår det. :)

Älskar också rotweilers. Familjen har en sån som jag tar hand om ibland. Helt underbara hundar(iaf den här "lille" knasbollen, som är världens gosigaste och kärvänligaste hund).

krellik
2010-06-06, 10:16
Jodå, jag förstår det. :)

Älskar också rotweilers. Familjen har en sån som jag tar hand om ibland. Helt underbara hundar(iaf den här "lille" knasbollen, som är världens gosigaste och kärvänligaste hund).

Nån gång ska jag ha en rottis, nu ska jag förhoppningsvis kunna ge min kelgris kärlek i åtminstone en tio år till sen får vi se vad nästa sötnos blir för något.

krellik
2010-06-06, 10:18
Taxar däremot det är riktiga dödsmaskiner, finns inte ett rådjur de inte vill döda...;)

krellik
2010-06-06, 10:32
http://img401.imageshack.us/img401/5089/dsc02799v.jpg

"Jag är inte farlig och jag är trygg så jag behöver inte skälla även om det kommer hundar under mig, men man måste ha lite koll på omgivningarna så man inte missar några sköna tikar eller något annat trevligt..."

Yes
2010-06-06, 10:34
http://img40.imageshack.us/img40/7339/photo0113m.jpg

Är tjejens vänner på besök med sina småttingar blir Gimli så bekymrad om minstingen lämnas i soffan, då måste man genast gå och lägga sig där så att han inte ramlar ner...

Lite av ett typ exempel på hur en normal typisk sund staffe i en vanlig familj är med barn.
Aaaaw! *cupid*

Det här är ett bra exempel på varför jag är emot förbud av dessa kampdötshundar. Det är inte tjackpundaren Kenta, som har för vana att sparka på hunden när han är på dåligt humör, som råkar illa ut. Han kan enkelt skaffa en annan hund att missköta. För Gimli med familj blir det däremot värre.

Nån gång ska jag ha en rottis, nu ska jag förhoppningsvis kunna ge min kelgris kärlek i åtminstone en tio år till sen får vi se vad nästa sötnos blir för något.
Har liknande planer själv, dvs om 10 år när jag orkar ha hand om en hund på heltid.

Taxar däremot det är riktiga dödsmaskiner, finns inte ett rådjur de inte vill döda...;)
Taxar är rätt bad-ass faktiskt. :D

krellik
2010-06-06, 10:43
Aaaaw! *cupid*

Det här är ett bra exempel på varför jag är emot förbud av dessa kampdötshundar. Det är inte tjackpundaren Kenta, som har för vana att sparka på hunden när han är på dåligt humör, som råkar illa ut. Han kan enkelt skaffa en annan hund att missköta. För Gimli med familj blir det däremot värre.


Har liknande planer själv, dvs om 10 år när jag orkar ha hand om en hund på heltid.


Taxar är rätt bad-ass faktiskt. :D

Exakt, jag bor i ett av två förortområden utanför Kalmar som har lite invandrar ghetto rykte, i min förort är det egentligen bara en hund som jag känner till som har lite problem, en stooooor jävlar rottis dobberman korsning som heter lilleman, lyckligtvis är han världens snällaste men hans knarkare till ägare glömmer ofta att stänga dörren till sin knarkarkvart så han springer runt lös ofta, inte så kul när man kommer med sin egen hanhund. Här springer redan de flesta knarkarna annars runt med schäffrar så dem påverkar inte några eventuella förbud mot min ras...

Vi jagar rätt mycket rådjur i släkten så vi har haft ett antal taxar av en familjelinje i några decenium. Farsan berättade om en de hade när han var ung till grytjakt där den fick gå ner i gryten och kampa upp vad det nu var de skulle ha upp. Tuff gammal sak som efter ett liv i tjänst var nästan heldöv. Temperamentet var lite sisådär på äldre dar och kom man upp bakifrån från dess döva sida så var det som en symaskin med tänderna rakt genom huden. Men ungarna lärde sig att tassa försiktigt runt den...;)
Annars har våra taxar alltid varit mysiga kuddhundar under min livstid, ta med dem ut i skogen så ändras temperamentet lite på dem dock...;)
Kunde inte tro mina ögon när en granne hade en tax som han behandlade som nån jävla schihuaha, gick runt och bar den på armen, ville skaka om gubben och förklara att det är en riktig tuffing han går och klemar bort...

Tolkia
2010-06-06, 10:46
Egen erfarenhet, de flesta chihuahuor jag har mött, har klart visat sig mer aggressiva och biter efter än, än vad de kamphundar jag har mött gjort.
Liten hund, stora komplex.
Det här är nog snarast ett exempel på att många verkar tro att om hunden är så liten att man kan skopa upp den och bära iväg den om den blir jobbig, behöver man inte fostra den (även om småhundar för all del är en munsbit som är lite större än deras fysik ger sken av). Ragagagag. *grr27*


När vi hade "småhund" (norfolk terrier) störde jag mig dessutom en del på att folk som inte är hundvana verkar ha tendenser att avgöra hur mycket respekt man måste ha för en hund baserat på storlek. Liten, lurvig (tänk "Benji på äventyr") = ofarlig. Inte helt smidigt när den lilla, lurviga var en tvättäkta surgubbe.

oTure
2010-06-06, 10:48
Nu har jag inte läst tråden men tycker ändå beslutet att förbjuda vissa "herdehundar" är vettigt då dem inte fungerar som sällskap i samhällen.

Amstaffen, Dogo argentino och amerikansk bulldog förstår jag inte.

