handdator

Visa fullständig version : Membrana interossea (cruris)


Strosaren
2010-06-05, 09:52
Hej,

Vet inte om detta är rätt forumavdelning, men hittade ingen bättre. Vet iaf att här hänger många som är duktiga på anatomi.

En anatomifråga:

Mellan Tibia och Fibula sitter ett bindvävsmembran. Tibialis anterior har ursprung bland annat i Membrana interossea cruris, medan Extensor digitorum longus bland annat har ursprung i Membrana interossea.

Är detta samma bindvävsmembran som kallas olika eller är det två olika eller hur ligger det till?

Tack för din hjälp. :)

Erkserks
2010-06-05, 12:32
Ja det är samma. Dock finns det en Membrana Interossea mellan radius och ulna också (överarmen). Det är anledningen till att man ibland skriver ut (cruris). Crus = underben

rolf
2010-06-05, 12:36
Cruris betyder att membranet hör till underbenet (crus), så det är samma membran, ja. Bara mer komplett namn på den ena. Sen finns det membrana interossea antebrachii också som sitter i underarmen (antebrachium).

Erkserks: Underarmen, inte överarmen. ;)

Strosaren
2010-06-05, 12:39
Ah, vad logiskt. Såg inte kopplingen mellan crus och cruris. :(

Tusen tack för er hjälp, nu kan jag släppa det och plugga lugnt vidare. :)

Erkserks
2010-06-05, 15:06
Cruris betyder att membranet hör till underbenet (crus), så det är samma membran, ja. Bara mer komplett namn på den ena. Sen finns det membrana interossea antebrachii också som sitter i underarmen (antebrachium).

Erkserks: Underarmen, inte överarmen. ;)

Ja, du har rätt, skrev fel.

Erkserks
2010-06-05, 15:08
Ah, vad logiskt. Såg inte kopplingen mellan crus och cruris. :(

Tusen tack för er hjälp, nu kan jag släppa det och plugga lugnt vidare. :)

Plugga vidare? När har du tenta egentligen? Trodde de flesta hade slutat för sommaren

Strosaren
2010-06-05, 16:39
Plugga vidare? När har du tenta egentligen? Trodde de flesta hade slutat för sommaren

Anatomitenta på torsdag. Terminen är inte slut förrän 24:e. ;)

Erkserks
2010-06-05, 17:45
Anatomitenta på torsdag. Terminen är inte slut förrän 24:e. ;)

Vad läser du egentligen? Står ju Skåne så gissar att du läser på LU... Min tog slut i torsdags, 3:e juni

Strosaren
2010-06-05, 18:24
Massageterapeut …

Arne Persson
2010-06-05, 20:35
Starka individer kan få kraftiga krökningar på underarmsbenen, framförallt radius vilket medför en större bindvävsyta (Membrana interossea (cruris)), vilket i sin tur innebär större ursprungsytor för underarmsmusklerna = större muskler+styrka.

Arne Persson
2010-06-05, 22:15
Starka individer kan få kraftiga krökningar på underarmsbenen, framförallt radius vilket medför en större bindvävsyta (Membrana interossea (cruris)), vilket i sin tur innebär större ursprungsytor för underarmsmusklerna = större muskler+styrka.

Rättelse! Skall vara såklart antebrachium. På underbenet så ändrar fibula form (tvärsnittsyta/form) för att ge plats ökad muskelmassa.

killenigrillen
2010-06-07, 17:29
Helt oväsentlig information: En person i min klass har en förbenad membrana interossea antebrachi, underarmen är låst i en semipronation i princip, lite fascinerande.

Martin Löwgren
2010-06-08, 08:26
Helt oväsentlig information: En person i min klass har en förbenad membrana interossea antebrachi, underarmen är låst i en semipronation i princip, lite fascinerande.

Intressant och fullt förståligt.

Membran är en form av senvävnad som precis som all annan vävnad kan drabbas av fibrotisering.