handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med Steam/Counterstrike


Körhårt
2010-06-05, 10:08
Tja!

Spelade en hel del CS i yngre dagar men la det sedan på hyllan. För nåt enstaka år sen så tankade jag hem CS för att kunna spela singelplayer med botar, funkade kanonbra. Kunde även spela på en hel del servrar.

Igår fixade jag steam och köpte CS, CS-condition zero och condition zero deletet scenes för runt 10 dollars, då några polare har börjat spela lite för skojs skull. Allt funkade bra med chatten, röstchatten och steam förövrigt (förutom att det är ett laggigt program) men när jag skulle hitta servrar i själva spelet så kommer det inte fram några, men i själva steam så hittar jag servrar. MEN det stora problemet är att jag inte kan connecta till någon server!! Det blir bara retrying och sen står det ungefär "couldnt connect to server", eller "failed to connect to server". Har testat flera olika och ingen funkar, fast mina polare är ju där inne och spelar.

Jag har ominstallerat steam och cs och har tagit bort mitt gamla cs 1.6 som jag hade på datorn. Jag har stängt ner alla mjukvaru-brandväggar även windowsbrandväggen. Dock vet jag inte hur det är med routern, den står inte hemma hos mig men eftersom att jag kunde spela cs 1.6 på nätet (även andra spel som wow t.ex.) så bör det väl inte ha med det att göra, eller??

Tacksam för svar....

Scratch89
2010-06-05, 10:14
Det kan mycket väl vara routern. Kolla upp vilken port som används och öppna den i routern. Det är väl port 27005 till 27025?

Körhårt
2010-06-05, 10:16
Det kan mycket väl vara routern. Kolla upp vilken port som används och öppna den i routern. Det är väl port 27005 till 27025?

Hur kollar man vilken port som används?
Hur öppnar man den i routern?

Jarod
2010-06-05, 10:16
Du behöver antagligen öppna port 27015 i din router (standardport för cs) eller den port som servrarna använder om det nu skulle vara någon annan än den.

Edit: Yeye...puck-trea.:D

Scratch89
2010-06-05, 10:16
Hur kollar man vilken port som används?
Hur öppnar man den i routern?

Det är alltid samma port (eller portar).

Gå in på www.portforward.com och klicka dig vidare. Det beror på vilken router du har, men det är absolut inte svårt.

Tonto
2010-06-05, 10:21
högerklicka på servern och välj server info. kopiera ipn till servern och gå in på consolen; connect <insert ip>

så va jag alltid tvungen att göra när jag lirade

Körhårt
2010-06-05, 10:46
Testade /connect IP men funkade inte det heller.

Jag tankade hem PFPortchecker och testade om port 27015 var öppen men det var den ej tydligen, hur öppnar man den i routern då?

Scratch89
2010-06-05, 10:49
Testade /connect IP men funkade inte det heller.

Jag tankade hem PFPortchecker och testade om port 27015 var öppen men det var den ej tydligen, hur öppnar man den i routern då?

Tittade du på min länk?
www.portforward.com

Det innebär i alla fall att du går in i webläsaren och skriver in adressen till din router. Det brukar vara 192.168.1.1 eller liknande (kan även vara 192.168.0.1). Skriv in lösenord och logga in. Gå sedan till "games and apps" eller vad det nu kan heta. Där kan du välja att öppna vissa portar och/eller lägga till undantag för vissa program. Det beror som sagt på vilken router du har.

EDIT: Om du inte kan lösenord och användarnamn till din router, testa att lämna båda fälten tomma, eller att bara skriva in "guest" i användarnamn och lämna lösen tomt osv osv. Finns lite olika defaultlösningar.