Tolkia
2010-06-06, 10:51
Jag har som sagt svårt att se hur ett förbud skulle lösa problemen, men jag har också svårt att förstå varför folk i stan skaffar herdehundar av grövre kaliber. Jag antar, fördomsfullt, att det har något att göra med det "coola" i att ha en hund som anses "hård" och/eller "skarp", för jag är tveksam till att det skulle vara för att just den rasen är så osedvanligt vacker/gullig/etc., då rätt många av raserna är rätt lika varandra, och även rätt lika andra hundraser. Utpräglade vallhundar och utpräglade jakthundar skall man, enligt min åsikt, låta vara om man inte har tänkt valla eller jaga med dem.

krellik
2010-06-06, 10:52
Nu har jag inte läst tråden men tycker ändå beslutet att förbjuda vissa "herdehundar" är vettigt då dem inte fungerar som sällskap i samhällen.

Amstaffen, Dogo argentino och amerikansk bulldog förstår jag inte.

Ovtjarken är väl den enda jag undrar lite över, men jag undviker att uttala mig om den för jag har -noll- personlig erfarenhet av dem. Bara hört hypen och det är aldrig bra grund att fatta åsikt på.

oTure
2010-06-06, 10:58
Ovtjarken är väl den enda jag undrar lite över, men jag undviker att uttala mig om den för jag har -noll- personlig erfarenhet av dem. Bara hört hypen och det är aldrig bra grund att fatta åsikt på.

Hela den herdegruppen som nämns är ju otroligt självständiga och väldigt svåra att uppfostra då de inte tyr sig till människor på samma sätt som sällskapshundar...

Vad jag har läst om den från folk som har den i arbete så är det ingen hund jag ALLS skulle vilja ha i mitt samhälle.
Men visst bor du på tundran och har frigående djur är den ju perfekt!
I en tvåa i stockholm? nja

krellik
2010-06-06, 11:06
Hela den herdegruppen som nämns är ju otroligt självständiga och väldigt svåra att uppfostra då de inte tyr sig till människor på samma sätt som sällskapshundar...

Vad jag har läst om den från folk som har den i arbete så är det ingen hund jag ALLS skulle vilja ha i mitt samhälle.
Men visst bor du på tundran och har frigående djur är den ju perfekt!
I en tvåa i stockholm? nja

Också hört om att de ska vara väldigt speciella och ha en hel del egenheter för sig. Blev lite frågande när någon hade lagt ut en annons i den lokala blaskan på Kaukasisk ovtjarka valpar med bild på liten söt fluffig valp och enbart beskrivningen "kelig familjehund"...?

Trance
2010-06-06, 11:12
Jag har som sagt svårt att se hur ett förbud skulle lösa problemen, men jag har också svårt att förstå varför folk i stan skaffar herdehundar av grövre kaliber. Jag antar, fördomsfullt, att det har något att göra med det "coola" i att ha en hund som anses "hård" och/eller "skarp", för jag är tveksam till att det skulle vara för att just den rasen är så osedvanligt vacker/gullig/etc., då rätt många av raserna är rätt lika varandra, och även rätt lika andra hundraser. Utpräglade vallhundar och utpräglade jakthundar skall man, enligt min åsikt, låta vara om man inte har tänkt valla eller jaga med dem.

Det är väl av samma anledning folk skaffar amstaff, de vill ha en tuff hund. Sedan passar väl en amstaff bättre i stan som tur är, även om stereotypen om amstaff ägare slår in lite väl ofta enligt mina erfarenheter.

pragmatist
2010-06-06, 12:11
Jag har som sagt svårt att se hur ett förbud skulle lösa problemen, men jag har också svårt att förstå varför folk i stan skaffar herdehundar av grövre kaliber. Jag antar, fördomsfullt, att det har något att göra med det "coola" i att ha en hund som anses "hård" och/eller "skarp", för jag är tveksam till att det skulle vara för att just den rasen är så osedvanligt vacker/gullig/etc., då rätt många av raserna är rätt lika varandra, och även rätt lika andra hundraser. Utpräglade vallhundar och utpräglade jakthundar skall man, enligt min åsikt, låta vara om man inte har tänkt valla eller jaga med dem.

För att inte tala om herde- och boskapsvakthundar. Våra kära grannar på landet gjorde misstaget att köpa en ungersk Kuvasz som de släppte lös på gården, den utsåg snabbt halva kommunen till revir som den började vakta. En sommar av ren terror följde innan de lyckades övertala uppfödaren att ta tillbaka jycken. Ett typexempel på hur det går när man köper hund utifrån hur söt den är som valp.

TehSaxo
2010-06-06, 14:16
Najs, tycker inte folk borde få ha "farliga" hundar, särskilt inte när dom bevisligen inte kan sköta om hundarna.

Sparven från Minsk
2010-06-06, 14:17
För att inte tala om herde- och boskapsvakthundar. Våra kära grannar på landet gjorde misstaget att köpa en ungersk Kuvasz som de släppte lös på gården, den utsåg snabbt halva kommunen till revir som den började vakta. En sommar av ren terror följde innan de lyckades övertala uppfödaren att ta tillbaka jycken. Ett typexempel på hur det går när man köper hund utifrån hur söt den är som valp.

Ännu ett exempel på personer som köper en hund utan att först sätta sig in i vad fan det är man köper. Alla hundar går att uppfostra, men vissa raser kräver mer energi och engagemang än andra. Därför skulle de passa med någon form av hundkörkort. Just för att få bort alla dessa personer som impulsköper på blocket, skaffar en hund enbart efter utseende med mera.

Glen
2010-06-06, 14:36
idiotiskt fjant, lyckligtvis är nivån mer sansad i sverige och ingen seriös pushar egentligen för detta här.

