handdator

Visa fullständig version : Ben, så tråkigt...


macsacre
2010-06-05, 07:07
Hej, jag kör ben som man ska, men jag tycker det är så tråkigt, det är det värsta jag vet, att gå upp till gymmet och träna ben... Jag behöver hjälp med motivationen...

Jag kör oftast ettor på bänk varje gång innan jag ska köra ben så det känns värt det att gå till gymmet.

Jag undrar nu och jag kan köra nå mer muskel grupp tsm med ben? Det har hänt flera ggr att jag har struntat i att gå till gymmet när jag ska köra ben och tänkte på att om jag kör nå mer muskel så vet jag att jag kommer gå upp och träna.

Idag känner jag att jag kan träna antingen bröst, triceps eller axlar. Vad passar bäst med ben? Tänkte inte ta ut mig då jag tränar Bröst och Triceps på måndag men endast så jag får lusten att gå upp och gymma.

vicarious
2010-06-05, 07:37
Du kan dela upp det i ett pass för framsida och ett pass för baksida t ex så blir dom inte så långa/tunga pass. Nedre rygg kan man köra samtidigt. Mage. Vader.

Jorgen
2010-06-05, 07:41
Hur kör du ben nu? Vilka övningar, hur många set, hur länge har du tränat, hur ofta tränar du?

Robban
2010-06-05, 07:42
Hur ser dina benpass ut då?

macsacre
2010-06-05, 07:51
Eftersom jag tycker de är så tråkiga så kör jag endast knäböj, framsida lår där man sparkar upp vikten, och baksida lår där man pressar ner vikten. Sedan är jag klar...

Jag har tränat i snart 2 år, och ben har jag tränat ett fåtal gånger. Om vi säger så här, jag böjer max 80kg och så på ben press kör jag med 190kg men den kör jag inte varje gång jag tränar ben.

Edit* Jag tänkte jag kör bänkpress, sned bänk, militär, och så triceps press downs och triceps press down med händerna uppåt, sedan Knäböj, framsida lår och baksida lår. Funkar det tror ni?

stemag
2010-06-05, 07:52
Ibland kör jag framsida ben och mage, sen kan jag t.ex. köra baksidan när jag kör rygg.

(fast egentligen förstår jag inte frågan, benpassen är ju veckans två bästa pass??) ;)

macsacre
2010-06-05, 07:58
Ibland kör jag framsida ben och mage, sen kan jag t.ex. köra baksidan när jag kör rygg.

(fast egentligen förstår jag inte frågan, benpassen är ju veckans två bästa pass??) ;)

Förr tyckte jag rygg var tråkigt men efter jag kollat vad stor och snyggt det ser ut när man har stora lats så är rygg en av mina favorit pass, samma med axlar, man ser stor och bred ut och det är det jag tänker på när jag tränar de musklerna... Men ben, min enda motivering till att träna ben är att jag vill inte vara en "disco byggare" och jag har sett en del som är disco byggare och det ser så fult ut när benen inte hänger med övre delen av kroppen. "jonny bravo" looken är så ful tycker jag och det är min enda motivering till att träna ben... Men känns inte som det räcker, jag vill tycka det är kul så jag kan ge 110% när jag tränar ben.

BobaFett
2010-06-05, 08:30
Jag tränade ihop med en discobyggare förut och han ville köra så här:

Dag 1: Bröst, framsida axlar
Dag 2: Biceps, triceps
Dag 3: Rygg, baksida axlar

Det kompletterade jag så här:

Dag 1: Bröst, framsida axlar, framsida ben
Dag 2: Biceps, triceps, vader
Dag 3: Rygg, baksida axlar, baksida ben

Man tränar armar varje dag på det här upplägget vilket gör att det blir väldigt disco men samtidigt så kör man ben varje dag också :thumbup:

Fast jag kör inte så längre på grund av flera anledningar :laugh:

macsacre
2010-06-05, 08:36
Tack för schemat, men tycker mitt schema har funkat bra, plus ska byta schema om en vecka. Men jag har kört så här:

Mån - Bröst - Triceps
Ons - Axlar
Fredag - Rygg - Biceps
Lördag - ettor på bänk och Ben

Ska byta till

mån - Bröst + Axlar
Ons - Rygg
Fredag - Biceps + Triceps
Lördag - Något + Ben (ska sluta med ettor)

Nephelite
2010-06-05, 08:37
jag tycker du kan ha motivationen att du just nu tränar den mest kraftfulla och största muskelgruppen du har i kroppen, tänk på vilka vikter du kan/kommer att klara av, det som motiverar mig med ben är mycket inom den extrema styrkan man kan få där. får du inte en bra känsla av att ligga och benpressa med mängder av vikter hängandes på? jag får lite egoboost av ben eftersom att jag är starkare än ~80% av gymbefolkningen, sen är det alltid kul att kunna äga discograbbarna så fort dom gör någonting annat som är bättre än vad man själv är så kan man alltid tänka "jaja, jag har iallafall mina ben, och dem rår de inte på"

sen är ben jäkligt kul att träna, jag har hatat knäböj ganska länge för att jag körde på kärringvikter och hade dålig teknik, men det är bara att lära så att älska för det är en riktigt riktigt bra övning, sedan får du ju najsiga endofrin utsöndringar

jag har mer :D

BobaFett
2010-06-05, 08:54
schema


mån - Bröst + Axlar + Framsida ben (ex. benpress + benspark)
Ons - Rygg + Baksida ben (ex. marklyft med raka ben + bencurls)
Fredag - Biceps + Triceps + Vader
Lördag - FEST!

