handdator

Visa fullständig version : Inget intag av vete och mejeriprodukter => gluten-/laktosintolerans?


bruch
2010-06-05, 00:56
Kan undvikande av vete och mejeriprodukter skapa gluten och laktosintolerans?

Finns det några studier som motstrider ovanstående?

mikaelj
2010-06-05, 01:24
Om du inte äter laktos har kroppen ingen anledning att producera laktas. Om den går ner permanent vet jag inte.

bruch
2010-06-05, 11:05
Om du inte äter laktos har kroppen ingen anledning att producera laktas. Om den går ner permanent vet jag inte.

Nä det var ju det jag ville veta. :)

Vågar man sluta äta bröd/pasta och mejeri några år utan att riskera allergi?

King Grub
2010-06-05, 11:06
Du utvecklar inte allergi mot något av att inte äta det.

Scratch89
2010-06-05, 11:12
Du utvecklar inte allergi mot något av att inte äta det.

Jag har för mig att jag fick lära mig under livsmedelsvetenskapen att man inte utvecklar allergi, men att man kan utveckla en intolerans (eller ja, avveckla toleransen) mot t.ex laktos om man inte får i sig mjölkprodukter på ett tag. Låter inte helt orimligt, men frågan är om kroppen tjänar något på att inte producera laktas bara för att det inte finns något laktos.

bruch
2010-06-05, 11:15
Du utvecklar inte allergi mot något av att inte äta det.

Okej, så glutenallergi får man inte av att ej äta vete. Vad bra.
Vad tror du om laktosen då, om kroppen för en lång tid inte tillverkar laktas?

Jag har för mig att jag fick lära mig under livsmedelsvetenskapen att man inte utvecklar allergi, men att man kan utveckla en intolerans (eller ja, avveckla toleransen) mot t.ex laktos om man inte får i sig mjölkprodukter på ett tag. Låter inte helt orimligt, men frågan är om kroppen tjänar något på att inte producera laktas bara för att det inte finns något laktos.

Ja kroppen ta ju bort allt som är onödigt och drar energi.

Scratch89
2010-06-05, 11:23
Fast å andra sidan kostar enzymproduktion inte särskilt mycket, och det tar lång tid innan de försvinner. Den lilla kostnad borde övervägas genom att man faktiskt kan utvinna massor av energi från laktos när man väl får tag på det.

Eddie Vedder
2010-06-05, 13:34
Okej, så glutenallergi får man inte av att ej äta vete. Vad bra.
Vad tror du om laktosen då, om kroppen för en lång tid inte tillverkar laktas?


Någon glutenintolerans utveklcar du inte av att undvika spannmål med den typen av proteiner. Men det är inte bara vete, även råg och korn samt "oren" havre.

Men som Scratch89 säger finns det en teori om att laktasaktiviteten reduceras mer hos den som slutar med mjölkprodukter.

Dessutom kan glutenintoleransen leda till sekundär laktosintolerans eftersom tarmen skadas. Att vara laktosintolerant är väldigt inne nu men jag tror att fler är känsliga mot spannmål men direkt tolkar magbesvär som problem med mjölkprodukter.

Tolkia
2010-06-05, 16:19
Ang. laktosintolerans så har jag för mig att det är så att laktasproduktionen går ned om man undviker laktas under lång tid, men att kroppen kan uppreglera den igen om man börjar äta mer laktos (här skall tilläggas att det ju finns laktos i andra saker än rena mjölkprodukter, typ mjölk och kvarg, så att helt nolla laktosintaget är kanske inte helt enkelt om man inte går in för det). Dock får man starta upp gradvis, halsar man ett par liter mjölk efter att inte ha ätit laktos på ett par år kan man nog få rabalder i magen.

Det gäller alltså personer som har full laktasproduktion när de slutar med laktos, inte de som redan från början har en minskad produktion/är laktosintoleranta. Obs. f.ö. skillnaden mellan allergi och intolerans.

bruch
2010-06-06, 19:37
Vad bra, då kan jag avsluta vete och mjölk intaget utan att oroa mig för framtida bekymmer.

Eddie Vedder
2010-06-06, 19:56
Vad bra, då kan jag avsluta vete och mjölk intaget utan att oroa mig för framtida bekymmer.

Läste du vad jag skrev om celiaki och spannmål?

bruch
2010-06-06, 20:56
Läste du vad jag skrev om celiaki och spannmål?

Ja, ursäkta jag glömde: "även råg och korn samt "oren" havre."

Jag har inte riktigt bestämt än om havre skall ingå i min föda.

Eddie Vedder
2010-06-07, 08:02
Jag har inte riktigt bestämt än om havre skall ingå i min föda.

Misstänker du celiaki och hellre utesluter alla risklivsmedel utan att testa dig före så bör du dock välja ren havre. Den är ju väldigt dyr så frågan är om det är värt det.

Frumpish
2010-06-07, 11:12
Har en fråga ang. intolerans mot spannmål efter en längre period av uteslutande. Kan det inte vara så att tarmfloran förändras om man går, säg 6 månader utan att äta spannmål? Då när man börjar käka igen är tarmfloran ej opti för att bryta ner allt nasty i spannmål (tänker mig fytinsyra och skall visst finnas fler liknande ämnen?) and hell breaks loose?

mikaelj
2010-06-07, 11:41
Det gör ingen skillnad eftersom människor saknar enzymet fytas.

Sverker
2010-06-07, 17:05
Finns inte mycket som är nasty i spannmål. Där finns en grodd, där finns glutenproteiner och där finns stärkelsekorn. Allt är anpassat för att snabbt mobilisera energi och protein för det groende kornet.
Kornet är därefter skyddat av ett omgivande skal av cellulosa. Bort med det och allt är digererbart.

bruch
2010-06-08, 18:23
Misstänker du celiaki och hellre utesluter alla risklivsmedel utan att testa dig före så bör du dock välja ren havre. Den är ju väldigt dyr så frågan är om det är värt det.

Jag är ej laktosintolerant eller har problem med gluten (magen mår perfekt), jag försöker bara styra in mig på en mer paleoinriktad diet.

Eddie Vedder
2010-06-08, 18:41
Jag är ej laktosintolerant eller har problem med gluten (magen mår perfekt), jag försöker bara styra in mig på en mer paleoinriktad diet.

Jaha okej, kul.:) Uppdatera gärna hur det går.