En "livsfarlig" pitbull väger 20-30kg, har extremt lite vaktinstinkt och väldigt lite naturligt aggression mot människor, har fungerat främst som bondhundar i england och sydstaterna historiskt där de lallade runt lösa. Blev en stor familjehund efter att busungarna i "rascalls" i filmer på den tidiga delen av 1900 talet hade en sån, är just en extremt tålig och bra familjehund. Var amerikansk nationalsymbol på den här tiden och representerade allt som man ansåg var positivt med usa. Kallades inte "pitbull" där den lullade runt då utan "bulldog".

Har en sån här sovandes bakom mitt knäveck just nu, utmärkt hund, jävligt stabil, mina föräldrar har haft hand om honom senaste dygnet när jag jobbat och han har legat och sovit vid mina föräldrars fötter, han sneglar lite lätt på grannarnas ungar när dem leker i trädgården så att det inte händer något med dem.
Klart han hade kunnat bli en farlig hund om någon olämplig kriminell typ hade viljat förvandla honom till ett vapen.

Men en sån farlig kriminell typ kan lättare få ett potent vapen om han väljer en 60kgs rottweiler, eller en stor schäffer. Båda har mycket vaktinstinkt och båda är lätta att få aggressiva mot människor (och båda är fantastiska hundraser). En pitbull/amstaff är ungefär så allround hund du kan ha om du vill arbeta med en hund, de utmärker sig i alla discipliner, de är fantastiska på att spåra bland annat. Något som är svårt att tävla med dem är dock skydd, de har en naturlig motvilja mot att bita människor om inte situationen är "skarp" och dess familj verkligen är i fara. Ska man tävla i detta är tex en schäffer betydligt mer lämpad.

så vad är nästa steg när gangstrarna skaffar sig schäffrar och rotweillers, att förbjuda dessa med? Och när de då tar och avlar labradorer för aggressivitet (en hund som är byggd i princip som en pitbull) ska vi då förbjuda labradorer. Är det idioterna som ska styra i samhället så kan man undra vilka rättigheter de ska ta bort från oss efter vi inte får ha hundar längre? Ska alla blandraser förbjudas med? Ska hundar förbjudas på hur de ser ut? (en labrador korsning kan lika gärna se ut som en pitbull som en pitbull korsning kan)

bah... -slut tjötat-


+1

oTure
2010-06-06, 15:41
Ännu ett exempel på personer som köper en hund utan att först sätta sig in i vad fan det är man köper. Alla hundar går att uppfostra, men vissa raser kräver mer energi och engagemang än andra. Därför skulle de passa med någon form av hundkörkort. Just för att få bort alla dessa personer som impulsköper på blocket, skaffar en hund enbart efter utseende med mera.

Nej det är här du har fel, den typen av herdehundar går inte fostra. de gör som de själva vill, vaktar vad de själva vill.
De accepterar dig men inte fan bryr dom sig om dig.
Det är en hund som ensam i ryska skogar ska skydda en grupp djur mot björnar,vargar och annat mys.

Var ett reportage i en hundtidning jag läste där väktare inte rekommenderade hunden till NÅGON just pga dessa egenskaper

stafrin
2010-06-06, 16:41
Min Amstaff/Dogo på 40kg är en av de snällare och stabilare hundar jag träffat och han är bara 9 månader än.Älskar människor, andra djur och framför allt barn och har ALDRIG morrat/skällt mot något. Väldigt ofta man stöter på "vanliga" hundar som skäller och drar när man möter dem och min amstaff tittar inte ens tillbaks på dem men ja det är han som är the bad one.

hanushans
2010-06-06, 17:05
Nu har jag inte läst tråden men tycker ändå beslutet att förbjuda vissa "herdehundar" är vettigt då dem inte fungerar som sällskap i samhällen.

Amstaffen, Dogo argentino och amerikansk bulldog förstår jag inte.

Fattar inte heller. Har en amerikansk bulldog, visste inte att de anses vara "kamphundar".

Pendelous
2010-12-22, 21:16
http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/nyheterna_stockholm?title=fastighetsagare_kan_forb juda_kamphundar&videoid=1183794

Sparven från Minsk
2010-12-22, 21:24
Som jag just skrev i en annan tråd, det är människan bakom pistolen som är farlig, inte pistolen i sig!

De mest etriga, skälliga och agressiva hundar jag stött på är små "familjehundar" Har sett små paris-vovvar rent av göra utfall mot folk men de är ju söta! När min bullterrier tittar på deras hund nyfiket skriker de "FÖRBUD" och springer sin väg *screwy*

Onigiri
2010-12-22, 21:33
Size does matter.

Det här var nog det dummaste jag läst på internet på evigheter. Blev så djupt ledsen att se listan och fick en bild i huvudet av hur tusentals oskyldiga hundar avlivas pga att människan är så förbannat dum, naiv och rädd.

eiri
2010-12-22, 21:36
amstaff me klippta öron <3 finaste hundarna som finns!

wessmen
2010-12-22, 21:38
Inför ett lämplighetsintyg istället.

Vi kan inte hålla på och förbjuda allt som kan vara farligt i fel händer.

r3mpuh
2010-12-22, 21:47
Kamphundar är ingenting mot min golvmopp--> Golvmoppar borde förbjudas.
Passa er, Dolly sopar banan med er allihopa!
http://images6.bilddagboken.se/87/_u5/_u2/_u5/_u0/_u5/u525055/80152_1273446887.jpg

Herr Oberst
2010-12-22, 21:48
Så jävla roligt att höra hundhatarnas argument för förbud. Står alltid och stakar fram samma skit och blir alltid lika krossad av motdebattören som faktiskt har lite kunskaper

skaparn
2010-12-22, 23:18
Som jag just skrev i en annan tråd, det är människan bakom pistolen som är farlig, inte pistolen i sig!

Jag kan inte få den liknelsen till annat än att vi kan/borde införa mer liberala vapenlagar.

nim
2010-12-23, 07:13
Jag är för att de förbjuds. Många männsikor är rädda för dessa raser, kanske pga sin okunnighet? Sen så ser man ju nästan bara outbildade ungdomar som ägare till dessa. Undrar hur många av dessa som är lämpliga att ha hund?

