handdator

Visa fullständig version : Dilemma: Byta benböj mot strongman övning?


emi23j
2010-06-05, 12:30
Jag kommer i sommar inte ha tillgång till friavikter under 4 veckor på grund av renoveringar. 1 av dessa veckor kommer dock spenderas på annan ort och den veckan orkar jag inte oroa mig över gymträning.

Om det är någon kunnig inom strongman på brädan skulle jag gärna motta tips angående att knuffa/dra bilar i och med att jag anser att det kan vara en bra övning som substitut för benböj i min sport.

MaQue
2010-06-05, 13:35
Dra en pall med vikter på alternativt lyft sten :)

Båda grejerna är fruktansvärt tunga och bra för marken / böjen.

emi23j
2010-06-05, 14:04
Det är nog lättare med bilen då tror jag. Vette fan vars jag ska få tag på stenar som är vänliga att lyfta.

Hade dock tänkt köra andra saker med lite lättare stenar. T ex kast-övningar (medicin bolls inspirerat).

Att dra en pall/kälke eller liknande skulle kunna vara en bra överkropps övning dock.

Någon idé vad jag kan köra för press övningar (överkropp)?

Arf Pingvin
2010-06-05, 15:04
Pistols.

Hand stand pushups. Gärna från parallette eller stolar eller nåt.

emi23j
2010-06-05, 16:40
Pistols.

Hand stand pushups. Gärna från parallette eller stolar eller nåt.


Borde funka väldigt bra med träningspartner tackar!

Dips borde funka ypperligt för tuttarna.

Sweet. man kan säga att jag ser fram emot en liten break från vikterna. Detta är i princip det längsta uppehållet jag haft sen jag började med styrketräning för snart 10 år sedan.

siimon89
2010-06-05, 16:58
Välta traktordäck lär vara ett bra substitut för en helkroppsövning.

emi23j
2010-06-05, 16:59
Välta dumperdäck lär vara ett bra substitut för en helkroppsövning.


Grymt svårt att få tag i. Tro mig. Jag har försökt=)

siimon89
2010-06-05, 17:10
Grymt svårt att få tag i. Tro mig. Jag har försökt=)

Uppsök närmsta pub/resturang och fråga om du kan få deras gamla öltunnor då.

emi23j
2010-06-05, 17:14
Uppsök närmsta pub/resturang och fråga om du kan få deras gamla öltunnor då.

det är en bra idé!!

tsp
2010-06-05, 17:30
Öltunnorna är det typ en massa massa pant på. Dem lämnar tillbaka dem när nästa leverans kommer.

krellik
2010-06-06, 09:20
Ben - lära dig pistols, lära dig "finnen"/"nat glutehamraise", utfall, plyo/hopp, enbenta bulgarknäböj, stepups, zercher goodmornings med sandsäck

Pull - chins, pullups, fatman rows (sätt upp fötterna på en pall eller plint)

Push - Enarmade armhävningar, handstående armhävningar mot en vägg, armhävningar mellan 3 stolar för djup med en tung ryggsäck på ryggen, dips, divebomber armhävningar, diamant armhävningar, plyo armhävningar

Mage - Hjulet, plank variationer, hängande benlyft

Rena rama kakbiten att fixa.

krellik
2010-06-06, 09:21
Öltunnorna är det typ en massa massa pant på. Dem lämnar tillbaka dem när nästa leverans kommer.

Jag skulle vilja ha en och fylla med sand, synd att det är så svårt att få tag på...

siimon89
2010-06-06, 09:36
Sandsäckar kan ju vara något annars. Fixa fram en sandsäck och fyll med sand och sen kör du hårt :D

Ristretto
2010-06-06, 09:37
Oljefat brukar ju gå att hitta på industriområden, dom kan man fylla med tunga saker och sen leka med.

emi23j
2010-06-06, 09:53
Ben - lära dig pistols, lära dig "finnen"/"nat glutehamraise", utfall, plyo/hopp, enbenta bulgarknäböj, stepups, zercher goodmornings med sandsäck

Pull - chins, pullups, fatman rows (sätt upp fötterna på en pall eller plint)

Push - Enarmade armhävningar, handstående armhävningar mot en vägg, armhävningar mellan 3 stolar för djup med en tung ryggsäck på ryggen, dips, divebomber armhävningar, diamant armhävningar, plyo armhävningar

Mage - Hjulet, plank variationer, hängande benlyft

Rena rama kakbiten att fixa.

Vad är pistols?
De övriga du nämner är redan inkluderat i programmet.

Skulle även kunna lägga till sprints med motstånd som en styrketränings övning.

krellik
2010-06-06, 10:14
Vad är pistols?
De övriga du nämner är redan inkluderat i programmet.

Skulle även kunna lägga till sprints med motstånd som en styrketränings övning.

Intervaller uppför en brant backe är det bästa om du vill sprinta för benutveckling, eller om du har en hög trappa.

Pistols är enbenta knäböj där man håller det ickearbetande benet rakt framåt som pipan på en pistol, kör du de atg så är det kanske mer flexibiltet och balanskrävande än det är styrkekrävande, men det är en rätt bra övning för att känna sig lite "atletisk". Jag kan inte riktigt göra såna själv kan jag tillägga, men eftersom det är mycket av "nöta in tekniken" övningen kan det vara en kul grej att leka med om man har några veckor utan vikter... Eller du kanske redan kan göra dem nu när du vet vad det är...

nmanradnävna
2010-06-06, 10:25
Dunka en slägga på däck ser rätt gött ut :)

krellik
2010-06-06, 10:26
Dunka en slägga på däck ser rätt gött ut :)

Det är gött och man blir bättre på att slå och kasta hårdare, bra terapi och synnerligen manligt. Ett däck är gratis och en slägga är billig.

Finns inte så mycket anledning att inte slänga in det någon gång.