Körhårt
2010-06-05, 10:50
Tittade du på min länk?
www.portforward.com

Det innebär i alla fall att du går in i webläsaren och skriver in adressen till din router. Det brukar vara 192.168.1.1 eller liknande (kan även vara 192.168.0.1). Skriv in lösenord och logga in. Gå sedan till "games and apps" eller vad det nu kan heta. Där kan du välja att öppna vissa portar och/eller lägga till undantag för vissa program. Det beror som sagt på vilken router du har.

Japp det var där jag hittade scannern, men såg inget annat.

Ska kolla på det där.

Glömde nämna att jag även testade från mitt mobila internet och det blev samma sak då.

LillSkalman
2010-06-05, 10:50
Inte ska man väl behöva öppna portar sålänge man inte ska hosta nått game? Går mot mina erfarenheter framför burken iaf :-)

Steam suger dock runkpung och har gjort det redan sen det skapades, var gång jag lägger in CS för att gejma en vecka eller två så hinner man bli less på alla buggar i server-connection området... Ledsen att jag inte bidrar med något, jag är bitter.

Körhårt
2010-06-05, 10:53
Tittade du på min länk?
www.portforward.com

Det innebär i alla fall att du går in i webläsaren och skriver in adressen till din router. Det brukar vara 192.168.1.1 eller liknande (kan även vara 192.168.0.1). Skriv in lösenord och logga in. Gå sedan till "games and apps" eller vad det nu kan heta. Där kan du välja att öppna vissa portar och/eller lägga till undantag för vissa program. Det beror som sagt på vilken router du har.

EDIT: Om du inte kan lösenord och användarnamn till din router, testa att lämna båda fälten tomma, eller att bara skriva in "guest" i användarnamn och lämna lösen tomt osv osv. Finns lite olika defaultlösningar.

Hittar ingenstans man kan skriva in ipnumret...

Scratch89
2010-06-05, 10:54
Vad har du för router?

Du har ju bara två alternativ att skriva in i webbläsaren. Har du testat båda?

Körhårt
2010-06-05, 10:55
Vad har du för router?

Du har ju bara två alternativ att skriva in i webbläsaren. Har du testat båda?

Jasså.. fattade det att man skulle gå via portforward.com men det är bara att skriva in det i webläsaren alltså?

Routern är Apple network eller nåt

Körhårt
2010-06-05, 11:01
Blir så jävla trött på datorer...

Har skrivit in bägge ip'na men kommer man till yahoos söksida...

Scratch89
2010-06-05, 11:08
Har du en mac? Då är jag lost. :D

fiskebulle
2010-06-05, 11:16
Går det att spela spel på en mac? :O

Modify
2010-06-05, 11:24
Går utmärkt att spela spel på Mac! Men bäst är den på att vara fin, vacker och... fan.. har varit singel länge.. borde ligga med min mac! och användarvänlig :)

Körhårt
2010-06-05, 12:19
Nej, jag har ingen mac...

Är det inte konstigt att det fungerade med CS 1.6, och att det inte fungerar när jag kör mobilt internet? Är det brandvägg inbyggt i det mobila?

Och som sagt, när jag skriver in ipnummret i adressfältet så kommer jag till yahoo söksite bara...

Körhårt
2010-06-05, 12:56
Har testat allt jag läst på nätet nu men inget vill fungera... *gah!*

Scratch89
2010-06-06, 00:09
Skriver du upp exakta routernamnet så går det lättare.

chrilledude
2010-06-06, 00:29
Tvivlar på att detta kommer att hjälpa, men cs blir i alla fall mycket bättre av det.

Tryck på kanppen "§" i cs, skriv sen in följande:
rate 25000
cl_updaterate 101
cl_cmdrate 101
fps_max 101
cl_rate 9999 (eller 2000? Har glömt.)

Lycka till f.ö. :)

dupper
2010-06-06, 00:42
In på steampowered.com och kolla deras FAQ. Där lär du hitta något som kan hjälpa dig.

Körhårt
2010-06-07, 18:03
tack för alla tips men det löste sig tillsist ändå.. var en brandvägg som låg och spökade trots allt (osynligt)