Nitrometan
2010-12-23, 09:27
amstaff me klippta öron <3 finaste hundarna som finns!

Nej. Man ska inte kupera öron eller svansar på hundar.

Jense
2010-12-23, 11:14
Nej. Man ska inte kupera öron eller svansar på hundar.

helt rätt, det är bara gangsta att göra det nuförtiden, och det är skitlöjligt. Ett helt onödigt ingrepp som helt saknar funktion.

En amstaff med öronen kvar ser ju ut som en köttbulle :) sötare får man leta efter

victor_n
2010-12-23, 16:57
Jag är för att de förbjuds. Många männsikor är rädda för dessa raser, kanske pga sin okunnighet? Sen så ser man ju nästan bara outbildade ungdomar som ägare till dessa. Undrar hur många av dessa som är lämpliga att ha hund?

Men då är det ju inte hunden? utan dom bakom hunden som bör förbjudas att äga hunden, eller?

Ristretto
2010-12-23, 17:26
Hundar borde förbjudas överlag i tätbefolkade områden. Bara pga dem som inte kan uppfostra sina hundar och dem som inte blockar upp hundskit.

victor_n
2010-12-23, 18:00
Hundar borde förbjudas överlag i tätbefolkade områden. Bara pga dem som inte kan uppfostra sina hundar och dem som inte blockar upp hundskit.

Små barnsfamiljer borde förbjudas i tätorter då ungarna bara skriker och har sig och i affärerna och på stan blir man ner mejad av barnvagnar som tydligen har någon oskriven lag som ger dom rätt att gå före och tränga sig hur som.
Dra inte alla över en kam sucker.

Ristretto
2010-12-23, 20:53
Små barnsfamiljer borde förbjudas i tätorter då ungarna bara skriker och har sig och i affärerna och på stan blir man ner mejad av barnvagnar som tydligen har någon oskriven lag som ger dom rätt att gå före och tränga sig hur som.
Dra inte alla över en kam sucker.

Jo, för det är ju ofta man hör om småbarn som attackerat andra människor.

victor_n
2010-12-23, 21:20
Jo, för det är ju ofta man hör om småbarn som attackerat andra människor.

Ja för ALLA hundar är ju MÖRDARMASKINER!!!
Trångsynta, inskränkta och outbildade som har den synen.

Ristretto
2010-12-23, 23:15
Ja för ALLA hundar är ju MÖRDARMASKINER!!!
Trångsynta, inskränkta och outbildade som har den synen.

Jag sa aldrig att jag tycker det. Men pga alla som inte klarar av att sköta sina hundar osv så är min åsikt generellt den jag redan nämnt.

victor_n
2010-12-23, 23:37
Jag sa aldrig att jag tycker det. Men pga alla som inte klarar av att sköta sina hundar osv så är min åsikt generellt den jag redan nämnt.

Okej och alla motsvarar vad i statistik? Ska vi då inte ta bort katter, bilar, motorcyklar, ja generellt allt som det finns en mindre skara som missköter sig.
Logiken failar som alltid hos debattörer mot förbud mot hundar då det rotas i okunskap och rädsla.

Ristretto
2010-12-23, 23:40
Logiken failar som alltid hos debattörer mot förbud mot hundar då det rotas i okunskap och rädsla.

Haha, knappast okunskap och rädsla. Snarare ett irritationsmoment som vore skönt att bli av med i vardagen.

Brabo
2010-12-23, 23:59
Jo, för det är ju ofta man hör om småbarn som attackerat andra människor.

Nä jag har då aldrig hört om ett barn som slagits.

Pirko
2010-12-24, 00:24
Haha, knappast okunskap och rädsla. Snarare ett irritationsmoment som vore skönt att bli av med i vardagen.

Vore skönt att bli av med dig. Ett irritationsmoment som vore skönt att bli av med i vardagen.

victor_n
2010-12-24, 00:30
Vore skönt att bli av med dig. Ett irritationsmoment som vore skönt att bli av med i vardagen.

+1. Ignorant jerk!
Nu är det julafton och jag tänker inte lägga mer negativ energi på en onödig individ.

God Jul Forumet och alla som gillar och inte gillar mig<3

HajduMan
2010-12-24, 02:02
Jag är så trött på allt puttinuttande med hundar, jag anseer SJÄLVKLART att det inte är hundens fel om den beter sig illa för att ägaren missköter sin hund. Det är väll ganska logiskt för alla. Men ett angrepp ifrån låt oss säga en amstaff blir väll klart allvarligare än från en mindre ras. Och det avlas ju fram allt möjligt nuförtiden, är det grizzlybjörnshundar på gatorna om 10 år. För varför skulle inte det vara möjligt? en väluppfostrad grizzlypitstaffubermonsterhund är ju hur snäll som helst med rätt ägare och borde ju givetvis få leva och skutta fritt i innerstädernas grönområden. Och det där med "oh min hund är världens snällaste vovve, den har aldrig skällt/bitit någon ", hur många gånger har man inte hört det, den där kommentaren är sååå jääävla korkad. Här där jag bor så har alla vatolocowannabegangsta14isar amstaff/pitbull blandningar i alla möjliga färger, vit, brunvit, svart, grön, blå. För helvete!

Nä! bort med alla hundraser/hundrasblandningar, whatever som har den procentuellt högsta angreppsstatistiken eller skyhög försäkring och strikta regler med hundkörkort och böter mot överträdelse.

Vi bor i ett samhälle för människor, vi kan för helvete inte ta hänsyn till vad varenda jävel vill och inte vill. Jag vill exempelvis köra till jobb i en stridsvagn och ha en bazooka på väggen, varför ska jag inte få ha det?
Och jag vill äta människokött på helgerna men det finns ej på Maxi.