Robban
2010-06-05, 09:06
Börja köra riktiga benpass istället. Med resultaten kommer glädjen! :)

Jorgen
2010-06-05, 09:21
Börja köra riktiga benpass istället. Med resultaten kommer glädjen! :)

Ja, det får bli en liten +1 på denna posten.
Kör benpass bestående av böj, raka marklyft, benpress och lårcurl (glöm för den delen inte av att träna vaderna också) och kör ordentligt.

macsacre
2010-06-05, 09:34
jag tycker du kan ha motivationen att du just nu tränar den mest kraftfulla och största muskelgruppen du har i kroppen, tänk på vilka vikter du kan/kommer att klara av, det som motiverar mig med ben är mycket inom den extrema styrkan man kan få där. får du inte en bra känsla av att ligga och benpressa med mängder av vikter hängandes på? jag får lite egoboost av ben eftersom att jag är starkare än ~80% av gymbefolkningen, sen är det alltid kul att kunna äga discograbbarna så fort dom gör någonting annat som är bättre än vad man själv är så kan man alltid tänka "jaja, jag har iallafall mina ben, och dem rår de inte på"

sen är ben jäkligt kul att träna, jag har hatat knäböj ganska länge för att jag körde på kärringvikter och hade dålig teknik, men det är bara att lära så att älska för det är en riktigt riktigt bra övning, sedan får du ju najsiga endofrin utsöndringar

jag har mer :D

Tack! De orden ska jag tänka på :)

Robban
2010-06-05, 09:37
Tack! De orden ska jag tänka på :)

Jag kör alltid på "kärringvikter". Bränn inte ut dig. De flesta som inte gillar att träna ben kör för tungt och hårt... Klart det inte e kul då.

macsacre
2010-06-05, 10:37
det är 3 veckor sedan jag körde ben ordentligt, så får ta det lungt idag :P men kommer nog bara bli 3 övningar till att börja med.

pro_whey
2010-06-05, 10:52
tyckte också det var tråkigt med ben i början men när jag började med mitt nya schema för ett halv år sen så blev det riktigt kul speciellt när resultaten börjar komma gick från skrattretande 30kg i benböj till dagens 80kg. Känslan man får efter ett riktigt hårt benpass när det bränner i benen är faktiskt riktigt skön.

Fredrik_S
2010-06-05, 12:32
Tycker det finns två sätt att göra benpassen roliga
Det ena är att köra tunga benböj endast
tex 5*5 på en tung vikt (efter uppstegrande vikt som uppvärmning i benböj) och sen gå hem. Då vet man att man gjort ett jävligt bra benpass för styrka och en del volym

Det andra sättet är raka motsatsen
Det är att köra 4*12 på "lätta" vikter i benböj benpress raka mark bencurl benspark. Men kort villa.
Då vet man att man kört ett rejält volympass och det bara brinner i hela benen.

Olika dagar vill man ha ett kort men tungt ben pass, andra dagar när man inte orkar fokusera kör man lättare men högre tempo.

Chrillee
2010-06-05, 13:43
Du kan dela upp det i ett pass för framsida och ett pass för baksida t ex så blir dom inte så långa/tunga pass.

Låter som ett bra tips tycker jag. Man behöver inte ha så många övningar och set som så många har, så det behöver ju inte ta lång tid alls då.

gotdapump
2010-06-05, 15:54
Förr tyckte jag rygg var tråkigt men efter jag kollat vad stor och snyggt det ser ut när man har stora lats så är rygg en av mina favorit pass, samma med axlar, man ser stor och bred ut och det är det jag tänker på när jag tränar de musklerna... Men ben, min enda motivering till att träna ben är att jag vill inte vara en "disco byggare" och jag har sett en del som är disco byggare och det ser så fult ut när benen inte hänger med övre delen av kroppen. "jonny bravo" looken är så ful tycker jag och det är min enda motivering till att träna ben... Men känns inte som det räcker, jag vill tycka det är kul så jag kan ge 110% när jag tränar ben.

Att köra något halvdant benpass då och då med lite juckande i benpress och benspark är disko. Du är väl inte seriös och tror att du inte blir en diskobyggare bara för att du kör några benpass?

Antingen skiter du i att träna ben och slutar bry dig om att folk dömer dig och lägger dig i diskofacket eller så slutar du grina över att det är så tråkigt och kör ordentligt.

Bobbafetts förslag på upplägg verkar passa dina mål.