(provocerande inlägg för sakens skull)

victor_n
2010-12-24, 02:12
Jag är så trött på allt puttinuttande med hundar, jag anseer SJÄLVKLART att det inte är hundens fel om den beter sig illa för att ägaren missköter sin hund. Det är väll ganska logiskt för alla. Men ett angrepp ifrån låt oss säga en amstaff blir väll klart allvarligare än från en mindre ras. Och det avlas ju fram allt möjligt nuförtiden, är det grizzlybjörnshundar på gatorna om 10 år. För varför skulle inte det vara möjligt? en väluppfostrad grizzlypitstaffubermonsterhund är ju hur snäll som helst med rätt ägare och borde ju givetvis få leva och skutta fritt i innerstädernas grönområden. Och det där med "oh min hund är världens snällaste vovve, den har aldrig skällt/bitit någon ", hur många gånger har man inte hört det, den där kommentaren är sååå jääävla korkad. Här där jag bor så har alla vatolocowannabegangsta14isar amstaff/pitbull blandningar i alla möjliga färger, vit, brunvit, svart, grön, blå. För helvete!

Nä! bort med alla hundraser/hundrasblandningar, whatever som har den procentuellt högsta angreppsstatistiken eller skyhög försäkring och strikta regler med hundkörkort och böter mot överträdelse.

Vi bor i ett samhälle för människor, vi kan för helvete inte ta hänsyn till vad varenda jävel vill och inte vill. Jag vill exempelvis köra till jobb i en stridsvagn och ha en bazooka på väggen, varför ska jag inte få ha det?
Och jag vill äta människokött på helgerna men det finns ej på Maxi.


(provocerande inlägg för sakens skull)

Så du jämför att ha hund med att få vara kannibal eller missa jag den poängen?
+ toppar den listan gör dom små hundarna + golden + labb så som sagt gå på ägarna som missköter sig och låt hunden vara.
En fullvuxen hund har en 3årings förstånd så det kan vara något att tänka på.

HajduMan
2010-12-24, 02:20
Så du jämför att ha hund med att få vara kannibal eller missa jag den poängen?
+ toppar den listan gör dom små hundarna + golden + labb så som sagt gå på ägarna som missköter sig och låt hunden vara.
En fullvuxen hund har en 3årings förstånd så det kan vara något att tänka på.


Är den statistiken procentuell eller per antal angrepp och hur ny är den?
Mitt ex hade två pitbulls och en amstaff under en 5 års period, alla tre fick avlivas pga skizofreni, sönderavlad? vad vet jag.


edit: jag skiter egentligen i vem som leder statistiken, jag hör och ser vilka hundägare som inte ska ha hund och det är främst pitbulls/amstaff ägare. Fram med hundkörkort.

victor_n
2010-12-24, 02:25
Är den statistiken procentuell eller per antal angrepp och hur ny är den?
Mitt ex hade två pitbulls och en amstaff under en 5 års period, alla tre fick avlivas pga skizofreni, sönderavlad? vad vet jag.

Jojo nu försvarar jag inte sönderavlade hundar. Men såg för om det är 1-2 år sen en lista på hundar som DN tagit del av där låg dom så kallade "familje hundarna" i topp.


Det jag bara vill ha sagt från min point of wiev i denna tråd är. Gå på ägarna och inte hunden. Inför "körtkort" som man precis som när man kör bil kan bli kollad på stan som bevis på att man gått en kurs som visar att man vet hur man ska sköta sin hund hemma och ute i samhället.
Sen att kunna förbjuda folk med vissa livsstilar att få äga hund.

Biceps
2010-12-24, 03:08
För min del får de gärna lagstifta här i Sverige också.
Färre byrackor som kan skada folk = win.

Degpekka
2010-12-24, 05:39
För min del får de gärna lagstifta här i Sverige också.
Färre byrackor som kan skada folk = win.

Men hur skulle det fungera? en schäfer i fel händer är ju precis lika illa som en amstaff i fel händer.
Licens/körkort för att skaffa hund + obligatorisk valpkurs tycker jag det borde lagstiftas om dock.

Magnus N
2010-12-24, 08:30
Var exakt samma debatt på 70 talet med schäfrar, samma sak med rottweilers på 80-90 talet, nu är det amstaff/pitbulls etc.

Känns som att förbud mot raser är väldigt ineffektivt när det är tydligt att det inte är hunden i sig som är problemet utan att det går i vågor vilka hundar som anses "coola" "farliga" och drar till sig värdelösa ägare.

Då kan vi lika gärna förbjuda alla raser över 25cm i mank och 10kg för förbjuder vi en ras så kommer intresset bara flyttas över till nästa ras.

Använd de lagar och regler vi har tillgängliga med djurförbud och att polisen kan ta ifrån hunden från en olämplig ägare så kommer vi en bra bit på vägen.

Glen
2010-12-24, 11:54
var exakt samma debatt på 70 talet med schäfrar, samma sak med rottweilers på 80-90 talet, nu är det amstaff/pitbulls etc.

Känns som att förbud mot raser är väldigt ineffektivt när det är tydligt att det inte är hunden i sig som är problemet utan att det går i vågor vilka hundar som anses "coola" "farliga" och drar till sig värdelösa ägare.

Då kan vi lika gärna förbjuda alla raser över 25cm i mank och 10kg för förbjuder vi en ras så kommer intresset bara flyttas över till nästa ras.

Använd de lagar och regler vi har tillgängliga med djurförbud och att polisen kan ta ifrån hunden från en olämplig ägare så kommer vi en bra bit på vägen.

+1

Ristretto
2010-12-24, 17:25
Vore skönt att bli av med dig. Ett irritationsmoment som vore skönt att bli av med i vardagen.

God Jul på dig också!:D

Jag tycker för övrigt att det intressant hur man likställer människors värde/rättigheter med hundars.

Pirko
2010-12-24, 18:11
Är den statistiken procentuell eller per antal angrepp och hur ny är den?
Mitt ex hade två pitbulls och en amstaff under en 5 års period, alla tre fick avlivas pga skizofreni, sönderavlad? vad vet jag.


edit: jag skiter egentligen i vem som leder statistiken, jag hör och ser vilka hundägare som inte ska ha hund och det är främst pitbulls/amstaff ägare. Fram med hundkörkort.

Låt mig gissa. Din flickvän ägde tre stycken blocket hundar, och ingen av dem hade en stamtavla? (möjligtvis Amstaffen då). Det är precis där skon klämmer för dessa raser. Skit bastarder avlade med ghetto-hundar med mentalitet som ett gäng pundare. Tror inte en sekund på att din flickvän hade två st renrasiga Pitbulls. Vågar påstå att 95% på detta forum aldrig sett en renrasig Pitbull terrier. Vill inte låta dryg, men det är faktiskt så det ser ut.

Själv är jag rätt så insatt i raserna i sig, och anser mig ha hyffsad koll. Dem hundar som finns i min bekantskap och som jag oftast stöter på är absolut hundar som passar in bland människor. Det är direkt okunskap att komma med argument om att Pitbulls, amstaffs etc borde bannlysas för rädsla för människor. Om folk bara visste hur dessa hundar är, och hur sociala dem är. Aveln har aldrig tillåtit att dessa hundar vänder sitt agg mot människor. Det har resulterat i en hundras som är något otroligt trevlig och snäll mot människor.

I USA, t.ex., används dem flitigt som socialisering inom sjukvården och för barn. Just för denna mentalitet.

Men detta är såklart renrasiga hundar, med en medveten avel. Inget ungdomsgäng som korsat sina två Shitbulls för att tjäna en slant.

HajduMan
2010-12-25, 02:29
Låt mig gissa. Din flickvän ägde tre stycken blocket hundar, och ingen av dem hade en stamtavla? (möjligtvis Amstaffen då). Det är precis där skon klämmer för dessa raser. Skit bastarder avlade med ghetto-hundar med mentalitet som ett gäng pundare. Tror inte en sekund på att din flickvän hade två st renrasiga Pitbulls. Vågar påstå att 95% på detta forum aldrig sett en renrasig Pitbull terrier. Vill inte låta dryg, men det är faktiskt så det ser ut.

Själv är jag rätt så insatt i raserna i sig, och anser mig ha hyffsad koll. Dem hundar som finns i min bekantskap och som jag oftast stöter på är absolut hundar som passar in bland människor. Det är direkt okunskap att komma med argument om att Pitbulls, amstaffs etc borde bannlysas för rädsla för människor. Om folk bara visste hur dessa hundar är, och hur sociala dem är. Aveln har aldrig tillåtit att dessa hundar vänder sitt agg mot människor. Det har resulterat i en hundras som är något otroligt trevlig och snäll mot människor.

I USA, t.ex., används dem flitigt som socialisering inom sjukvården och för barn. Just för denna mentalitet.

Men detta är såklart renrasiga hundar, med en medveten avel. Inget ungdomsgäng som korsat sina två Shitbulls för att tjäna en slant.


Samtliga 3 hundar var köpta av en kennel i skåne, hur seriös kennel vet jag ej, bruden var inte riktigt frisk hon heller, antagligen skizo hon med så okej källan är kanske inte den bästa. Avlivade blev dom iaf.

Körtkort, kurser, koppeltvång(ALLTID, om inte, flytta ut på landet) och sist men inte minst, ju farligare en hund kan vara ju högre försäkring.


edit: Människor med amstaff/pitbull blandningar är egentligen de som ska ta tag i problemet, inte de utan hund. Så hur ställer du dig till blocket hundar i form av sönderavlade "kamphundar", hur löser man det?

Pirko
2010-12-25, 15:25
Samtliga 3 hundar var köpta av en kennel i skåne, hur seriös kennel vet jag ej, bruden var inte riktigt frisk hon heller, antagligen skizo hon med så okej källan är kanske inte den bästa. Avlivade blev dom iaf.

Körtkort, kurser, koppeltvång(ALLTID, om inte, flytta ut på landet) och sist men inte minst, ju farligare en hund kan vara ju högre försäkring.


edit: Människor med amstaff/pitbull blandningar är egentligen de som ska ta tag i problemet, inte de utan hund. Så hur ställer du dig till blocket hundar i form av sönderavlade "kamphundar", hur löser man det?

Men förstår inte varför just t.ex. Amstaffen borde få förbud. Kan med lätthet säga att det är en av dem mest sociala hundar en människa kan stöta på. Så egentligen borde man vara mindre rädd för den, även om den ser läskigare ut än somliga raser. En bruksavlad hund med vakt i sig är betydligt farligare för samhället.

Men jag tycker att det är blandraserna som verkligen förstör för just "kamphunds"-raserna. Det är så otroligt svårt att avgöra vad som är i dem och vad dem ärvt. Hur ska man bevisa exakt vilka raser som finns i en blandning? Hur man ska tackla det vet jag faktiskt inte, för jag tror inte någon skulle lägga upp ett blandrasförbud. Och sen finns det massvis med blandraser som är utmärkta, kärleksfulla kamrater.

Men jag tror ett hundlicens/körkort borde vara på sin plats. Iaf för "farligare" raser. Och då menar jag inte främst Amstaff, Pitbull etc. Utan t.ex. Schäfer, Rottweiler, Goldenretriever osv.