På bröstpasset lägger du till benpress och benspark.
På ryggpasset lägger du till lårcurl och raka mark.

macsacre
2010-06-05, 19:47
Att köra något halvdant benpass då och då med lite juckande i benpress och benspark är disko. Du är väl inte seriös och tror att du inte blir en diskobyggare bara för att du kör några benpass?

Antingen skiter du i att träna ben och slutar bry dig om att folk dömer dig och lägger dig i diskofacket eller så slutar du grina över att det är så tråkigt och kör ordentligt.

Bobbafetts förslag på upplägg verkar passa dina mål.

På bröstpasset lägger du till benpress och benspark.
På ryggpasset lägger du till lårcurl och raka mark.

Det har du rätt i! Dags att dra igång ordentligt! Från och med nu så är Lördag Ben pass endast. Men eftersom jag är rätt så "ny" när det gäller ben träning så kanske jag inte ska köra för hårt på en gång.

Idag körde jag knäböj, benspark?, och baksida lår. Tänkte man kanske skulle köra två extra övningar så jag får det till 15 sets totalt. Kanske benpress och vader som sista övning.

Rockhard
2010-06-05, 19:55
Varför är det tråkigt att träna ben och vad är roligare med att träna armar :confused:

gotdapump
2010-06-05, 23:30
Det har du rätt i! Dags att dra igång ordentligt! Från och med nu så är Lördag Ben pass endast. Men eftersom jag är rätt så "ny" när det gäller ben träning så kanske jag inte ska köra för hårt på en gång.

Idag körde jag knäböj, benspark?, och baksida lår. Tänkte man kanske skulle köra två extra övningar så jag får det till 15 sets totalt. Kanske benpress och vader som sista övning.

Precis det är en bra idé att inte börja köra för hårt på en gång. Du behöver inte köra flera övningar och massor med sets utan håll det på en lagom nivå speciellt nu när du är ny till att träna ben. Det du körde idag tycker jag räcker ett tag framöver. Böj, benspark och avsluta med lårcurl och lägg till stående och sittande vadpress.

dupper
2010-06-06, 00:13
Jag kör alltid på "kärringvikter". Bränn inte ut dig. De flesta som inte gillar att träna ben kör för tungt och hårt... Klart det inte e kul då.

Får säga att jag inte håller med här. Jag tycker att det är skitkul att köra tungt och riktigt intensivt, och med ben funkar det utmärkt då man tröttar ut sig sent.

macsacre
2010-06-06, 08:04
Varför är det tråkigt att träna ben och vad är roligare med att träna armar :confused:

Vem har sagt att det är roligare att träna armar? Det roligaste för mig är att träna rygg.

Jorgen
2010-06-06, 08:08
Vem har sagt att det är roligare att träna armar? Det roligaste för mig är att träna rygg.

Varför är det tråkigt att träna ben och vad är roligare med att träna rygg?

rickardptrsn
2010-06-06, 08:15
tror d mer lr mindre handlar om att d är en svår muskelgrupp att komma igång med.. man måste ha lite tålamod. för mig var ben jättejobbigt å drygt från början. nu tycker jag snarare att benpasset är d roligaste passet!

Robban
2010-06-06, 08:22
Får säga att jag inte håller med här. Jag tycker att det är skitkul att köra tungt och riktigt intensivt, och med ben funkar det utmärkt då man tröttar ut sig sent.

Jag syftade till repsantalet. Varför skulle tyngre med få reps vara bättre än 15-reppare på en mindre vikt? Det är tvärsoft att köra 5or så det var inte så jag menade...

Det är inte musklerna han kommer bränna ut.

NahojNossderfla
2010-06-06, 08:43
Förr tyckte jag rygg var tråkigt men efter jag kollat vad stor och snyggt det ser ut när man har stora lats så är rygg en av mina favorit pass, samma med axlar, man ser stor och bred ut och det är det jag tänker på när jag tränar de musklerna... Men ben, min enda motivering till att träna ben är att jag vill inte vara en "disco byggare" och jag har sett en del som är disco byggare och det ser så fult ut när benen inte hänger med övre delen av kroppen. "jonny bravo" looken är så ful tycker jag och det är min enda motivering till att träna ben... Men känns inte som det räcker, jag vill tycka det är kul så jag kan ge 110% när jag tränar ben.

Det är ju olika vad som motiverar folk. Jag motiveras av att bli av med min värk o bli så stark som möjligt så jag klarar av livets hårda krav, men detta kommer förmodligen inte motivera dig till att gå o köra ett bra benpass. Om du bli motiverad av att muskler blir stora o snygga så tänk att stora lår är snyggt. Kombinera detta sedan med korta shorts så får du många tjejer, om du nu föredrar det könet :)

Nephelite
2010-06-18, 10:19
sedan kan jag ju tipsa om intensiva orgasmer med träningsvärk i benen ;)

Nelson81
2010-06-18, 10:30
strunta i att träna ben om det är sån pina, knappast så du dör av det och ska du inte tävla i byggning så tror jag knappast du tar någon skada av att vara disco.