Brabo
2010-12-25, 15:55
Lämplighetstest och hundkörkort bör vara ett krav för att skaffa hund oavsett ras, inte bara för att hunden inte ska vara farlig för andra utan även för att hunden inte ska vanvårdas.

skaparn
2010-12-26, 03:27
Det här är inte en fullt lika retorisk fråga som det kanske verkar.
Är det någon skillnad på lagar som reglerar innehav av vapen, och lagar som reglerar innehav av hundar som är fysiologiskt och mentalt(?) lämpade för att tillfoga andra människor skada?

Katastrofal
2010-12-26, 10:05
Suck. Om ändå hundexperter skulle kunna få bestämma detta och inte politiker som går efter vad media skriver.

Sparven från Minsk
2010-12-26, 11:10
Lämplighetstest och hundkörkort bör vara ett krav för att skaffa hund oavsett ras, inte bara för att hunden inte ska vara farlig för andra utan även för att hunden inte ska vanvårdas.

+1 på det!
Inget förbud för en ras, utan förbud att skaffa hund om man inte är lämpad att ta hand om en.
Allt för många hundar som far illa pga impulsköp och idioter som bara vill ha en cool vovve!

victor_n
2010-12-26, 15:25
Såg en söt amstaff gå omkring med sin matte + familj med en teddybjörn i mun, tyckte jag va ruggigt sött.

Förstår verkligen inte varför det inte redan finns tvång på hundkort + tvång på att gå valp + skötsel kurser.

HajduMan
2010-12-26, 19:18
Såg en söt amstaff gå omkring med sin matte + familj med en teddybjörn i mun, tyckte jag va ruggigt sött.

Förstår verkligen inte varför det inte redan finns tvång på hundkort + tvång på att gå valp + skötsel kurser.



Ja det är mycket som är sött här i livet. Bl.a min lillebrors kompis förra rottweiler som var så gullig med sin lilla tennisboll i munnen, dock var han inte lika söt 5 minuter senare när han fick för sig att min lillebrors skor var hans och resulterade i två sönderbitna armar.

victor_n
2010-12-26, 20:35
Ja det är mycket som är sött här i livet. Bl.a min lillebrors kompis förra rottweiler som var så gullig med sin lilla tennisboll i munnen, dock var han inte lika söt 5 minuter senare när han fick för sig att min lillebrors skor var hans och resulterade i två sönderbitna armar.

Ditt umgänge verkar skruvat om ingen kan fostra en hund.

Jag menar först verkar din tjej/ex vara kass på det sen din lillebrors familj, men visst det var väl hundens fel.

Pirko
2010-12-26, 21:15
Ja det är mycket som är sött här i livet. Bl.a min lillebrors kompis förra rottweiler som var så gullig med sin lilla tennisboll i munnen, dock var han inte lika söt 5 minuter senare när han fick för sig att min lillebrors skor var hans och resulterade i två sönderbitna armar.

Tyckte jag kom ihåg det där, väldigt tragiskt.
Men som du ser var det också en ras som avlats för vakt/bruks som åstadkom det där. Finns ingenting i en Amstaffs psyke som är ämnat att skada människor.

HajduMan
2010-12-26, 22:44
Ditt umgänge verkar skruvat om ingen kan fostra en hund.

Jag menar först verkar din tjej/ex vara kass på det sen din lillebrors familj, men visst det var väl hundens fel.



Ingen kommentar.

HajduMan
2010-12-26, 22:53
Tyckte jag kom ihåg det där, väldigt tragiskt.
Men som du ser var det också en ras som avlats för vakt/bruks som åstadkom det där. Finns ingenting i en Amstaffs psyke som är ämnat att skada människor.



Jag vet att experter brukar uttala sig så och då får man väll anta att de har rätt och att det inte enbart är deras hundälskarsida som talar, men de här experterna talar enbart om välvårdade hundar med frisk stamtavla och bra ägare. Men sen finns det fortfarande överfall på människor som får men för livet för att pajasar har hundar som kan användas som vapen, medvetet eller omedvetet har ingen betydelse, det innträffar flera gånger om året. Jag kan enbart tala för mig själv att jag hellre förbjuder alla former av hundar som är kapabla att kunna vara farliga än att inte göra något alls, visst lär det bli många besvikna skötsamma hundägare som får ta skiten för att hipphoppYngve ville ha en ball hund. Men visst skulle även jag vilja se en striktare hundpolitik där alla parter skulle kunna vara nöjda.

victor_n
2010-12-26, 23:07
Jag vet att experter brukar uttala sig så och då får man väll anta att de har rätt och att det inte enbart är deras hundälskarsida som talar, men de här experterna talar enbart om välvårdade hundar med frisk stamtavla och bra ägare. Men sen finns det fortfarande överfall på människor som får men för livet för att pajasar har hundar som kan användas som vapen, medvetet eller omedvetet har ingen betydelse, det innträffar flera gånger om året. Jag kan enbart tala för mig själv att jag hellre förbjuder alla former av hundar som är kapabla att kunna vara farliga än att inte göra något alls, visst lär det bli många besvikna skötsamma hundägare som får ta skiten för att hipphoppYngve ville ha en ball hund. Men visst skulle även jag vilja se en striktare hundpolitik där alla parter skulle kunna vara nöjda.

Så vänta lite här, okey så du vill för att dra en jämnförelse tex förbjuda alla bilar som kan köras fortare än 120 då också? jag menar dom kan ju bli vapen i fel händer.
Tror dock du borde skaffa lite mer inblick i hundägande och skötsel och inte bara se saker från din sida för den låter jävligt blaha.

HajduMan
2010-12-26, 23:51
Så vänta lite här, okey så du vill för att dra en jämnförelse tex förbjuda alla bilar som kan köras fortare än 120 då också? jag menar dom kan ju bli vapen i fel händer.
Tror dock du borde skaffa lite mer inblick i hundägande och skötsel och inte bara se saker från din sida för den låter jävligt blaha.


Det finns redan lagar och regler och straff/böter vid bilkörning så nä.
Så du vill hellre ha bort vapenförbud utan licens så att vem som helst kan ha handelsvapen, frihet under ansvar?

Edit: jag sa att jag hellre förbjuder hundar som kan vara kapabla att vara farliga än att inte göra något alls, din jämnförelse är dålig.

Brabo
2010-12-26, 23:59
Men sen finns det fortfarande överfall på människor som får men för livet för att pajasar har hundar som kan användas som vapen, medvetet eller omedvetet har ingen betydelse, det innträffar flera gånger om året. Jag kan enbart tala för mig själv att jag hellre förbjuder alla former av hundar som är kapabla att kunna vara farliga än att inte göra något alls, visst lär det bli många besvikna skötsamma hundägare som får ta skiten för att hipphoppYngve ville ha en ball hund. Men visst skulle även jag vilja se en striktare hundpolitik där alla parter skulle kunna vara nöjda.

Det är inte storleken på kniven som avgör om du blir traumatiserad om du skulle bli knivstucken.

Alla hundar kan användas som vapen. Men precis som med vapen så är ett totalförbud inte rätt väg att gå. Reglera istället vem som får inneha både hund och vapen, oavsett storlek eller stereotyp.

HajduMan
2010-12-27, 00:32
Det är inte storleken på kniven som avgör om du blir traumatiserad om du skulle bli knivstucken.

Alla hundar kan användas som vapen. Men precis som med vapen så är ett totalförbud inte rätt väg att gå. Reglera istället vem som får inneha både hund och vapen, oavsett storlek eller stereotyp.


som sagt, jag sa att jag hellre ser ett förbud än inget agerande alls.
Sen om knivens storlek inte har betydelse låter jag vara osagt.

Brabo
2010-12-27, 01:31
Jo även fast jag är emot ett förbud så måste jag hålla med dig om att det är bättre än att inte göra något.

victor_n
2010-12-27, 12:40
Jo även fast jag är emot ett förbud så måste jag hålla med dig om att det är bättre än att inte göra något.

Det svåra är att kunna bedöma vad som är en farlig ras. Bara för att en ras är populära bland invandrare och kriminella som någon statussymbol så betyder det inte att rasen i sig är farligare än tex en labrador.

HajduMan
2010-12-27, 13:22
Det svåra är att kunna bedöma vad som är en farlig ras. Bara för att en ras är populära bland invandrare och kriminella som någon statussymbol så betyder det inte att rasen i sig är farligare än tex en labrador.


Som det ser ut nu så köper folk inte en labrador för att ha en häftig hund, alltså bör den inte ingå i den kategorin. Men nej, en amstaff tex behöver inte vara farligare än en labrador beroende på situationen. Men jag tror att allting är en kostnadsfråga, jag tror inte det är speciellt billigt eller enkelt att granska varenda individ som vill ha en hund, därav väljer man kanske att förbjuda de hundar som lätt hamnar bland idioter, både för hundens och människors bästa. Men jag säger inte att det är den bästa vägen då väldigt många anser att hundar är viktiga i samhället, vilket även jag tycker, och deras skattepengar ska användas till det dom tycker är viktigt.

Brabo
2010-12-27, 19:30
Det svåra är att kunna bedöma vad som är en farlig ras. Bara för att en ras är populära bland invandrare och kriminella som någon statussymbol så betyder det inte att rasen i sig är farligare än tex en labrador.

Då är det väl storleken och styrkan som avgör vad som är en farlig ras. Inför maxvikt samt max muskel/cm² :D

Pirko
2010-12-27, 20:26
Jag vet att experter brukar uttala sig så och då får man väll anta att de har rätt och att det inte enbart är deras hundälskarsida som talar, men de här experterna talar enbart om välvårdade hundar med frisk stamtavla och bra ägare. Men sen finns det fortfarande överfall på människor som får men för livet för att pajasar har hundar som kan användas som vapen, medvetet eller omedvetet har ingen betydelse, det innträffar flera gånger om året. Jag kan enbart tala för mig själv att jag hellre förbjuder alla former av hundar som är kapabla att kunna vara farliga än att inte göra något alls, visst lär det bli många besvikna skötsamma hundägare som får ta skiten för att hipphoppYngve ville ha en ball hund. Men visst skulle även jag vilja se en striktare hundpolitik där alla parter skulle kunna vara nöjda.


Det jag försökte påpeka var att det vi kallar kamphundar egentligen inte är en fara för oss människor. Det finns betydligt farligare hundar!

Och det du säger om att förbjuda hundar som kan vara "farliga" leder bara till en väldigt, väldigt lång lista. Och om du förbjuder en ras, tror du inte en annan ras kommer få ta skiten efter det? Förbjuder man kamphundar, så kommer vi se "hiphopYngve" gå runt med en 50kgs Rottweiler efter ett tag, eller en annan hund som ser respektingivande och farlig ut.

Nej, rasförbud kommer inte lösa ett dugg. Men licens/körkort skulle vara en god idé.

Brabo
2010-12-27, 21:09
Och det du säger om att förbjuda hundar som kan vara "farliga" leder bara till en väldigt, väldigt lång lista. Och om du förbjuder en ras, tror du inte en annan ras kommer få ta skiten efter det? Förbjuder man kamphundar, så kommer vi se "hiphopYngve" gå runt med en 50kgs Rottweiler efter ett tag, eller en annan hund som ser respektingivande och farlig ut.

Nej, rasförbud kommer inte lösa ett dugg. Men licens/körkort skulle vara en god idé.

väl talat